Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-3 II - test aparatu

9 listopada 2015
Maciej Latałło Komentarze: 157

8. Zakres i dynamika tonalna

Zakres tonalny

Zakres tonalny, będący miarą liczby rozróżnianych przejść tonalnych pomiędzy skrajnymi wartościami czerni i bieli, mówi nam, jak bardzo szum redukuje jakość zdjęcia, powodując posteryzację.

Zakres tonalny wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania.


----- R E K L A M A -----

Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna

Z wykresu przedstawionego powyżej możemy odczytać, że dla najniższej czułości liczba tonów wynosi ponad 315, czyli otrzymujemy 8.3-bitowy zapis danych. Wynik ten gwarantuje wizualnie gładkie przejścia tonalne, bez widocznej posteryzacji. Poprzednik wypadł zauważalnie lepiej (360 tonów) tylko dla ISO 100, przy pozostałych czułościach osiągi są podobne. Dalsze zwiększanie czułości ISO powoduje degradację zakresu tonalnego aż do wartości 4.1 bita dla ISO 51200. Daje to nam około 17 przejść tonalnych.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Klinięcie na zdjęcie poniżej otworzy wycinek w pełnej rozdzielczości. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica czerni i bieli
100
Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna
200
Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna
400
Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna
800
Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna
1600
Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna
3200
Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna
6400
Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna
12800
Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna
25600
Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna
51200
Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna

Dynamika tonalna

Dynamikę tonalną wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiary wykonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Na wykresie przedstawiamy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna
Dla najlepszej jakości obrazu przy ISO 100 testowany aparat osiągnął 8.5 EV, czyli tyle samo, co Canon 7D Mark II i nieco mniej niż poprzednik i lustrzanka Sony A77 II (8.9 EV). Konkurent ze stajni Nikona uzyskał natomiast sporo więcej – 9.4 EV. Generalnie jednak nie mamy co narzekać, jest to bowiem całkiem niezły wynik. Biorąc pod uwagę SNR=1 (czyli niską jakość), zarejestrowaliśmy dynamikę na poziomie 13.6 EV, a zatem tylko nieznacznie mniej niż w Nikonie D7200. Sony A77 II i Canon 7D Mark II nie radzą sobie tak dobrze na niskich czułościach, aczkolwiek lepiej wypadają dla wysokich.

Poniżej przedstawiamy pełne wykresy SNR wygenerowane na podstawie wykonanych pomiarów dla wszystkich czułości aparatu.

Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna

Wartość 0 na osi OX oznacza maksymalną wartość, którą aparat może zapisać w pliku RAW. Na prawej osi OY oznaczyliśmy miejsca dla kryteriów SNR=10 (wysoka), 4 (dobra), 2 (średnia) i 1 (niska). Przy pomocy tego wykresu każdy może oszacować dostępną dynamikę dla wybranej przez siebie minimalnej użytecznej jakości obrazu. Wystarczy poprowadzić poziomą linię wzdłuż wybranego kryterium i odczytać wartość na osi OX, dla której linia ta przecina się z wykresem dla odpowiedniej czułości. Gdy np. uznamy za kryterium minimalnej użytecznej jakości 12 dB, widzimy, że dla ISO 1600 dynamika sięga ok. 7.5 EV.

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna

100 ISO
0 EV
+4 EV
K-3
Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna
D7000
Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
K-3
Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna
D7000
Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna

W tej kategorii można uznać remis pomiędzy K-3 II i D7000, ewentualnie z lekkim wskazaniem na Pentaksa. Przy ISO 100 na zdjęciach z Pentaksa obserwujemy całkiem sporo szczegółów. W wypadku Nikona jest podobnie, choć tutaj silniej dominuje niebieska składowa szumu, co objawia się wyraźnym zafarbem w tym kolorze. Dla ISO 1600 na zdjęciach z obu lustrzanek zakłócenia są bardzo intensywne, lecz da się dostrzec zarys detali scenki.


Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje bardzo porównywalne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Drobne różnice mogą wynikać z faktu różnej jasności oryginalnych zdjęć.

100 ISO
0 EV
−4 EV
K-3
Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna
D7000
Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
K-3
Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna
D7000
Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna Pentax K-3 II - Zakres i dynamika tonalna