Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Nikon ZR - test trybu filmowego

10 października 2025
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 19
Komentarze czytelników (19)
  1. gamma
    gamma 10 października 2025, 16:51

    Pierwszy! ;) Poczytam wieczorkiem

  2. molon_labe
    molon_labe 10 października 2025, 19:33

    Z tym oznaczeniem REDcode NE, to, podobno jest tak, że
    NE oznacza "Non-Encrypted".

    REDcode RAW NE to wariant pliku .R3D, który nie wymaga klucza szyfrującego do otwarcia i edycji w programach takich jak REDCINE-X PRO, DaVinci Resolve czy Adobe Premiere Pro.

    W kamerach RED jest zapis w formacie REDcode RAW NE, ale można ustawić tryb szyfrowania.

    Szyfrowane pliki R3D wymagają klucza deszyfrującego do ich otwarcia i edycji w oprogramowaniu REDCINE-X PRO.

    Szyfrowane pliki REDcode RAW (.R3D) nie mają specjalnego rozszerzenia — nadal są oznaczone jako .R3D — ale ich status szyfrowania jest zapisany w metadanych pliku.
    W metadanych pliku można znaleźć wpisy typu:
    "Encryption": "Enabled" lub "Encrypted": true
    "Decryption Key Required": true

    Pliki nieszyfrowane, czyli REDcode RAW NE (Non-Encrypted), nie zawierają tych wpisów lub "Non-Encrypted" właśnie.

  3. Bahrd
    Bahrd 10 października 2025, 19:59

    👌

    PS
    A tak przy okazji, to jakie(ś) jeszcze zalety mają klatkaże 24/25 kl/s?

  4. Amadi
    Amadi 10 października 2025, 21:18

    Użycie przez Ciebie „jeszcze” implikuje, że jakieś zalety już znasz i chcesz porozmawiać o tych innych. Ale niestety nie wiem, jakie już znasz :D

  5. Bahrd
    Bahrd 10 października 2025, 22:18

    Znam (uważam za) zalety tylko te:
    - tańszy sprzęt,
    - "cinema look".

    Z tym drugim kłócił się nie będę - rozumiem, że niektórym odpowiada. A to pierwsze jest tą "jakąś jeszcze/wciąż zaletą", która - jak sądzę - będzie coraz mniej istotna, gdy szybsze klatkaże też potanieją?

  6. Amadi
    Amadi 10 października 2025, 22:24

    Ja bym jeszcze dopisał:
    - materiał zajmuje mniej miejsca
    - masz więcej zapasu w słabym świetle, bo w 25 kl/s nagrasz ujęcie z migawką 1/30, a w 50 czy 100 kl/s już nie
    - można montować na słabszym sprzęcie
    - mniejsze ryzyko przegrzania sprzętu przy nagrywaniu
    - przy migawakach typu 1/30 - 1/50 ekrany i ledy zwykle mniej migoczą niż np. przy 1/100
    - w przypadku telefonów / kamer sportowych dochodzi jeszcze np. tryb HDR, który realnie pracuje w 2x wyższym klatkażu i składa klatki z dwóch ekspozycji – złożenie z 50 kl/s do 25 kl/s może być możliwe, ale ze 100 do 50 już nie.

    Co oczywiście nie oznacza, że twierdzę iż nagrywanie w wyższych klatkażach nie ma sensu czy ma same wady. Jak najbardziej w wielu sytuacjach ma sens.

  7. PDamian
    PDamian 10 października 2025, 22:45


    Brzmi nieźle

    👉 link

    „Nasze ceny nie są w żaden sposób powiązane z kosztami komponentów, ale wynikają bardziej z naszego celu, jakim jest oferowanie możliwości szerokiemu gronu odbiorców – zwłaszcza młodzieży. Chcemy, aby wiele osób mogło doświadczyć naszego standardowego dla branży filmowej procesu pracy – zwłaszcza R3D NE, wewnętrznego nagrywania w formacie RAW i postprodukcji – z dużo większą elastycznością i kreatywnością. To jest nasz cel”.

  8. PDamian
    PDamian 10 października 2025, 22:56


    Innym plusem niskich klatkaży 12 czy 18 kl/s w starych filmach
    jest to że nawet dziadowie chodzą na nich żwawo
    -podskakując. 😉

  9. Bahrd
    Bahrd 11 października 2025, 10:47

    Amadi - dzięki. Argument z HDR uzmysłowił mi, że... szybkości 120-240kl/s mogą mieć też inne zastosowanie niż slo-mo!

    Damian, przez jakiś czas pracowaliśmy na materiałach z kamer monitoringu - i tam 10kl/s (albo mniej) to był (gdzieniegdzie całkowicie zrozumiały) standard.
    Ale mam nadzieję, że podejście "event-driven", gdzie tylko to, co się na scenie zmienia jest rejestrowane - i to już na poziomie matryc - się w końcu spopularyzuje.

  10. grigri
    grigri 11 października 2025, 16:27

    Amadi mam pytanie czy pliki .R3D mają informację gyro i można je stabilizować w gyroflow tak jak pliki z komodo czy v-raptor?

  11. gamma
    gamma 12 października 2025, 12:00

    Ja się trochę na ten aparat najarałem, gdy wyszedł, bo można do niego podłączyć 2 fajne stałki systemowe i mieć mały zestaw: 28mm 2.8 i 40mm 2.0.

    Ale wydaje mi się jednak, że dla amatora ciekawszą opcją jest S9, bo jest sporo tańszy, trochę mniejszy i lżejszy. I nie produkuje aż tak monstrualnych wielkościowo plików, do tego ma open gate. No i jak piszą w necie, Lumix ma jednak o wiele lepszą stabilizcję. Niestety Panas nie ma szkieł naleśników, choć teraz ttartisan pokazał 40mm 2.0, jeszcze by ktoś mógł zrobić coś z zakresu 24mm czy 28mm.

  12. JdG
    JdG 12 października 2025, 13:52

    > a się trochę na ten aparat najarałem, gdy wyszedł, bo można do niego podłączyć 2 fajne stałki systemowe i mieć mały zestaw: ...

    to mocno musiałeś się najarać, bo ten aparat, choć jak na Nikona mały, to jednak niewiele tylko ustępuje Fuji GFX100RF (a to format średni) a po podłączeni któregoś z wymienionych "naleśników" pewnie byłby nawet większy; przy takim rozmiarze bagnetu nawet zaślepka na ten bagnet będzie spora.

  13. lord13
    lord13 13 października 2025, 07:27

    @JdG
    "bo ten aparat, choć jak na Nikona mały, to jednak niewiele tylko ustępuje Fuji GFX100RF"

    No i co w związku z tym? Chcesz przykład Sony RX1 i ile korpusów m4/3 jest od niego większych (a to przecież format mikro z 4-krotnie mniejszą powierzchniowo matrycą)? Albo Ricoh GR?

  14. BlindClick
    BlindClick 13 października 2025, 08:29

    Fajny jest, i ma czerwona matrycę ;)
    Wydaje się mały, ale to przez 4" wyświetlacz. Ciekawa opcja.

  15. Amadi
    Amadi 13 października 2025, 08:47

    To fakt, na zdjęciach wygląda jakby gabarytowo był porównywalny z Sony ZV-E10 II czy Fuji X-M5. A nie jest, bo jednak ma 4/3 raza większy ekran.

  16. PDamian
    PDamian 13 października 2025, 16:50

    gamma
    "choć teraz ttartisan pokazał 40mm 2.0"

    link

    link

  17. Amadi
    Amadi 14 października 2025, 20:13

    @grigri – w tym momencie takiej opcji nie widzę

  18. grigri
    grigri 15 października 2025, 14:05

    @Amadi jak rozumię plik .r3d wczytany do gyroflow nie ma danych gyro?

  19. Amadi
    Amadi 16 października 2025, 20:04

    Nie widzę opcji stabilizacji w oparciu o metadane na liście opcji w Resolve. Może jeszcze wsparcia nie dodali. Blackmagic 6K też dłuższą chwilę po premierze się nie zgłaszał.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.


Następny rozdział