Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Kolejną do omówienia klasą obiektywów, którą można włączyć w krąg zainteresowań amatorów fotografii ptaków są teleobiektywy zoom, których ogniskowa kończy się na wartości 500 mm.
W tym segmencie szczególnie mocno poczynała sobie Sigma, która jeszcze w czasach moich początków zainteresowania się ornitologią oferowała modele 170-500 mm f/5-6.3 APO DG Aspherical oraz pierwszą wersję Bigmy czyli 50-500 mm f/4-6.3 DG EX APO RF HSM. Nie wchodziły obe jednak w krąg moich zainteresowań zakupowych ze względu na brak stabilizacji optycznej. Podobnie było z Tamronem AF 200-500 mm f/5-6.3 Di LD (IF).
Trzcinniczek (Acrocephalus scirpaceus). Canon EOS 20D + Sigma 150-500 mm f/5.0-6.3 APO DG OS HSM
Sytuacja zmieniła się w połowie 2008 roku, kiedy to Sigma zapowiedziała wprowadzenie na rynek modelu 150-500 mm f/5.0-6.3 APO DG OS HSM, który pojawił się w sklepach w zachęcającej cenie 3200 złotych. Niespełna dwa lata
później oferta została poszerzona o drugą wersję Bigmy czyli model 50-500 mm f/4.5-6.3 APO DG OS HSM. Tutaj oprócz lepszych własności optycznych także dostaliśmy wbudowaną stabilizację obrazu.
Wisienką na torcie tej klasy modeli przeznaczonych do lustrzanek był Nikkor AF-S 200–500 mm f/5.6E ED VR, który był oferowany w kwocie w okolicach 8000 złotych. Był to bardzo udany model, ale zadebiutował na rynku w 2015 roku, czyli w czasie, gdy coraz więcej amatorów fotografii skupiało swoje zainteresowanie na segmencie bezlusterkowców.
Wróbel domowy (Passer domesticus). Nikon D500 + Nikkor AF-S 200–500 mm f/5.6E ED VR
Osobiście nie zdecydowałem się na wejście w ten typ teleobiektywów. Po pierwsze, wciąż byłem zadowolony z Canona 100-400L. Po drugie, przejście z 400 mm na 500 mm nie było dużym przeskokiem, tym bardziej, że w międzyczasie i tak zyskałem trochę na rozdzielczości, bo miejsce zasłużonego 20D w moim arsenale zajął Canon EOS 50D wyposażony w matrycę o rozdzielczości 15 Mpix. Dodatkowo, regularnie wykonując testy obiektywów na Optyczne.pl miałem okazję bardzo uważnie przetestować praktycznie wszystkie zoomy kończące się ogniskową na 500 mm, a część z nich sprawdzić w warunkach fotografii przyrodniczej.
Do przesiadki najbardziej kusił mnie Nikkor AF-S 200–500 mm f/5.6E ED VR, ale, tak jak wspomniałem wcześniej, wolałem jeszcze chwilę pozostać przy swojej poczciwej "pompce" i zorientować się jak szybko rozwinie się raczkujący wtedy rynek bezluster.
Kormoran czarny (Phalacrocorax carbo). Canon EOS 20D + Sigma 50-500 mm f/4-6.3 DG EX APO RF HSM
W obecnych czasach bezlusterkowe modele klasy 100-500 mm nie są licznie reprezentowane. Znajdziemy taki obiektyw w ofercie Canona - to wspominany już wcześniej RF 100-500 mm f/4.5-7.1L IS USM. Pamiętamy jednak, że z ceną 12 tysięcy złotych przekracza on nasz umowny budżet. Dodatkowo nie imponuje on światłem na długim końcu. W efekcie, na placu boju zostaje tutaj tylko zaprezentowany w 2021 roku Tamron 150-500 mm f/5-6.7 Di III VC VXD, za którego trzeba zapłacić niecałe 5000 złotych. Warto jednak nadmienić, ze model ten możemy nabyć z mocowaniami Sony FE, Nikon Z oraz Fujifilm X.
Mała liczba obiektywów 100-500 mm wynika, po części, z faktu, że klasa ta została trochę skanibalizowana zoomami, których ogniskowa kończy się na 600 mm. Właśnie nimi zajmiemy się w kolejnym rozdziale.
Muchołówka (Muscicapa striata). Canon EOS 20D + Sigma 150-500 mm f/5.0-6.3 APO DG OS HSM
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.