Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Faces. Retusz zdjęć portretowych

2 października 2009

8. Rozjaśnianie i wybielanie oczu

Do wybielania oczu zazwyczaj używam jednej z dwóch technik, które opiszę w niniejszym ćwiczeniu. Postanowiłem zaprezentować obydwie, gdyż pierwsza z nich powoduje niekiedy wystąpienie pewnych efektów ubocznych (takich jak niepożądane zwiększenie domieszki jakiegoś koloru na zdjęciu, na przykład czerwieni). W takim przypadku zawsze będziesz mógł sięgnąć po drugi sposób. Obydwie techniki są bardzo proste, a choć uzyskany za ich pomocą efekt bywa niekiedy bardzo subtelny, to jednak jest on na tyle widoczny, że warto poświęcić kilkadziesiąt sekund na przeprowadzenie opisanego retuszu. Pamiętaj, że pierwsze spojrzenie oglądającego zdjęcie pada zazwyczaj na oczy sfotografowanej postaci, trzeba zatem zrobić wszystko, by zrobiły one jak najlepsze wrażenie już „od pierwszego wejrzenia”.

Krok 1.

Otwórz plik ze zdjęciem portretowym, w którym chciałbyś wybielić oczy sfotografowanej postaci. Kliknij przycisk Create New Fill or Adjustment Layer (Utwórz nową warstwę wypełnienia lub korekcyjną), znajdujący się w dolnej części panelu Layers (Warstwy), i utwórz warstwę korygującą Curves (Krzywe). Kiedy na ekranie pojawi się okno dialogowe Curves (Krzywe), nie zmieniaj w nim żadnych ustawień, tylko kliknij przycisk OK. Już za chwilę przekonasz się, do czego może przydać się taka „nic nie zmieniająca” warstwa dokumentu. Otóż naszym pierwszym celem będzie rozjaśnienie całego zdjęcia, a choć można dokonać tego przez powielenie warstwy Background (Tło), to operacja ta spowoduje podwojenie objętości pliku z projektem, podczas gdy uzyskanie analogicznego efektu przy użyciu warstwy korekcyjnej nie wpłynie na wielkość pliku niemal w ogóle. Takie rozwiązanie pozwala zachować wysoką wydajność działania programu, co jest szczególnie istotne podczas edycji większych projektów.

Faces. Retusz zdjęć portretowych - Rozjaśnianie i wybielanie oczu
©ISTOCKPHOTO/MATT OLSEN


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Krok 2.

Kiedy w panelu Layers (Warstwy) pojawi się miniatura utworzonej właśnie warstwy korekcyjnej, zmień tryb jej mieszania z Normal (Zwykły) na Screen (Mnożenie odwrotności). Zabieg ten spowoduje rozjaśnienie całej fotografii.

Faces. Retusz zdjęć portretowych - Rozjaśnianie i wybielanie oczu

Krok 3.

Naciśnij Ctrl+I (Mac OS: Command+I), aby odwrócić kolory maski utworzonej warstwy korekcyjnej. W tym przypadku spowoduje to wypełnienie tej maski kolorem czarnym, a co za tym idzie — ukrycie efektu działania tej warstwy, jaki uzyskaliśmy w wyniku zmiany jej trybu mieszania na Screen (Mnożenie odwrotności). Naciśnij klawisz X, aby zmienić bieżący kolor narzędzia na biały, powiększ fragment z oczami, a następnie naciśnij klawisz B, aby włączyć narzędzie Brush (Pędzel).

Faces. Retusz zdjęć portretowych - Rozjaśnianie i wybielanie oczu

Krok 4.

Otwórz przybornik z końcówkami pędzla i wybierz bardzo małą, miękką końcówkę, a gdy to zrobisz — zamaluj białka oczu, aż do krawędzi powiek (rysunek obok przedstawia efekt zamalowania lewego oka). Wszędzie tam, gdzie użyjesz pędzla, przywrócona zostanie jaśniejsza wersja obrazu, uzyskana dzięki zastosowaniu warstwy w trybie Screen (Mnożenie odwrotności). Podczas retuszu powinieneś ponadto zastanowić się, czy zamalować tylko białka oczu, czy też całe oczy (w opisywanym przypadku zdecydowałem się na ten drugi wariant). Gdy skończysz, oczy będą zapewne zbyt białe (co może nadać sfotografowanej postaci przerażający wygląd), dlatego warto na koniec zmniejszyć stopień krycia warstwy korekcyjnej Curves (Krzywe) na tyle, by uzyskany efekt wyglądał bardziej naturalnie. Na przykład zdjęcie pokazane na rysunku poniżej wymagało zmniejszenia krycia warstwy korekcyjnej Curves (Krzywe) do 70%. To byłoby wszystko, jeśli chodzi o pierwszy wariant opisywanej metody, pora na zaprezentowanie drugiego…

Faces. Retusz zdjęć portretowych - Rozjaśnianie i wybielanie oczu

Faces. Retusz zdjęć portretowych - Rozjaśnianie i wybielanie oczu
Przed retuszem

Faces. Retusz zdjęć portretowych - Rozjaśnianie i wybielanie oczu
Po retuszu

Krok 1.

Ten wariant opisywanej techniki stosuję zazwyczaj wówczas, gdy poprzedni ma jakieś skutki uboczne, opisane we wstępie do tego ćwiczenia. Początek obydwu wariantów jest identyczny i polega na utworzeniu warstwy korekcyjnej, tym razem jednak będzie to warstwa korekcyjna Levels (Poziomy).

Faces. Retusz zdjęć portretowych - Rozjaśnianie i wybielanie oczu

Krok 2.

Gdy na ekranie wyświetlone zostanie okno dialogowe warstwy korekcyjnej Levels (Poziomy), rozjaśnij całą fotografię, przeciągając biały oraz szary (środkowy) suwak w sekcji Input Levels (Poziomy wejściowe) w lewą stronę. Podczas rozjaśniania zdjęcia postaraj się uważnie analizować wygląd oczu sfotografowanej postaci, ignorując przy tym ewentualne prześwietlenia, do których zapewne dojdzie w różnych częściach zdjęcia. Jeśli w pewnym momencie białka oczu staną się wystarczająco jasne, lecz tęczówki utracą swą wyrazistość i kolor, to przesuń czarny suwak w sekcji Input Levels (Poziomy wejściowe) w prawą stronę, aby je trochę ożywić. Na koniec kliknij przycisk OK.

Faces. Retusz zdjęć portretowych - Rozjaśnianie i wybielanie oczu

Krok 3.

Naciśnij Ctrl+I (Mac OS: Command+I), aby wypełnić maskę utworzonej warstwy korekcyjnej kolorem czarnym, co — podobnie jak w poprzednim przypadku — spowoduje całkowite ukrycie uzyskanego efektu. Upewnij się, że bieżący kolor narzędzia został zmieniony na biały, włącz narzędzie Brush (Pędzel) (B), wybierz małą, miękką końcówkę z przybornika końcówek pędzla, a gdy to zrobisz — zamaluj białka oczu (na rysunku obok jestem w trakcie zamalowywania lewego oka).

Faces. Retusz zdjęć portretowych - Rozjaśnianie i wybielanie oczu

Krok 4.

Niekiedy nawet proste rozjaśnienie obrazu przy użyciu warstwy korekcyjnej Levels (Poziomy) może mieć pewne skutki uboczne; jednym z nich jest nieznaczna zmiana koloru oczu. Jeśli chciałbyś tego uniknąć, to zmień tryb mieszania tej warstwy na Luminosity (Jasność), dzięki czemu jej działanie będzie ograniczało się wyłącznie do zmiany jasności obrazu. Na koniec zmniejsz wartość parametru Opacity (Krycie) dla utworzonej warstwy korekcyjnej (w tym przypadku zdecydowałem się zredukować ją do około 50%, lecz w zasadzie każda wartość z przedziału od 50 do 60% wyglądała poprawnie). Ostateczny efekt opisanej poprawki pokazany jest na rysunkach poniżej.

Faces. Retusz zdjęć portretowych - Rozjaśnianie i wybielanie oczu

Faces. Retusz zdjęć portretowych - Rozjaśnianie i wybielanie oczu
Przed retuszem

Faces. Retusz zdjęć portretowych - Rozjaśnianie i wybielanie oczu
Po retuszu