Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200 mm f/2.8-4 ASPH. - test obiektywu

22 czerwca 2018

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50–200 mm f/2.8–4 ASPH. nie ma problemów z podłużną aberracją chromatyczną, co widać na poniższych zdjęciach. Pewne zabarwienie obrazów pozaogniskowych, szczególnie na 200 mm, daje się dojrzeć, ale nie jest to efekt wyraźny i trudno będzie go zauważyć na zdjęciach z życia wziętych.

Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200 mm f/2.8-4 ASPH. - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200 mm f/2.8-4 ASPH. - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Poniższy wykres pokazuje, jak Panaleica 50–200 mm sprawuje się w kwestii korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200 mm f/2.8-4 ASPH. - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Najwięcej problemów sprawi nam najkrótsza ogniskowa, w przypadku której notujemy wyniki podchodzące pod poziom średni. Trochę lepsze zachowanie mamy na ogniskowej 200 mm, a w środku zakresu ogniskowych problem praktycznie nie istnieje, bo aberracja jest tam bardzo mała niezależnie od użytej przysłony.

E-M5 II, RAW, 50 mm, f/11.0 E-M5 II, RAW, 150 mm, f/3.9
Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200 mm f/2.8-4 ASPH. - Aberracja chromatyczna i sferyczna Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200 mm f/2.8-4 ASPH. - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Na pierwszych zdjęciach z tego rozdziału widać wyraźnie, że obiektyw nie pokazuje efektu „pływania” ogniska. Krążki uzyskane przed i za ogniskiem nie są identyczne, ale nie pokazują też żadnych poważniejszych różnic. Wszystko to wskazuje na brak wyraźnych problemów z korygowaniem aberracji sferycznej.

Olympus E-M5 II, 100 mm, f/3.6, przed Olympus E-M5 II, 100 mm, f/3.6, za
Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200 mm f/2.8-4 ASPH. - Aberracja chromatyczna i sferyczna Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200 mm f/2.8-4 ASPH. - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Olympus E-M5 II, 200 mm, f/4.0, przed Olympus E-M5 II, 200 mm, f/4.0, za
Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200 mm f/2.8-4 ASPH. - Aberracja chromatyczna i sferyczna Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200 mm f/2.8-4 ASPH. - Aberracja chromatyczna i sferyczna