Sony DSC-RX1R II - test aparatu
1. Wstęp
Model Cyber-shot DSC-RX1R II jest najnowszą wersją pełnoklatkowego aparatu kompaktowego firmy Sony. Zmian w konstrukcji w stosunku do poprzednika jest sporo. Można wymienić chociażby nową matrycę z fazowymi czujnikami ostrości czy wbudowany wizjer elektroniczny, który zajął miejsce lampy błyskowej.
Oczywiście trudno wiele zarzucić protoplastom – modelom RX1 oraz RX1R. Zasadnicza różnica między nimi polegała na posiadaniu lub nie optycznego filtra dolnoprzepustowego. Klienci mogli zatem wybrać aparat odporny na morę i błędne kolory lub model o wysokiej rozdzielczości. RX1R II jawi się zatem jako pomysł na połączenie tych dwóch linii, przez wprowadzenie sterowanego filtru antyaliasingowego. W takim rozumieniu nowy model powinien nosić nazwę RX1/R. Producent jednak chciał zasygnalizować więcej istotnych zmian, stąd dopisek II.
RX1R II wyposażony został w sensor pełnoklatkowy, czyli o wielkości 36×24 mm, o rozdzielczości 42.4 Mpix, a typowy optyczny filtr AA zastąpiono sterowanym, który umożliwia pracę w reżimie rozdzielczości lub redukowania efektu mory. Dedykowany obiektyw, znany już z wcześniejszej konstrukcji, posiada ogniskową 35 mm i jasność f/2. Został zaprojektowany przez firmę Zeiss. Z innych istotnych zmian należy wymienić hybrydowy autofokus, operujący na 399 polach oraz wsparcie komunikacji WiFi z NFC.
Niniejszy artykuł ma za zadanie odpowiedzieć m.in. na pytanie, czy nowa matryca aparatu Sony DSC-RX1R II może zapewnić nam jeszcze lepszą jakość obrazu oraz jak w kombinacji z matrycą sprawuje się zastosowany w opisywanym modelu obiektyw. Te i inne zagadnienia omówimy w kolejnych rozdziałach naszego testu.
Aby szybko zapoznać się z parametrami wybranych modeli, które możemy zestawić z opisywanym tu aparatem, wystarczy przejść do ich specyfikacji, zapisanej w naszej bazie.
W testach wykorzystujemy statywy i głowice marki Vanguard dostarczone przez firmę Digital Partner Sp. z o.o.

Aparat do testu wypożyczył polski oddział Sony Europe Limited, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszych procedur testowych można znaleźć w artykule „Jak testujemy cyfrowe aparaty kompaktowe”. Jeśli w trakcie czytania pojawią się wątpliwości, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
| Producent | Sony | 
|---|---|
| Model | DSC-RX1R II | 
| Data premiery | 2015-10-14 | 
| Liczba pikseli | 42.4 Mpix | 
| Dostępne rozdzielczości | • Maks. 7952 x 5304 px
 • Tryby 1:1, 4:3, 3:2 i 16:9 • Tryby panoramy  | 
    
| Matryca | 35.9 x 24 mm(FF) Exmor CMOS, 3:2
 • Aparat ma regulowany optyczny filtr dolnoprzepustowy. Dostępne trzy ustawienia filtra: „wyłączony”, „standardowy”, „wysoki”  | 
    
| Procesor obrazu | BIONZ X | 
| Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF, DPOF, DCF) 
 RAW (14 bit, ARW2.3), RAW+JPEG Jakość JPEG: Extra fine/Fine/Standard • Filmy: XAVC S, zgodność z formatem AVCHD 2.0, MP4 • Dźwięk: stereo  | 
    
| Zakres ISO | • ISO 100-25.600 (co 1/3 EV, możliwość rozszerzenia do ISO50/64/80/32.000/40.000/51.200/64.000/80.000/102.400)
 • Automatyczna (ISO 100-102.400, możliwość wyboru górnej/dolnej granicy) • Wieloklatkowa redukcja szumów: automatyczna (ISO 100-102.400 , możliwość wyboru górnej/dolnej granicy) • Filmy: ISO 100-25.600 (możliwość wyboru górnej/dolnej granicy)  | 
    
| Migawka | Autoprogram: 30-1/4000 s
 preselekcja przysłony: 30-1/4000 s preselekcja czasu migawki: 30-1/4000 s inteligentka automatyka: 4-1/4000 s ręczny: B, 30-1/4000 s  | 
    
| Konstrukcja obiektywu | Carl Zeiss Sonnar T*
 8 elementów w 7 grupach w tym 3 elementy asferyczne (w tym soczewka AA - Advanced Aspherical) 9-listkowa przysłona kołowa  | 
    
| Ogniskowa obiektywu | 35 mm | 
| Światłosiła | f/2 | 
| Zoom optyczny | 1x | 
| Zoom cyfrowy | 4x | 
| Stabilizacja obrazu | Nie | 
| Zapis wideo | W trybie PAL:
 • 1920 × 1080 (Full HD 50p, AVCHD), 28 Mbit/s • 1920 × 1080 (Full HD 50i, AVCHD), 24 lub 17 Mbit/s • 1920 × 1080 (Full HD 25p, AVCHD), 24 lub 17 Mbit/s • 1920 × 1080 (Full HD 60p, 30p, 25p, MP4) • 1280 x 720 (Full HD 60p, 30p, 25p, MP4)  | 
    
| Ogniskowanie | System Fast Hybrid AF (AF z detekcją fazy / AF z detekcją kontrastu)
 • Pola AF: 399 pól (AF z detekcją fazy) / 25 pól (AF z detekcją kontrastu) • Tryby nastawiania ostrości: Pojedynczy AF (AF-S), ciągły AF (AF-C), DMF (bezpośrednia ręczna regulacja ostrości), ręczny • Wspomaganie AF: wbudowana dioda  | 
    
| Pomiar światła | Pomiar z wykorzystaniem 1200 stref, tryby:
 • Wielosegmentowy • Centralnie ważony • Punktowy  | 
    
| Ostrość od | • Tryb normalny 24 cm
 • Makro 14 cm  | 
    
| Balans bieli | 9 ustawień | 
| Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja: +/- 5 EV w krokach co 1/3 EV | 
| Programy | Auto, Program, Priorytet przysłony, Priorytet czasu migawki, Ręczny, MR (pamięć ustawień)
 • Sceny: Portret, krajobraz, akcja sportowa, zachód słońca, scena nocna, ręczna północ, nocny portret, tryb Anti Motion Blur  | 
    
| Zdjęcia seryjne | • Tryb ciągły z priorytetem szybkości: około 5 kl./s
 • Tryb ciągły: 2,5 kl./s (AF-S)  | 
    
| Lampa błyskowa | Brak wbudowanej, możliwość podpięcia zewnętrznej poprzez gniazdo gorącej stopki, synchronizacja X sync 1/2000 s. | 
| Złącze hot-shoe | Tak | 
| Wyjście statywowe | Tak | 
| Samowyzwalacz | 2, 5, 10 s | 
| Karta pamięci | Karty pamięci:
 • Memory Stick (Duo, PRO Duo, PRO Duo HS, PRO-HG Duo (szybkość PRO Duo)) • Secure Digital (SD/SDHC/SDXC)  | 
    
| LCD | Ruchomy 3.0 calowy, kolorowy XtraFine TFT LCD, 1.228.800 punktów | 
| Wizjer | Elektroniczny (XGA OLED Tru-Finder), 2.359.296 punktów, pokrycie kadru 100%, powiększenie ok. 0.74x | 
| Komunikacja i złącza | Złącze Multi Terminal/micro USB, HDMI (micro), mikrofon (mini jack stereo 3,5 mm), stopka Multi Interface, Wi-Fi, NFC | 
| Zasilanie | Akumulator litowy NP-BX1 (3.6V, pojemność 1240 mAh, wydajność ok 220 zdjęć) | 
| Akcesoria | Akumulator NP-BX1, zasilacz sieciowy1, przewód mikro USB, pasek na ramię, przykrywka obiektywu, osłona stopki, instrukcja obsługi, oprogramowanie | 
| Waga | 480 g (sam aparat)
 507 g waga z akumulatorem i kartą pamięci  | 
    
| Wymiary | 113.3 x 65.4 x 72 mm | 
| Dodatkowe informacje | Elektroniczna stabilizacja w trybie filmowania
 Dostępne przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB Głośnik monofoniczny  | 
	
| Oceny użytkowników | Brak | 



                        





                        
                        
                        
                                




                        
                        
                        
                        
                        
                           
 Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.