Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS-1D X Mark II - test aparatu

19 maja 2016
Szymon Starczewski Komentarze: 101

6. Jakość obrazu JPEG

W Canonie 1D X Mark II zdjęcia w formacie JPEG mogą być zapisywane w czterech rozmiarach: Large (5472×3648 pix), Middle1 (4368×2912 pix), Middle2 (3648×2432 pix) i Small (2736×1824 pix). Jakość plików JPEG (stopień kompresji) możemy regulować w 10-stopniowej skali.

Standardowe parametry modyfikujące wygląd zdjęć JPEG znajdziemy pod opcją „Styl obrazów” (trzecia zakładka menu fotografowania), czyli tak jak w innych lustrzankach systemu EOS. Do wyboru mamy następujące style: Auto, Standard, Portret, Krajobraz, Szczegóły, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny i Użytkownika 1, 2, 3. Każdy z nich (poza monochromatycznym) może być regulowany w pod względem ostrości (8-stopniowa skala siły wyostrzania oraz dwa dodatkowe parametry: precyzja i próg, regulowane w 5-stopniowej skali; więcej na ten temat w rozdziale 4) oraz kontrastu, nasycenia i tonacji (9-stopniowe skale). W przypadku stylu monochromatycznego mamy następujące parametry: ostrość, kontrast, efekt filtru (brak, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz efekt tonalny (brak, sepia, niebieski, purpurowy, zielony).

W Canonie 1D X Mark II mamy natywny zakres czułości od ISO 100 do 51200 z krokiem 1 lub 1/3 EV. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe w dół do ISO 50 oraz w górę do ISO 409600. Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Nikona D4s i Sony A7 II. Należy jeszcze dodać, że w przypadku 1D X Mark II, zdjęcia scenki na trzech najwyższych czułościach, wykonywane były przy zmniejszonej mocy lamp. Ponieważ uzyskanie w tej sytuacji dokładnie takiej samej równoważnej ekspozycji okazało się niemożliwe, w związku z tym widać nieznaczny spadek jasności zdjęć dla tych czułości.


----- R E K L A M A -----

Canon EOS-1D X Mark II - Jakość obrazu JPEG

Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.


W szerokim zakresie czułości jakość obrazu na JPEG-ach z testowanego EOS-a utrzymuje się na dobrym poziomie. Warto jednak zauważyć, że przy ISO 50 obraz słabiej wygląda w jasnych partiach, ze względu na niższy poziom nasycenia. Czułość ta jest generowana programowo, w związku z czym trudno mieć większe zastrzeżenia w tym zakresie. Ponadto przy ISO 50 warto fotografować w formacie RAW, który zapewni lepszą jakość w jasnych partiach obrazu, o czym można się przekonać w kolejnym rozdziale.

Szum na JPEG-ach zaczyna się pojawiać w okolicach ISO 3200–6400, ale nawet przy ISO 12800 obraz wciąż prezentuje się przyzwoicie. Poziom szumu nie jest bowiem zbyt wysoki i nadal widać sporo szczegółów. Dopiero przy najwyższej natywnej czułości (ISO 51200) zaszumienie obrazu zaczyna wyraźnie przeszkadzać, a szczegółowość obrazu zauważalnie spada. Naszym zdaniem używanie wyższych rozszerzonych czułości raczej nie ma większego sensu. O ile jeszcze czułością ISO 102400 można próbować się ratować w jakichś ekstremalnych sytuacjach, o tyle dwie najwyższe czułości wydają się zupełnie bezużyteczne.

Na tle konkurencji 1D X Mark II wypada w tej kategorii całkiem korzystnie. Co prawda na wyższych czułościach widać w jego przypadku nieco większe zaszumienie obrazu niż w D4s. Z drugiej jednak strony, szum w EOS-ie ma bardzie drobnoziarnistą strukturę, a w D4s bardziej uwidacznia się struktura kolorowych „placków”. Pod względem stopnia zaszumienia obrazu 1D X Mark II zachowuje się lepiej niż Sony A7 II. Co ciekawe dla ISO 25600 (czyli ostatniej wspólnej czułości dla tych aparatów), na zdjęciach z EOS-a widać więcej szczegółów niż w przypadku A7 II.

Wyostrzanie

W Canonie 1D X Mark II mamy do dyspozycji 8-stopniową skalę siły wyostrzania (od 0 do 7) oraz dwa dodatkowe parametry: precyzja i próg regulowane w 5-stopniowej skali. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w rozdziale czwartym. Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki zapisanych jako JPEG-i z najniższą siłą wyostrzania oraz na poziomie 3 i 7. Parametry precyzja i próg ustawione były na wartość 2 (domyślną dla Neutralnego stylu obrazu). Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.

Canon 1D X Mark II, ISO 100
wyostrzenie 0
Canon EOS-1D X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1D X Mark II - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 3
Canon EOS-1D X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1D X Mark II - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 7
Canon EOS-1D X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1D X Mark II - Jakość obrazu JPEG

Na podstawie powyższych zdjęć możemy stwierdzić, że przy najwyższym stopniu wyostrzania obraz wygląda nienaturalnie. Naszym zdaniem, całkiem dobry efekt otrzymujemy w okolicy 3 stopnia i raczej odradzamy stosowanie dużo wyższych ustawień.

Wielokrotna ekspozycja

Tryb ten umożliwia wykonanie do 9 zdjęć, które następnie zostają połączone w jedno. Zdjęcia można wykonywać w trybie pojedynczym, w którym mamy większą kontrolę nad kolejno wykonywanymi zdjęciami i na bieżąco możemy podglądać tworzony obraz. Mamy również możliwość usuwania ostatnio wykonanego zdjęcia. Fotografując z wykorzystaniem podglądu na żywo, na ekranie widzimy efekt powstającego obrazu w postaci półprzezroczystej nakładki na aktualny kadr. W tym trybie mamy także możliwość zachowywania oryginałów wszystkich wykonanych zdjęć. Wielokrotna ekspozycja w trybie seryjnym jest przeznaczona głównie do fotografowania poruszających się obiektów. W trybie tym jednak, podczas fotografowania nie mamy podglądu menu, podglądu kadru w trybie LV, możliwości kontrolnego wyświetlania ani odtwarzania obrazu i usuwania ostatniego zdjęcia. W tym trybie zapisywany zostaje wyłącznie efekt końcowy.

W opcjach wielokrotnej ekspozycji znajdziemy również pozycję określaną jako „sterowanie ekspozycją wielokrotną”, określającą sposoby łączenia wykonywanych zdjęć: Obejmuje ona następujące ustawienia.

  • addytywne – proste sumowanie kolejno wykonywanych zdjęć (w zależności od liczby zdjęć sugerowane jest ustawienie odpowiedniej negatywnej kompensacji ekspozycji),
  • średnie – podczas wykonywania wielokrotnej ekspozycji tej samej sceny ekspozycja tła obiektu będzie kontrolowana w celu otrzymania standardowej ekspozycji,
  • jasne/ciemne – jasne lub ciemne części obrazu zostaną zachowane na zdjęciu.
Istnieje również możliwość wybrania zdjęcia zapisanego wcześniej na karcie (tylko w formacie RAW), które zostanie wybrane jako pierwszy obraz wielokrotnej ekspozycji. Możemy także zdecydować czy wielokrotna ekspozycja ma być aktywna przez cały czas aż do momentu jej wyłączenia, czy jedynie dla pojedynczego użycia. Kilka zdjęć wykonanych w trybie wielokrotnej ekspozycji prezentujemy w tabelce poniżej.

Ster. eksp. wielok.: Addytywne
Canon EOS-1D X Mark II - Jakość obrazu JPEG
Ster. eksp. wielok.: Addytywne
Canon EOS-1D X Mark II - Jakość obrazu JPEG
Ster. eksp. wielok.: Jasne
Canon EOS-1D X Mark II - Jakość obrazu JPEG
Ster. eksp. wielok.: Ciemne
Canon EOS-1D X Mark II - Jakość obrazu JPEG
Ster. eksp. wielok.: Średnie
Canon EOS-1D X Mark II - Jakość obrazu JPEG