Za nami dość ciekawy tydzień, który przyniósł nam nowe obiektywy Canon i Sony RX100 VI. Nie zabrakło też lampy błyskowej Leica, nowej wersji kolorystycznej Olympusa E-PL9 i kilku aktualizacji firmware od Nikona. Czy najbliższe dni będą równie interesujące? Odpowiedzi poszukamy w cyklicznym zestawieniu najciekawszych plotek.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.
Carl Zeiss
Zeiss Batis 40 mm f/2 CF FE
Plotki głoszą, że niebawem odbędzie się premiera obiektywu Zeiss Batis 40 mm f/2 CF FE. Nowy model oczywiście zostanie wyposażony w bagnet Sony FE, a na obecną chwilę nie wiadomo, co oznacza skrót CF w jego nazwie. Bardziej szczegółowa specyfikacja nadchodzącego produktu wygląda następująco:
- konstrukcja typu Distagon,
- minimalna odległość ostrzenia: 0.24 m,
- ogranicznik AF (Full / ∞ ~ 0.4 m / 0.5 m do 0.24 m),
- średnica mocowania filtrów: 67 mm,
- korpus nieco większy od Batisa 85 mm.
Fujifilm
W sieci pojawiła się lista obiektywów Fujifilm GFX, które w najbliższym czasie ujrzą światło dzienne. Oprócz zapowiadanego przez producenta modelu GF 250 mm f/4 R LM OIS WR oraz konwertera GF 1.4x WR możemy spodziewać się:
- Fujifilm GFX 80 mm f/1.4,
- Fujifilm GFX 180 mm f/3.5,
- Fujifilm GFX 30 mm f/2.8 lub GFX 35 mm F/2.8,
- Fujifilm GFX 20-40 mm f/4 or 4.5,
- Fujifilm GFX 100-200 mm f/4 or 4.5,
- Fujifilm GFX tilt-shift 30 mm lub 35mm.
Nowy aparat na horyzoncie
Firma Fujifilm zgłosiła w jednym z urzędów aparat o nazwie kodowej FF180004. Prawdopodobnie będzie to nowy bezlusterkowiec, bowiem zgodnie z opisem wyposażono go w moduł WiFi wykorzystywany już w modelach X-H1 i X-E3.
Fujifilm X-T3
Pojawiają się kolejne plotki na temat bezlusterkowca Fujifilm X-T3. Oto co o nim wiemy:
- premiera na Photokinie,
- brak stabilizacji matrycy,
- sensor APS-C X-Trans 26 Mpix,
- nowy procesor,
- lepsza wydajność akumulatora,
- dotykowy ekran LCD.
Leica
Nowa Leica C-Lux
W internecie pojawiło się zdjęcie rzekomo przedstawiające nadchodzący aparat kompaktowy firmy Leica. Wszystko wskazuje na to, że będzie to klon modelu Panasonic Lumix TZ200. Aparat ma być on oferowany w kolorze złotym i granatowym.
Nikon
Nikon Coolpix A1000
W jednym z urzędów firma Nikon zarejestrowała aparat kompaktowy Coolpix A1000. Na razie wiadomo o nim jedynie, iż będzie to następca modelu A900 i zostanie on wyposażony w interfejsy WiFi oraz Bluetooth.
Nikon Noct
W maju firma Nikon zarejestrowała na rynku europejskim markę o nazwie "Noct". Zgodnie z opisem dotyczy ona rynku fotograficznego, w tym aparatów, obiektywów i adapterów. Od razu zaczęto spekulować, iż może być ona wykorzystywana w oznaczeniach jasnych obiektywów przeznaczonych dla nowego pełnoklatkowego bezlusterkowca, nad którym podobno pracuje producent.
Coś dla miłośników patentów
Firma Nikon złożyła kolejny wniosek patentowy opisujący obiektyw przeznaczony dla pełnoklatkowego bezlusterkowca. W dokumencie zaprezentowano konstrukcję o ogniskowej 55-200 mm oraz światłosile f/4-5.6.
Samyang
Samyang 24mm f/2.8 AF
W sieci pojawiły się pierwsze zdjęcia nadchodzącego obiektywu Samyang 24mm f/2.8 AF, który według najnowszych doniesień zostanie oficjalnie zaprezentowany już jutro.
Z taką ofertą szkieł, Fujifilm będzie ciężkie do przebicia w średnim formacie. U Pentaksa w większości starocie, a chiński Hassel to drożyzna z tragicznym bokehem.
Oho, wyznawcy jedynie słusznego i najbardziej plastycznego małego formatu będą mieli coraz cięższe życie udowadniać jaki to średni format jest gorszy bo bla bla to i bla bla tamto i bla bla owamto a tak w ogóle to płytka GO.
:-) :-) :-)
a dlaczego zaden z producentow nie zrobi szkla 20-50mm pod FF?
Bo FF umiera i nic tego nie zmieni. Do smartfona nie da się zaimplementować...
Prawdę mówiąc, system GFX to taki naciągany średni format. Jest tylko 66% większy od małego obrazka i niemal dwukrotnie mniejszy od najmniejszego prawdziwego średniego formatu czyli 6 x 4,5.
@gamma jednak 20-40mm w Fujifilm to jednak inna konstrukcja niż 20-50mm w FF? Ten pierwszy to typowa konstrukcja szerokokątna. W dawnych czasach fotografii konwencjonalnej zdarzały się szkła 24-50mm czasem ze stałym światłem f/4 jak u Pentaksa czy Minolty. Z bardziej współczesnych nie produkowana już Sigma i Tamron mają zakres 20-40mm oraz Pentax
Canon robi 17-40mm dla FF, wiec pewnie technicznie daloby rade zrobic 20-50mm
Teraz uzytkownik moze kupic np. 24-70 oraz 16-35, ale wtedy sa potrzebne 2 szkla. 24mm to jest szeroko, ale czasem by sie przydalo szerzej wiec posiadanie 20mm byloby mile. Z kolei roznica miedzy 70mm i 50mm nie jest tak duza, a w razie czego mozna wykropowac. Stad mysle, ze znalazloby sie sporo chetnych wlasnie na szklo 20-50
Kto chce 24-50/4 za 350 zł? Kolega usiłuje sprzedać :)
C 17-40mm było to moje ulubione szkło (gdy miałem jeszcze Canona).
20-50mm jakoś tak nijako, po co mi 50mm średniej jakości gdy za grosze kupię stałkę 50mm F1.8
Kupować pełną klatkę po to by później cropować 0_o
Kup pełną klatkę, kup 85mm F1.2 szukaj plastyki kropując :D
Nie mogę się doczekać nowego, lżejszego Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS Mark IV USM
@jack62
kazdy ma jakies ulubione zakresy ogniskowych. jesli ktos chce uniwersalne szklo to 24-70 moze byc troche za waskie do krajobrazow. Z kolei 16-35 moze byc troche za krotkie. wiec dlaczego by nie stworzyc 20-50? chociaz przyznaje Ci racje, ze Canon ma cos podobnego czyli 17-40 - ale cos mi sie wydaje, ze to szklo wypadnie z ich line-upu.
Nikon planowal kiedys kompakty z takim ekwiwalentem a dokladniej 18-50
link
GFX 80 mm f/1.4 może być fajne ale nim GFX stanieją do normalnego poziomu to jeszcze kilka lat zajmie...
ooo, taki samyang 24/2.8 super, nie żebym narzekał na mojego canona, ale samyanga też bym przestrzelał :)
sklepy w usa wyprzedają zomy Canona wersje cinowe 18 80 i 70 200
jak myślićie wymiana pokoleniowa czy kasacja całej lini?
pytam się bo niewiem czy ryzykować i czekać na następce czy kupić teraz
@gamma no właśnie Nikon planował i z planów nic nie wyszło. Być może przeszkodą dla producentów w wypuszczeniu takiej konstrukcji jest doświadczenie przeciętnego użytkownika że nawet najtańsza "plastikowa" 50 jest optycznie bardzo dobra. A ta w zoomie niekoniecznie taka by była. I w dodatku taki zoom jaką miałby mieć jasność, f3,5-4,5? A może stałą F2,8? W drugim przypadku nie byłby to ani mały ani tani obiektyw... A w pierwszym? Jak wciąż za circa 300zł możesz nabyć używane 50mm ze światłem F1,7 czy 1,8, jaśniejsze wielokrotnie i pewnie lepsze od hipotetycznego 20-50mm?
sigma w zomach kinowych wypuściła 18 35 i 50 100
natomiast nic 30 60 takie wymuszanie kupna dwuch zaczerpniete z mentalności firmy produkującej szkła do foto?
Ja wciąż mam nadzieję że Nikon wypuści tego DL z 18-50, to byłby super aparat na wycieczki.
Nie potrzeba UWA, żeby robić szerokie kadry. Dziś nawet LR składa panoramy.
Nikon znów patentuje ciemne i dziwnozakresowe zoomy ?..
@mig-37
Ciezko powiedziec. Producenci przyzwyczaili nas do roznych zakresow ogniskowych, np 16-35, 24-70, 70-200, ale ciezko stwierdzic, czy jest to optymalizacja optyczna czy finansowa (niech klient kupi 2 obiektywy a nie jeden).
Nikon DL 18-50 (ekw) to mial byc kompakt z niewymiennym szklem i matryca 1", wiec nie wiadomo, czy takie szklo daloby rade zrobic pod FF i wymienne, ale pewnie tak.
Lumix zrobil szklo wbudowane 11-34mm 1.7-2.8 w LX100, ale jako szklo wymienne najblizsze jest mu 12-35mm 2.8
Może jeszcze ktoś powróci do koncepcji aparatu z dwoma przełączanymi obiektywami.
link
Taki kompakt z calową matrycą i zoomami "18-45mm" i "45-135mm" oba ~f/1.8-2.8
...lub zoom "24-135mm" + stałka ultraserokokątna ("14-18mm").
wiesz wszystko jest tylko njiestey sprawdza się powiedzenie pierwszy milion musisz ukraść
domek 10 czerwca 2018, 18:49
wiesz wszystko jest tylko njiestey sprawdza się powiedzenie pierwszy milion musisz ukraść
Fajnie się to czyta - bez interpunkcji, to wygląda jak tłumaczenie z chińskiego przez google. Ogarnij się trochę.
@zdebik
''Nie potrzeba UWA, żeby robić szerokie kadry. Dziś nawet LR składa panoramy.''
Jak się wali jakieś tam panoramki widoczków to czasem starczy. Ale w wielu przypadkach musisz mieć jednak UWA - jak są ruchome obiekty, jak robisz dłuższe naświetlania, jak masz coś ważnego na pierwszym planie i wiele innych sytuacji.