Panasonic Lumix S1 II - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Rzadko piszemy takie rzeczy w podsumowaniach, ale Lumix S1 II to jeden z bardziej kompletnych i po prostu udanych korpusów w swoim segmencie rynku. Nie bije może rekordów, ale w każdej z mierzalnych kategorii testowych wypada porządnie (a często bardzo dobrze) i nie notuje większych wpadek.Jeśli już mielibyśmy coś wymienić na liście tych ostatnich, to byłaby to nie zawsze najlepsza jakość filmów Full HD, brak autofokusa w 200 kl/s oraz ogromne objętościowo (słabo skompresowane) filmy w formacie RAW.
Swego rodzaju wadą jest też wysoka cena testowanego aparatu. W sytuacji kiedy niedawno zaprezentowany Canon EOS R6 Mark III kosztuje 13000 zł, startujący z mniej dominującej pozycji na rynku Lumix powinien być od niego tańśzy. A nie jest. Pełne zestawienie cen testowanego aparatu oraz jego konkurencji prezentuje się następująco (stan na dzień 21.11.2025):
- Canon EOS C50 – ok. 16000 zł.
- Canon EOS R6 Mark II – ok. 8000 zł.
- Canon EOS R6 Mark III – ok. 13000 zł.
- Nikon Z6 III – ok. 8700 zł.
- Nikon ZR – ok. 10000 zł.
- Panasonic Lumix S1 II – ok. 14000 zł.
- Sony A7 IV – ok. 9200 zł.
- Sony A7 V – ok. 13000 zł.
- Sony FX2 – ok. 12500 zł.
![]() |
Zbierzmy jeszcze zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- pancerna i uszczelniona obudowa,
- aktywne chłodzenie,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- możliwość zapisu na dysk SSD podłączony przez USB-C,
- pełnowymiarowe złącze HDMI,
- dobrze działająca stabilizacja matrycy,
- świetnie działająca stabilizacja cyfrowa,
- możliwość jednoczesnego zapisu materiału na obie karty pamięci w części trybów nagrywania,
- duża ilość elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- obsługa kodu czasowego z zewnętrznych źródeł przez Bluetooth,
- w pełni rozkładany oraz odchylany ruchomy ekran,
- dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
- bardzo dobrej jakości wizjer elektroniczny,
- ogromny wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
- brak ograniczeń czasu nagrywania,
- zapis filmów z próbkowaniem koloru 4:2:2/10-bit,
- obecność kodeków typu All-intra, w tym Apple ProRes,
- możliwość filmowania w surowym formacie ProRes RAW z wewnętrznym zapisem,
- nagrywanie w rozdzielczościach powyżej 4K, w tym w 6K,
- tryb filmowy open gate pozwalający korzystać z całej powierzchni matrycy,
- obsługa obiektywów anamorficznych, w tym tryb nagrywania w 3:2 i 4:3, rozciąganie podglądu i anamorficzna stabilizacja,
- spory wybór kodeków i formatów zapisu,
- profile obrazu V-Log oraz Hybrid Log Gamma,
- funkcja Rozszerzenie Zakresu Dynamiki poprawiająca zakres tonalny,
- możliwość wgrania do aparatu własnego pliku LUT i używania go w charakterze profilu obrazu,
- przyzwoity zakres tonalny,
- szybki i celny autofokus o dużej kulturze pracy,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- bardzo rozbudowane narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
- stabilizacja cyfrowa niewpływająca negatywnie na szczegółowość obrazu,
- spory zakres użytecznych czułości,
- rozsądnie zaimplementowane odszumianie,
- rozsądnie zaimplementowane wyostrzanie,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu w niemal wszystkich trybach nagrywania,
- szybki odczyt matrycy w większości trybów nagrywania.
Wady:
- karty pamięci różnych typów, co w pewnym stopniu ogranicza możliwości jednoczesnego zapisu,
- menu wymaga odświeżenia, zwłaszcza sposób wyboru rozdzielczości i klatkażu,
- obracanie podglądu na ekranie nie zawsze działa tak jak powinno,
- gorszy ekran niż u poprzednika,
- brak ciągłego autofokusa w Full HD w 200/240 kl/s,
- kiepska jakość obrazu Full HD w trybie Pixel:Pixel oraz w trybie pełnoklatkowym w 100/200 kl/s,
- pliki w formacie RAW mogłyby być mniejsze (mocniej skompresowane) i dostępne w większej liczbie klatkaży,
- wyraźnie problemy z rolling shutterem przy korzystaniu z funkcji Rozszerzenie Zakresu Tonalnego.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu zamieszczamy kilka przykładowych plików do pobrania. Zostały one nagrane z użyciem obiektywu Panasonic Lumix S 24-60 mm f/2.8. Zapraszamy do oglądania i pobierania:
- film 1 – 35 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 200 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
- film 2 – 167 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5952×3968, 25 kl/s, profil obrazu V-Log,
- film 3 – 202 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 100 kl/s, crop 1.24x, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
- film 4 – 150 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb APS-C, profil obrazu Cinelike A2,
- film 5 – 1493 MB, RAW, 12-bit, 5760×3040, 25 kl/s, ProRes RAW (V-Log),
- film 6 – 184 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s, ISO 12800,
- film 7 – 1639 MB, RAW, 12-bit, 5760×3040, 25 kl/s, ProRes RAW (V-Log), ISO 5000,
- film 8 – 228 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5952×3968, 25 kl/s, ISO 12800, profil obrazu Cinelike A2,
- film 9 – 307 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 4800×3600, 50 kl/s, ISO 12800, profil obrazu Cinelike V-Log,
- film 10 – 437 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3328×2496, 25 kl/s, ISO 6400, kodek All-Intra, profil obrazu Hybrid Log Gamma.
![]() |
![]() |
![]() |














Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.