Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Kadrowanie zdjęć panoramicznych

Kadrowanie zdjęć panoramicznych
24 listopada 2011
Anna Benicewicz-Miazga, Ernest Klauzinski, Anna Góra Komentarze: 6

1. Wstęp

Kadrowanie zdjęć panoramicznych - Wstęp

Patrząc na świat przez wizjer aparatu i kadrując zdjęcia, można szybko zauważyć, że jeden krok czyni ogromną różnicę. Metr do przodu, pół metra do tyłu, trochę niżej lub wyżej, a obraz w wizjerze potrafi ułożyć się w doskonałą kompozycję. Odpowiednio skomponowane elementy kadru, jego treść i forma sprawiają, że zdjęcie staje się ciekawe bez względu na jego techniczną doskonałość.

Reguły kompozycji kadru wywodzą się ze sztuk pięknych, powstały setki lat temu i przez wieki były doskonalone przez wielkich mistrzów. Fotografia od początku swego istnienia wykorzystywała reguły kompozycji znane i sprawdzone w malarstwie, rysunku czy grafice. Zdjęcie — tak jak obraz — jest płaszczyzną, na której twórca umieszcza różne elementy. Kompozycja (kadrowanie) to podejmowanie decyzji, co i jak pokazać na fotografii. Znajomość reguł i popularnych schematów pomoże podjąć decyzję i wybrać, które zasady zastosować do danej sceny.

Kompozycja to nie tylko sztywne przestrzeganie ustalonych zasad, ale również podążanie za własnymi odczuciami, wykorzystywanie doświadczeń i przełamywanie barier. Przy fotografii panoramicznej jest to szczególnie ważne. Reguły kompozycji, znane chociażby z malarstwa i stosowane w fotograficznych kadrach o stosunku boków 1:1, 3:2, 4:3 oraz innych popularnych formatach, nie zawsze sprawdzają się w panoramach, których format jest najczęściej wydłużony.


----- R E K L A M A -----

OFERTA NA BEZLUSTERKOWCE CANON

Canon R5 Mark II

20498 zł 18298 zł

Canon EOS RP

3498 zł 3068 zł

Canon R6 Mark II

8998 zł 8098 zł
SPRAWDŹ PEŁNĄ OFERTĘ SKLEPU!

Kompozycji można się nauczyć — ćwicząc i analizując swoje prace, porównując je do innych zdjęć czy obrazów. Podstawą każdego rodzaju fotografii jest poznanie sprzętu, którym się dysponuje, właściwości obiektywów, możliwości aparatu; w przypadku fotografii cyfrowych również możliwości, jakie dają programy graficzne do retuszowania zdjęć. Trzeba wiedzieć, co, dlaczego i jak zrobić.

Kadrowanie zdjęć panoramicznych - Wstęp
Rysunek 5.1. Panorama pozioma o polu widzenia 170° — Sarajewo, ulica, na której zabito arcyksięcia Franciszka Ferdynanda


Uwaga
Fotografowie często stosują zamiennie określenia kadrowanie i komponowanie, wskazując moment wyboru tego, co uwiecznią na zdjęciu podczas fotografowania (poprzez wybór tematu zdjęcia, miejsca fotografowania i ogniskowej).

Określenie kadrowanie odnosi się również do wyodrębniania/wycinania (w ciemni lub w programie graficznym) fragmentu zdjęcia.

Kadr jest potocznie stosowany zamiennie z pojęciem zdjęcie lub fotografia.


Niniejszy artykuł stanowi fragment książki pt. „Cyfrowa fotografia panoramiczna” autorstwa Anny Benicewicz-Miazga, Ernesta Klauzińskiego oraz Anny Góra i wydanej przez wydawnictwo Helion S.A. – red.


Inne książki wydawnictwa Helion S.A.:




Poprzedni rozdział