Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus OM-D E-M10 Mark III - test aparatu

2 lutego 2018
Marcin Czajkowski Komentarze: 133

5. Balans bieli

Olympus OM-D E-M10 Mark III oferuje następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto,
  • Dzień słoneczny (5300K),
  • Cień (7500K),
  • Dzień zachmurzony (6000K),
  • Światło żarowe (3000K),
  • Światło jarzeniowe (4000K),
  • Fotografia podwodna,
  • Światło lampy błyskowej (5500K),
  • Cztery ustawienia ręczne według wzorca bieli,
  • Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000K, ze skokiem co 50, 100, 200, 400 i 1000K w zależności od wartości temperatury).
Każdą nastawę można skorygować w 15-stopniowej skali w dwóch zakresach: Amber-Blue (bursztynowy-niebieski) oraz Green-Magenta (zielony-magenta). W drugim menu fotografowania znajdziemy opcję bracketingu balansu bieli, która pozwala na zapisanie 3 zdjęć z różnymi ustawieniami (w krokach 2, 4 lub 6 w obu skalach niezależnie). W testowanym aparacie, podobnie jak w innych bezlusterkowcach Olympusa, znaleźć można opcję dotyczącą pracy automatycznego balansu bieli przy świetle żarowym: „WB AUTO Zachowaj ciepły kolor”. Jej włączenie powoduje, że zdjęcia wykonywane przy żarowym świetle na automatycznym balansie bieli będą miały charakterystyczny ciepły odcień. Jej wyłączenie pozwala natomiast zredukować ten efekt. Ponadto dostępna jest opcja umożliwiająca ustawienie domyślnego trybu balansu bieli przy fotografowaniu z lampą błyskową: automatyczny lub dedykowany lampie błyskowej. Jeśli ową opcję pozostawimy wyłączoną, stosowany będzie aktualnie ustawiony tryb balansu bieli.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Pochmurny dzień Auto 5.39 113.6
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 7.72 115.8
Pochmurny dzień Zacienione 4.54 112.3
3000K Auto 10.1 115.5
3000K Żarówki 11.5 117.5
3000K 3000K 7.03 114.3
5500K Auto 9.67 119.8
5500K 5400K 14.4 128
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 12.3 95.87


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

W większości przypadków testowany aparat nie ma problemu z prawidłowym oddaniem kolorów. Automatyczny balans bieli wszędzie sprawdza się bardzo dobrze. Jedyne zastrzeżenia możemy mieć do nastaw dedykowanych dla światła lampy błyskowej i światła o temperaturze barwowej 5500K. Błędy koloru są wtedy największe, a w przypadku światła 5500K zdjęcia jest też znacznie przesycone. Co ciekawe, przy tym świetle lepiej sprawdza się automatyczna nastawa balansu bieli.

Olympusa OM-D E-M10 Mark II krytykowaliśmy za nastawy balansu bieli dla żarówek – uzyskane zdjęcia były znacznie przesycone, a błąd dC bardzo duży. Sytuacja uległa znacznej poprawie w nowszym modelu, co bez wątpienia cieszy. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej:

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Olympus OM-D E-M10 Mark III - Balans bieli Olympus OM-D E-M10 Mark III - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Olympus OM-D E-M10 Mark III - Balans bieli Olympus OM-D E-M10 Mark III - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: zacienione
Olympus OM-D E-M10 Mark III - Balans bieli Olympus OM-D E-M10 Mark III - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Olympus OM-D E-M10 Mark III - Balans bieli Olympus OM-D E-M10 Mark III - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Olympus OM-D E-M10 Mark III - Balans bieli Olympus OM-D E-M10 Mark III - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Olympus OM-D E-M10 Mark III - Balans bieli Olympus OM-D E-M10 Mark III - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Olympus OM-D E-M10 Mark III - Balans bieli Olympus OM-D E-M10 Mark III - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5400K
Olympus OM-D E-M10 Mark III - Balans bieli Olympus OM-D E-M10 Mark III - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Olympus OM-D E-M10 Mark III - Balans bieli Olympus OM-D E-M10 Mark III - Balans bieli