Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A6600 - test aparatu

23 stycznia 2020

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału pokazujemy tradycyjnie wykres prezentujący wyniki pomiaru szumu zarejestrowanego na zdjęciach JPEG. Na jego podstawie widzimy, że odszumianie na zdjęciach JPEG jest obecne. Mimo że krzywa z grubsza przypomina wykładniczą (chociaż w zakresie ISO 400–12800 mamy do czynienia ze wzrostem bardziej liniowym), to poszczególne składowe przyjmują podobne wartości, co oznacza, że odszumianie jest aplikowane.

Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW



----- R E K L A M A -----

W A6600, poza (tylko teoretycznie) wyłączoną redukcją szumów, mamy możliwość wybrania dwóch intensywności odszumiania JPEG-ów: niskiej i normalnej. Oprócz nich, istnieje także dodatkowa funkcja zwana wieloklatkową redukcją szumu, działająca tylko przy wyborze formatu zapisu JPEG. Jej działanie polega na tym, że po wciśnięciu przycisku migawki aparat wykonuje kilka ekspozycji, z których składa finalne zdjęcie z uśrednionym szumem. W tym przypadku możemy dodatkowo określić intensywność tego procesu: standardowa lub mocna. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania opisanych ustawień odszumiania dla czułości ISO 6400 i 12800.

ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Wieloklatkowa redukcja szumu; standardowa
Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Wieloklatkowa redukcja szumu; mocna
Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Wieloklatkowa redukcja szumu; standardowa
Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Wieloklatkowa redukcja szumu; mocna
Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Najlepsze efekty wizualne zdaje się dawać nastawa „odszumianie niskie” – w tym przypadku szum kolorowy jest efektywnie redukowany, wciąż można natomiast wyróżnić dużo szczegółów.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A6600 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy wycinki zdjęć z aparatów Canon 90D i Fujifilm X-T3. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Potwierdza się to, co widzieliśmy w rozdziale „Rozdzielczość” – Canon 90D, mimo najbardziej upakowanej matrycy, wcale nie pokazuje najwyższej szczegółowości. Pod tym względem wrażenie robią aparaty A6600 oraz Fujifilm X-T3. Pod względem zaszumienia – aż do ISO 6400 ciężko wskazać wyraźnego zwycięzcę. Dla wartości wyższej o 1 EV na prowadzenie wydaje się wychodzić X-T3, jednakże jego przewagi na pewno nie można nazwać miażdżącą.

Sprawdźmy teraz, co do aktualnego obrazu sytuacji wniosą konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów prezentujemy poniżej.

Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do przebiegu wykresu w zakresie ISO 100–25600 nie mamy zastrzeżeń. W miarę zwiększania czułości bowiem wzrost szumu można w tym przedziale uznać za wykładniczy. Przy przejściu do ISO 51200 widać wyraźne załamanie, sugerujące odszumianie. Warto jednak przypomnieć, że nastawy ISO 51200 i 102400 są jedynie programowe.

Rzućmy teraz okiem na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla testowanego bezlusterkowca, jego poprzednika i omawianych do tej pory aparatów konkurencji.

Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Aż do ostatniej nie-programowej czułości wspólnej dla obu aparatów – czyli ISO 12800 – korpusy Sony oraz Fujifilm idą w łeb łeb, a ewentualne różnice są pomijalne. Dla ISO 6400 testowany aparat wyprzedza Canona 90D o „gęstszym” sensorze o 1 EV.

Na zakończenie omawiania szumu prezentujemy jeszcze wykres uzyskany dla A6600 w przypadku pomiarów dokonanych na 48-bitowych TIFF-ach.

Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A6600 na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie około 512, jednak od pewnego momentu sukcesywnie maleje. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–1023. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 1 000 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Darki w aparacie A6600 to w zasadzie powtórka z A6400 – co oczywiście nie powinno dziwić biorąc pod uwagę fakt, że oba bezlusterkowce mają ten sam sensor. Do histogramów w zakresie czułości ISO 100–6400 nie mamy zastrzeżeń. Kształtem przypominają rozkład Poissona i są wyraźnie odseparowane od zera. Dla ISO 12800 sytuacja wciąż wygląda nieźle, chociaż rozkład jest już przesunięty w lewo i minimalnie obcięty. Dla trzech najwyższych czułości obserwujemy już wyraźną strukturę grzebieniową i znaczne obcięcie z lewej strony. Dla tych ISO w statystyce sygnału widać, że odchylenia standardowe są bliskie lub przekraczają średnie wartości sygnału. Warto też zauważyć, że poziom szumu na niskich czułościach jest niewielki, lecz bardzo szybko rośnie, gdy przekroczymy ISO 800.

Do wyglądu darków na niższych czułościach nie mamy większych zastrzeżeń. Dopiero od ISO 6400 daje się zauważyć pewne niejednorodności, które w miarę wzrostu ISO nabierają na sile. Mowa oczywiście o mocniejszym „świeceniu” widocznym się na brzegach kadru. Jego źródłem jest najprawdopodobniej grzejąca się elektronika.

ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 512.8 1.8
100 512.9 2.5
200 513.1 4.2
400 513.3 6.7
800 513.5 11.5
1600 511.7 22.3
3200 508.8 47.4
6400 499.2/td> 68.3
12800 440.8 182.4
25600 403.1 380.6
51200 565.0 747.9
102400 1594.5 1407.8

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6600 - Szumy i jakość obrazu w RAW