Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS R6 Mark II - test aparatu

31 stycznia 2023
Maciej Latałło Komentarze: 84

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy rezultaty pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG.

Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Jak widać na podstawie powyższego wykresu, już od ISO 400 pliki są odszumiane. Dostrzegamy nie tylko kilka załamań, ale także to, że poszczególne składowe przyjmują podobne wartości. Jak zobaczyliśmy w poprzednim rozdziale, daje to niezłe efekty w praktyce. Mimo wszystko uważamy, że w tak zaawansowanym aparacie użytkownik powinien mieć większą kontrolę nad wyglądem obrazu. Poza tym, ustawienie „odszumianie wyłączone” wprowadza po prostu w błąd.


----- R E K L A M A -----

Skoro mowa o odszumianiu, to w testowanym Canonie mamy do dyspozycji pięciostopniową skalę redukcji szumu na wysokich czułościach: wyłączona, poziom słaby, standardowy, mocny oraz tzw. wieloklatkowa redukcja szumu. Ta ostatnia opcja polega na wykonaniu czterech ekspozycji i połączeniu ich w jedno zdjęcie o zmniejszonym zaszumieniu. Efekt działania każdego z tych stopni przedstawiamy na przykładzie dwóch wartości czułości: ISO 6400 i 12800.

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW

W miarę wzrostu stopnia intensywności tego procesu zauważalne staje się obniżenie poziomu szumu, co idzie w parze z niewielką utratą szczegółów. Nie odbywa się to jednak drastycznie. Różnice pomiędzy kolejnymi nastawami są dość subtelne.


Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z EOS-a R6 Mark II wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Nikona Z6 II i Sony A7 IV. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Ilość rejestrowanych detali na niskich ISO, zarówno w przypadku Canona, jak i modeli konkurencji jest jak najbardziej satysfakcjonująca. Z drugiej strony, dla wszystkich trzech zestawionych aparatów na wycinku po prawej stronie możemy obserwować różne wzory zakłóceń w postaci efektu mory. Najmniej daje ona się we znaki w przypadku aparatu Sony, choć i tak jest tu całkiem wyraźnie widoczna.

Jeśli chodzi o poziom zaszumienia, R6 Mark II i Z6 II idą łeb w łeb praktycznie w całym zakresie czułości i nawet przy ISO 12800 oferują niezłą jakość zdjęć. Tym samym oba wypadają nieco lepiej od A7 IV, generując trochę niższy poziom szumu.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.

Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum narasta wykładniczo całym w zakresie natywnych czułości, a przebieg nie budzi zastrzeżeń. Nie obserwujemy żadnych załamań świadczących o odszumianiu RAW-ów.

Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.

Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Dla nastawy ISO 6400, R6 Mark II ma niewielką przewagę nad Z6 II wynoszącą ok. 1/3 EV. Z kolei różnica między EOS-em a A7 IV to nieco ponad 1/2 EV (na korzyść tego pierwszego). Podobnie oceniamy przewagę pierwszej wersji R6 nad swoim następcą.

Tradycyjnie prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Jak wspominaliśmy już wcześniej, EOS R6 Mark II zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W R6 Mark II mamy podobną sytuację jak wielu innych EOS-ach, bowiem przy czułościach od ISO 50 do 200 mamy do czynienia z biasem na poziomie ok. 512, podczas gdy dla pozostałych wynosi on około 2048. W związku z tym w poniższych przykładach dla trzech najniższych czułości ograniczyliśmy sygnał do przedziału 448–576, a dla pozostałych 1023–3072. Identyczne zakresy zostały również odłożone na poziomej osi odpowiednich histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą dla wszystkich czułości 100 000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW


Kształt histogramów przypomina rozkład Poissona aż do ISO 25600. Wygląd darków nie daje powodów do narzekań do ISO 12800 włącznie. Przy wyższych nastawach widać niejednorodności w rozkładzie szumu: jaśniejsza górna i dolna krawędź oraz dwa pasy w poprzek kadru. Poza tym, poziom szumu stoi na sporo wyższym poziomie niż u poprzednika. Zastanawiające i w gruncie rzeczy niepokojące są również wartości odchylenia standardowego. Te bowiem zamiast rosnąć wraz ze wzrostem ISO, pozostają na w miarę wyrównanym (a zarazem wysokim dla niskich nastaw czułości) poziomie w obrębie danego poziomu biasu. Może tu zatem dochodzić do redukcji sygnału.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 532 577
100 532 577
200 531 577
400 2064 521
800 2061 522
1600 2054 523
3200 2042 524
6400 2023 528
12800 2004 543
25600 1928 594
51200 1774 711
102400 1618 947
204800 1472 1246

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.


JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW