Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Artykuły

Artykuły - Aparaty
Nie taki RAW straszny jak go malują

Nie taki RAW straszny jak go malują

Format RAW nie jest używany przez fotografów początkujących, leniwych i konserwatystów. Ci pierwsi dopiero uczą się robić zdjęcia i coś takiego jak RAW jest dla nich, póki co, jedną z wielu tajemnic otaczającego nas Wszechświata.

Komentarze: 23 Czytaj artykuł
Złapać spadającą gwiazdę...

Złapać spadającą gwiazdę...

W fotografii ceniona jest sztuka fotografowania rzeczy ulotnych. Zdjęcia o unikalnej tematyce bywają nagradzane na wystawach lub też, po prostu, cieszą oko fotografującego przez długie lata, będąc powodem do dumy i satysfakcji.

Komentarze: 9 Czytaj artykuł
Stabilizatory obrazu – budowa i zastosowanie

Stabilizatory obrazu – budowa i zastosowanie

Niezależnie od klasy używanego sprzętu fotograficznego rozmycie obrazu spowodowane drżeniem rąk fotografującego jest najczęstszą przyczyną wykonywania nieudanych zdjęć. Szczególnie trudno jest uzyskać ostre zdjęcie gdy fotografujemy aparatem trzymanym w ręku, w słabych warunkach oświetleniowych wymuszających użycie dłuższych czasów migawki.

Komentarze: 4 Czytaj artykuł
TIFF - format wielkich możliwości

TIFF - format wielkich możliwości

TIFF czyli ''Tagged Image File Format'' jest dość starym ale i też bardzo popularnym formatem zapisu grafiki. Jest to rodzaj bitmapy (grafika rastrowa) - siatka pikseli, gdzie każdy piksel jest zdefiniowany poprzez wartości składowych barwnych.

Komentarze: 1 Czytaj artykuł
RAW, JPEG czy TIFF?

RAW, JPEG czy TIFF?

Obecnie każdy aparat cyfrowy daje nam możliwość zapisywania zdjęć w różnym formach graficznych. RAW, JPEG i TIFF są najczęściej występującymi. Czym tak naprawdę różnią się i w jakim formacie najrozsądniej zapisywać nasze zdjęcia, o tym poniżej.

Komentarze: 5 Czytaj artykuł
Tajemnica JPEG

Tajemnica JPEG

Nazwa pochodzi od ''Joint Photographic Experts Group'', grupy ludzi, którzy stworzyli algorytm kompresji danych JPEG. Aby nazewnictwo skomplikować bardziej, plik utworzony przez algorytm JPEG nazywa się JFIF od ''JPEG File Interchange Format''.

Komentarze: 2 Czytaj artykuł
Czarowanie megapikselami

Czarowanie megapikselami

Wraz z rozwojem rynku aparatów cyfrowych i szybkim postępem elektroniki dostajemy do ręki cyfrówki z matrycami o coraz to większych liczbach pikseli. Cyfrówki tanieją, robimy coraz więcej zdjęć, które zajmują coraz więcej miejsca na naszych twardych dyskach.

Komentarze: 4 Czytaj artykuł
Film kontra matryca czyli czarowania megapikselami ciąg dalszy

Film kontra matryca czyli czarowania megapikselami ciąg dalszy

W pierwszej części tego tekstu zastanawialiśmy się w jakim stopniu uzasadnione są ciągle rosnące liczby pikseli w matrycach aparatów cyfrowych. Nie mieliśmy przy tym problemów z wyciągnięciem wniosku, że przy malutkich matrycach kompaktów, wielkość 5 megapiskeli jest w zupełności wystarczająca, a stosowanie matryc 7-8 megapikseli nie jest praktycznie niczym uzasadnione.

Komentarze: 9 Czytaj artykuł
Kolorowe matryce

Kolorowe matryce

Przetwornik CCD/CMOS jest bardzo pomysłowym urządzeniem, lecz pomimo całego swojego zaawansowania, rejestruje jedynie natężenie padającego nań światła. Oznacza to, że obrazy uzyskane w ten sposób, odwzorowane są jedynie w odcieniach szarości.

Komentarze: 2 Czytaj artykuł
Pola widzenia lustrzanek

Pola widzenia lustrzanek

Ze względu na zamieszanie spowodowane różnymi rozmiarami matryc aparatów cyfrowych, często mamy problemy z określeniem pola widzenia obiektywu przy danej ogniskowej. Aby Wam to ułatwić, poniżej prezentujemy tabelę przedstawiającą zależność ogniskowej obiektywu od pola widzenia (mierzonego po przekątnej) i użytej matrycy.

Komentarze: 1 Czytaj artykuł
CCD vs CMOS

CCD vs CMOS

Blisko 5 wieków temu, protestancki uczony George Fabricius, zaobserwował poczernienie chlorku srebra pod wpływem promieni słonecznych. Właściwość tę wykorzystał dwieście lat później niemiecki filolog Schultz, który wykonał pierwszą na świecie fotografię.

Komentarze: 2 Czytaj artykuł