Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Nikon Z9 - test trybu filmowego

10 marca 2022
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 25

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Zacznijmy od pozytywu – Nikon Z9 posiada zdecydowanie najlepszy tryb filmowy spośród wszystkich dotychczas zaprezentowanych korpusów tego producenta i może jak równy z równym mierzyć się bardziej doświadczonymi w kwestii ruchomych obrazów konkurentami. Ma super szybką matrycę, dobrą jakość obrazu w większości trybów nagrywania oraz duży wybór profili obrazu i kodeków. Do tego dochodzi poprawiona w stosunku do starszych modeli stabilizacja oraz absolutnie monstrualny akumulator wystarczający na ponad 4 godziny filmowania. Gdy dodać do tego filmowanie w RAW-ach, będzie to naprawdę imponujący sprzęt.

Nikon Z9 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

Nad pewnymi aspektami (autofokus, szczegółowość obrazu 4K w niektórych trybach, pomiar ekspozycji w trybie filmowym) trzeba jeszcze popracować, ale generalnie Z9 to zdecydowanie krok w dobrą stronę. Dobrze by było za jakiś czas zobaczyć zaprezentowaną w nim technologię także w innych, tańszych modelach, na przykład konkurujących z Canonem R6.


----- R E K L A M A -----

A skoro już przy konkurowaniu jesteśmy, to spójrzmy, jak testowany aparat wypada cenowo w porównaniu z konkurencją (dane wg serwisu Ceneo.pl na dzień 27.01.2022):

  • Canon EOS R3 – ok. 28460 zł,
  • Canon EOS R5 – ok. 18700 zł,
  • Canon EOS R5 C – ok. 23760 zł,
  • Nikon Z9 – ok. 27900 zł,
  • Sony A1 – ok. 33900 zł.
Z jednej strony, różnice w cenach pomiędzy poszczególnymi wymienionymi tu modelami są spore, z drugiej idą za nimi specyficzne różnice w specyfikacji, które mogą dla potencjalnych kupujących być ważniejsze. Na pewno poważnym konkurentem Z9 jest kosztujący 2/3 jego ceny Canon EOS R5 oraz jego nieco droższy, ale nadal tańszy od Z9 krewniak, czyli EOS R5 C. Wszystko więc wskazuje na to, że jeśli chodzi o ceny, to przed Nikonem jeszcze trochę pracy, jeśli chce być dla filmowców równie poważnie rozważaną opcją jak Canon czy Sony.

Na koniec zbierzmy zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:

Zalety:

  • bardzo solidna, uszczelniona obudowa,
  • czytelne i przejrzyste menu,
  • bateria o ogromnej pojemności,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • duża liczba elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • pełnowymiarowe wyjście HDMI,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • bardzo dobry wizjer elektroniczny,
  • dobrej jakości dotykowy ekran,
  • filmowanie w 8K,
  • filmowanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s,
  • wewnętrzny zapis filmów z 10-bitową głębią koloru,
  • spory wybór kodeków,
  • łatwy dostęp do różnych klatkaży, niewymagający zmiany częstotliwości systemowej aparatu,
  • funkcje nieco poprawiające zakres dynamiczny, takie jak płaski profil obrazu oraz funkcja D-Lighting,
  • profil obrazu Hybrid Log Gamma,
  • logarytmiczny profil obrazu N-Log,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • narzędzia ułatwiające manualne ustawianie ostrości,
  • narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
  • dobrze działająca stabilizacja cyfrowa,
  • dobra szczegółowość obrazu w większości trybów nagrywania,
  • odszumianie regulowane w szerokim zakresie,
  • szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.

Wady:

  • brak miernika ekspozycji w trybie filmowym,
  • zebra znikająca po wyłączeniu autofokusa/włączeniu focus peakingu,
  • brak możliwości rozłożenia ekranu do boku,
  • brak obsługi kodu czasowego z zewnętrznego źródła,
  • zupełnie niepotrzebny limit czasu nagrywania,
  • pomiar ekspozycji nie biorący pod uwagę użytego profilu obrazu,
  • brak informacji i kontroli nad przepływnością zapisywanego strumienia danych,
  • zakres tonalny gorszy niż u konkurencji,
  • autofokus w trybie filmowym mógłby działać lepiej,
  • dość spore przycięcie obrazu (crop) przy korzystaniu ze stabilizacji cyfrowej,
  • mało funkcjonalne wyostrzanie,
  • kiepska szczegółowość obrazu w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s w trybie pełnoklatkowym,
  • wysoka cena.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S.

  • film 1 – 203 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, 8K, profil obrazu „neutralny”,
  • film 2 – 243 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, tryb pełnoklatkowy, profil obrazu N-Log,
  • film 3 – 278 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 100 kl/s, tryb z cropem 2.15x, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
  • film 4 – 49 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, tryb APS-C/DX, aktywna funkcja D-Lighting,
  • film 5 – 126 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 100 kl/s, tryb pełnoklatkowy, profil obrazu „równomiernie”,
  • film 6 – 238 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 23.976 kl/s, 8K, profil obrazu „neutralny”, ISO 25600,
  • film 7 – 184 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb APS-C/DX, ISO 12800, profil obrazu „równomiernie”, aktywna funkcja D-Lighting,
  • film 8 – 182 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 100 kl/s, ISO 12800, tryb z cropem 2.15x, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
  • film 9 – 460 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, tryb pełnoklatkowy, ISO 25600, profil obrazu N-Log,
  • film 10 – 90 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, tryb pełnoklatkowy, ISO 102400,
  • film 11 – 285 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 120 kl/s, ujęcie z obiektywu Nikkor Z 70–200 mm f/2.8 VR S na sikorkę w karmniku.


Aparat do testów wypożyczyła firma:
Nikon Z9 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl
Nikon Z9 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe Nikon Z9 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe