Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Sigma A 14 mm f/1.4 DG DN ma duże winietowanie link
i co gorsza mało się zmniejsza z przymykaniem link link ^vs Sigma A 14 mm f/1.8 DG HSM
20/1.4 DN vs lustrzankowa HSM tak samo f/1.4: −3.68 vs −3.02 EV f/2: −2.38 vs −1.61 EV f/2.8: 1.46 vs −0.70 EV f/4: −1.11 vs −0.47 EV
Sigma A 14-24 mm f/2.8 DG DN vs Sigma A 14-24 mm f/2.8 DG HSM 14mm f/2.8: −2.79 vs −2.49 EV f/4: −2.19 vs −1.31 EV f/5.6: −1.93 vs −1.11 EV f/8: −1.67 vs −0.97 EV f/11: −1.38 vs −0.78 EV
19mm f/2.8: −1.91 vs −1.55 EV f/4: −1.30 vs −0.63 EV f/5.6: −1.02 vs −0.33 EV f/8.0: −0.85 vs −0.31 EV
24mm f/2.8: −1.78 vs −1.43 EV f/4: −0.98 vs −0.59 EV f/5.6: −0.70 vs −0.27 EV
@PDamian Generalnie w astrofoto detalicznym nie używam w pełni otwartej przysłony i zarówno ART 14/1.4 DG DN jak i ART 20/1.4 DG DN przymykam do f:2:0 Tyle mi wystarcza żeby z nowoczesnym DSLR usuwać winietowanie za pomocą klatek kalibracyjnych (w tym przypadku flat). W obu obiektywach używam f:1.4 robiąc timelapse i przy konwersji korzystam z profilu optyki w LR i działa to wystarczająco dobrze! Nie do końca rozumiem pytania o bezlustro bo co za różnica czy robisz astro DSLR czy bezlustrem? Pozdrawiam!
"Nikomu niepotrzebne wyliczenia" -to wyniki pomiarów optyczne.
Chyba niepotrzebnie redakcja traci czas i środki na testy. Do publikacji na portalu aktualności, informacji o promocjach i artykułów sponsorowanych wystarczy jedna osoba na ćwierć etatu.
@ad1216 @PDamian Ja nie twierdzę, że testy nie są potrzebne. Natomiast poza nimi w zakresie fotografii jaką wykonujemy a w astrofotografii w szczególności mamy możliwości korekty wspomnianego wyżej winietowania.
Bardzo istotnym w tym przypadku jest to, że robiąc stack poprawiamy SNR i po wykonaniu poprawnej kalibracji winietowanie nie jest tak dużym problemem jak niektórzy chcą żeby był.
Natomiast bardzo chętnie podyskutuję na temat tych bezluster w astrofotografii o ile @PDamian będzie tylko miał jakieś ciekawe argumenty :)
Porównywałem obiektywy do bezlusterkowców, które winietują bardziej a aparaty.
Sigma A 50 mm f/1.4 DG DN link vs Sigma A 50 mm f/1.4 DG HSM link f/1.4: −3.23 vs −1.63 EV f/2: −2.02 vs −0.66 EV f/2.8: −1.75 vs −0.31 EV f/4: −1.53 vs f/5.6: −1.29 vs f/8: −1.16 vs f/11: −1.02 vs
Ale rozumiem, że wszystkie firmy (z wyjątkiem Pentax) liczą na zyski z wymiany sprzętu dzięki tej bezlusterkowej winietującej rewolucji. 😉
PDamian: gdybyś robił swoje testy to podawanie ich wyników miałoby sens, ale ty tylko robisz kopiuj - wklej z testów optycznych. Takich specjalistów od kopiuj -wklej to mamy chyba już za dużo. Założę się że nikt nie czyta tych zestawień setek liczb, które z takim zapałem kopiujesz z testów optycznych i zestawiasz w słupki.
Papatki: a co sądzisz o stosowaniu specjalnych filtrow do astrofotografii? Choć zabierają trochę światła to podobno poprawiają jakość zdjęć i usuwają żółte zanieczyszczenia światła.
@ad1216 "Założę się że nikt nie czyta tych zestawień" Mi się zdarza. Takie zestawienie pozwala na szybsze porównanie niż przeglądanie testów. PDamian-owi się chce to robić, mi nie.
Maciox: ja nie czytam bo wiem z góry jaką tezę PDamian ciągle tu chce nieudolnie udowodnić: najlepszy jest ukochany i jedyny Nikoś DSLR, potem jest Nikoś ML a potem dluuuugo dluuuugo nic, a potem słaby sprzęt innych firm ;)))
Dla mnie te tabelki są jałowe, niezbyt odległe od klasycznego spamu. Wystarczy naprawdę rzut oka na testy na Optycznych, te tabelki są zwykłą stratą czasu i to na forum, gdzie nawet osoby testujące obiektywy twierdzą, że winietę da się łatwo usunąć. Jest nawet w tej sprawie stosowny komentarz powyżej...
Mnie osobiście dotyczyło to w przypadku Sigmy 1.4/20 i przejścia z wersji HSM na DG. Tu wszystko widać gołym okiem na obrazkach testowych, gdzie HSM nie ma niemal żadnej winiety już na 2.0, a wersja DN pławi się w niej w całym zakresie przysłon. Wersja DN jest dla mnie ogromnym rozczarowaniem, bo seria Art miała być bezkompromisowa, a nie byle jaka... Skonstruowanie mniejszego i lżejszego, ale za to słabszego optycznie obiektywu nie wydaje się szczególnym osiągnięciem sztuki optycznej...
Każdy kij ma dwa końce. Winietę można usunąć programowo, ale wiąże się to z podwyższeniem szumu o owe 2-3 EV. Tak jak napisał papatki, w niektórych przypadkach ów wzrost szumu daje się skompensować wzrostem liczby zebranego materiału i poprawieniem SNR. Ale nie zawsze się tak da, np. w przypadku fotografii zórz polarnych czy meteorów nie można sobie zbierać tyle klatek ile się chce.
JarekB "....Wersja DN jest dla mnie ogromnym rozczarowaniem," :) ...a ja wybrałem właśnie 20/1.4 DG DN ..ze względu na większą dystorsję :) winieta mi nie przeszkadza, a bardziej cenię większą "ostrość" w oddaleniu od centrum. Tylko, że ja nie stosuję jej do astro ale do ....portretów. (To znaczy pewnego rodzaju portretów -choć innych w zasadzie nie robię) zainspirowanych portretami/i w ogóle zdjęciami Platona.
@molon_labe Ja kupiłem go zanim ukazał się test, bo bardzo chciałem odciążyć plecaczek ;-) Winieta mi nie przeszkadza przy korzystaniu z obiektywu, cenię go również za szybszy AF (który w wersji HSM był 'dosyć' wolny), ale zwyczajne mnie denerwuje, że obiektywy z serii Art konstruuje się w nieco chamski sposób :-(
@Arek Art 20/1.4 DG DN w połączeniu z fp jest moim ulubionym szkłem do zórz i robię w zasadzie wyłącznie przy f:1.4 :) W ten sposób zrobiłem około 10-12tyś. zdjęć do timelapse. link
hej, to nie zorza a airglow - czyli zjawisko świecenia atmosfery. Piękne ale w czasie tego wyjazdu nieco przeszkadzało w łapaniu kolorów w Drodze Mlecznej. Airglow był jednej nocy tak intensywny że wyraźnie był widoczny gołym okiem, pierwszy raz w życiu coś takiego widziałem.
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
WOW!
...jak ochłonę to opiszę swoje doświadczenie o sigmach 20/1.4 DGDN, 28/1.4 GDHSM i 40/1.4 DGHSM....
Michał, świetny tekst, świetne zdjęcia!
Poczytane, szacun na dzielni !
Sigma A 14 mm f/1.4 DG DN ma duże winietowanie link
i co gorsza mało się zmniejsza z przymykaniem link
link
^vs Sigma A 14 mm f/1.8 DG HSM
20/1.4 DN vs lustrzankowa HSM tak samo
f/1.4: −3.68 vs −3.02 EV
f/2: −2.38 vs −1.61 EV
f/2.8: 1.46 vs −0.70 EV
f/4: −1.11 vs −0.47 EV
Sigma A 14-24 mm f/2.8 DG DN vs Sigma A 14-24 mm f/2.8 DG HSM
14mm
f/2.8: −2.79 vs −2.49 EV
f/4: −2.19 vs −1.31 EV
f/5.6: −1.93 vs −1.11 EV
f/8: −1.67 vs −0.97 EV
f/11: −1.38 vs −0.78 EV
19mm
f/2.8: −1.91 vs −1.55 EV
f/4: −1.30 vs −0.63 EV
f/5.6: −1.02 vs −0.33 EV
f/8.0: −0.85 vs −0.31 EV
24mm
f/2.8: −1.78 vs −1.43 EV
f/4: −0.98 vs −0.59 EV
f/5.6: −0.70 vs −0.27 EV
Po co astrofotografom te bezlusterkowce?
...
Sigma A 24-70 mm f/2.8 DG DN vs Sigma A 24-70 mm f/2.8 DG OS HSM
24mm
f/2.8: −3.91 vs −2.41 EV
f/4: −2.78 vs −1.66 EV
f/5.6: −1.83 vs −1.31 EV
45mm
f/2.8: −2.63 vs −1.05 EV
f/4: −1.61 vs −0.68 EV
f/5.6: −0.93 vs −0.47 EV
70mm
f/2.8: −2.64 vs −2.14 EV
f/4: −1.54 vs −1.05 EV
f/5.6: −0.87 vs −0.52 EV
@PDamian
"Po co astrofotografom te bezlusterkowce?"
Myślę, że po nic, o ile mają w lustrzance tryb LV by na matrycy ustawić ostrość.
@PDamian
Generalnie w astrofoto detalicznym nie używam w pełni otwartej przysłony i zarówno ART 14/1.4 DG DN jak i ART 20/1.4 DG DN przymykam do f:2:0 Tyle mi wystarcza żeby z nowoczesnym DSLR usuwać winietowanie za pomocą klatek kalibracyjnych (w tym przypadku flat).
W obu obiektywach używam f:1.4 robiąc timelapse i przy konwersji korzystam z profilu optyki w LR i działa to wystarczająco dobrze!
Nie do końca rozumiem pytania o bezlustro bo co za różnica czy robisz astro DSLR czy bezlustrem?
Pozdrawiam!
Michał vs PDamian czyli świetne zdjęcia vs nikomu niepotrzebne wyliczenia i bezsensowne pytanie ;))
"Nikomu niepotrzebne wyliczenia" -to wyniki pomiarów optyczne.
Chyba niepotrzebnie redakcja traci czas i środki na testy.
Do publikacji na portalu aktualności, informacji o promocjach i artykułów sponsorowanych wystarczy jedna osoba
na ćwierć etatu.
@ad1216 @PDamian
Ja nie twierdzę, że testy nie są potrzebne.
Natomiast poza nimi w zakresie fotografii jaką wykonujemy a w astrofotografii w szczególności mamy możliwości korekty wspomnianego wyżej winietowania.
Bardzo istotnym w tym przypadku jest to, że robiąc stack poprawiamy SNR i po wykonaniu poprawnej kalibracji winietowanie nie jest tak dużym problemem jak niektórzy chcą żeby był.
Natomiast bardzo chętnie podyskutuję na temat tych bezluster w astrofotografii o ile @PDamian będzie tylko miał jakieś ciekawe argumenty :)
Pozdrawiam!
Porównywałem obiektywy do bezlusterkowców, które winietują bardziej
a aparaty.
Sigma A 50 mm f/1.4 DG DN link vs Sigma A 50 mm f/1.4 DG HSM link
f/1.4: −3.23 vs −1.63 EV
f/2: −2.02 vs −0.66 EV
f/2.8: −1.75 vs −0.31 EV
f/4: −1.53 vs
f/5.6: −1.29 vs
f/8: −1.16 vs
f/11: −1.02 vs
Ale rozumiem, że wszystkie firmy (z wyjątkiem Pentax)
liczą na zyski z wymiany sprzętu
dzięki tej bezlusterkowej
winietującej rewolucji. 😉
...czasami też dokładającej komy link vs link
^a NIE aparaty.
PDamian: gdybyś robił swoje testy to podawanie ich wyników miałoby sens, ale ty tylko robisz kopiuj - wklej z testów optycznych. Takich specjalistów od kopiuj -wklej to mamy chyba już za dużo. Założę się że nikt nie czyta tych zestawień setek liczb, które z takim zapałem kopiujesz z testów optycznych i zestawiasz w słupki.
Papatki: a co sądzisz o stosowaniu specjalnych filtrow do astrofotografii? Choć zabierają trochę światła to podobno poprawiają jakość zdjęć i usuwają żółte zanieczyszczenia światła.
@ad1216
"Założę się że nikt nie czyta tych zestawień"
Mi się zdarza. Takie zestawienie pozwala na szybsze porównanie niż przeglądanie testów. PDamian-owi się chce to robić, mi nie.
Maciox: ja nie czytam bo wiem z góry jaką tezę PDamian ciągle tu chce nieudolnie udowodnić: najlepszy jest ukochany i jedyny Nikoś DSLR, potem jest Nikoś ML a potem dluuuugo dluuuugo nic, a potem słaby sprzęt innych firm ;)))
Dla mnie te tabelki są jałowe, niezbyt odległe od klasycznego spamu. Wystarczy naprawdę rzut oka na testy na Optycznych, te tabelki są zwykłą stratą czasu i to na forum, gdzie nawet osoby testujące obiektywy twierdzą, że winietę da się łatwo usunąć. Jest nawet w tej sprawie stosowny komentarz powyżej...
Mnie osobiście dotyczyło to w przypadku Sigmy 1.4/20 i przejścia z wersji HSM na DG. Tu wszystko widać gołym okiem na obrazkach testowych, gdzie HSM nie ma niemal żadnej winiety już na 2.0, a wersja DN pławi się w niej w całym zakresie przysłon. Wersja DN jest dla mnie ogromnym rozczarowaniem, bo seria Art miała być bezkompromisowa, a nie byle jaka... Skonstruowanie mniejszego i lżejszego, ale za to słabszego optycznie obiektywu nie wydaje się szczególnym osiągnięciem sztuki optycznej...
Każdy kij ma dwa końce. Winietę można usunąć programowo, ale wiąże się to z podwyższeniem szumu o owe 2-3 EV. Tak jak napisał papatki, w niektórych przypadkach ów wzrost szumu daje się skompensować wzrostem liczby zebranego materiału i poprawieniem SNR. Ale nie zawsze się tak da, np. w przypadku fotografii zórz polarnych czy meteorów nie można sobie zbierać tyle klatek ile się chce.
JarekB
"....Wersja DN jest dla mnie ogromnym rozczarowaniem,"
:) ...a ja wybrałem właśnie 20/1.4 DG DN ..ze względu na większą dystorsję :)
winieta mi nie przeszkadza, a bardziej cenię większą "ostrość" w oddaleniu od centrum. Tylko, że ja nie stosuję jej do astro ale do ....portretów.
(To znaczy pewnego rodzaju portretów -choć innych w zasadzie nie robię) zainspirowanych portretami/i w ogóle zdjęciami Platona.
@molon_labe
Ja kupiłem go zanim ukazał się test, bo bardzo chciałem odciążyć plecaczek ;-) Winieta mi nie przeszkadza przy korzystaniu z obiektywu, cenię go również za szybszy AF (który w wersji HSM był 'dosyć' wolny), ale zwyczajne mnie denerwuje, że obiektywy z serii Art konstruuje się w nieco chamski sposób :-(
Trzeba najechać na obrazek
żeby zobaczyć wyniki drugiego link
link
@Arek Art 20/1.4 DG DN w połączeniu z fp jest moim ulubionym szkłem do zórz i robię w zasadzie wyłącznie przy f:1.4 :)
W ten sposób zrobiłem około 10-12tyś. zdjęć do timelapse.
link
Czy na zdjęciu z Chorwacji widać zorzę, czy to takie kolory chmur wyszły?
hej, to nie zorza a airglow - czyli zjawisko świecenia atmosfery. Piękne ale w czasie tego wyjazdu nieco przeszkadzało w łapaniu kolorów w Drodze Mlecznej. Airglow był jednej nocy tak intensywny że wyraźnie był widoczny gołym okiem, pierwszy raz w życiu coś takiego widziałem.