Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS R5 - test aparatu

2 listopada 2020
Maciej Latałło Komentarze: 122

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy rezultaty pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG.

Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Jak widać na podstawie powyższego wykresu, już od ISO 200 pliki są odszumiane. Dostrzegamy nie tylko kilka załamań, ale także to, że poszczególne składowe przyjmują podobne wartości. Jak zobaczyliśmy w poprzednim rozdziale, daje to niezłe efekty w praktyce. Mimo wszystko uważamy, że w tak zaawansowanym aparacie użytkownik powinien mieć większą kontrolę nad wyglądem obrazu. Poza tym, ustawienie „odszumianie wyłączone” wprowadza po prostu w błąd.


----- R E K L A M A -----

Skoro mowa o odszumianiu, to w testowanym Canonie mamy do dyspozycji pięciostopniową skalę redukcji szumu na wysokich czułościach: wyłączona, poziom słaby, standardowy, mocny oraz tzw. wieloklatkowa redukcja szumu. Ta ostatnia opcja polega na wykonaniu czterech ekspozycji i połączeniu ich w jedno zdjęcie o zmniejszonym zaszumieniu. Efekt działania każdego z tych stopni przedstawiamy na przykładzie dwóch wartości czułości: ISO 6400 i 12800.

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

W miarę wzrostu stopnia intensywności tego procesu zauważalne staje się obniżenie poziomu szumu, a jednocześnie nie odbija się to drastycznie na utracie szczegółów obrazu. Również wieloklatkowa redukcja szumu oferuje zadowalające efekty. W wyraźnym stopniu pozwala zmniejszyć szum, przy jednoczesnym zachowaniu sensownej ilości szczegółów obrazu. Ostatecznie zatem działanie procesu odszumiania w daje całkiem rozsądne rezultaty.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z EOS-a R5 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Nikona Z7 i Sony A7R IV. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Wycinki z R5 robią świetne wrażenie ze względu na wysoki stopień szczegółowości obrazu. Absolutnie niczym nie ustępują tym z Nikona. A7R IV oferuje natomiast wyraźnie wyższą rozdzielczość. Jeśli chodzi o szum, to np. przy ISO 3200 jest on już widoczny, choć wciąż uzyskujemy dobrą jakość obrazu. Dla kolejnej nastawy poziom zakłóceń staje się wyraźniejszy, nadal jednak w wielu sytuacjach obraz będzie akceptowalny.

Wizualnie, wszystkie Canon i Nikon prezentują bardzo podobny poziom widocznych zakłóceń. Nieco ustępuje im Sony, natomiast nie jest to drastyczna różnica. Taki obraz sytuacji utrzymuje się nawet przy ISO 51200.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.

Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum narasta wykładniczo całym w zakresie czułości, a przebieg nie budzi zastrzeżeń. Nie obserwujemy żadnych załamań świadczących o odszumianiu RAW-ów.

Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.

Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Dla nastawy ISO 6400, R5 ma bardzo nieznaczną przewagę nad Nikonem Z7 i Panasonikiem S1R. Nieco większą (choć nadal skromną) różnicę zanotowaliśmy między testowanym EOS-em i Sony A7R IV – 1/3 EV (na korzyść Canona).

Tradycyjnie prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Jak wspominaliśmy już wcześniej, EOS R5 zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W R5 mamy podobną sytuację jak np. w modelu Rp, bowiem przy czułościach od ISO 50 do 200 mamy do czynienia z biasem na poziomie ok. 512, podczas gdy dla pozostałych wynosi on około 2048. W związku z tym w poniższych przykładach dla trzech najniższych czułości ograniczyliśmy sygnał do przedziału 383–639, a dla pozostałych 1023–3072. Identyczne zakresy zostały również odłożone na poziomej osi odpowiednich histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą dla wszystkich czułości 100 000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW


Kształt histogramów nie do końca przypomina rozkład Poissona, w zasadzie tylko dla zakresu ISO 6400–25600 widzimy niezaburzony „dzwon”. Odchylenie standardowe w żadnym przypadku nie przekracza średniej wartość sygnału. Wygląd darków nie budzi zastrzeżeń do ISO 3200. Powyżej zauważamy coraz wyraźniejsze niejednorodności w rozkładzie szumu w postaci szerokich, poziomych pasów. Nie wygląda to dobrze, bowiem bez trudu dojrzymy także banding.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 510 7.8
100 511 6.9
200 509 12.1
400 2042 17.1
800 2043 29.4
1600 2040 46.5
3200 2029 78.5
6400 2005 127
12800 1954 244
25600 1846 397
51200 1740 700
102400 2248 1232

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG. Wspomniane wyżej wady zauważymy dopiero dla najwyższej (rozszerzone) czułości ISO.


JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R5 - Szumy i jakość obrazu w RAW