Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Panasonic Lumix S1 II - test trybu filmowego

12 grudnia 2025
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 4

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Rzadko piszemy takie rzeczy w podsumowaniach, ale Lumix S1 II to jeden z bardziej kompletnych i po prostu udanych korpusów w swoim segmencie rynku. Nie bije może rekordów, ale w każdej z mierzalnych kategorii testowych wypada porządnie (a często bardzo dobrze) i nie notuje większych wpadek.

Jeśli już mielibyśmy coś wymienić na liście tych ostatnich, to byłaby to nie zawsze najlepsza jakość filmów Full HD, brak autofokusa w 200 kl/s oraz ogromne objętościowo (słabo skompresowane) filmy w formacie RAW.

Swego rodzaju wadą jest też wysoka cena testowanego aparatu. W sytuacji kiedy niedawno zaprezentowany Canon EOS R6 Mark III kosztuje 13000 zł, startujący z mniej dominującej pozycji na rynku Lumix powinien być od niego tańśzy. A nie jest. Pełne zestawienie cen testowanego aparatu oraz jego konkurencji prezentuje się następująco (stan na dzień 21.11.2025):

  • Canon EOS C50 – ok. 16000 zł.
  • Canon EOS R6 Mark II – ok. 8000 zł.
  • Canon EOS R6 Mark III – ok. 13000 zł.
  • Nikon Z6 III – ok. 8700 zł.
  • Nikon ZR – ok. 10000 zł.
  • Panasonic Lumix S1 II – ok. 14000 zł.
  • Sony A7 IV – ok. 9200 zł.
  • Sony A7 V – ok. 13000 zł.
  • Sony FX2 – ok. 12500 zł.
Jak widać, testowany aparat jest jednym z droższych w tym zestawieniu. Jest też przy tym jednym z lepszych, zwłaszcza dla użytkowników, którzy nie priorytetyzują filmowania w formatach RAW, ale mimo wszystko miałby większe szanse na powiększenie udziału firmy Panasonic w rynku, gdyby kosztował nieco mniej.

----- R E K L A M A -----

Panasonic Lumix S1 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

Zbierzmy jeszcze zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:

Zalety:

  • pancerna i uszczelniona obudowa,
  • aktywne chłodzenie,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • możliwość zapisu na dysk SSD podłączony przez USB-C,
  • pełnowymiarowe złącze HDMI,
  • dobrze działająca stabilizacja matrycy,
  • świetnie działająca stabilizacja cyfrowa,
  • możliwość jednoczesnego zapisu materiału na obie karty pamięci w części trybów nagrywania,
  • duża ilość elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • obsługa kodu czasowego z zewnętrznych źródeł przez Bluetooth,
  • w pełni rozkładany oraz odchylany ruchomy ekran,
  • dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
  • bardzo dobrej jakości wizjer elektroniczny,
  • ogromny wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
  • brak ograniczeń czasu nagrywania,
  • zapis filmów z próbkowaniem koloru 4:2:2/10-bit,
  • obecność kodeków typu All-intra, w tym Apple ProRes,
  • możliwość filmowania w surowym formacie ProRes RAW z wewnętrznym zapisem,
  • nagrywanie w rozdzielczościach powyżej 4K, w tym w 6K,
  • tryb filmowy open gate pozwalający korzystać z całej powierzchni matrycy,
  • obsługa obiektywów anamorficznych, w tym tryb nagrywania w 3:2 i 4:3, rozciąganie podglądu i anamorficzna stabilizacja,
  • spory wybór kodeków i formatów zapisu,
  • profile obrazu V-Log oraz Hybrid Log Gamma,
  • funkcja Rozszerzenie Zakresu Dynamiki poprawiająca zakres tonalny,
  • możliwość wgrania do aparatu własnego pliku LUT i używania go w charakterze profilu obrazu,
  • przyzwoity zakres tonalny,
  • szybki i celny autofokus o dużej kulturze pracy,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • bardzo rozbudowane narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
  • stabilizacja cyfrowa niewpływająca negatywnie na szczegółowość obrazu,
  • spory zakres użytecznych czułości,
  • rozsądnie zaimplementowane odszumianie,
  • rozsądnie zaimplementowane wyostrzanie,
  • bardzo dobra szczegółowość obrazu w niemal wszystkich trybach nagrywania,
  • szybki odczyt matrycy w większości trybów nagrywania.

Wady:

  • karty pamięci różnych typów, co w pewnym stopniu ogranicza możliwości jednoczesnego zapisu,
  • menu wymaga odświeżenia, zwłaszcza sposób wyboru rozdzielczości i klatkażu,
  • obracanie podglądu na ekranie nie zawsze działa tak jak powinno,
  • gorszy ekran niż u poprzednika,
  • brak ciągłego autofokusa w Full HD w 200/240 kl/s,
  • kiepska jakość obrazu Full HD w trybie Pixel:Pixel oraz w trybie pełnoklatkowym w 100/200 kl/s,
  • pliki w formacie RAW mogłyby być mniejsze (mocniej skompresowane) i dostępne w większej liczbie klatkaży,
  • wyraźnie problemy z rolling shutterem przy korzystaniu z funkcji Rozszerzenie Zakresu Tonalnego.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu zamieszczamy kilka przykładowych plików do pobrania. Zostały one nagrane z użyciem obiektywu Panasonic Lumix S 24-60 mm f/2.8. Zapraszamy do oglądania i pobierania:

  • film 1 – 35 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 200 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
  • film 2 – 167 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5952×3968, 25 kl/s, profil obrazu V-Log,
  • film 3 – 202 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 100 kl/s, crop 1.24x, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
  • film 4 – 150 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb APS-C, profil obrazu Cinelike A2,
  • film 5 – 1493 MB, RAW, 12-bit, 5760×3040, 25 kl/s, ProRes RAW (V-Log),
  • film 6 – 184 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s, ISO 12800,
  • film 7 – 1639 MB, RAW, 12-bit, 5760×3040, 25 kl/s, ProRes RAW (V-Log), ISO 5000,
  • film 8 – 228 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5952×3968, 25 kl/s, ISO 12800, profil obrazu Cinelike A2,
  • film 9 – 307 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 4800×3600, 50 kl/s, ISO 12800, profil obrazu Cinelike V-Log,
  • film 10 – 437 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3328×2496, 25 kl/s, ISO 6400, kodek All-Intra, profil obrazu Hybrid Log Gamma.


Aparat do testów wypożyczyła firma:

Panasonic Lumix S1 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firm Godox oraz Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl

Panasonic Lumix S1 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Panasonic Lumix S1 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Panasonic Lumix S1 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe