Nikon Zfc - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3500–8000 K):
- Zachowaj biel (redukcja ciepłych kolorów – Auto0),
- Zachowaj ogólny nastrój (Auto1),
- Zachowanie ciepłej barwy światła (Auto2),
- Auto dla światła naturalnego,
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (4200, 5000 lub 6500 K):
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Cień (8000 K),
- Skala temperaturowa (2500–10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).
Ustawianie balansu bieli według wzorca można wykonać z poziomu menu podręcznego aparatu. Mamy także możliwość przekopiowania wartości balansu bieli ze zdjęcia znajdującego się na karcie pamięci i zapisanie go w wybranej pozycji w pamięci aparatu.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green) i M (magenta) z krokiem 0.25, oraz B (blue) i A (amber) z krokiem 0.5. W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
| Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
| Słońce | Auto | 5.02 | 107.8 |
| Słońce | Auto (św.nat.) | 4.68 | 107.4 |
| Słońce | Słońce | 4.5 | 108.6 |
| Pochmurny dzień | Auto | 3.46 | 95.71 |
| Pochmurny dzień | Auto (św.nat.) | 5.51 | 105.6 |
| Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 3.53 | 98.34 |
| 3000K | Auto0 | 19.4 | 113.6 |
| 3000K | Auto1 | 19.1 | 113.4 |
| 3000K | Auto2 | 19.3 | 113 |
| 3000K | Żarówki | 5.39 | 89.97 |
| 3000K | 3000K | 5.4 | 90.48 |
| 5400K | Auto | 4.63 | 102.4 |
| 5400K | 5400K | 4.37 | 101.5 |
W świetle naturalnym oraz LED-owym (5400K) Zfc radzi sobie znakomicie, oferując bardzo dobre odwzorowanie kolorów. Tradycyjnie problemy pojawiają się w świetle żarowym dla automatyki. Mimo trzech różnych ustawień, każde z nich zapewniło bardzo ciepłe zabarwienie zdjęcia. O ile w przypadku nastawy "Zachowanie ciepłej barwy światła " jest ono oczywiście jak najbardziej na miejscu, to przy opcji "Zachowaj biel" już nie. Warto zatem pamiętać o wybraniu odpowiedniego wzorca lub samodzielnym ustawieniu temperatury barwowej.
Największe odstępstwa od idealnego nasycenia mają miejsce przy świetle żarowym dla automatyki. Niemniej, średnia odchyłka dla wszystkich powyższych pomiarów nie jest wysoka i wyniosła niespełna 8 punktów procentowych.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.





































Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.