14-bitowe zdjęcia RAW dla Sony A7R II – rusza aktualizacja
Poszczególne oddziały firmy Sony w różnych krajach zaczęły już udostępniać aktualizację firmware dla bezlusterkowca Sony A7R II, oznaczoną numerem 2.0.
Przypominamy, że zapowiadane od jakiegoś czasu nowe oprogramowanie dla Sony A7R II umożliwi wykonywanie fotografii w 14-bitowym formacie RAW bez kompresji. Aktualizacja jest już dostępna m.in. na stronach japońskiego i australijskiego oddziału firmy Sony.
Aktualizacja: Informacja o nowym firmware da A7R II pojawiła się już także na stronie polskiego oddziału Sony - link.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
To ja poproszę do A3000. Niczego to nie zmieni, ale lepiej wygląda w specyfikacji :)
Jak zwykle wiesz o czym piszesz. :P
Łamiąca wiadomość . . .
Tylko po co? Skoro chłopaki z polskiego Sony tyle włożyli wysiłku żeby przekonać, że jpg jest wszystkim co do szcześcia jest potrzebne :-D
Najwyraźniej, nie słuchałeś uważnie. Przy najbliższej okazji nas zapytaj. :)
░░░░▄▄▄▄▀▀▀▀▀▀▀▀▄▄▄▄▄▄
░░░░█░░░░▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒░░▀▀▄
░░░█░░░▒▒▒▒▒▒░░░░░░░░▒▒▒░░█
░░█░░░░░░▄██▀▄▄░░░░░▄▄▄░░░█
░▀▒▄▄▄▒░█▀▀▀▀▄▄█░░░██▄▄█░░░█
█▒█▒▄░▀▄▄▄▀░░░░░░░░█░░░▒▒▒▒▒█
█▒█░█▀▄▄░░░░░█▀░░░░▀▄░░▄▀▀▀▄▒█
░█▀▄░█▄░█▀▄▄░▀░▀▀░▄▄▀░░░░█░░█
░░█░░▀▄▀█▄▄░█▀▀▀▄▄▄▄▀▀█▀██░█
░░░█░░██░░▀█▄▄▄█▄▄█▄████░█
░░░░█░░░▀▀▄░█░░░█░███████░█
░░░░░▀▄░░░▀▀▄▄▄█▄█▄█▄█▄▀░░█
░░░░░░░▀▄▄░▒▒▒▒░░░░░░░░░░█
░░░░░░░░░░▀▀▄▄░▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒░█
░░░░░░░░░░░░░░▀▄▄▄▄▄░░░░░█
Sony Sprzedawcy nie muszą się znać na zawiłościach technologicznych, to tylko drobiazgi.
Spoko panie Szabla sprzęt się broni sam, marketingowa demagogia nie jest potrzebna :-)
Pan Szabla niedawno twierdził że A7 ma 14 bitowe RAWy... i bardzo się przy tym upierał... więc albo był niedouczony albo ta aktualizacja to ściema.
---
a odkładając na bok złośliwości - to może ktoś wie ilu bitowy jest przetwornik A/D w A7RII i czy jest taki sam w całej linii A7(cośtam) ew. w innych NEXach: np. A6000? Zakładając że te konstrukcje sterowane są tym samym procesorem (BIONZ X) dałoby to nadzieję że i małe NEXy dostaną 14 bitowe RAWy.
Nie liczył bym, że inne konstrukcję formatu aps-c dostaną tą łatkę. Ciekaw jestem czy a7 dostanie...
no właśnie pytanie w co SONY gra. Jeśli przetwornik jest 14 lub więcej bitowy, jeśli procesor obrazowy radzi sobie z przetwarzaniem 14bitowym to dlaczego nie zaimplementowano tego od razu? a może to będzie tak, że i owszem, będzie 14 bitów ale szybkość pracy aparatu spadnie? A może z przetwornika i tak nie wychodzi nic więcej niż 12 bitów więc te dwa bity są nadmiarowe?
dużo pytań bez odpowiedzi. Czekam na stanowisko p. Szabli, może coś wie?
Przecież nie chodzi o to że one ( te dwa bity ) są niezbędne do robienia dobrych zdjęć, lecz o zasadę. O fakt, że sprzęt ten jest z górnej półki cenowej. I do tej pory nie oferuje tego co konkurencja za mniejsze pieniądze? A marketing próbuje dorobić argumenty do tezy : "Nie mamy bo to nie jest potrzebne do robienia dobrych zdjęć" Pozornie niby wszystko się zgadza, tylko gadamy na portalu gdzie spotykają się głownie "zakochani w technologii" :-D I jak to się ma do ceny i tego co za tą cenę dostajemy. Pytanie było retoryczne.
Panie Szabla bez obrazy, Sony to dobra marka i robi dużo dobrego dla fotografii, ale czasami przesadzacie.
no tak, to pierwszy raz gdy temat RAWów w sony pojawia się na forum, więc to nieuniknione że niektórzy mogą być trochę zdezorientowani...
NA MIŁOŚĆ BOSKĄ! nie ma znaczenia ilu bitowy jest przetwornik, bo przedtem nie było rawów a teraz będą!
nawet gdyby były 12-bitowe to w pewnych sytuacjach zlikwiduje artefakty, które teraz się pojawiają.
(a tak naprawdę są 16-bitowe, w pliku 2 bity z każdej próbki są niewykorzystane, pliki są 2x większe - dawniej były 8-bitowe z nieliniowym kodowaniem adaptacyjnym)
@Rippingtons, Jan-11, dawajcie śmiało bez Pan. Często mam do czynienia z młodzieżą. :)
@Szabla - ja jednak pozostanę przy formie "Pan" :) takie naleciałości
@szuu - dzięki za wyjaśnienia, napiszesz coś więcej? nie znam się tak na detalach i dyskusje z komentarzy traktuje jako okazję to poszerzenia wiedzy.
A moje poprzednie wątpliwości dotyczyły tego, czy dodane dwa bity będą zawierały dodatkową informację czy będzie to tylko szum. Bo gdyby tam nie miało być nic więcej wartościowego, to takie dwa czy nawet cztery dodatkowe bity można by sobie dodać choćby w kompie (tak jak wczytując 8 bit. JPG, można go w obróbce - i na czas obróbki - skonwertować do 16 bitów by owych artefaktów obróbkowych nie było)
Nie chodzi tylko o te dwa bity w cieniach, które generalnie zawierają przeważnie szum, ale o to jak w 14-bitowym zapisie traktowane są ciut płytsze cienie (oraz oczywiście średnie tony i światła) i jak całość reaguje na obróbkę, dzięki nieporównywalnie większej ilości tonów do wyboru. W przypadku Sony, chodzi jeszcze (a może przede wszystkim) o brak kompresji, która dawała bardzo brzydkie artefakty na kontrastowych krawędziach.
Teoretyczne?
To już zależy od intensywności obróbki - przy delikatnej, nawet fatalne artefakty silnie skompresowanych JPG-ów mogą być "teoretyczne".
Zresztą, nie zawsze są takie "teoretyczne":
link
Chowanie głowy w piasek, to niespecjalnie dobra metoda pozbycia się ich.
Przyznasz jednak, że problem jest marginalny.
Owszem, przyznam, że nie każdemu będzie przeszkadzał. Myślę jednak, że należy się cieszyć, że firma go rozwiązała, a nie udawać, że go nie było.
Bo zasadniczo go nie było. :)