Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix S5 - test aparatu

10 grudnia 2020
Maciej Latałło Komentarze: 55

3. Użytkowanie i ergonomia

Panasonic Lumix S5 - Użytkowanie i ergonomia

Choć Lumix S5 jest zauważalnie mniejszy od swoich „starszych braci”, wciąż oferuje satysfakcjonującą ergonomię. Uchwyt jest w miarę głęboki i niewiele brakuje, by mieć pełne podparcie dla małego palca prawej dłoni. Oczywiście przy użytkowaniu cięższych obiektywów (choćby 1.4/50, czy 4/70-200) wygodniej będzie podtrzymać cały zestaw lewą ręką. Należy również pochwalić chropowatą, gumową okleinę na uchwycie. Producent oferuje dodatkowy „grip” do zdjęć pionowych, oznaczony symbolem DMW-BGS5.

Zestaw elementów sterujących został tylko w niewielkim stopniu zredukowany względem S1/S1R i naszym zdaniem S5 nadal prezentuje w tej kategorii bardzo dobry poziom. W zasadzie największą „stratą” względem wcześniejszych Lumiksów S, jest brak górnego, monochromatycznego ekranu. Mimo, że jest to przydatny dodatek, tak naprawdę jego brak szczególnie nie przeszkadza. Do dyspozycji mamy np. trzy pokrętła nastawcze, dżojstik i 10 fizycznych przycisków, które możemy przemapować wraz z 5-ma dotykowymi. Rezygnując z funkcji kierunkowych wybieraka i dżojstika, te także możemy przeprogramować, zyskując dodatkowych 8 guzików. Nie można zapomnieć o funkcjonalnym, programowalnym menu podręcznym, czy trybach użytkownika na kole nastaw: C1, C2C3. Testowany Lumix powinien zatem w tej kategorii zadowolić wymagających użytkowników.


----- R E K L A M A -----

Wprawdzie modele S1 i S1R miały ruchome wyświetlacze, w S5 zastosowano bardziej funkcjonalne rozwiązanie, tj. obrotowy przegub. Daje nam on szersze możliwości ustawienia ekranu w odpowiedniej pozycji. Nie bez znaczenia pozostaje obecność bardzo użytecznego interfejsu dotykowego.

W S5 nie zapomniano oczywiście o migawce elektronicznej, która umożliwia bezgłośne wykonywanie zdjęć. Zakres obsługiwanych czasów jest identyczny jak przy mechanicznej, łącznie z czasem B. Niestety, jej użycie wiąże się z wystąpieniem efektu rolling shutter, czyli zniekształceń wynikających z sekwencyjnego sczytywania danych z matrycy. Dostępny jest również tryb elektronicznej pierwszej kurtyny EFC. Wytrzymałość mechanicznej migawki producent ocenia na co najmniej 400 000 cykli.

Obiektywy

W ramach partnerstwa technologicznego „L-Mount Alliance” firm Leica, Panasonic i Sigma, aparaty Lumix S korzystają z mocowania obiektywów L, dotychczas rozwijanego przez Leikę (SL). Na chwilę obecną Panasonic oferuje 8 obiektywów tego typu, a Leica kolejnych 8. Wszystkie nowe obiektywy Sigma DN także będą wychodzić w wersji L, a część starszych jest już dostępna. Aktualną listę obiektywów z mocowaniem L można obejrzeć w naszej naszej bazie.

Szybkość

Aparat uruchamia się w około 1 sekundę, a zatem bardzo szybko. Przeglądanie menu, czy zdjęć w trybie odtwarzania (również w powiększeniu), przegląd miniaturek odbywa się bez irytujących zwłok czasowych. Ogólnie aparat sprawia wrażenie responsywnego. Formatowanie karty pamięci zabiera kilka sekund. W największą dozę cierpliwości musimy uzbroić się, gdy chcemy połączyć serię zdjęć w trybie focus stacking – to bowiem zabiera nawet 35 sekund.

Tryb seryjny

Panasonic Lumix S5 oferuje następujące nastawy trybu seryjnego:

  • AFS / AFC:
    • H: 7 / 5 kl/s
    • M: 5 kl/s
    • S: 2 kl/s
Wyświetlanie obrazu na żywo wspierane jest przez wszystkie nastawy poza H w trybie AFS i MF.

W Panasoniku S5 otrzymujemy również możliwość nagrywania zdjęć w 4K oraz 6K z prędkością odpowiednio 60 kl/s oraz 30 kl/s. Ze względu na to, że nie są to do końca tryby seryjne, a nagranie filmu i przedstawienie jego klatek w formie zdjęć, tych trybów nie testowaliśmy.

Do testów trybu seryjnego użyliśmy karty SanDisk SDHC UHS-II Extreme PRO 32 GB 300 MB/s . Zgodnie z naszą procedurą czułość ustawiliśmy na ISO 1600, a czas migawki na 1/1000 sekundy. Podczas testu sprawdziliśmy możliwości trybu H. Zdjęcia w formacie RAW zajmowały ok. 34.4 MB, a pliki JPEG LARGE ok. 6.1 MB. Dla trwającej 30 sekund serii i migawki mechanicznej otrzymaliśmy następujące rezultaty:

  • JPEG – 219 zdjęć (7.3 kl/s),
  • RAW – 94 zdjęć. (3.1 kl/s).
Zerknijmy na szczegółowe wyniki.


Panasonic Lumix S5 - Użytkowanie i ergonomia
Panasonic Lumix S5 - Użytkowanie i ergonomia

Aparat nie ma problemu z uzyskaniem deklarowanego tempa fotografowania. W JPEG-ach możemy fotografować w zasadzie bez przerwy, natomiast w RAW-ach tempo zwalania w okolicach 4.5 sekundy. Generalnie tempo 7 kl/s nie daje większych powodów do narzekań, jednak należy pamiętać, że dotyczy ono tylko trybu AFS, gdzie ostrość jest ustalana dla pierwszej klatki. Gdy aktywujemy AFC, szybkość spada do 5 kl/s. Tym samym S5 wypada dwukrotnie wolniej np. od Sony A7 III.

Stabilizacja obrazu

W Panasoniku S5 zastosowano system 5-osiowej stabilizacji matrycy, który dodatkowo może współpracować z odpowiednimi obiektywami Panasonika, tworząc system podwójnej stabilizacji obrazu Dual I.S. 2. Japoński producent zapewnia, iż maksymalna stabilizacja osiągana poprzez autorski system ma mieć skuteczność na poziomie 6.5 EV. Drgania mogą być redukowane w 5 stopniach swobody, a także tylko góra-dół lub prawo-lewo, do zastosowań przy np. śledzeniu ruchu (panning).

Testując stabilizację obrazu, dla różnych wartości czasu ekspozycji wykonujemy serię minimum 20 zdjęć, przy czym robimy to zarówno z włączoną jak i wyłączoną stabilizacją. Następnie sprawdzamy, ile zdjęć w danej serii jest poruszonych. Otrzymane wyniki prezentujemy na poniższym wykresie, w formie procentów liczby zdjęć poruszonych do całkowitej liczby zdjęć w serii.

Do przetestowania stabilizacji matrycy wykorzystaliśmy obiektyw Lumix S Pro 50 mm f/1.4. Zero na osi poziomej odpowiada czasowi 1/125 s. Wyniki prezentujemy poniżej:

Panasonic Lumix S5 - Użytkowanie i ergonomia

Maksymalne przesunięcie pomiędzy krzywymi wynosi ok. 3 EV i na tyle oceniamy skuteczność stabilizacji. Stabilizacja w S5 spisała się odrobinę słabiej niż S1 i S1R, czy Sony A7 III. O 1 EV lepiej wypadł natomiast Nikon Z5.

Zdjęcia seryjne 4K i 6K

Panasonic Lumix S5 został wyposażony w funkcję zdjęć 4K H, która pozwala na rejestrowanie obrazu z prędkością 60 kl/s. Wielkość takich obrazów wynosi 8 megapikseli, a są one zapisywane w formacie 4:3 (3328×2496) lub 3:2 (3504×2336). Aparat oferuje również nagrywanie zdjęć 4K z prędkością 30 kl/s w formacie 16:9 (3840×2160) lub 1:1 (2880×2880). Warto dodać, iż funkcja ta tak naprawdę polega na nagrywaniu filmu, z którego oprogramowanie wyciąga pojedyncze klatki i zapisuje je jako zdjęcia.

Podobnie jak G9, S5 został wyposażony w tryb 6K, gdzie klatkaż jest niższy niż w przypadku 4K i wynosi 30 kl/s. Funkcja ta oferuje obrazy rejestrowane z 18 milionów pikseli i pozwala na zapis zdjęć w formacie 4:3 (4992×3744) lub 3:2 (5184×3456). Fotograf ma możliwość wykorzystania trzech sposobów wyzwalania opisywanego trybu:

  • Nagrywanie zaczyna się w momencie wciśnięcia migawki i trwa do momentu jej zwolnienia,
  • Nagrywanie zaczyna się w momencie wciśnięcia migawki i trwa do momentu jej ponownego wciśnięcia,
  • Nagrywanie rozpoczyna się sekundę przed wciśnięciem migawki i trwa łącznie przez około 2 sekundy.

Focus Stacking i Post Focus

Wraz ze zdjęciami seryjnymi 4K i 6K wprowadzone zostały dodatkowe funkcje: Focus Stacking i Post Focus. Post Focus pozwala na wybranie punktu ostrości już po wykonaniu fotografii. Działa to w taki sposób, że po wciśnięciu przycisku migawki aparat wykonuje serię zdjęć, „łapiąc” ostrość w każdym z obszarów autofocusa. Fotografie zapisywane są w wysokiej rozdzielczości 18 Mpix lub 8 Mpix. Po wykonaniu serii użytkownik ma możliwość przejrzenia wszystkich zdjęć poprzez nawigację lub wybranie na ekranie dotykowym obszaru zdjęcia, który ma być ostry – aparat automatycznie wybiera konkretne zdjęcie z serii. Dzięki wsparciu funkcji Focus Peaking możliwa jest dokładna ocena punktu ostrości na pojedynczej klatce. Oczywiście, możliwy jest zapis na kartę dowolnej ilości zdjęć wykonanych w serii. Dokładniej funkcję Post Focus opisaliśmy w tym miejscu.

Focus Stacking polega na zwiększeniu głębi ostrości zdjęcia i jest realizowany przez aparat już na poziomie oprogramowania. Wykonywana jest seria zdjęć, z których każda klatka różni się położeniem płaszczyzny ostrości. Następnie fotograf ma możliwość wyboru zdjęć tworzących wyjściową fotografię ze zwiększoną głębią ostrości, można też zadać aparatowi złożenie fotografii ze wszystkich zdjęć wykonanych w serii. Podobnie jak Post Focus, Focus Stacking wspierany jest przez Focus Peaking, co skutkuje wzrostem dokładności wyboru zdjęcia o określonej płaszczyźnie ostrości. Więcej informacji o Focus Stacking można znaleźć we wspomnianym już artykule.

Zdjęcia z przedziałem czasu

Lumiksa S5 wyposażono w funkcję interwałometru, a odnajdziemy ją na lewym pokrętle sterującym. Aby wykonać zdjęcia z wykorzystaniem tej funkcji, należy najpierw określić czas pomiędzy kolejnymi wyzwoleniami migawki (od 1 s do 99 min 59 s) oraz liczbę zdjęć (od 1 do 9999). Mamy możliwość rozpoczęcia wykonywania serii zdjęć o zadanej godzinie lub od razu. Po wykonaniu określonej liczby zdjęć aparat wysyła zapytanie, czy z zarejestrowanego materiału od razu stworzyć film poklatkowy.

Do wyboru są następujące formaty plików MP4: 4K 3840×2160 30p, 4K 3840×2160 25p, 4K 3840×2160 24p, Full HD 1920×1080 60p, Full HD 1920×1080 50p, Full HD 1920×1080 30p, Full HD 1920×1080 25p, Full HD 1920×1080 24p.

Osobno ustawiamy liczbę klatek na sekundę i możemy wybierać między: 50 fps (tylko dla Full HD 50p), 25 fps, 12.5 fps, 8.3 fps, 6.25 fps, 5 fps, 2.5 fps, 1 fps dla 50p i 25p oraz 60 fps (tylko dla Full HD 60p), 30 fps, 15 fps, 10 fps, 5.7 fps, 6 fps, 3 fps, 1 fps dla 60p i 30p oraz 24 fps, 12 fps, 8 fps, 6 fps, 4.8 fps, 2.4 fps, 1 fps dla 24p. Sekwencja klatek może być normalna lub odwrócona.

Druga wersja funkcji umożliwiającej wykonanie serii zdjęć z zadanym przedziałem czasu to „Animacja poklatkowa”. Różnica pomiędzy nią a wspomnianą wyżej polega na możliwości ustalenia sposobu wyzwalania migawki (automatycznego lub ręcznego) oraz braku opcji wyboru liczby wykonanych zdjęć. Wykonywaną serię przerywamy ręcznie i możemy utworzyć plik wideo od razu lub później, z poziomu menu przeglądania (pozycja „Wideo poklatkowe”). Co więcej, mamy możliwość wykonania kilku serii zdjęć i utworzenia z nich jednego filmu. Opcje dotyczące jakości oraz liczby klatek na sekundę są takie same jak dla funkcji „Zdjęcia poklatkowe”. Warto również dodać, że podczas rejestracji zdjęć wyświetlany jest powidok poprzedniego ujęcia, co jest bardzo przydatne w zastosowaniach animacyjnych. Ponadto, podczas odtwarzania mamy możliwość przeglądania pojedynczych zdjęć z danej serii lub wyświetlenia szybkiego pokazu imitującego film poklatkowy.

Czyszczenie matrycy

W Lumiksie S5 zastosowano system automatycznego czyszczenia matrycy, wprawiający ją w drgania w celu usunięcia kurzu. Funkcję tę można uruchomić w dowolnej chwili w menu lub ustawić, aby czyszczenie odbywało się przy każdym wyłączaniu aparatu. Zdjęcie jednolitej, jasnej powierzchni, wykonane przy wysokiej wartości przysłony, pokazało kilkanaście drobin kurzu. Nie możemy zatem uznać, by system działał w pełni sprawnie.

Wi-Fi

Panasonic S5 wyposażony został oczywiście w moduły Wi-Fi (bez NFC) oraz Bluetooth. Pozwalają one na bezprzewodową komunikację bezlusterkowca z urządzeniami takimi jak smartfon czy tablet za pomocą aplikacji mobilnej Lumix Sync, dostępnej na platformę Android oraz iOS. Aplikacja pozwala na geotagowanie zdjęć (przy obecności w urządzeniu mobilnym modułu GPS), przesyłanie obrazów do pamięci urządzenia oraz, przede wszystkim, zdalną obsługę aparatu. Mamy możliwość wykonywania zdjęć, a także nagrywania filmów. W obu tych przypadkach możliwe jest sterowanie z poziomu aplikacji wszystkimi parametrami ekspozycji, regulowanie jakości i formatu zdjęć i filmów, wybieranie punktu ostrości oraz wiele innych ustawień.

Istnieje także opcja przeglądania zdjęć i filmów na ekranie urządzenia mobilnego, przy czym mamy możliwość oglądania obrazów zarejestrowanych na konkretnej karcie z dwóch umieszczonych w aparacie. Kopiowanie zdjęć obejmuje zarówno JPEG-i, jak i RAW-y, a także filmy.

Generalnie, do działania aplikacji nie mamy większych zastrzeżeń. Nawiązanie połączenia zaczynamy od sparowania urządzenia mobilnego z aparatem przez Bluetooth, które zapewnia stałą łączność. To zajęło nam w sumie około minuty, natomiast uruchomienie połączenia Wi-Fi i opcji zdalnego wyzwalania ok. 20 sekund. Całkiem szybko odbywa się także kopiowanie zdjęć – transfer jednego JPEG-a w pełnej rozdzielczości zabiera ok. 7 sekund.

Łączność przebiega stabilnie i nie zauważyliśmy problemów w tej kwestii. Reakcja aparatu na dotknięcie ekranowego przycisku migawki jest dość szybka, ale nie błyskawiczna. Gdy użyjemy smartfona jako pilota zdalnego sterowania przez Bluetooth, wyzwalanie następuje praktycznie bezzwłocznie.

Panasonic Lumix S5 - Użytkowanie i ergonomia Panasonic Lumix S5 - Użytkowanie i ergonomia Panasonic Lumix S5 - Użytkowanie i ergonomia Panasonic Lumix S5 - Użytkowanie i ergonomia
Panasonic Lumix S5 - Użytkowanie i ergonomia Panasonic Lumix S5 - Użytkowanie i ergonomia Panasonic Lumix S5 - Użytkowanie i ergonomia Panasonic Lumix S5 - Użytkowanie i ergonomia
Panasonic Lumix S5 - Użytkowanie i ergonomia Panasonic Lumix S5 - Użytkowanie i ergonomia Panasonic Lumix S5 - Użytkowanie i ergonomia Panasonic Lumix S5 - Użytkowanie i ergonomia

Funkcjonalność modułu Wi-Fi testowaliśmy korzystając ze smartfona Sony Xperia 10 Plus, udostępnionego przez firmę Sony.

Panasonic Lumix S5 - Użytkowanie i ergonomia

Panasonic Lumix S5 - Użytkowanie i ergonomia

Zdjęcia HDR (HLG Photo)

Panasonic S5 nie ma klasycznego trybu zdjęć HDR, pozwala natomiast rejestrować obrazy o rozszerzonym zakresie tonalnym z wykorzystaniem standardu HLG. Pliki mają rozszerzenie .HSP i można je oglądać na urządzeniach wspierających tę technologię (np. odpowiedni telewizor 4K HDR).

Maksymalna rozdzielczość takich zdjęć to 5984×4000 pikseli (3:2). Aparat pozwala obejrzeć tak wykonane zdjęcia w trzech trybach: auto, mode1 (konwersja z naciskiem na pokazanie jasnych obszarów) i mode2 (konwersja z naciskiem na pokazanie ciemnych obszarów).

Autofokus

Autofokus w testowanym bezlusterkowcu działa w oparciu o detekcję kontrastu. Podobnie jak w bezlusterkowcach Lumix G jest on wspierany przez technologię DFD (ang. Depth From Defocus). Polega ona na tym, że oprogramowanie aparatu zna charakterystykę rozmycia konkretnego obiektywu, dzięki czemu moduł autofokusa od razu wie, w którą stronę powinien ustawiać ostrość. Wykrywanie postaci, głowy, twarzy i oczu działa w oparciu o technologię głębokiego uczenia (deep learning).

Autofokus w testowanym aparacie charakteryzuje się zakresem detekcji wynoszącym od −6 EV do 20 EV (ISO 100). W trudnych warunkach oświetleniowych może on być wspomagany przez wbudowaną diodę świecącą. System AF w testowanym aparacie może pracować w jednym z następujących trybów:

  • AFS (pojedynczy) – dla obiektów nieruchomych,
  • AFC (ciągły) – dla obiektów ruchomych,
  • MF (manualny).

Tak samo jak w S1 i S1R, także w S5 znajdziemy regulacje działania autofokusa ciągłego w zależności od rodzaju fotografowanej sceny. Są to podobne ustawienia, jakie spotykamy w zaawansowanych lustrzankach i dotyczą głównie fotografowania dynamicznych scen. W Lumiksie znajdziemy 3 parametry:

  • czułość AF – w skali od −2 do +2,
  • czułość przełączania obszaru AF – jw.,
  • przewidywanie ruchu obiektu (0, 1, 2).
Można je regulować niezależnie, ale dostępne są również 4 zdefiniowane zestawy ustawień dedykowane konkretnym sytuacjom: uniwersalne, dla obiektów poruszających się ze stałą prędkością w jednym kierunku, śledzenie obiektu z ignorowaniem przeszkód oraz dla obiektów o zmiennej prędkości i nieprzewidywalnym kierunku ruchu.

Wybór pól autofokusa może działać w następujących wariantach:

  • Wykrywanie twarzy/oczu/ciała/zwierzęcia. W przypadku detekcji oczu, ostrość zostanie ustawiona na to bliższe obiektywu. W tym wariancie aparat jest w stanie wykryć do 15 twarzy w kadrze, przy czym oczy mogą być wykryte tylko na tej twarzy, która znajduje się w płaszczyźnie ostrości. Istnieje możliwość zmiany ostrości pomiędzy oczami twarzy poprzez dotknięcie ekranu w miejscu położenia oka.
  • Ciągły ze śledzeniem. Blokowanie ostrości na obiekcie odbywa się poprzez wciśnięcie przycisku migawki do połowy.
  • 225-obszarowy.
  • Strefa pion/poziom – ustalamy kształt korzystając z linii (1,3,5 lub 7) pionowych lub poziomych.
  • Strefa owal – strefa w kształcie owalu, do wyboru mamy 6 wielkości.
  • Strefa kwadrat – strefa w kształcie owalu, do wyboru mamy 6 wielkości.
  • 1-obszarowy. Pozwala na wybór jednego z 225 obszarów.
  • 1-obszarowy+ – jw. dodatkowo oprócz wybranego punktu, używane są także te otaczające go.
  • Precyzyjny. Pozwala na dokładniejszy wybór punktu ostrości niż wariant 1-obszarowy.
Do tego dochodzą trzy tryby własne, w których ustalamy dowolny kształt spośród dostępnych 225 pól. Warto dodać, że widoczność wszystkich powyższych trybów pól możemy zmienić w menu.

W trybach, w których sami ustalamy kształt obszaru, jego wielkość można regulować za pomocą pokręteł, a położenie (również w pozostałych trybach) za pomocą joysticka. Dodatkowo możliwe jest regulowanie położenia pola AF za pomocą ekranu dotykowego, nawet gdy oko przybliżone jest do wizjera. Tryb manualnej ostrości jest obsługiwany za pomocą odpowiedniego pierścienia na obiektywie. Precyzyjna nastawa punktu ostrości jest ułatwiona poprzez:

  • Wspieranie MF powiększające fragment obrazu – okienko zajmujące część ekranu lub tryb pełnoekranowy, okno przybliżenia możemy regulować w sposób ciągły od 3.0x do 20.0x, z krokiem zgrubnym 1.0x (tylne pokrętło) lub dokładnym 0.1x (przednie pokrętło);
  • Focus Peaking – o sile podkreślenia konturów obiektu znajdującego się w płaszczyźnie ostrości regulowanej w skali od −2 do +2, 10 kolorów do wyboru;
  • Przewodnik MF wyświetlający u dołu skalę odległości wraz z zaznaczonym na niej miejscem aktualnie znajdującej się płaszczyzny ostrości.
W większości przypadków do działania autofokusa nie można mieć zastrzeżeń. W dobrym świetle ostrość jest ustawiana bardzo szybko i celnie. Pomyłki systemu AF należą do rzadkości. Dobrą skutecznością charakteryzują się algorytmy wykrywania twarzy i oka. To ostatnie zostanie zaznaczone (dwiema prostopadle przecinającymi się liniami), jeśli twarz zajmuje odpowiednio dużą powierzchnię kadru. W warunkach ograniczonego oświetlenia sprawność AF zauważalnie spada. Na tym polu konstrukcje oparte o detekcję fazy radzą sobie po prostu lepiej.

Standardowo w teście celności autofokusa wykonujemy serię 40 zdjęć. Przysłonę w obiektywie ustawiamy na f/2.8 i fotografujemy tablicę rozdzielczości, każdorazowo przeogniskowując obiektyw. Wyniki przedstawiamy w postaci histogramu, który prezentuje procentowe wartości odchyłek od najlepszego pomiaru MTF50 w serii.

Panasonic Lumix S5 - Użytkowanie i ergonomia

Lumix S5, z systemową jasną „pięćdziesiątką”, zanotował wszystkie strzały w punkt. Dzięki temu zdeklasował on konkurencję.

Sprawdźmy jeszcze, jak aparat wypadł w świetle żarowym.

Panasonic Lumix S5 - Użytkowanie i ergonomia

Sytuacja wygląda dokładnie tak samo, a wykres mówi sam za siebie. Pozostaje jedynie docenić wyśmienity rezultat.

Skuteczność ciągłego AF sprawdziliśmy fotografując w serii 5 kl/s rowerzystę. Wykorzystaliśmy do tego obiektyw 4/70–200 ustawiony na ogniskowej 135 mm. Spójrzmy najpierw na animacje złożone ze zdjęć:

Tryb pola: wykrywanie twarzy/człowieka/oka:

U1 – ustawienie uniwersalne

U3 – śledzenie obiektu z ignorowaniem przeszkód

Dla obu ustawień U1 i U3 ostrzenie przebiega bardzo sprawnie. Odsetek nieostrych zdjęć jest bardzo niewielki. Aparat bez trudu wykrywa postać ludzką i zaznacza ją ramką. Gdy ta się odpowiednio zbliży, następuje detekcja twarzy, a następnie – oka.

Tryb pola: śledzenie:

U1 – ustawienie uniwersalne

U3 – śledzenie obiektu z ignorowaniem przeszkód

Oba ustawienia wypadły podobnie. Wprawdzie większość zdjęć jest ostra, aparatowi zdarza się zgubić śledzony obiekt – szczególnie przy bardziej dynamicznym ruchu.

Tryb pola: 225-obszarowy; U3 – śledzenie obiektu z ignorowaniem przeszkód

Ten tryb wypadł zdecydowanie najgorzej, bowiem przeważająca liczba zdjęć jest źle zogniskowana. Przyglądając się pracy automatyki na ekranie podczas pracy, można odnieść wrażenie, że punkty są wybierane losowo – niestety głównie poza poruszającym się obiektem. Trudno uzyskać sensowne i stabilne rezultaty.

Pomiar światła

System pomiaru światła w S5 działa w oparciu o 1728 stref, w zakresie od 0 do 18 EV (dla f/2.0 i ISO 100). Kompensacji ekspozycji możemy dokonywać w zakresie od −5 EV do +5 EV (w trybie filmowania ±3 EV) z krokiem 1/3 EV. W testowanym aparacie dostępne są 3 standardowe tryby pomiaru światła:
  • matrycowy,
  • centralnie ważony,
  • punktowy,
  • punktowy na światła.
Dostępna jest także funkcja bracketingu ekspozycji, która umożliwia wykonanie 3, 5 lub 7 klatek z krokiem 1/3, 2/3 lub 1 EV.

Do pracy pomiaru światła nie mamy zastrzeżeń, bowiem podczas testowania aparatu nie sprawiał on żadnych problemów. Ewentualna kompensacja nie przekraczała wartości 2/3 EV.