Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha DSLR-A500 - test aparatu

4 marca 2010

9. Podsumowanie

Podsumowując wyniki naszego testu aparatu Sony Alpha 500, stwierdzamy, że jest to ciekawa propozycja dla bardziej zaawansowanych amatorów fotografii. W wielu aspektach widać postęp w porównaniu do poprzednich modeli lustrzanek Sony. Niestety nie jest to jeszcze sprzęt idealny i ma trochę wad. Popatrzmy na podsumowanie wyników w poszczególnych kategoriach.

Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność: 4.8 / 6.0



----- R E K L A M A -----

A500 to zaawansowany aparat amatorski, który pod względem wielkości, wyglądu oraz jakości wykonania prezentuje się naprawdę dobrze. Odpowiednie rozmiary aparatu, dobre wyprofilowanie uchwytu oraz dobre umieszczenie spustu migawki sprawiają, że aparat jest wygodny w użyciu. Mamy do dyspozycji kilka przycisków dedykowanych oraz menu funkcyjne, dzięki którym posługiwanie się aparatem jest wygodne i stosunkowo szybkie. Do tego wypada wspomnieć o przejrzystym menu głównym. Niewątpliwą zaletą A500 jest oparty o dodatkową matrycę tryb podglądu na żywo, który w połączeniu z szybkim autofokusem i uchylnym wyświetlaczem LCD, dającym obraz o dobrej jakości, zapewnia wygodną pracę w wielu sytuacjach. Wygodnym dodatkiem do trybu Live View jest dobrze działająca funkcja wykrywania twarzy i uśmiechu. Konstruktorzy A500 nie przewidzieli możliwości filmowania. Entuzjaści sprzętu marki Sony muszą w tym celu posłużyć się kamerą wideo lub aparatem kompaktowym.

Użytkowanie i ergonomia: 4.0 / 6.0

Pod względem wygody użytkowania A500 wypada całkiem dobrze. Nie mamy zastrzeżeń do szybkości działania testowanego aparatu. Praktycznie rzecz biorąc wszystkie operacje wykonywane są płynnie i nie ma potrzeby na nic czekać. Na pochwałę zasługuje również tryb zdjęć seryjnych. Choć jest on uboższy niż w prawie bliźniaczym A550, to nadal powinien zaspokoić potrzeby wielu amatorów. Niewątpliwą zaletą testowanego aparatu jest wydajna stabilizacja obrazu. Są też niestety istotne wady. Na pierwsze miejsce wysuwa się problem stosunkowo silnych drgań aparatu wywoływanych przez mechanizm podnoszący lustro. Nie można się od nich uwolnić przez wykorzystanie wstępnego podnoszenia lustra, ponieważ w A500 tej funkcji nie ma. W niektórych sytuacjach wpływa to negatywnie na efektywną rozdzielczość uzyskiwanych zdjęć. Jest to dotkliwe zwłaszcza w przypadkach, w których posługujemy się statywem i samowyzwalaczem. Do tego, w przypadku testowanego egzemplarza, skuteczność autofokusu pozostawia sporo do życzenia. System automatycznego czyszczenia matrycy, w miarę dobrze radzi sobie z drobnymi ziarnami kurzu, ale nie jest w stanie oczyścić matrycy z nieco większych paproszków.

Rozdzielczość: 5.0 / 6.0

12-megapikselowa matryca zastosowana w A500 pod względem rozdzielczości generowanego obrazu zachowuje się dobrze. Dzięki temu, że oprogramowanie aparatu mniej ingeruje (albo nawet wcale) w zdjęcia zapisywane w formacie ARW udaje się uzyskać lepsze rezultaty niż w przypadku wyposażonego w analogiczną matrycę Sony A700. W wielu przypadkach nie da się tej rozdzielczości w pełni wykorzystać ze względu na wspominane już wielokrotnie „klapanie” lustra. Wciąż też nie jest to wszystko, co można "wycisnąć" z 12-megapikselowego CMOS-a. W przypadku Nikonów D5000 czy D90 udawało się notować wyższe rezultaty pod względem rozdzielczości.

Balans bieli: 5.0 / 6.0

Balans bieli Alfy 500 pracuje stabilnie i skutecznie. Błędy odwzorowania barw przy ustawieniach automatycznych, we wszystkich przypadkach oprócz światła żarowego, są praktycznie takie same jak przy ustawieniach dedykowanych. Z drugiej strony musimy przyznać, że odchyłki choć nie duże, są systematycznie większe niż w wyposażonej w matrycę CCD Alfie 230.

Jakość obrazu JPEG: 5.5 / 6.0

Zdjęcia zapisane w formacie JPEG na ogół prezentują się dobrze. Są skutecznie odszumiane, a stosunkowo duża liczba pikseli sprawia, że nie tracimy przy tym zbyt dużej ilości szczegółów. Autorzy oprogramowania nie przesadzili też z wyostrzaniem zdjęć. Najniższy poziom najwyraźniej odpowiada brakowi wyostrzania. Dla tych, którzy nie lubią miękkich zdjęć pozostaje naszym zdaniem rozsądny zakres stopni wyostrzania.

Szumy i jakość obrazu w RAW: 4.2 / 6.0

Poziom szumu zmierzony na plikach RAW, w przypadku A500 jest bardzo zbliżony do tego co pokazał A550. Jest to poziom niski i aparat zawdzięcza to udanej matrycy typu CMOS. Jakość zdjęć w formacie RAW z A500 nie odbiega znacząco od czołówki współczesnych zaawansowanych lustrzanek amatorskich. Doceniamy brak zauważalnej ingerencji oprogramowania w zdjęcia zapisane jako ARW. Wydaje się, że są one naprawdę surowe, przez co wierniej oddają prawdziwy obraz zamiast „ładniej” wyglądać.

Zakres tonalny: 4.5 / 6.0

Całkowity zakres tonalny wynosi około 8 EV, co jest wynikiem typowym dla współczesnych lustrzanek z matrycami formatu APS-C/DX. Z zakresem tonalnym wyrażonym poprzez stosunek syngału do szumu jest trochę problemów, a wynika to głównie z braku natywnej czułości ISO 100, na której niektórzy konkurenci potrafią notować wyższe wyniki. Maksimum owego zakresu osiągane dla ISO 200 i wynosi tylko 6.3 EV, a niższej czułości do dyspozycji nie mamy. Poprawę zakresu tonalnego na zdjęciach można uzyskać dla scen nieruchomych posługując się funkcją HDR.


Ocena końcowa

Punktacja
Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność 4.8
Użytkowanie i ergonomia 4.0
Rozdzielczość 5.0
Balans bieli 5.0
Jakość obrazu w JPG 5.5
Szumy i jakosc obrazu w RAW 4.2
Zakres tonalny 4.5
Średnia 4.7 / 6.0


Sony A500 to bardzo ciekawa propozycja dla amatorów fotografii. Już sama jego specyfikacja pokazuje, że jest to interesujący aparat o sporych możliwościach, a wyniki naszego testu to potwierdzają. Największą zaletą jest stosunkowo udana matryca Exmor CMOS. Kolejne atuty to: ergonomiczny korpus i dobre oprogramowanie, dobra jakość zdjęć, dobry tryb seryjny, funkcjonalny tryb Live View w połączeniu z uchylnym i dającym bardzo dobry obraz wyświetlaczem LCD. W porównaniu do nieco bardziej zaawansowanego A550 wypada całkiem dobrze. Tak jak się należało spodziewać oferuje troszeczkę niższe rozdzielczości zdjęć, bo ma mniej pikseli. Ma trochę mniejszy wybór trybów seryjnych i trochę mniejszą rozdzielczość ekranu LCD. Pozostałe cechy są praktycznie takie same, a ich ewentualne różnice są prawdopodobnie kwestią przypadku przy najwyraźniej niezbyt rygorystycznej kontroli jakości.

Na koniec wyliczamy najważniejsze wady i zalety Sony A500.

Zalety:

  • dobra 12-megapikselowa matryca Exmor CMOS,
    • niski poziom szumu,
    • możliwość uzyskania przy pewnych wysiłkach wysokiej rozdzielczości zdjęć,
  • skuteczny wbudowany system stabilizacji SteadyShot,
  • funkcja poprawy zakresu tonalnego: HDR,
  • udana funkcja Live View,
    • wykrywanie twarzy i uśmiechu w trybie LV,
  • dobry tryb zdjęć seryjnych,
  • brak widocznej ingerencji oprogramowania w formacie RAW,
  • jasny, czytelny i odchylany wyświetlacz,
  • możliwość uruchamiania AF po przyłożeniu oka do wizjera,
  • gniazdo HDMI.

Wady:

  • stosunkowo silne drgania wywoływane przez podnoszenie lustra,
  • brak funkcji wstępnego podnoszenia lustra,
  • słaba celność autofokusu,
  • brak pełnego pokrycia kadru w trybie Live View,
  • funkcja bracketingu ograniczona jedynie do ±1/3 i ±2/3 EV,
  • długi czas synchronizacji z wbudowaną lampą (1/160 s),
  • przeciętna skuteczność mechanizmu automatycznego czyszczenia matrycy,
  • brak trybu wideo,
  • konieczność wchodzenia do menu głównego w celu włączenia/wyłączenia stabilizacji,
  • brak czułości ISO 100,
  • brak uszczelnień przy karcie pamięci i baterii.

W powyższych wyliczeniach nie wspomnieliśmy między innymi o dobrym odwzorowaniu barw, czytelnym i funkcjonalnym menu, dobrym pomiarze światła oraz wygodnym uchwycie. Można by umieścić te cechy w zaletach, ale uznaliśmy, że mamy w tych przypadkach po prostu dobry standard. Wystarczą, żeby użytkownik był z nich zadowolony, ale nie są to cechy wyróżniające na tle konkurencji. Z drugiej strony nie wypisywaliśmy jako wady braku niektórych przycisków, drugiego koła sterującego czy górnego wyświetlacza. Uznaliśmy, że w tej klasie niektórzy użytkownicy mogliby narzekać właśnie na nadmiar w tych przypadkach.


Przykładowe zdjęcia

Sony Alpha DSLR-A500 - Podsumowanie
Sony Alpha DSLR-A500 - Podsumowanie
Sony Alpha DSLR-A500 - Podsumowanie
Aparat: Sony Alpha 500 + Sigma 30 mm f/1.4 EX DC HSM
Parametry: 30 mm, f/2.0, exp. 1/8 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 4272×2848 pix, 3.72 MB
Aparat: Sony Alpha 500 + Sigma 30 mm f/1.4 EX DC HSM
Parametry: 30 mm, f/2.0, exp. 1/30 sek., ISO 1600
Plik: JPEG, 4272×2848 pix, 4.31 MB
Aparat: Sony Alpha 500 + Sigma 30 mm f/1.4 EX DC HSM
Parametry: 30 mm, f/2.8, exp. 1/125 sek., ISO 12800
Plik: JPEG, 4272×2848 pix, 6.28 MB
Sony Alpha DSLR-A500 - Podsumowanie
Sony Alpha DSLR-A500 - Podsumowanie
Sony Alpha DSLR-A500 - Podsumowanie
Aparat: Sony Alpha 500 + Sony + DT 18–55 mm f/3.5–5.6 SAM
Parametry: 18 mm, f/10.0, exp. 1/125 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4272×2848 pix, 4.06 MB
Aparat: Sony Alpha 500 + Sony + DT 18–55 mm f/3.5–5.6 SAM
Parametry: 24 mm, f/11.0, exp. 1/100 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4272×2848 pix, 5.53 MB
Aparat: Sony Alpha 500 + Sony + DT 18–55 mm f/3.5–5.6 SAM
Parametry: 24 mm, f/11.0, exp. 1/320 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 4272×2848 pix, 5.19 MB
Sony Alpha DSLR-A500 - Podsumowanie
Sony Alpha DSLR-A500 - Podsumowanie
Sony Alpha DSLR-A500 - Podsumowanie
Aparat: Sony Alpha 500 + Sigma 30 mm f/1.4 EX DC HSM
Parametry: 30 mm, f/2.8, exp. 1/60 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4272×2848 pix, 3.09 MB
Aparat: Sony Alpha 500 + Sigma 30 mm f/1.4 EX DC HSM
Parametry: 30 mm, f/2.0, exp. 1/5 sek., ISO 800
Plik: JPEG, 4272×2848 pix, 3.94 MB
Aparat: Sony Alpha 500 + Sigma 30 mm f/1.4 EX DC HSM
Parametry: 30 mm, f/2.0, exp. 1/50 sek., ISO 800
Plik: JPEG, 4272×2848 pix, 3.84 MB
Sony Alpha DSLR-A500 - Podsumowanie
Sony Alpha DSLR-A500 - Podsumowanie
Sony Alpha DSLR-A500 - Podsumowanie
Aparat: Sony Alpha 500 + Sigma 30 mm f/1.4 EX DC HSM
Parametry: 30 mm, f/2.0, exp. 1/40 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4272×2848 pix, 3.59 MB
Aparat: Sony Alpha 500 + Sigma 30 mm f/1.4 EX DC HSM
Parametry: 30 mm, f/4.0, exp. 1/160 sek., ISO 3200
Plik: JPEG, 4272×2848 pix, 5.31 MB
Aparat: Sony Alpha 500 + Sigma 30 mm f/1.4 EX DC HSM
Parametry: 30 mm, f/4.5, exp. 1/250 sek., ISO 6400
Plik: JPEG, 4272×2848 pix, 6.06 MB
Sony Alpha DSLR-A500 - Podsumowanie
Sony Alpha DSLR-A500 - Podsumowanie
Sony Alpha DSLR-A500 - Podsumowanie
Aparat: Sony Alpha 500 + Sigma 30 mm f/1.4 EX DC HSM
Parametry: 30 mm, f/2.0, exp. 1/50 sek., ISO 320
Plik: JPEG, 4272×2848 pix, 3.03 MB
Aparat: Sony Alpha 500 + Sony + DT 18–55 mm f/3.5–5.6 SAM
Parametry: 18 mm, f/10.0, exp. 1/250 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4272×2848 pix, 3.44 MB
Aparat: Sony Alpha 500 + Sony + DT 18–55 mm f/3.5–5.6 SAM
Parametry: 55 mm, f/5.6, exp. 1/100 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4272×2848 pix, 2.69 MB


Obiektyw do testów wypożyczyła firma:
Sony Alpha DSLR-A500 - Podsumowanie

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl

Sony Alpha DSLR-A500 - Podsumowanie Sony Alpha DSLR-A500 - Podsumowanie