Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon Z6 - test aparatu

8 marca 2019
Maciej Latałło Komentarze: 129

6. Jakość obrazu JPEG

Zdjęcia JPEG w Nikonie Z6 (przy pokryciu FX 36×24) możemy zapisywać w 3 rozmiarach: Dużym (6048×4024, 24.3 Mpix), Średnim (4528×3016, 13.7 Mpix) oraz Małym (3024×2016, 6.1 Mpix).

Stopień kompresji pliku JPEG można ustawić na trzy sposoby: Fine (1:4), Normal (1:8) i Basic (1:16). Dodatkowo, trzy powyższe ustawienia występują także w połączeniu z symbolem gwiazdki (★), który oznacza kompresję zapewniającą maksymalną jakość plików. Podstawowymi parametrami obrazu możemy sterować z poziomu funkcji Picture Control, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Znajduje się tam kilka zdefiniowanych ustawień stylu obrazu:

  • Automatycznie,
  • Standardowe,
  • Neutralne,
  • Żywe,
  • Monochromatyczne,
  • Portret,
  • Krajobraz,
  • Równomierne.
W obrębie poszczególnych stylów mamy dodatkowo możliwość regulacji (z krokiem 1 lub 0.25) następujących parametrów:
  • dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Portret i Krajobraz:
    • Szybka korekta – wartości w skali od −2 do +2 pozwalają ograniczyć lub spotęgować efekt charakterystyczny dla danego stylu,
  • dostępne we wszystkich stylach:
    • wyostrzanie – w skali od −3 do 9,
    • wyostrzanie środkowego zakresu – w skali od −5 do +5,
    • przejrzystość – automatyczne lub w skali od −5 do +5,
    • kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3,
    • jasność – w skali od −1 do +1,
  • dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
    • nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3,
    • odcień – w skali od −3 do +3 (w stronę ujemną czerwienie zyskują odcień fioletowy, błękity zielony, a zielenie żółty, natomiast w stronę dodatnią czerwienie zyskują odcień pomarańczowy, zielenie niebieski, a błękity fioletowy),
  • dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
    • efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęcia czarno-białe (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
    • zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple) – w skali od 0 do 8.
Aparat pozwala także na zdefiniowanie własnych stylów Picture Control i zapisanie ich w pamięci.

Nowością jest zaimplementowanie filtrów kolorystycznych, w obrębie funkcji Picture Control. Do wyboru mamy następujące pozycje: Sen, Poranek, Pop, Niedziela, Smutek, Dramat, Cisza, Surowość, Melancholia, Czystość, Dżins, Zabawka, Sepia, Błękit, Czerwień, Róż, Węgiel, Grafit, Dwoistość, Czerń. Przykładowe zdjęcia wykonane z wypisanymi filtrami można zobaczyć w teście Nikona Z7.


----- R E K L A M A -----

W Nikonie Z6 mamy natywny zakres czułości od ISO 100 do 51200. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe, w dół do ISO 50 (Lo1) oraz w górę do ISO 204800 (Hi2). Czułość możemy regulować z krokiem 1/2 lub 1/3 EV, jedynie od wartości Hi1 przechodzimy od razu do Hi2.

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i zerowym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Canona EOS-a R i Sony A7 III. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Nikon Z6 - Jakość obrazu JPEG

Jeśli chodzi o niskie czułości, wszystkim JPEG-om z powyższego zestawienia trudno w zasadzie cokolwiek zarzucić. Wysoka rozdzielczość obrazu zapewnia bardzo dobre odwzorowanie szczegółów. Wizualnie wyróżnia się nieco aparat Sony, choć wynika to z wyostrzania aplikowanego do zdjęć.

Na wyższych nastawach ISO, np. 3200, naszym zdaniem lepiej prezentują się wycinki z A7 III. Wprawdzie obraz z Nikona wygląda ogólnie dobrze, to ten jednak musi uznać wyższość Alfy. Canon z kolei plasuje się bliżej Z6. Widać też, że zbyt wiele szumu na powyższych zdjęciach nie zobaczymy – to efekt działania algorytmów odszumiających.

Wyostrzanie

W Nikonie Z6 mamy do dyspozycji nową skalę wyostrzania, w przedziale od −3 do 9. Jak w praktyce wygląda obraz przy wyostrzaniu ustawionym na −3, 0, 4, 9 oraz auto można zaobserwować w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.

Nikon Z6, ISO 100
wyostrzenie −3
Nikon Z6 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z6 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Nikon Z6 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z6 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 4
Nikon Z6 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z6 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 9
Nikon Z6 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z6 - Jakość obrazu JPEG

Przy ustawieniu zerowym obraz jest wyraźnie ostrzejszy, niż przy minimalnym. Z kolei przy stopniu „4” szczegóły wydają się ciut zbyt mocno uwydatnione. Z tego względu nie polecamy przekraczać tego ustawienia, a w szczególności korzystać z najwyższego.

Tryb HDR i funkcja D-Lighting (ADL)

Nikon Z6 został wyposażony w dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej JPEG-ów: Aktywną funkcję D-Lighting (ADL) oraz HDR (High Dynamic Range). Ta pierwsza polega na modyfikacji krzywej tonalnej pliku JPEG i ma następujące stopnie intensywności:

  • zmniejszona,
  • normalna,
  • zwiększona,
  • bardzo wysoka,
  • automatyczna.
Działanie funkcji HDR oparte jest z kolei o wykonanie i połączenie ze sobą trzech ekspozycji. Do wyboru mamy trzy wartości różnicy ekspozycji pomiędzy ujęciami (1,2 i 3 EV oraz auto) oraz trzy stopnie wygładzania (zmniejszone, normalne, zwiększone). Przykładowe zdjęcia ilustrujące działanie obu funkcji można zobaczyć w teście Nikona Z7.