Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus OM-D E-M10 Mark II - test aparatu

25 listopada 2015
Szymon Starczewski Komentarze: 126

6. Jakość obrazu JPEG

Obrazy JPEG w Olympusie E-M10 Mark II mogą być zapisywane w czterech różnych jakościach: Super Fine, Fine, Normal oraz Basic. Dostępne są trzy rozmiary zapisywanych zdjęć: Large, Middle oraz Small, a także pięć proporcji obrazu: 4:3, 16:9, 3:2, 1:1 i 3:4. Rozdzielczość zdjęć Large jest ustalona na 4608×3456, natomiast rozdzielczości dla pozostałych dwóch rozmiarów można sobie ustawić w menu użytkownika. Rozmiar Middle może być zapisywany w rozdzielczościach: 3200×2400, 2560×1920, 1920×1440 lub 1600×1200 pikseli. Natomiast zdjęcia w rozmiarze Small mogą mieć rozdzielczości: 1280×960, 1024×768 lub 640×480 pikseli. Trzeba dodać, że wszystkie podane rozdzielczości dotyczą proporcji obrazu 4:3.

Ustawienia trybu obrazu wpływające na pliki JPEG są standardowe. Modyfikować możemy kontrast, ostrość, nasycenie oraz parametr zwany gradacją, odpowiedzialny za rozjaśnianie lub przyciemnianie obrazu. Dostępnych jest sześć zdefiniowanych stylów obrazu: i-Enhance, Vivid, Natural, Muted, Portret oraz Monochrome. W tym ostatnim dodatkowo dostępne są opcje rodzaju filtru czarno-białego (neutralny, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz tonu obrazu (neutralny, sepia, niebieski, purpurowy, zielony). Mamy również możliwość zdefiniowania stylu własnego.

Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej w formacie JPEG zapisane przy ustawieniach neutralnych, minimalnym wyostrzeniu i wyłączonym odszumianiu. Porównujemy je z Panasonikiem G7 oraz Fujifilm X-T10. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG

Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Zdjęcia w formacie JPEG z E-M10 Mark II w całkiem szerokim zakresie czułości prezentują dobry poziom. Można jednak zauważyć, że w przypadku wyższych czułości aktywny jest proces redukcji szumu, mimo iż teoretycznie był on wyłączony. Skutkiem jest co prawda niski poziom szumu nawet na wysokich ISO, jednak okupiony wyraźną utratą szczegółów obrazu. Wśród zaprezentowanych aparatów, jakość JPEG-ów z testowanego Olympusa utrzymuje podobny poziom do prezentowanego przez Panasonika G7. Trzeba jednak przyznać, że w miarę zwiększania czułości oba bezlusterkowce systemu Mikro 4/3 ustępują pola X-T10.

Wyostrzanie

Podobnie jak w innych bezlusterkowcach Olympusa, w E-M10 Mark II skala wyostrzania zdjęć JPEG zawiera się pomiędzy −2 a +2, ze skokiem jednostkowym. Poniżej przedstawiamy działanie tego procesu dla ustawień skrajnych i ustawienia środkowego.

Olympus E-M10 Mark II, ISO 200
wyostrzenie −2
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +2
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG

Wspominaliśmy już wcześniej, że wyostrzanie JPEG-ów na minimalnym poziomie w E-M10 Mark II jest całkiem wyraźne. Z powyższego porównania widać, że używanie tego parametru na poziomie wyższym niż 0 jest raczej niewskazane. Zdjęcia są wówczas zbyt mocno wyostrzone i prezentują się nienaturalnie.

Filtry artystyczne

W Olympusie E-M10 Mark II filtry artystyczne działają w podobny sposób jak w ostatnich modelach PEN-ów. Można z nich skorzystać w trybie ART, zdając się wówczas wyłącznie na automatykę w kwestii parametrów ekspozycji, jednak dostępne są one również jako opcje trybu obrazu w menu fotografowania. Możemy zatem z nich korzystać w trybach P, A, S oraz M, zachowując tym samym kontrolę nad parametrami ekspozycji. W testowanym modelu odnajdziemy następujący zestaw filtrów:

  • Pop art,
  • Zmiękczenie ostrości,
  • Jasny i lekki kolor,
  • Tonowanie światła,
  • Ziarnisty film,
  • Fotografia otworkowa,
  • Diorama,
  • Cross process,
  • Delikatna sepia,
  • Dramatyczna tonacja,
  • Grafika Key Line,
  • Akwarela,
  • Vintage,
  • Kolor częściowy.

Warto również dodać, że każdy z filtrów oferuje dodatkowe ustawienia. Ponadto można skorzystać z opcji bracketingu filtrów. Dzięki niej każde wykonane zdjęcie będzie zapisywane w różnych wersjach w zależności od wybranych przez użytkownika filtrów. Efekt działania filtrów (przy ustawieniach domyślnych) przedstawiamy poniżej. Należy wspomnieć, że obróbce w aparacie poddawane są tylko JPEG-i. W przypadku zapisu RAW+JPEG, RAW-y pozostają niezmienione. Warto również dodać, że filtry artystyczne da się nakładać na wcześniej wykonane pliki RAW.

Bez filtru
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Pop art
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Zmiękczenie ostrości
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Jasny i lekki kolor
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Tonowanie światła
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Ziarnisty film
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Fotografia otworkowa
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Diorama
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Cross process
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Delikatna sepia
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Dramatyczna tonacja
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Grafika Key Line
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Akwarela
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Stare zdjęcie
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Częściowy kolor
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG

Kreator kolorów

Poza filtrami artystycznymi, jedną z opcji trybu obrazu, umożliwiającą zmianę wyglądu JPEG-ów, jest „Kreator kolorów”. Można go także odnaleźć jako opcję „Multi funkcji”, która domyślnie jest przypisana pod przyciskiem Fn2. Kreator kolorów pozwala dodać do obrazu dodatkowy odcień wybranego koloru. Niezależnie możemy również kontrolować nasycenie. Ustawień dokonujemy z poziomu wyświetlanego na ekranie kołowego diagramu, za pomocą pokręteł sterujących. Na poniższym filmie można zobaczyć, jak ten proces wygląda w praktyce.

Kontrola świateł i cieni

Funkcja ta umożliwia kontrolowanie jasności ciemnych i jasnych obszarów na zdjęciach za pomocą modyfikacji kształtu krzywej jasności. Pozwala ona zarówno na rozszerzanie rozpiętości tonalnej (zmniejszenie kontrastu), jak i zawężanie (zwiększanie kontrastu). Jasne i ciemne partie obrazu można modyfikować osobno. Ustawienia obu parametrów zawierają się w skali od −7 do +7 z krokiem jednostkowym. Opisywana funkcja jest jedną z opcji wspomnianej wcześniej „Multi funkcji”.

Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane przy różnych ustawieniach opisanej funkcji.

Zdjęcie standardowe
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Kontrola świateł i cieni (jasne −3, ciemne +3)
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Kontrola świateł i cieni (jasne −7, ciemne +7)
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Zdjęcie standardowe
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Kontrola świateł i cieni (jasne +3, ciemne −3)
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Kontrola świateł i cieni (jasne +7, ciemne −7)
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG

HDR

W Olympusie E-M10 Mark II odnajdziemy tryb automatycznie składanych zdjęć HDR. Nie jest on szczególnie bogaty, bowiem do dyspozycji mamy tylko dwie opcje: HDR 1 i HDR 2. W obydwu z nich aparat wykonuje kilka różnych ekspozycji, po czym składa je w finalny obraz (w formacje JPEG). Ograniczeniem tego trybu jest ustawiona na stałe czułość ISO 200, przez co przy słabszym oświetleniu czasy otwarcia migawki mogą się dość wyraźnie wydłużyć. Zrobienie wówczas nieporuszonego zdjęcia z ręki staje się w zasadzie niemożliwe. W menu pod pozycją HDR znajdziemy dodatkowe opcje, jednak realizują one tak naprawdę tylko funkcję bracketingu ekspozycji (wspominaliśmy o tym w rozdziale trzecim). Porównanie działania trybów HDR 1 i HDR 2 do standardowo wykonanego zdjęcia prezentujemy poniżej. Więcej zdjęć HDR znaleźć można w rozdziale ze zdjęciami przykładowymi.

HDR OFF
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
HDR1
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG
HDR2
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Jakość obrazu JPEG