Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady
4 lipca 2014

1. Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady

Witamy w trzeciej i ostatniej części cyklu artykułów dotyczących studyjnych lamp błyskowych. W ramach przypomnienia wspomnijmy, iż część pierwsza zawierała ogólne informacje dotyczącego tego rodzaju lamp, a w części drugiej skupiliśmy się na technicznych aspektach ich wykorzystania, m.in. przyglądając się, jak różne modyfikatory światła wpływają na oświetlenie sceny. W tej części pokażemy natomiast kilka praktycznych przykładów, jakie uzyskaliśmy w trakcie domowej sesji fotograficznej.

Ideę, którą próbowaliśmy przekazać w pierwszej części tego cyklu, streścić można jako – „czy kiedykolwiek myślałeś, by kupić taki zestaw lamp zamiast kolejnego obiektywu?”. Wciąż uważamy, że zestaw taki może przynieść znacznie więcej przyjemności niż kolejne „szkło” w naszym arsenale. Twierdzimy też, iż nie trzeba mieć profesjonalnego studia fotograficznego ani zestawu obiektywów za kilkanaście tysięcy złotych, by móc dobrze bawić się i sprawiać dużo frajdy sobie, rodzinie oraz znajomym. Bronić też będziemy idei, że do tego celu nie trzeba jeszcze dokupić kilka lamp, kilkanaście modyfikatorów światła… i tak dalej, i tak dalej. Oferowany zestaw jest całkowicie wystarczający, by w różnoraki sposób operować światłem i aranżować sesje fotograficzne np. swojej rodzinie albo znajomym. Nie dość, że bardzo wiele nauczymy się w kwestii fotografii, to czasem możemy zapewnić zabawę nie gorszą niż przy konsoli albo grze planszowej. A przy tym bez wątpienia znacznie bardziej oryginalną.

Ze względu na powyższe, zdjęcia przykładowe do niniejszej części zaaranżowaliśmy w typowo domowych warunkach, niewielkim pokoju o powierzchni 10 metrów kwadratowych. Fotografowaliśmy z użyciem taniego obiektywu Canon 40 mm f/2.8 EF STM i niepełnoklatkowym Canonem EOS 7D. Taka ogniskowa na matrycy APS-C daje ekwiwalent 64 mm co jest rozsądnym kompromisem pomiędzy „portretowym” zakresem ogniskowej, a odległością z jaką musimy fotografować modela. Z dodatkowego wyposażenia używaliśmy jedynie taniej blendy srebrnej o średnicy 60 cm, oczywiście poza zestawem Quantuum Up! 700 Kit, w skład którego wchodzą:


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady

  • dwie lampy Quantuum Up! 200,
  • jedna lampa Quantuum Up! 300,
  • 3x statyw 200 cm,
  • 1x biała parasolka transparentna,
  • 1x softbox 60×60cm,
  • 1x wrota (z plastrem miodu i czterema filtrami barwnymi),
  • 1x czasza 7",
  • 1x czasza 6".

Używaliśmy również zdalnych wyzwalaczy radiowych Quantuum Navigator, które sprawowały się naprawdę świetnie. Nie odmówiły współpracy ani razu, dzięki czemu praktycznie zapomnieć można o ich istnieniu i skoncentrować się na właściwym fotografowaniu.

Zapraszamy zatem do lektury i obejrzenia zdjęć zawierających oczywiście (z racji objętości artykułu) jedynie kilka przykładowych ustawień oświetlenia z użyciem powyżej opisanego wyposażenia.

Podstawowy efekt glamour

Jednym z podstawowych ustawień oświetlenia, przydatnego zwłaszcza do fotografii kobiet, dającego bowiem przyjemnie miękkie cienie – jest tzw. oświetlenie glamour. Polega ono na ustawieniu softboksu na wprost modelki, nad aparatem.

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady
Schemat 1 – softboks nad i za aparatem

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady

Efekt glamour – wersja 2

Często, by zniwelować głębsze cienie wynikającego z górnego oświetlenia, dodaje się drugie źródło światła, którego zadaniem jest doświetlić modela od dołu. W powyższym przypadku użyliśmy do tego celu drugiej lampy Quantuum Up! 200, ustawionej na minimalną moc i z podpiętą białą parasolką transparentną.

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady
Schemat 2 – softboks nad i za aparatem oraz dodatkowo lampa z transparentną parasolką
leżące na podłodze

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady

Efekt glamour – wersja 3

By dodać zdjęciu trochę dynamiki, można zastosować kolejny dość typowy zabieg – doświetlić włosy modelki od tyłu i z góry kolejnym źródłem światła. W przypadku małego pomieszczenia jakim dysponowaliśmy, miejsca za modelką nie było wystarczająco dużo i trzecią lampę musieliśmy ustawić trochę z boku. Lampa była ustawiona na maksymalnie wyciągniętym statywie (wysokość ponad 2 m) i mocno opuszczona w dół. By skierować światło głównie na włosy, na lampie zamocowany był plaster miodu z dość mocno przymkniętymi wrotami.

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady

Poniższe zdjęcia prezentują efekt dodania do poprzedniego ustawienia doświetlenia włosów trzecią lampą.

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady
Schemat 3 – do poprzedniego ustawienia dodano wrota z plastrem miodu skierowane na włosy

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady

Pouczające może być porównanie efektu, gdy w tym ustawieniu zrezygnujemy z dolnego doświetlenia twarzy – cienie od razu stają się głębsze:

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady
Zdjęcie przykładowe schematu 3 z włączoną lampą dolną

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady
Zdjęcie przykładowe schematu 3 z wyłączoną lampą dolną

Doświetlanie tła

Kolejnym typowym użyciem jednej z lamp jest doświetlenie tła. Załóżmy, że pierwotnie modelkę doświetla jedynie jedna lamp z założonym softboksem, ustawiona trochę z boku i z przodu, jak na poniższym szkicu.

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady
Schemat 4 – pojedynczy softboks po prawej stronie aparatu, na wysokości modelki

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady

Chcąc doświetlić tło, możemy na nie skierować drugą lampę. By „opanować” to doświetlające światło (aby nie rozlało się na resztę sceny), możemy na tej dodatkowej lampie zamocować wrota z plastrem miodu i starać się tak je ustawić, by oświetlona była jedynie ściana za modelką.

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady
Schemat 5 – do poprzedniego ustawienia dodano wrota z plastrem miodu skierowane na ścianę

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady

Tło staje się znacznie jaśniejsze niż na poprzednim zdjęciu, ukazaliśmy również efekt samej lampy skierowanej na ścianę. Oczywiście w zależności od ustawienia lampy i wrót, osiągnięte rozjaśnienie tła będzie mniej lub bardziej kuliste.

Delikatne doświetlanie blendą

Gdy w powyższych zdjęciach cienie występujące u modelki uznamy za zbyt głębokie, możemy je rozjaśnić drugim źródłem światła. By efekt był delikatniejszy, zamiast lampy użyliśmy srebrnej blendy zamocowanej na prawo od modelki.

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady
Schemat 6 – światło softboksu odbija srebrna blenda po przeciwnej stronie aparatu

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady
Zdjęcie wykonane bez wykorzystania blendy

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady
Zdjęcie z wykorzystaniem blendy – zgodnie ze schematem 6

Kolorowe doświetlanie tła

Bazując na powyższym ustawieniu, chcielibyśmy jeszcze zaprezentować możliwość doświetlania tła w różnym odcieniu. Jeśli do zestawu zaprezentowanego w punkcie Doświetlanie tła założymy na wrota filtr barwny, możemy delikatnie zmienić zabarwienie tła – i to bez „malowania ściany”.

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady
Zdjęcie prezentujące światło lampy z filtrem czerwonym, skierowanej na tło

Kontrastowe oświetlenie

Kolejny przykład, jaki chcielibyśmy zaprezentować, to tworzenie bardziej kontrastowego oświetlenia. W tym celu ustawiliśmy pojedynczą lampę z założonym plastrem miodu i wrotami z boku modeli.

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady
Schemat 7 – wrota z plastrem miodu ustawione z boku modelki

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady

Wynikowe zdjęcie wskazuje na jeden zauważalny problem – mocowanie wrót i czasza zawierają pewne luki, przez które „przecieka” światło. W efekcie tło rozświetla niepożądana smuga światła. Problem ten rozwiązaliśmy w bardzo prosty i tani sposób – osłaniając wrota dodatkowo czarnym materiałem do przechowywania blendy.

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady

Dodatkowo postanowiliśmy odrobinę rozświetlić prawą stronę twarzy modelki, ponownie mocując srebrną blendę po jej prawej stronie.

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady
Schemat 8 – do poprzedniego ustawienia dodano srebrną blendę

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady

Wykorzystanie wszystkich lamp

Chcąc wykorzystać wszystkie trzy lampy, postanowiliśmy dodać do poprzedniego ustawienia kolejną lampę z białą parasolką transparentną doświetlającą modelkę nieco z tyłu, od prawej strony. Sprawia to, że kontrasty stają się mniejsze, a modelka ma włosy doświetlone z obu stron.

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady
Schemat 9 – do poprzedniego ustawienia dodano słabo doświetlającą lampę z parasolką

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady

Dodatkowo, chcieliśmy doświetlić samą twarz – możemy w tym celu dodać softboks z trzecią lampą doświetlając modelkę z minimalną mocą od przodu, np. lekko z lewej strony.

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady
Schemat 10 – poprzednie ustawienie z dodanym softboksem doświetlającym „przód” sceny

Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady - Błyskowe lampy studyjne w praktyce - przykłady

Podsumowanie

Kolejne sceny przykładowe można by mnożyć w nieskończoność. Chcąc opisać techniczne aspekty każdej konfiguracji, rozważając różne ustawienia i parametry, cykl ten łatwo stałby się opasłym podręcznikiem fotografii studyjnej. Nie taki jednak był cel tej serii artykułów. Chcieliśmy przede wszystkim pokazać, że niewielkim kosztem wyposażyć się możemy w zestaw, który przyniesie dużo frajdy i satysfakcji, choćby w warunkach domowych. Być może odczarowaliśmy trochę tym samym tajemniczość i niedostępność oświetlenia studyjnego. A zapewniamy Was – zaprezentowane tu możliwości, to jedynie wierzchołek góry lodowej. Jeśli zdecydujecie się na zakup tego rodzaju lamp i sami zaczniecie eksperymentować – przekonacie się, że tym eksperymentów może nie być końca. Czego Wam gorąco życzymy.

Artykuł jest sponsorowany przez dystrybutora lamp Quantuum firmę Q Media.



Poprzedni rozdział