Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon Z9 - test aparatu

25 marca 2022
Maciej Latałło Komentarze: 93

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Na poniższym wykresie nie widać szczególnych załamań, ani wyraźnych różnic od wykładniczego kształtu krzywych. Dla przeważającego zakresu ISO składowe R, G i Y przyjmują jednak porównywalne wartości. Widać zatem, że JPEG-i nie są wolne od odszumiania, aczkolwiek nie jest ono szczególnie intensywne.

Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW

W Nikonie Z9, tak samo jak w innych zaawansowanych aparatach tego producenta, w menu fotografowania odnajdziemy funkcję redukcji szumu przy wysokich czułościach. Dostępne ustawienia obejmują: wyłączona, zmniejszona, normalna oraz zwiększona. Przykłady działania odszumiania w Z9 przy poszczególnych ustawieniach można obejrzeć w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonaliśmy dla czułości ISO 12800 i 25600.


----- R E K L A M A -----

ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie umiarkowane
Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie umiarkowane
Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Kolejne stopnie odszumiania pozbawiają obraz zarówno zakłóceń, jak i detali. Proces ten nie odbywa się jednak drastycznie, możemy bowiem całkiem precyzyjnie dobrać żądany stopień odszumiania. Niestety – oprócz jego faktycznego braku, bowiem na to aparat nie pozwala.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z Z9 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Canonem R3 i Sony A1. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Nikon Z9 i Sony A1 na niskich nastawach ISO generują obraz o bardzo zbliżonej szczegółowości. Jest ona znacznie wyższa niż w przypadku Canona, co wynika naturalnie z różnic rozdzielczości wykorzystanych sensorów. EOS za to „odwzajemnia” się niższym poziomem szumu, a przez to przyjemniejszym w odbiorze obrazem. W kwestii porównania Z9 z A1 dla wysokich czułości, naszym zdaniem odrobinę lepiej wypada Nikon.

Warto też zwrócić uwagę na obrazowanie Z9 i Z7 II, które różni się w pomijalnym stopniu.

Przejdźmy teraz do sprawdzenia, co w temacie szumów pokażą nam konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy poniżej.

Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Przebieg poszczególnych składowych szumu ma charakter wykładniczy i nie widać niepokojących załamań.

Spójrzmy teraz na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla Z9, EOS-ów R3 i R5, Panasonika S1R i Sony A1. Dla zachowania lepszej czytelności wykresu, zakres ISO ograniczyliśmy do wartości 51200.

Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Jak można się spodziewać, najniższym poziomem szumu w całej stawce charakteryzuje się EOS R3. Jego przewaga nad Z9 dla ISO 6400 to ponad 1EV. Dla tej nastawy Nikon góruje nad pozostałymi modelami, choć w przypadku EOS-a R5 i Lumiksa S1R różnica jest mniejsza niż 1/3 EV. Dopiero nad A1 zauważymy nieco większą przewagę, ok. 2/3 EV.

Tradycyjnie, na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Wspominaliśmy już wcześniej, że Nikon Z9 zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 700–1300. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
32 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
64 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Bias wynosi ok. 1000, tak samo jak w Nikonie Z7 i Z7 II. Same darki wyglądają naprawdę dobrze, szum jest jednorodny i nie widać oznak bandingu. Do ISO 3200 histogramy przypominają swoim kształtem rozkład Poissona, natomiast dla wyższych nastaw widzimy postępujące wypłaszczanie wykresów i charakterystykę grzebieniową.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
32 1008 2.3
64 1008 1.9
100 1008 2.8
200 1008 5.4
400 1008 10.9
800 1007 10.5
1600 1007 21.1
3200 1006 42.3
6400 1004 84.4
12800 1016 172
25600 1017 304
51200 1046 619


Na zakończenie prezentujemy jeszcze darki w formacie JPEG. Tu także nie widać niczego niepokojącego.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
32 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
64 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z9 - Szumy i jakość obrazu w RAW