Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-S2 - test aparatu

27 kwietnia 2015
Maciej Latałło Komentarze: 75

9. Podsumowanie

Czas na podsumowanie najważniejszych informacji dotyczących Pentaksa K-S2 w poszczególnych kategoriach.

Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Dzięki obecności 100 uszczelek, korpus K-S2 jest zabezpieczony przed wpływem niekorzystnych czynników atmosferycznych. Stosując obiektywy z oznaczeniem WR (weather resistant) możemy fotografować np. w czasie deszczu czy w zakurzonym otoczeniu, bez obaw o zniszczenie sprzętu. Producent nie podaje niestety informacji odnośnie materiału użytego do budowy szkieletu, jednak po stosunkowo dużej wadze aparatu wnioskujemy, że nie jest to tworzywo sztuczne.


----- R E K L A M A -----

Egzemplarz, który otrzymaliśmy do testów (szaro-czarny z pomarańczowy akcentem), cechuje ciekawe wzornictwo. Spodoba się on zwłaszcza młodym fotografującym. Jakość wykonania obudowy oraz użyte materiały nie wzbudzają zastrzeżeń.

Spora liczba przycisków i ich rozmieszczenie pozwalają na sprawne operowanie funkcjami aparatu i dość szybką zmianę nastaw. Menu jest dobrze zorganizowane i poruszanie się po nim nie sprawia w zasadzie trudności. Cieszy ponadto duża liczba opcji, szczególnie tych zgromadzonych w zakładce ustawień niestandardowych, które pozwalają na dopasowanie sposobu działania wielu funkcji aparatu do potrzeb użytkownika.

3-calowy monitor LCD charakteryzuje się zadowalającą ostrością, wyrazistością i dobrymi kątami widzenia. Możliwość zmiany położenia ekranu dzięki ruchomemu przegubowi pozwala na kadrowanie w trybie live view z perspektywy żabiej i ptasiej. Wizjer, jaki zastosowano w testowanym modelu, jest dość duży (powiększenie 0.95x) i pokrywa ok. 100% kadru.

Tryb live view można również zaliczyć do zalet K-S2. Dość szybko działający autofocus, sporo informacji wyświetlanych na monitorze, łącznie z informacjami o prześwietlonych obszarach, możliwością powiększenia obrazu i focus peakingiem sprawiają, że podgląd na żywo jest rzeczywiście funkcjonalny.

Tryb filmowy oferuje całkiem szerokie możliwości. Poza wyborem rozdzielczości Full HD i HD, regulować można również szybkość nagrywania. Plusem jest niewątpliwie możliwość filmowania w trybach P, TAv oraz M. Niestety, jakość filmów pozostawia nieco do życzenia, m.in. ze względu na zauważalną morę i aliasing. Dodatkową zaletą jest opcja rejestracji filmów poklatkowych (nawet w rozdzielczości 4K) oraz możliwość filmowania z wykorzystaniem filtrów artystycznych.

Użytkowanie i ergonomia

Rękojeść pokryto dość twardym tworzywem, jednak dzięki niezłemu wyprofilowaniu, aparat leży w dłoni całkiem wygodnie. Warto podkreślić dobry dostęp do elementów sterujących, choć możliwości programowania przycisków mogłyby być lepsze. Ogólna szybkość działania aparatu jest w pełni zadowalająca i nie dostrzegliśmy praktycznie żadnych irytujących opóźnień. Podobnie jest z prędkością zapisu zdjęć seryjnych. Aparat nie ma problemu z osiągnięciem deklarowanej szybkości 5.5 kl/s, tyle że pojemność bufora nie zachwyca.

Skuteczność pracy automatycznego systemu ustawiania ostrości przy świetle 5500K jest na dobrym poziomie. Nieco gorzej aparat wypadł w świetle żarowym, na szczęście różnica nie jest drastyczna. Należy również nadmienić, że użyty przez nasz obiektyw Pentax smc DA* 50 mm f/1.4 wymagał wcześniejszej mikroregulacji AF w świetle 5500 K, ze względu na niewielki backfocus jaki początkowo wykazywał.

W K-S2 znajdziemy wbudowany moduł komunikacji bezprzewodowej Wi-Fi. Pozwala on na zdalne wykonywanie zdjęć przy użyciu urządzenia mobilnego, a także przesyłanie na nie fotografii (nawet RAW-ów) i filmów. Niestety łączenie za pomocą NFC trochę szwankuje.

Stabilizacja matrycy w K-S2 działa bardzo dobrze, a jej skuteczność dochodziła nawet do 4 EV. Do pomiaru światła również nie można mieć większych zastrzeżeń. Nie do końca sprawnie działa system czyszczenia matrycy, podczas testów bowiem na matrycy osadziło się kilka drobin kurzu, z których automatyczne czyszczenie nie było w stanie usunąć.

Rozdzielczość

Zdolność rozdzielcza matrycy K-S2 jest wyższa nawet o 10 lpmm niż w K-S1. Trudno nam jednak znaleźć przyczyny tak dużej różnicy, skoro obydwa aparaty mają najprawdopodobniej te same, pozbawione filtra antyaliasingowego sensory. Wysokie odpowiedzi funkcji MTF w częstości Nyquista (sięgające 30%) są typowym wskaźnikiem braku owego filtra.

Testując K-S2 sprawdziliśmy także działanie funkcji symulacji filtra antyaliasingowego. Na zdjęciach tablicy testowej w niektórych miejscach mora została skutecznie zredukowana, aczkolwiek nie całkowicie. Trzeba też dodać, że użycie wspomnianej funkcji z oczywistych względów redukuje ostrość obrazu.

Balans bieli

Praca balansu bieli w testowanym Pentaksie zapewnia dobre rezultaty. Najlepsze odwzorowanie kolorów uzyskamy w świetle naturalnym. Przy żarówkach należy skorzystać z ustawienia dedykowanego (lub odpowiedniej temperatury barwowej), w przeciwnym razie na zdjęciach zauważymy ciepłe zabarwienie. Automatyka ma wprawdzie opcję korekty dla światła żarowego, jednak jej skuteczność jest umiarkowana.

Jakość obrazu w JPEG

Poziom szumu na zdjęciach JPEG utrzymuje się na niskim poziomie i nawet przy ISO 3200 jego wpływ nie jest bardzo destrukcyjny. Na wysokich ISO widzimy jednak, że mamy do czynienia z dość silnym odszumianiem. Mimo to, na tle konkurentów K-S2 prezentuje się korzystnie, a jakość JPEG-ów można generalnie uznać za satysfakcjonującą.

Skala wyostrzania ustawiona na minimum sprawia, że zapisywane JPEG-i są praktycznie niewyostrzane. Środkowe ustawienie natomiast zapewnia optymalne wydobycie szczegółów i można polecić używanie tej funkcji osobom nie planującym dalszej obróbki zdjęć.

Należy również wspomnieć, że w K-S2 znajdziemy szeroki wybór w zakresie profili obrazu oraz filtrów artystycznych. Ponadto do dyspozycji mamy tryb HDR umożliwiający kontrolowanie różnicy ekspozycji oraz sposób składania wynikowych fotografii. Nowością w testowanym aparacie jest z kolei tryb A-HDR (Advanced HDR), jednak przy jego wykorzystaniu, aparat sam dobiera parametry ekspozycji.

Jakość obrazu i szumy w RAW

Zdjęcia w formacie RAW prezentują wysoki poziom jakości, bowiem nawet przy ISO 1600 szum w zasadzie nie przeszkadza w odbiorze, a poziom odtworzenia detali jest zadowalający. Za najwyższą użyteczną czułość uznajemy ISO 6400. Przy wyższej wartości obserwujemy plackowatą strukturę szumu, będącą skutkiem odszumiania RAW-ów. Zestawienie wycinków z K-S2 z konkurentami pokazuje, że radzi on sobie bardzo dobrze. Różnice pomiędzy nim a Nikonem nie są duże, natomiast w przypadku Sony przewaga Pentaksa jest łatwiej dostrzegalna. Na podstawie pomiarów przeprowadzonych w Imateście oceniamy ją na ok. 1-1 i 1/3 EV (w przypadku A58) oraz niecałe 1/3 EV (w odniesieniu do D5500). Bierzemy jednak tylko pod uwagę przedział czułości do ISO 6400, najprawdopodobniej wolny od odszumiania.

W przeciwieństwie do wcześniejszych lustrzanek tego producenta (z wyjątkiem K-S1) obserwujemy prawidłowe (nie licząc najwyższych czułości) histogramy o kształcie przypominającym rozkład Poissona. Do wyglądu samych darków nie mamy praktycznie zastrzeżeń. Po pierwsze nie obserwujemy żadnych szczególnych niejednorodności w rozkładzie szumu. Ponadto nie widać oznak bandingu.

Zakres tonalny

Osiągi matrycy Pentaksa K-S2 w tej kategorii prezentują się korzystnie. Jeśli chodzi o zakres tonalny, to dla ISO 100 otrzymujemy 8.6-bitowy zapis danych, pozwalający na dobre oddanie przejść tonalnych. Z kolei dynamika dla tej czułości i SNR=10 wyniosła 8.2 EV, co również jest dobrym wynikiem.


Ocena końcowa

Punktacja
Maks,
Pentax K-S2
Canon 700D
Nikon D5500
Sony A58
Obudowa
7
3,92
2,15
2,24
2,05
Gniazda
4
1,22
1,31
1,09
1,22
Przyciski
4
2,60
2,70
1,60
1,90
Menu
3
2,46
2,70
2,40
2,52
Wyświetlacze
5
2,69
3,25
3,06
1,58
Live View
3
1,88
1,54
1,91
2,63
Wizjer
5
2,82
1,73
1,54
2,24
Szybkość działania
5
1,44
1,80
1,67
1,81
Autofokus
9
5,23
3,76
4,40
3,11
Pomiar światła
8
4,75
4,75
5,10
3,75
Funkcje specjalne
5
2,84
1,93
1,99
1,84
Lampa błyskowa
4
2,17
2,50
2,33
2,00
Rozdzielczość (MTF)
8
7,06
4,24
7,98
5,93
Balans bieli
3
1,07
1,22
0,76
1,05
Jakość zdjęć JPEG
7
4,20
3,93
4,28
3,58
Jakość zdjęć RAW
10
6,05
6,53
6,32
5,79
Zakres tonalny
10
7,53
5,82
7,98
5,54
RAZEM
100
59,93
51,86
56,65
48,54

Po teście modelu K-S2 przekonaliśmy się, że jest to kolejna lustrzanka Pentaksa warta polecenia. Jak widać, w wielu kategoriach wyróżnia się ona pozytywnie wśród konkurencji. Nie można powiedzieć, że mamy do czynienia z biciem jakichkolwiek rekordów, jednak całość prezentuje się bardzo solidnie zarówno pod względem osiągów matrycy, jak i funkcjonalności. Nie zanotowaliśmy ponadto żadnej poważnej wpadki. Ogólne wrażenie psuje nieco fakt odszumiania RAW-ów na wysokich czułościach, aczkolwiek nie jest ono tak dotkliwe jak np. w K-50, bowiem aplikowane jest dopiero powyżej ISO 6400. Warto na koniec podkreślić, że w tej klasie aparatów zabiegi uszczelniania przez producentów aparatów nie należą do częstych. A to dodatkowo podnosi ich użyteczność i praktyczność i stanowi atut modelu K-S2.

Na chwilę obecną, pewną wadą może być cena opisywanej lustrzanki. Wraz z obiektywem 18-50 mm WR kosztuje ona 3270 zł. Przykładowo, za Nikona D5500 (z obiektywem 18-55 mm VR II) musimy zapłacić 3180 zł. Wspomniane w teście aparaty Canona i Sony są wyraźnie tańsze (2225 zł za 700D i 1500 zł za A58), choć to jednocześnie znacznie starsze konstrukcje. Niewiele droższy od Pentaksa K-S2 jest obecnie Canon 70D (plus 18-55 IS) oraz Nikon D7100 (plus 18-105 VR) - obydwa kosztują ok. 3550 zł. Podobnie jak 700D i A58 są one dostępne na rynku od jakiegoś czasu, także ich cena zdążyła już spaść. Niemniej jednak są to nieco bardziej zaawansowane modele i z pewnością warto je wziąć pod uwagę przy zakupie.

Na zakończenie przedstawiamy najważniejsze zalety i wady aparatu Pentax K-S2.


Zalety:

  • wysoka rozdzielczość obrazu,
  • niskie szumy na zdjęciach JPEG i RAW,
  • zakres i dynamika tonalna na dobrym poziomie,
  • skuteczny balans bieli w większości przypadków,
  • solidny i uszczelniony korpus,
  • całkiem wygodny, dobrze wyprofilowany uchwyt,
  • dobra ergonomia przycisków,
  • bogate menu,
  • funkcjonalny tryb live view,
  • funkcjonalny panel sterowania,
  • cyfrowa poziomica,
  • uchylny i obrotowy wyświetlacz LCD dobrej jakości,
  • wizjer o stosunkowo dużym powiększeniu,
  • rozbudowane menu retuszu,
  • skuteczność systemu AF na satysfakcjonującym poziomie,
  • mikroregulacja AF,
  • filmy Full HD,
  • nastawy manualne filmowania (tryby P, Av, TAv, M),
  • bardzo dobra stabilizacja obrazu o skuteczności do 4 EV,
  • funkcje optymalizacji zakresu tonalnego (D-Range), HDR i A-HDR,
  • bogaty wybór filtrów artystycznych oraz innych efektów modyfikujących wygląd obrazu,
  • obecność dodatkowych funkcji: interwałometru, filmów poklatkowych (4K), wielokrotnej ekspozycji,
  • dwa formaty zapisu RAW: skompresowany PEF lub nieskompresowany DNG,
  • możliwość wywoływania plików RAW w aparacie,
  • gniazdo HDMI i mikrofonu,
  • kompatybilność z kartami pamięci typu Eye-Fi i FLU,
  • funkcja symulacji filtru AA,
  • funkcja focus-peaking,
  • wbudowana lampa błyskowa o dobrej mocy.

Wady:
  • słaba praca automatycznego balansu bieli przy oświetleniu żarowym,
  • odszumianie RAW-ów na najwyższych czułościach (od ISO 12800),
  • mała pojemność bufora ograniczająca funkcjonalność trybu seryjnego,
  • nie do końca skuteczny system czyszczenia matrycy,
  • nie najlepsza jakość filmów,
  • brak ciągłego AF w czasie filmowania,
  • brak dodatkowego monochromatycznego LCD.


Aparat do testów wypożyczył sklep X-KOM.PL
Pentax K-S2 - Podsumowanie

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl
Pentax K-S2 - Podsumowanie Pentax K-S2 - Podsumowanie