Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha SLT-A68 - test aparatu

13 maja 2016
Maciej Latałło Komentarze: 127

8. Zakres i dynamika tonalna

Czułość matrycy

Badanie to ma na celu pokazanie zachowania fotodiod matrycy, a nie jej realnej czułości w stopniach ISO, której zgodność producenci aparatów utrzymują dla formatu JPEG. Przestrzegamy zatem przed pochopnymi osądami. Jakiekolwiek odchyłki odnotowane w tym teście nie są powodem do zmartwień, gdyż zwykle są one korygowane do wartości nominalnej przy wywoływaniu pliku RAW (w korpusie aparatu przy wytwarzaniu bezpośrednio pliku JPEG lub też przy obróbce surowego pliku w komputerze). Realne problemy dotykają jedynie tego oprogramowania zewnętrznego, które nie posiada profili dedykowanych dla różnych aparatów.

Czułość wyznaczyliśmy zgodnie z normą ISO 12232, wykorzystując metodę pomiaru ilości światła niezbędnej do saturacji poszczególnych grup fotodiod sensora. Do pomiarów wykorzystaliśmy światłomierz Sekonic.


----- R E K L A M A -----

Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna

Z powyższego wykresu możemy odczytać, że wszystkie czułości, przedstawione jako średnie wartości ze wszystkich grup senseli, są poniżej wartości nominalnych – wartość średnia znajduje się ok. 1 i 1/3 EV poniżej. Takie zachowanie jest typowe i umożliwia manipulację danymi w jasnych partiach obrazu. Rozbieżność między poszczególnymi kolorami podstawowymi jest typowa dla matryc krzemowych, gdzie sprawność kwantowa nie rozkłada się równomiernie w całym spektrum światła widzialnego.

Szum przetwarzania

Szum przetwarzania (ang. readout noise) to całościowe zakłócenia generowane przez elektroniczny tor przetwarzania danych. Ilość tego szumu nie zależy od ilości padającego światła ani czasu ekspozycji.

Szum przetwarzania wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć bez dostępu światła przy najkrótszej możliwej do ustawienia migawce. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Dane na wykresie zostały zaprezentowane w punktach odpowiadających realnym czułościom matrycy, a wyniki odwzorowują średnią wartość z wszystkich grup senseli.

Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna

Wyrażenie wyniku w elektronach pozwala śledzić jakość przetwarzania toru analogowo-cyfrowego. Widzimy, że przebieg pokrywa zakres wartości od 3 do 7 elektronów, co oznacza, że jakość zaprojektowanej elektroniki stoi na wysokim poziomie. W idealnie pracującej matrycy wykres powinien być linią prostą, ze wszystkimi wartościami dla różnych czułości ISO na tym samym poziomie. Tu widzimy, że oprogramowanie przetwornika ADC zmienia jego charakterystykę w zależności od użytej czułości.

Współczynnik konwersji i wzmocnienie jednostkowe

Poniżej przedstawiamy współczynnik konwersji (ang. conversion gain) matrycy wyznaczony dla różnych nastaw ISO. Parametr ten definiuje liczbę elektronów przypadających na jednostkę kwantyzacji przetwornika ADC (tzw. ADU, ang. ADC unit). Analiza tych danych pozwala określić tzw. wzmocnienie jednostkowe, czyli cechę charakterystyczną każdej matrycy definiującą czułość, dla której współczynnik konwersji jest równy 1 – to znaczy wartość z przetwornika ADC pokazuje wprost liczbę przetworzonych elektronów.

Współczynnik konwersji wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Dane na wykresie zostały zaprezentowane w punktach odpowiadających realnym czułościom matrycy, a wyniki odwzorowują średnią wartość z wszystkich grup senseli. Ze względu na ograniczenie zakresu osi pionowej, nie zmieścił się wynik dla nastawy ISO 100.

Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna

Dla najniższej czułości na jedną jednostkę kwantyzacji przetwornika ADC przypada 15 elektronów. Przy 12-bitowym przetworniku daje to pojemność studni potencjałów (ang. full well capacity) na poziomie 57 ke-. Taki wynik można uznać za dobry. Punkt wzmocnienia jednostkowego wypada dla czułości 688 (czyli nieco poniżej nastawy aparatu ISO 1600). Przekroczenie tego progu powoduje, że za jakość obrazu odpowiadają już tylko i wyłącznie algorytmy cyfrowej obróbki sygnału, a nie tor analogowy matrycy. W związku z czym nie ma żadnego zysku ze stosowania takiej obróbki w aparacie i dokładnie te same efekty uzyskamy niedoświetlając zdjęcie, a następnie korygując ekspozycję w komputerze.

Zakres tonalny

Zakres tonalny, będący miarą liczby rozróżnianych przejść tonalnych pomiędzy skrajnymi wartościami czerni i bieli, mówi nam, jak bardzo szum redukuje jakość zdjęcia, powodując posteryzację.

Zakres tonalny wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiary wykonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania.

Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna

W Sony A68, dla ISO 100 liczba tonów sięga 356, a to daje 8.5-bitowy zapis danych. To dobry wynik, który daje gwarancję wizualnie gładkich przejść tonalnych, bez widocznej posteryzacji. Zwiększanie czułości powoduje oczywiście degradację zakresu tonalnego i przy ISO 25600 mamy już tylko 4.6 bita, co odpowiada 24 przejściom tonalnym.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Kliknięcie na zdjęcie poniżej otworzy wycinek w pełnej rozdzielczości. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 1/3 EV.

ISO Granica czerni i bieli
100
Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna
200
Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna
400
Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna
800
Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna
1600
Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna
3200
Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna
6400
Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna
12800
Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna
25600
Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna

Dynamika tonalna

Dynamikę tonalną wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiary wykonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Na wykresie przedstawiamy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna

Dla najlepszej jakości obrazu przy ISO 100 testowany aparat osiąga 8.1 EV. Modele Canona i Pentaksa wypadły podobnie, oba bowiem uzyskały po 8.2 EV, choć ten pierwszy ma 14-bitowe przetwarzanie danych. Podobnie zresztą jak Nikon D5500, który zanotował wynik 8.8 EV.

12-bitowy zapis RAW-ów ogranicza nieco możliwości sensora, co widać wyraźnie na podstawie wyników dla SNR=1. Tak czy inaczej, w kategorii dynamiki tonalnej, do osiągów matrycy zastosowanej w A68 nie można mieć większych zastrzeżeń.

Poniżej przedstawiamy pełne wykresy SNR wygenerowane na podstawie wykonanych pomiarów dla wszystkich czułości aparatu.

Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna

Wartość 0 na osi OX oznacza maksymalną wartość, którą aparat może zapisać w pliku RAW. Na prawej osi OY oznaczyliśmy miejsca dla kryteriów SNR=10 (wysoka), 4 (dobra), 2 (średnia) i 1 (niska). Przy pomocy tego wykresu każdy może oszacować dostępną dynamikę dla wybranej przez siebie minimalnej użytecznej jakości obrazu. Wystarczy poprowadzić poziomą linię wzdłuż wybranego kryterium i odczytać wartość na osi OX, dla której linia ta przecina się z wykresem dla odpowiedniej czułości. Dla przykładu, jeśli uznamy za kryterium minimalnej użytecznej jakości 12 dB, widzimy, że dla ISO 1600 dynamika wynosi ok. 7.5 EV.

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

W tym porównaniu, Alphę A68 zestawiamy z Canonem 1300D. Musimy jednak zaznaczyć, że ze względu na istotną różnicę w jasności obrazów, w 1300D ustawiliśmy ekspozycję o 1/3 EV większą.

Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna

100 ISO
0 EV
+4 EV
A68
Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna
1300D
Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
A68
Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna
1300D
Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna

Przy rozjaśnianiu ciemnych partii obrazu dla ISO 100, lepsze efekty uzyskaliśmy w przypadku aparatu Sony. Wprawdzie na obu wycinkach widzimy wyraźne niebieskie zabarwienie, jednak szum na zdjęciu z A68 jest niższy, a rozpoznawalność szczegółów wyższa. Dla ISO 1600 różnice praktycznie zacierają się.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje bardzo podobne rezultaty w przypadku obu aparatów. Ewentualne różnice mogą wynikać z różnej jasności oryginalnych zdjęć.

100 ISO
0 EV
−4 EV
A68
Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna
1300D
Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
A68
Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna
1300D
Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna Sony Alpha SLT-A68 - Zakres i dynamika tonalna