Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha SLT-A99 II - test aparatu

1 marca 2017
Maciej Latałło Komentarze: 377

5. Balans bieli

Sony Alpha A99 II oferuje następujące tryby balansu bieli:
  • Auto (Standard, Priorytet: Nastrój, Priorytet: Biel),
  • Światło dzienne,
  • W cieniu,
  • Dzień pochmurny,
  • Żarówka,
  • Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
  • Lampa błyskowa,
  • Auto. podwodne,
  • Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).

Temperaturę barwową możemy regulować w zakresie od 2500 K do 9900 K z krokiem 100 K. Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 7-stopniową skalę.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.


----- R E K L A M A -----

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 6.04 106.4
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 7.31 107.5
Pochmurny dzień Auto 6.67 110.9
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 6.87 111.8
3000K Auto (Standard) 22.1 135.5
3000K Auto (Priorytet: Nastrój) 22.2 135.2
3000K Auto (Priorytet: Biel) 22.2 135.3
3000K Żarówka 11.2 113
3000K 3000K 8.04 111.5
5500K Auto 6.94 120.5
5500K 5500K 9.25 122.2

Wyniki uzyskane w A99 II są raczej przeciętne. Trudno je nazwać złymi, ale trzeba przyznać, że błędy dC do najniższych nie należą. Najlepsze odwzorowanie kolorów uzyskaliśmy w świetle dziennym. Tradycyjnie największy błąd koloru i typowe ciepłe zabarwienie zaobserwowaliśmy przy świetle żarowym przy użyciu automatyki WB. W A99 II znajdziemy dodatkowe opcje dla tego ustawienia, mianowicie Priorytet: Nastrój oraz Priorytet: Biel. Na podstawie zdjęć tablicy testowej nie widać niestety żadnej różnicy pomiędzy poszczególnymi ustawieniami.

Nasycenie w testowanym aparacie w każdym przypadku przekracza 100%. Jak widać na podstawie powyższej tabelki, tendencja jest wyraźna, szczególnie w świetle sztucznym.

Brak różnic w użyciu nowych opcji automatycznego balansu bieli skłonił nas do wykonania dodatkowych zdjęć. Poniższe przykłady pokazują rezultat działania poszczególnych ustawień na zaaranżowanej scence.

WB Auto Standard
Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli
WB Auto Priorytet: Nastrój
Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli
WB Auto Priorytet: Biel
Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli
WB Auto Standard
Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli
WB Auto Priorytet: Nastrój
Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli
WB Auto Priorytet: Biel
Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli
WB Żarówka
Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli

Silną, pomarańczową dominantę widać zarówno przy białym, jak i czarnym tle przykładowej scenki. Większych różnic pomiędzy poszczególnymi zdjęciami niestety nie zaobserwowaliśmy.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (Standard)
Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (Priorytet: Nastrój)
Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (Priorytet: Biel)
Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli Sony Alpha SLT-A99 II - Balans bieli