Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sigma A 40 mm f/1.4 DG HSM - test obiektywu

6 grudnia 2018

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Sigma A 1.4/40 nie ma prawie żadnych problemów z komą. Zniekształcenia punktowego obrazu diody, nawet w samym rogu kadru są minimalne. W tej kategorii nowy model Sigmy pokazuje swoją przewagę nad kuzynami o parametrach 1.4/35 i 1.4/50, gdzie wady komatyczne i inne związane ze zniekształceniami punktowych obrazów w rogach kadru były trochę większe. Miłośnicy fotografii nocnego nieba Sigmą A 40 mm f/1.4 DG HSM będą więc zachwyceni – nie dość, że brzeg kadru na f/1.4 jest prawie idealnie ostry, to jeszcze gwiazdy będą tam punktowe.

Centrum, f/1.4 Róg APS-C, f/1.4 Róg FF, f/1.4
Sigma A 40 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 40 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 40 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.0 Róg APS-C, f/2.0 Róg FF, f/2.0
Sigma A 40 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 40 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 40 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh


Jeśli chodzi o astygmatyzm, który rozumiemy jako średnią różnicę pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, nie mamy do niego zastrzeżeń. Zmierzona przez nas wartość wyniosła 4.5%, co powoduje, że tą wadą nie powinniśmy zaprzątać sobie głowy.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jasny obiektyw o ogniskowej zbliżonej do reporterskich 35 mm lub do standardowych 50 mm powinien dawać ładny wygląd nieostrości. Pod tym względem nie mamy do Sigmy zastrzeżeń. Krążki światła wyglądają bardzo ładnie i gładko, nie widać w nich żadnych wyraźnych ekstremów lokalnych. Nawet obwódka pojawiająca się po przymknięciu przysłony ma bardzo małą intensywność. Winietowanie mechaniczne widać dla zakresu przysłon f/1.4–2.0 i jego wpływ znika praktycznie całkowicie dla otworu względnego f/2.8.

Centrum, f/1.4 Róg APS-C, f/1.4 Róg FF, f/1.4
Sigma A 40 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 40 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 40 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.0 Róg APS-C, f/2.0 Róg FF, f/2.0
Sigma A 40 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 40 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 40 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.8 Róg APS-C, f/2.8 Róg FF, f/2.8
Sigma A 40 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 40 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 40 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh