Canon EOS R5 Mark II - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Canon R5 Mark II to udany następca modelu R5, w którym udało się usunąć sporą część bolączek i problemów trapiących jego poprzednika. Poprawie uległy kodeki, profile obrazu, zakres tonalny czy rozmiar złącza HDMI. Docenić musimy także obecność formatu sRAW pozwalającego nagrywać surowe pliki o rozsądnej objętości oraz oczywiście fakt, że konstruktorom Canona udało się w dużej mierze zlikwidować trapiące poprzednika problemy z przegrzewaniem się niemalże bez zwiększania wagi korpusu.
Do ideału oczywiście nieco zabrakło i nowej R5-ce możemy wytknąć spory apetyt na elektryczność, nieaktualizowane od czasów prehistorycznych algorytmy stabilizacji cyfrowej, przeciętną jakość obrazu Full HD w większości trybów nagrywania czy też trapiącą inżynierów Canona od lat niemożność opracowania trybu filmowania w 16:9 wykorzystującego całą szerokość matrycy.
W ogólności jednak EOS R5 Mark II to korpus udany, który ma czym konkurować z urządzeniami takimi jak obie generacje Sony A1, Nikony Z8 i Z9, czy też właśnie zaprezentowany i także oferujący filmowanie w 8K czy 4K w 100/120 kl/s Panasonic Lumix S1R II.
Tak natomiast przedstawia się zestawienie cen modelu R5 Mark II ze wspomnianą już konkurencją (stan na dzień 18.02.2025):
- Canon EOS R5 Mark II – ok. 22000 zł,
 - Canon EOS R5 C – ok. 16500 zł,
 - Nikon Z8 – ok. 17000 zł,
 - Nikon Z9 – ok. 21500 zł,
 - Sony A1 – ok. 28500 zł,
 - Sony A1 II – ok. 33000 zł.
 
![]()  | 
Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- solidna i uszczelniona obudowa,
 - podwójne gniazdo kart pamięci,
 - możliwość zapisu materiału w niektórych trybach nagrywania na oba nośniki,
 - duża ilość elementów sterujących,
 - możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
 - wejście na zewnętrzny mikrofon,
 - wyjście słuchawkowe,
 - pełnowymiarowe wyjście HDMI,
 - lepiej uporządkowane menu w porównaniu do starszych bezlusterkowców Canona,
 - możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
 - w pełni rozkładany ruchomy ekran,
 - dotykowy ekran o bardzo wysokiej rozdzielczości,
 - świetny wizjer elektroniczny,
 - duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
 - nagrywanie w RAW-ach,
 - wewnętrzny zapis filmów w RAW,
 - tryb sRAW pozwalający nagrywać w niższej rozdzielczości i z mniejszą przepływnością bez przycinania obrazu,
 - nagrywanie w 4:2:2/10-bit,
 - nagrywanie w 8K,
 - nagrywanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s bez dodatkowego przycięcia obrazu,
 - limit czasu nagrywania tak duży, że w praktyce jakby go nie było,
 - bardzo duży zakres przepływności strumienia danych kodeka do wyboru,
 - profile obrazu Canon Log 2, Canon Log 3, Hybrid Log Gamma oraz HDR PQ,
 - możliwość wgrywania własnych profili obrazu przez użytkownika,
 - autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
 - rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
 - rozbudowane narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
 - bardzo dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 8K,
 - dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 4K oraz Full HD w korzystającym z nadpróbkowania trybie „Fine”,
 - identyczna jakość obrazu we wszystkich klatkażach w danym trybie nagrywania,
 - dobrze działająca nastawa „przejrzystość”.
 - szybki odczyt matrycy (znikomy rolling shutter) w większości trybów nagrywania.
 
Wady:
- mało komfortowo umieszczony przycisk Menu,
 - gniazda kart pamięci różnych typów,
 - brak możliwości wprowadzenia do urządzenia kodu czasowego wygenerowanego na zewnątrz,
 - spora prądożerność,
 - zupełnie bezsensowny dodatkowy crop 1.07x przy filmowaniu w proporcjach obrazu 16:9 nawet w Full HD,
 - filmowanie w RAW dostępne tylko w mało popularnych proporcjach obrazu 17:9,
 - brak filmowania w RAW w trybie APS-C,
 - kiepsko działająca stabilizacja,
 - duże przycięcie obrazu oraz pogorszenie jego jakości przy korzystaniu ze wzmocnionej stabilizacji cyfrowej,
 - przeciętna jakość obrazu 4K w trybie pełnoklatkowym w trybie „zwykłym” (nie „Fine”)
 - kiepska jakość obrazu Full HD w trybie „zwykłym” (nie „Fine”) zarówno przy korzystaniu z pełnej klatki, jak i wycinka APS-C,
 - wolniejszy odczyt matrycy w formacie RAW w 8K niż u pozbawionego sensora warstwowego poprzednika.
 
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Canon RF 24–70 mm f/2.8L IS USM oraz Canon RF 50 mm f/1.2L USM.- film 1 – 90 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 200 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
 - film 2 – 456 MB, Canon RAW, 12-bit, 8192×4320, 25 kl/s,
 - film 3 – 278 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, Canon Log 2,
 - film 4 – 109 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 4096×2160, 25 kl/s, tryb Fine, Canon Log 3,
 - film 5 – 118 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, tryb z przycięciem, HDR PQ,
 - film 6 – 307 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, ISO 12800,
 - film 7 – 1812 MB, Canon RAW, 12-bit, 8192×4320, 25 kl/s, ISO 6400,
 - film 8 – 177 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, Canon Log 2, ISO 12800,
 - film 9 – 145 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s, ISO 6400,
 - film 10 – 122 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb z przycięciem, Hybrid Log Gamma, ISO 12800.
 

![]()  | 
![]()  | 
![]()  | 



                        





                        
                        
                        




                        
                           
 Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.