Canon EOS 5Ds R - test aparatu
1. Wstęp
![]()  | 
Czy w 5Ds lub 5Ds R można dopatrywać się następcy 5D Mark III? Odmienne oznaczenie i tak duża różnica w rozdzielczości matrycy raczej na to nie wskazują. Tak czy inaczej nowe „piątki” czerpią częściowo z rozwiązań zastosowanych w starszym bracie. Poza matrycą jednak, zmiany można zauważyć między innymi również w zakresie procesora obrazu, systemu pomiaru światła, dostępnych czułości, czy wizjera. W nowych „piątkach” odnajdziemy także kilka dodatkowych funkcjonalności, których w 5D Mark III nie było.
Jak już wspomnieliśmy różnica pomiędzy 5Ds a 5Ds R dotyczy filtra dolnoprzepustowego. W obu modelach jest on obecny, ale w 5Ds R jego konstrukcja sprawia, że nie ma on właściwości antyaliasingowych. Efekt jest zatem taki, jakby go w ogóle nie było. Oczywiście taki zabieg ma na celu zwiększenie szczegółowości rejestrowanego obrazu, jednak obarczony jest ryzykiem powstania efektu mory.
W pierwszej kolejności na test do naszej redakcji trafił właśnie model 5Ds R. Czy faktycznie jego 50-megapikselowa matryca będzie w stanie dostarczyć obrazy o bardzo wysokiej rozdzielczości? Czy tak duża liczba pikseli nie będzie jednak powodowała dużego zaszumienia obrazu na wyższych ISO? Jak radzi sobie 5Ds R z przetwarzaniem tak dużych ilości danych i jak odbija się to na możliwościach trybu seryjnego? Jakie możliwości oferuje ten model pod względem ogólnoużytkowym? Na te i inne pytania postaramy się znaleźć odpowiedzi w kolejnych rozdziałach niniejszego artykułu.
![]()  | 
Aparat do testu wypożyczyła firma Canon Polska, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie specyfikacji EOS-a 5Ds R z modelem 5D Mark III oraz przykładowymi aparatami konkurencji można obejrzeć tutaj.
| Producent | Canon | 
|---|---|
| Model | EOS 5Ds R | 
| Data premiery | 2015-02-06 | 
| Liczba pikseli | 50.6 Mpix | 
| Dostępne rozdzielczości | Pełnoklatkowa matryca:
 • 8688 × 5792 • 7680 × 5120 • 5760 × 3840 • 4320 × 2880 • 1920 × 1280 • 720 × 480 Kadr 1,3x: • 6768 × 4512 (dostępne też opcje M1, M2, S1, S2, S3) Kadr 1,6x: • 5424 × 3616 (dostępne też opcje M1, M2, S1, S2, S3) Kadr 1:1: • 5792 × 5792 (dostępne też opcje M1, M2, S1, S2, S3) RAW: • 8688 × 5792 • 6480 × 4320 • 4320 × 2880  | 
    
| Matryca | CMOS 36 × 24 mm (Full-frame) CMOS, 3:2, brak filtra AA, całkowita liczba pikseli: 53 Mpix
 mechanizm samooczyszczania matrycy za pomocą ultradźwięków  | 
    
| Procesor obrazu | DIGIC 6 | 
| Format zapisu | • Zdjęcia:
 JPEG (EXIF 2.3, DPOF 1.1, DCF 2.0), RAW, M-RAW, S-RAW (14-bitowy, oryginalny RAW firmy Canon wersja 2), JPEG+RAW, JPEG+M-RAW, JPEG+ S-RAW • Rodzaje JPEG: Fine/Normal • Filmy: MOV (H.264, MPEG-4) • Dźwięk: liniowy PCM  | 
    
| Zakres ISO | Auto, 100-6400 w skoku co 1/3 EV, 
 Tryby rozszerzone: L: 50 lub H1: 12800  | 
    
| Migawka | 30-1/8000 s (z dokładnością do 1/2 lub 1/3 stopnia), tryb Bulb (Pełny zakres czasów otwarcia migawki. dostępny zakres zależy od trybu fotografowania)
 Miękki spust elektromagnetyczny  | 
    
| Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Canon EF, (brak obsługi EF-S / EF-M)
 powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.0  | 
    
| Ogniskowa obiektywu | n/a | 
| Światłosiła | n/a | 
| Zoom optyczny | 0x | 
| Zoom cyfrowy | 0x | 
| Stabilizacja obrazu | Nie | 
| Zapis wideo | • 1920 × 1080 (29,97; 25; 23,976 kl./s), kompresja wewnątrz- i międzyklatkowa
 • 1280 × 720 (59,94, 50 kl./s), kompresja wewnątrz- i międzyklatkowa • 640 × 480 (29,97; 25 kl./s), tylko kompresja międzyklatkowa Maks. długość filmów do 4 GB lub 29 min. 59 Film poklatkowy: interwał fotografowania można ustawić w zakresie od 1 s do 99 godz. 59 min i 59 s. Sekwencja obrazów może obejmować od 2 do 3600 zdjęć; maks. długość to 2 min i 24 s (PAL). Format MOV, Full HD (1920 × 1080), 25p (ALL-I)  | 
    
| Ogniskowanie | TTL-CT-SIR ze specjalną matrycą CMOS
 • 61 punktów / 41 punktów krzyżowych (f/4), w tym 5 podwójnie krzyżowych (f/2,8) i 1 krzyżowy (f/8)¹ • Liczba punktów krzyżowych AF zależy od obiektywu. Tryby AF: • AI Focus • One Shot • Tryb AI Servo z funkcją przewidywania Wybór punktu AF: • Wybór automatyczny: 61-punktowy system AF • Wybór ręczny: pojedynczy punkt AF (do wyboru 61, 15 lub 9 punktów albo tylko punkty krzyżowe) • Wybór ręczny: punktowy AF • Wybór ręczny: rozszerzenie punktowego AF (4 punkty w górę, w dół, w lewo, w prawo lub 8 otaczających punktów) • Wybór ręczny: rozszerzenie punktowego AF do otaczających 8 punktów • Wybór ręczny: strefowy AF • Wybór ręczny: wielkostrefowy AF • Niezależny wybór punktów systemu AF w przypadku ujęć w pionie i w poziomie  | 
    
| Pomiar światła | • Czujnik pomiarowy RGB+IR, 150 000 pikseli
 • System EOS iSA z funkcją pomiaru z użyciem 252 stref: • (1) Pomiar wielosegmentowy (połączony ze wszystkimi punktami AF) • (2) Pomiar skupiony (około. 6,1% wizjera na środku) • (3) Pomiar punktowy (około 1,3% wizjera na środku) * Pomiar połączony z polem AF jest niedostępny (4) Pomiar centralnie ważony uśredniony Zakres pomiaru: EV 0-20 (przy temp. 23°C w przypadku obiektywu 50 mm f/1,4, ISO 100)  | 
    
| Ostrość od | W zależności od obiektywu | 
| Balans bieli | Auto (dostosowanie do otoczenia/punktu w kolorze białym), światło dzienne, miejsca ocienione, pochmurny dzień, żarówki, biel
światło fluorescencyjne, lampa błyskowa, nastawa własna, ustawienie temperatury barwowej
 Korekcja balansu bieli: • niebieski/bursztynowy +/-9 • purpurowy/zielony +/-9  | 
    
| Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja: +/-5 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 (można powiązać za automatycznym bracketingiem ekspozycji).
 • Bracketing: 2,3,5 lub 7 klatek, +/- 3 EV, w krokach co 1/2 lub 1/3 EV • Tryb priorytetu jasnych partii obrazu • Wielokrotne naświetlanie • Obrazy HDR, 5 ustawień  | 
    
| Programy | Inteligentna scena auto, programowa AE, preselekcja czasu, preselekcja przysłony, ręczny (zdjęcia i filmy), Bulb, własny (x3)
 • Style obrazu: Automatyczny, standardowy, portrety, krajobrazy, neutralny, dokładny, monochromatyczny, szczegółowy, zdefiniowany przez użytkownika (x3)  | 
    
| Zdjęcia seryjne | około 5 kl./s (szybkość utrzymywana dla 510 obrazów JPEG lub 14 obrazów RAW) w przypadku kart UDMA7. | 
| Lampa błyskowa | Tylko zewnętrzne lampy błyskowe.  Obsługa E-TTL II z lampami błyskowymi serii EX.
 • Kompensacja błysku: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV • Synchronizacja do 1/200s • Sterowanie lampą z poziomu menu aparatu  | 
    
| Złącze hot-shoe | Tak | 
| Wyjście statywowe | Tak | 
| Samowyzwalacz | 2 s lub 10 s | 
| Karta pamięci | Dwa gniazda: CompactFlash typ I (zgodne z UDMA 7), karta SD, SDHC lub SDXC. Obsługa szybkiego zapisu na kartach SD typu UHS-I | 
| LCD | • Główny: TFT Clear View II o przekątnej 8,11 cm (3,2 cala) i rozdzielczości około 1,04 mln punktów, kąt widzenia (poziomo/pionowo) około 170°
 Jasność regulowana w 7-miu poziomach. Powłoki przeciwodblaskowe. Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 30 kl./s • Pomocniczy: podświetlany, monochromatyczny  | 
    
| Wizjer | Pentapryzmatyczny, powiększenie ok. 0.71x, pokrycie ok. 100%, korekcja dioptrii: -3 do +1 m-1, punkt oczny: ok. 21 mm (od środka soczewki okularu), matówka stała (przepuszczalny ekran LCD) | 
| Komunikacja i złącza | • USB 3.0 Hi-Speed (PTP)
 • Złącze HDMI typu C • Mikrofon zewnętrzny (stereofoniczne gniazdo minijack)  | 
    
| Zasilanie | • Akumulator litowo-jonowy LP-E6N (dostarczony)/LP-E6
 • Żywotność akumulatora: około 700 zdjęć (temp. 23°C)¹ • Około 660 zdjęć (temp. 0°C) • Zasilanie i ładowarki: zestaw zasilający ACK-E6, ładowarka LC-E6, ładowarka samochodowa CBC-E6  | 
    
| Akcesoria | Akumulator litowo-jonowy LP-E6N, ładowarka, pasek na ramię, kabel USB, instrukcja, oprogramowanie: Digital Photo Professional 4 (obróbka obrazów RAW), PhotoStitch, EOS Utility 3 (w tym program Remote Capture, narzędzie WFT*), Picture Style Editor | 
| Waga | 845 g (bez akumulatora) | 
| Wymiary | 152 × 116.4 × 76.4 mm | 
| Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
 25 wersji językowych menu w tym polskie. Elektroniczna poziomica. Korpus wykonany ze stopów magnezu. Uszczelnienie przed kurzem i wilgocią. Redukcja szumów przy długiej ekspozycji i przy wysokiej czułości ISO (4 nastawy). Automatyczna korekcja winietowania. Korekcja dystorsji i aberracji chromatycznej obiektywów. Możliwość obróbki plików RAW z poziomu menu aparatu.  | 
	
| Oceny użytkowników | 



                        





                        
                        
                        


                        
                        
                        
                        
                        
                           
 Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.