Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Historia Sony Alpha - Minolta AF 50 mm f/1.7 kontra Sony DT 50 mm f/1.8 SAM

28 października 2009

3. Budowa i jakość wykonania

Historia Sony Alpha - Minolta AF 50 mm f/1.7 kontra Sony DT 50 mm f/1.8 SAM - Budowa i jakość wykonania


Zacznijmy od porównania Minolty 1.7/50 do tego, co oferują obecnie jej konkurenci. Porównanie z obiektywami klasy 1.8/50 prezentuje następująca tabela. Widać, że mamy tutaj dwa podejścia. Pierwsze, to maksymalne cięcie kosztów związane z wykorzystaniem plastiku wszędzie, gdzie się da – nawet w bagnecie. Przedstawicielami tej klasy produktów są Canon i Sony. Drugie podejście zastosowano w przypadku Minolty i Nikkora. Tutaj jakość zastosowanych materiałów jest wyższa, bagnety są metalowe, a w Minolcie zastosowano nawet pełnoprawną i umieszczoną za szybką skalę odległości oraz skalę głębi ostrości, której próżno szukać u konkurentów. Minolta wygląda więc na najsolidniej i najuważniej zaprojektowany obiektyw z całej tej grupy.

Historia Sony Alpha - Minolta AF 50 mm f/1.7 kontra Sony DT 50 mm f/1.8 SAM - Budowa i jakość wykonania



----- R E K L A M A -----

CANON R6 MARK II + OBIEKTYW TANIEJ O 1500zł

Canon 50/1.2 RF L USM

10998 zł 9498 zł

Patrząc na Minoltę i Sony od strony bagnetu widzimy kilka istotnych różnic. Oprócz innego materiału zastosowanego do budowy bagnetu, widać jeszcze różną liczbę styków: u Minolty 5, a u Sony aż 8 oraz obecność „śrubokręta” u Minolty i jego brak (ze względu na napęd SAM) u Sony. Co ciekawe, średnice tylnych soczewek są w obu obiektywach dokładnie takie same i wynoszą 23 mm. To może dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że Minolta jest odrobinę jaśniejsza i przeznaczona na pełną klatkę.

Historia Sony Alpha - Minolta AF 50 mm f/1.7 kontra Sony DT 50 mm f/1.8 SAM - Budowa i jakość wykonania

Na tym nie koniec. Cały korpus obiektywu Sony jest zarówno większy, jak i szerszy od Minolty. U Sony znajdziemy przełącznik trybu pracy autofokusa AF/MF, a u Minolty nie. Dla odmiany, jak już wspomnieliśmy, Minolta ma skalę odległości umieszczoną za szybką, natomiast u Sony jest ona nadrukowana bezpośrednio na pierścień do zmiany ostrości.

Historia Sony Alpha - Minolta AF 50 mm f/1.7 kontra Sony DT 50 mm f/1.8 SAM - Budowa i jakość wykonania

Jeśli jesteśmy już przy pierścieniach, to napiszmy kilka słów o nich. W zasadzie są to mało wygodne pierścionki, w przypadku których mówienie o bardzo dokładnych nastawach jest trudne. U Sony pierścień jest trochę szerszy ale nie karbowany, u Minolty jest karbowany, ale wąski. U Minolty chodzi gładko i bezgłośnie, u Sony przy jego ruchu dobywa się szuranie i warczenie. Ruch tego pierścienia powoduje, w obu przypadkach, przesuwanie całego układu soczewek naraz więc ogniskowe obiektywów się nie zmieniają. Oba obiektywy kończą się nierotującym mocowaniem filtrów o takiej samej średnicy wynoszącej 49 mm.

Historia Sony Alpha - Minolta AF 50 mm f/1.7 kontra Sony DT 50 mm f/1.8 SAM - Budowa i jakość wykonania

Konstrukcje optyczne obu obiektywów są bardzo podobne (choć nie takie same), bo oba składają się z 6 elementów ustawionych w 5 grupach. W żadnym przypadku nie zastosowano elementów niskodyspersyjnych lub asferycznych. Oba obiektywy mają kołową przysłonę o siedmiu listkach, którą możemy domknąć teoretycznie do f/22. Jak już wspominaliśmy w teście Sony DT 50 mm f/1.8 SAM, w przypadku tego obiektywu, przysłona domyka się raczej do f/19 niż f/22.

Historia Sony Alpha - Minolta AF 50 mm f/1.7 kontra Sony DT 50 mm f/1.8 SAM - Budowa i jakość wykonania
Konstrukcja Minolty AF 50 mm f/1.7 (z lewej) i Sony DT 50 mm f/1.8 SAM (z prawej)