Nikon D3000 - test aparatu
8. Zakres tonalny

Z wykresu widać, że całkowity zakres tonalny dla niemal wszystkich czułości utrzymuje się w okolicy 8 EV. Jedynie dla programowo generowanej czułości ISO 3200 spada do 7 EV. Pod tym względem D3000 wypada minimalnie lepiej od swojego poprzednika D60, w przypadku którego całkowity zakres tonalny oscylował w okolicach 7.5 EV. Jednak bardziej miarodajnym wyznacznikiem możliwości matrycy jest zakres tonalny dla najlepszej jakości zdjęcia (przy stosunku szumu do sygnału na poziomie 0.1). W tym przypadku oba aparaty utrzymują podobny poziom, a wyraźniejsza różnica (na korzyścią dla D60) pojawia się jedynie dla ISO 3200. Porównując wyniki dla D3000 z wynikami Canona 1000D, również nie zauważamy większych różnic. Można uznać, że D3000 zachowuje się całkiem dobrze w tej kategorii.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
| ISO | Granica bieli | |||
| 100 |
|
|||
| 200 |
|
|||
| 400 |
|
|||
| 800 |
|
|||
| 1600 |
|
|||
| 3200 |
|
|||
| ISO | Granica czerni | |||
| 100 |
|
|||
| 200 |
|
|||
| 400 |
|
|||
| 800 |
|
|||
| 1600 |
|
|||
| 3200 |
|
|||
Jak zwykle wykonaliśmy dwa nocne zdjęcia przy czułości ISO 100 i ISO 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.
![]() |
Testując Nikona D3000, mieliśmy możliwość wykonania zdjęć porównawczych w tym samym momencie aparatem Sony A100, który posiada matrycę o tej samej rozdzielczości. Dzięki temu, w obu przypadkach mieliśmy te same warunki oświetleniowe, zatem wszelkie różnice widoczne na porównywanych zdjęciach wynikają z właściwości danej matrycy. W tabelkach poniżej prezentujemy również zdjęcia wykonane Canonem 1000D. Trzeba jednak wiedzieć, że były one wykonane w innym czasie i przy innym oświetleniu kościoła, zatem przy porównywaniu ich z D3000 trzeba to wziąć pod uwagę.
| ISO 100 | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ISO 1600 | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dla czułości ISO 100 rozjaśnienie o 4EV ciemnej partii obrazu daje podobny wynik zarówno w przypadku D3000 jak i A100. Zdjęcie z A100 wydaje się być jednak nieco jaśniejsze i mniej kontrastowe niż w przypadku D3000. Z drugiej jednak strony na zdjęciu z Nikona szum jest wyraźniejszy. Dla ISO 1600 dopatrywanie się różnic pomiędzy D3000 a A100 nie ma większego sensu. W obu przypadkach degrdacja obrazu spowodowana szumem jest znaczna i na porównywalnym poziomie. Spójrzmy teraz jak wygląda sytuacja gdy próbujemy odzyskać szczegóły w jasnych partiach obrazu.
| ISO 100 | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ISO 1600 | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W tym przypadku, zarówno dla ISO 100 jak również ISO 1600 różnice pomiędzy D3000 a A100 są niewielkie. Mogą one wynikać z faktu, ze oryginalne zdjęcia różnią się nieco jasnością, a to może przekładać się na efekt końcowy po przyciemnieniu o 4 EV.












Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.