Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

14-bitowe zdjęcia RAW dla Sony A7 II - dostępna jest aktualizacja firmware

14-bitowe zdjęcia RAW dla Sony A7 II - dostępna jest aktualizacja firmware
18 listopada
2015 08:08

Firma Sony udostępniła aktualizację oprogramowania dla bezlusterkowca A7 II, która wprowadza m.in. możliwość wykonywania zdjęć w formacie RAW bez kompresji.

Nowy firmware dla Sony A7 II został oznaczony numerem 2.00. Oprócz opcji 14-bitowych zdjęć RAW, pozwala również w pełni wykorzystywać system AF oparty na detekcji fazy użytkownikom obiektywów z mocowaniem typu A i typu E, a także wprowadza możliwość przypisania funkcji rejestracji filmu do przycisku funkcji użytkownika.

Szczegółowo o zmianach, jakie w Sony A7 II wprowadzi nowe oprogramowanie pisaliśmy tutaj.

Aktualizacja dla aparatu jest dostępna na stronie producenta.


Komentarze czytelników (24)
  1. wzrokowiec
    wzrokowiec 18 listopada 2015, 09:18

    Kompletnie nie rozumiem idei RAW-a bez kompresji.
    Jest tyle algorytmów bezstratnej kompresji. Dlaczego nie można któregoś wykorzystać do zmniejszenia objętości pliku?

  2. wzrokowiec
    wzrokowiec 18 listopada 2015, 09:20

    A może to kwestia zaufania? Może jak ludzie zobaczą zbyt mały plik wynikowy, to nie uwierzą, że kompresja była bezstratna? Więc wolą nie kompresować wcale?

  3. +tof
    +tof 18 listopada 2015, 09:33

    @wzrokowiec masz rację, liczą się tylko pozory. A ludzie, ludzie są dziećmi dużemi jak śpiewał mistrz Grechuta.

  4. Tytan
    Tytan 18 listopada 2015, 10:53

    Obawiam się, że plik RAW skompresowany bezstratnie, np. programem zip, wcale nie będzie mniejszy.

    Czy ktoś wie jaka jest organizacja danych w plikach RAW? tzn. co dokładnie zawiera plik i w jakiej formie?

  5. janbezziemi
    janbezziemi 18 listopada 2015, 11:06

    A czy na polskiej stronie też już jest dostępna ta aktualizacja?

  6. krsto
    krsto 18 listopada 2015, 12:21

    @Tytan, na przykład w DNG jest to Lossless JPEG.

  7. krsto
    krsto 18 listopada 2015, 12:24

    @Tytan, a dokładniej to taki Pentax wkłada do DNG miniaturę JPEG, wywołany JPEG w pełnej rozdzielczości oraz RAW w Lossless JPEG. DNG bazuje na TIFF i pozwala na kilka obrazów w jednym pliku.

  8. krsto
    krsto 18 listopada 2015, 12:32

    I jeszcze ciekawostka, RAW zawiera trzy obrazy oddzielnie z piksli R, G i B. W ten sposób lepiej się to kompresuje. Sam algorytm Lossless JPEG jest bardzo prosty.

  9. ciszy
    ciszy 18 listopada 2015, 12:40

    Ciekaw jestem czy pierwsze 7 dostaną tą aktualizacje oj jestem ciekaw....

  10. Tytan
    Tytan 18 listopada 2015, 13:42

    @ krsto, tak mi się wydawało, że w RAW jest jakaś kompresja bezstratna, bo inaczej pliki musiałby być jeszcze większe.

    W moim odczuciu kompresja bezstratna w powszechnym zastosowaniu (czyli np. poza medycyną) jest nieuzasadniona. Natomiast, zapis w rozdzielczości 14 bitów może być oczywiście przydatny przy edycji.

  11. szuu
    szuu 18 listopada 2015, 13:51

    nie da się powiedzieć co zawiera plik RAW bez określenia jaki konkretnie plik RAW bo każdy producent może wymysleć sobie co chce - to nie jest standard. na przykład plik RAW sony NIE ZAWIERA trzech oddzielnych obrazów :-P

  12. ciszy
    ciszy 18 listopada 2015, 15:06

    Pytanie do redakcji: Jest świetna okazja aby sprawdzić jaka jest różnica pomiędzy 12 a 14 bit oraz co daje kompresja bezstratną. Czy pokusicie się o test?

  13. szuu
    szuu 18 listopada 2015, 16:10

    różnicę między 12 i 14 można sprawdzić zawsze, nie czekając na żadne updaty, po prostu bierzemy dowolny 14bitowy raw z dowolnego aparatu i zabieramy mu 2 bity... tylko po co?

  14. krsto
    krsto 18 listopada 2015, 18:37

    @Tytan, ja mam zupełnie przeciwne odczucie. Taki DNG, o którym wspominam, waży niecałe 40 MiB (24 MPx). Takich mieści się kilkaset na karcie pamięci. Nie widzę sensu się ograniczać. Pamięć jest tania. A z drugiej strony sam JPEG nawet tylko 8-bit w rozsądnej jakości też sporo waży, więc zysk miejsca nie taki znowu spektakularny.

    Czy w testach na Optycznych jakiś aparat zbliżył się do 12 bitów rzeczywistej głębi? Ale może ten szum z ostatnich bitów przydaje w dalszej obróbce? Przyłączam się do prośby o jakieś testy i opracowanie wyników w odniesieniu do teorii sygnałów. Jeżeli, oczywiście, byłaby taka możliwość.

  15. ciszy
    ciszy 18 listopada 2015, 21:16

    Tylko może być problem z chęcią robienia tych testów wiesz gdyby byl to c lub n to może tak a tak to pewnie nikt się nie pomeczy ehhh....

  16. android
    android 18 listopada 2015, 21:50

    To nie jest znowu taki wypas te 14 bit. Musimy pamiętać, że i tak wszystko się kończy 8 bitowym obrazem. Monitor wyświetla w 8 bitach, drukarka drukuje w 8 bitach - a i laby są 8-mio bitowe.

  17. kubsztal
    kubsztal 18 listopada 2015, 21:51

    @ciszy
    "co daje kompresja bezstratną."
    Trollujesz?
    1. Kompresję bezstratną daje kawałek softu kompresujący bezstratnie.
    2. Kompresja bezstratna daje mniejsze pliki wynikowe bez utraty jakości.

  18. krsto
    krsto 18 listopada 2015, 22:36

    @android, tak, ale:
    1. matryce (a zatem i RAW-y) są, zdaje się, liniowe (jeśli się mylę, popraw mnie, proszę), natomiast monitory są wykładnicze (laby też?)
    2. im więcej użytecznych bitów, tym większe możliwości "wyciągania" cieni; zwróć uwagę na wykresy "Zakres tonalny" w testach tutaj - każde kolejne ISO to pół bita mniej

    Mnie bardziej zastanawia, jaką użyteczność mają te np. 2 najmłodsze bity z RAW-ów 14 bit, jeśli w testach wychodzi zakres tonalny np. 9.2 (D810) tj. czy nie wyjdzie na to samo, jeśli do 12 bitowego sygnału dodać 2 bitowy sztuczny dither.

  19. MaciekKwarciak
    MaciekKwarciak 19 listopada 2015, 09:16

    @ krsto
    Przecież był test na konkurencyjnym portalu. 14 bit daje znacznie więcej szczegółów przy wyciąganiu z cieni. Przy czym różnice widoczne są powyżej kilku EV.
    Po za tym nic nie daje.

  20. ewg
    ewg 19 listopada 2015, 10:31

    Dlaczego nie można zdigitalizować sygnału od razu nieliniowo? Byłoby po równo bitów w cieniach i światłach, a pliki surowe mogłyby być mniejsze... =)

  21. Andrzej19
    Andrzej19 19 listopada 2015, 10:55

    A w moim 10-letnim Pentaxie K10D mam do dyspozycji 22-bitowy przetwornik. Fotografuję w formacie DNG i wywołuję jako 16-bitowe TIFF-y o wielkości 57 MB. Zajmuje to dużo miejsca ale efekty są bardzo dobre. Widzę sporą różnicę w oddaniu kolorów i półtonów w stosunku do JPEG.

  22. qbic
    qbic 19 listopada 2015, 11:45

    22 bitowy - to marketingowy bełkot, co najwyżej któryś DSP działa z taką dokładnością przy przeliczaniu jakichś color space-ów.

  23. Andrzej19
    Andrzej19 19 listopada 2015, 14:30

    qbic: zapewne masz rację. Sam się zastanawiam, jak z 12-bitowego w końcu pliku DNG o wielkości 12 MB program do obróbki RAW-ów robi plik 16-bitowy o wielkości 57 MB. Analogicznie: czy będzie nam robić różnicę plik dający 4 tysiące odcieni (12-bit) i 16 tysięcy odcieni (14-bit) w przypadku tego Sony? Wszystko jest marketingowym bełkotem. Jednego jestem pewien: 8-bitowy JPEG nie umywa się do zdjęcia wywołanego z RAW-a. Hej!

  24. ciszy
    ciszy 19 listopada 2015, 14:38

    @kubsztal
    Czytac ze zrozumieniem nie nauczyli? Troll jesteś czy co? Jak się nauczysz czytać to przeczytasz, ze napisalem jaka jest różnica pomiędzy 12 a 14bit z tego co wiem Sony ma Rawy z kompresja strat na(nie jestem pewien) a wiec się pytam co w TYM konkretnym przypadku da kompresja bezstratna. Rozumiesz czy wyslac cie na kurs czytania?

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.