Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D3 - test aparatu

13 lutego 2008
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 22

5. Balans bieli

Nikon D3 posiada następujące tryby balansu bieli:
  • Auto,
  • Światło żarówki,
  • Światło jarzeniowe (7 wersji w zakresie temperaturowym 2700-7200 K),
  • Dzień słoneczny,
  • Światło błyskowe,
  • Dzień pochmurny,
  • Cień,
  • Ustawienie ręczne według wzorca,
  • Temperaturowa skala od 2500 do 10000 K.

Zmiana balansu bieli jest bardzo wygodna, dzięki funkcjonalnemu przyciskowi i ikonom na panelu monochromatycznym. Nawet wybieranie balansu bieli według wzorca jest niewiarygodnie szybkie i łatwe.

Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest przy zastosowaniu różnego oświetlenia i odpowiednich nastaw.

Balans bieli. Światło. Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Balans bieli Auto. Światło słoneczne. Nikon D3 - Balans bieli Nikon D3 - Balans bieli
Balans bieli Słońce. Światło słoneczne. Nikon D3 - Balans bieli Nikon D3 - Balans bieli
Balans bieli 5400 K. Światło 5400 K. Nikon D3 - Balans bieli Nikon D3 - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło mieszane. Nikon D3 - Balans bieli Nikon D3 - Balans bieli
Balans bieli 3000 K. Światło 3000 K. Nikon D3 - Balans bieli Nikon D3 - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło 3000 K. Nikon D3 - Balans bieli Nikon D3 - Balans bieli


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Bardzo dobre odwzorowanie kolorów aparat Nikon D3 osiąga przy ustawieniu temperatury barwowej i adekwatnym do niej świetle. Dla lamp studyjnych (5400 K) i halogenów (3000 K) dostaliśmy idealne nasycenie i mały średni błąd barwy. Automatyczny balans bieli radzi sobie nieco gorzej, ale dla światła dziennego jest to na dobrym poziomie. Znacznie gorzej jest dla światła żarowego i mieszanego. W tej kategorii każdy aparat polega, a D3 wyjątkiem nie jest.

Dziwne zachowanie balansu bieli dostrzegliśmy w trakcie testu zakresu tonalnego. Zdjęcia na wysokich czułościach przy świetle 5000 K i ustawionym na stałe adekwatnym balansie bieli w pewnym momencie stały się żółte. Okazało się, że była to przypadłość losowa, bo kolejna seria zdjęć była już wykonana prawidłowo. Efekt ten będzie można zobaczyć w rozdziale dotyczącym zakresu tonalnego.

Balans bieli: Auto Słońce 5400K Auto 3000 Auto
Światło: Słońce Słońce 5400K mieszane 3000K 3000K
dC D3 8.46 11.5 5.21 22.3 6.36 23.9
S[%] D3 109.4 114.0 100.1 127.3 97.01 107.1