Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

OM System OM-1 - test aparatu

11 kwietnia 2022
Maciej Latałło Komentarze: 277

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Wzrokową ocenę jakości obrazu w formacie JPEG przeprowadzoną w poprzednim rozdziale, warto jak zawsze uzupełnić wynikami pomiarów poziomu szumu. Szum zmierzyliśmy na podstawie zdjęć tablicy Kodaka Q-14, korzystając z programu Imatest.

OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Powyższy wykres jednoznacznie wskazuje na obecność wyraźnego odszumiania JPEG-ów. Poszczególne składowe przyjmują podobne wartości, a wykres w zasadzie nie przypomina wykładniczego. Jak widać, odszumiania JPEG-ów w OM-1 nie da się zupełnie wyłączyć, mimo iż dostępna w menu opcja właśnie na to wskazuje. Użytkownik jest zatem wprowadzany w błąd.


----- R E K L A M A -----

W OM-1 intensywność procesu odszumiania na wyższych czułościach można kontrolować w 3-stopniowej skali. W poniższej tabelce prezentujemy zdjęcia wykonane przy teoretycznie wyłączonej redukcji oraz na poszczególnych ustawieniach stopnia intensywności tego procesu dla czułości ISO 3200 i 6400.

ISO 3200
Odszumianie wyłączone
OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 6400
Odszumianie wyłączone
OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Całkiem dobrze wypada odszumianie „słabe”, bowiem da się zauważyć zredukowanie pewnej ilości szumu przy zachowaniu stosunkowo dobrej szczegółowości. Kolejne stopnie pozbawiają obrazy głównie detali, dlatego naszym zdaniem dają niewielki zysk.

Przyjrzyjmy się teraz surowym zdjęciom z OM-1. Wywołaliśmy je programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy wycinki zdjęć z Fujifilm X-T4 oraz Sony A6600.

Obrazy w RAW z OM-1 na niskich ISO nadal ustępują konkurencji pod względem szczegółowości, choć naszym zdaniem różnica jest nieco mniejsza niż w przypadku porównania JPEG-ów. Tak czy inaczej, 26- i 24-megapikselowe sensory w (odpowiednio) aparacie Fujifilm i Sony spisują się lepiej w tej kategorii.

Jeśli chodzi o porównanie generowanego szumu na nastawach ISO 6400 i 12800, to pomiędzy OM-1 i E-M1X obserwujemy odwrotną sytuację niż w poprzednim rozdziale, bowiem to E-M1X wypada lepiej (choć tylko odrobinę). Nieco korzystniej radzi sobie aparat Sony, a najlepiej wizualnie prezentuje się X-T4.

Przyjrzyjmy się teraz wynikom pomiarów. Te uzyskaliśmy programem Imatest na podstawie surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.

OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Do przedstawionych powyżej rezultatów nie mamy większych zastrzeżeń. Wraz ze wzrostem czułości szum zwiększa się wykładniczo, a wartości dla poszczególnych składowych są dobrze rozdzielone. Rzućmy zatem okiem na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla testowanego modelu oraz trzech bezlusterkowców konkurencyjnych marek.

OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Wyniki z Imatestu wskazują wyraźnie, że OM-1 wypada gorzej niż X-T4 i A6600. Dla nastawy ISO 6400, różnica pomiędzy OM-1 a konkurencją to odpowiednio ok. 2 EV oraz 2/3 EV.

Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Sprawdźmy teraz, jak OM System OM-1 zachowuje się w kategorii prądu ciemnego. Jego poziom oceniamy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku testowanego OM-1 zakres ten wynosi od 0 do 511. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 100 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
80 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW

W tej kategorii nie mamy szczególnych zastrzeżeń do testowanego aparatu. Co prawda histogramy odbiegają nieznacznie kształtem od rozkładu Poissona, ale niemal w całym zakresie czułości są dobrze odseparowane od zera i stosunkowo wąskie. Do ISO 12800 rozkłady wyglądają rozsądnie, dopiero wyżej zauważamy efekt grzebieniowy. Wartości odchylenia standardowego są generalnie niższe niż np. w Olympusie E-M1X, co uznajemy za dobry prognostyk.

Na wygląd samych darków nie można narzekać. Nie dostrzegamy oznak bandingu, ani niejednorodności.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
80 254.9 2.5
100 254.8 3.1
200 255 2.9
400 255 4.9
800 255.2 7
1600 255.7 12.4
3200 256.1 19.8
6400 257.5 40.6
12800 252.8 76.5
25600 247.9 164.7
51200 233.8 243.9
102400 272.6 403.3

Na zakończenie prezentujemy jeszcze darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
80 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-1 - Szumy i jakość obrazu w RAW