Fujinon XF 8-16 mm f/2.8 R LM WR
Obiektyw, na którego temat plotkowano już od dłuższego czasu został właśnie zaprezentowany. Producent obiecuje między innymi szybki i cichy autofokus oraz uszczelnienia w 11 miejscach.
Specyfikacja obiektywu jest dostępna w naszej bazie:
Mowa tutaj oczywiście o ultraszerokokątnym modelu Fujinon XF 8-16 mm f/2.8 R LM WR, który da nam zakres kątów widzenia od 120 do 83 stopni i to przy dobrym, stałym świetle f/2.8.
Informacja prasowa
Korporacja FUJIFILM (Prezes: Kenji Sukeno) poinformowała, że pod koniec listopada 2018 wprowadzi do sprzedaży obiektyw FUJINON XF8-16mm F2.8 R LM WR. Ten nowy obiektyw XF został opracowany do współpracy z gamą cyfrowych aparatów fotograficznych serii X. Model XF8-16mm F2.8 R LM WR jest jasnym szerokokątnym obiektywem zoom o stałym maksymalnym otworze przysłony F2.8 i zakresie ogniskowych odpowiadającym wartości 12-24mm w formacie małoobrazkowym. Uzupełnia on inne obiektywy zoom o stałej jasności F2.8 (XF16-55mm F2.8 R LM WR oraz XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR) i tworzy wraz z nimi trio najwyższej klasy obiektywów, które zakresem ogniskowych pokrywają kąt widzenia od 12mm do 213mm (ekwiwalent dla formatu małoobrazkowego). Doskonała rozdzielczość odwzorowania obrazu na całej powierzchni kadru aż do samych jego krawędzi oraz jasny maksymalny otwór przysłony (F2.8) sprawiają, że wprowadzony obiektyw doskonale sprawdzi się w zdjęciach krajobrazów i fotografii architektury podkreślając perspektywę, podczas zdjęć w pomieszczeniach, jak również przy zdjęciach nocnych oraz w astrofotografii.
Obiektyw FUJINON XF8-16mm F2.8 R LM WR pozwala na wykorzystanie pełnego potencjału matrycy FUJIFILM’s X-TransTM CMOS i zapewnia uzyskiwanie doskonałej ostrości obrazu nawet przy pełnym otwarciu przysłony. Dzięki swej znacznej jasności oraz wyjątkowej rozdzielczości pozwala na wiarygodne przenoszenie w kadr atmosfery różnorodnych scen. Tubus obiektywu jest lekki i wytrzymały, a jednocześnie odporny na kurz, wilgoć i niskie temperatury aż do -10 stopni Celsjusza, co czyni z niego niezawodne narzędzie w rękach każdego profesjonalisty.
Wraz z gamą 31 obiektywów, łącznie z zapowiedzianymi dziś modelami XF200mm F2 R LM OIS WR oraz XF1.4X F2 TC WR, gama optyki FUJINON XF pokrywa imponujący zakres ogniskowych, pozwalając na doskonałe fotografowanie zarówno odległych obiektów, jak i świata zarezerwowanego dla makrofotografii.
![]() |
Podstawowe cechy
1. Ultraszerokokątny zoom o stałym maksymalnym otworze przysłony F2.8

Aby stworzyć ultra-szerokokątny obiektyw zoom 8-16mm (ekwiwalent ogniskowych 12-24mm w formacie małoobrazkowym) ze stałym maksymalnym otworem przysłony F2.8, w układzie optycznym wykorzystano 20 elementów ułożonych w 13 grupach. Układ ten zawiera cztery elementy asferyczne, by kontrolować dystorsję i aberrację sferyczną, a także sześć elementów ED, w tym trzy o charakterystyce super ED, służących kontrolowaniu lateralnej aberracji chromatycznej. Opracowana konstrukcja wyróżnia się wysoką rozdzielczością przenoszenia obrazu w całym zakresie zoomu oraz stałym maksymalnym otworem przysłony F2.8.
2.Mechanizm korekcji zakrzywienia pola
W celu korygowania zakrzywienia pola, co stanowi typowe wyzwanie dla optyki szerokokątnej, obiektyw ten posiada element korekcyjny, który przesuwając się zależnie od pozycji zoomu pomaga w utrzymaniu ostrości aż do samych krawędzi kadru.
3. Podwójne powłoki Nano-GI
Tylna powierzchnia dwóch przednich soczewek, jest pokryta powłoką Nano-GI, aby eliminować efekty duszków i poświaty powodowane ukośnie padającymi promieniami światła, a tym samym zapewniać uzyskiwanie wyrazistego, niezakłóconego obrazu.
4. Cichy i szybki AF
Obiektyw wyposażono w silniki liniowe napędzające autofocus, co zapewnia cichą i szybką pracę układu AF.
5. Zaawansowana konstrukcja odporna na zróżnicowane warunki
Tubus obiektywu jest uszczelniany w 11 miejscach, by zapewnić odporność na kurz, wilgoć oraz niskie temperatury aż do -10 stopni Celsjusza. Przednia soczewka pokryta jest fluorem, by nie osiadały na niej krople wody i kurz, co stanowi dodatkowe zabezpieczenie obiektywu podczas fotografowania w plenerach i nie zawsze sprzyjających warunkach.
6. Akcesoria
Obiektywy ultra-szerokokątne mają dużą, wystającą poza krawędź obiektywu przednią soczewkę i nie można w nich stosować zwykłych zakrywek obiektywu. Przednia zakrywka FLCP-8-16 została specjalnie opracowana dla tego obiektywu i zostanie wprowadzona na rynek w tym samym czasie co obiektyw.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Tego z wielką przyjemnością sprawdzę w teście i na jakimś wyjeździe :)
Ten wyjazd na test obiektywu to była niedwuznaczna sugestia dla producenta? ;))
Nie. Na wyjazdy testowe jeżdżę za własne pieniądze. Miałem na myśli sprawdzenie go na Fotomisji, gdzie byłby idealnym sprzętem do zórz polarnych.
mocny argument od Fuji :)
Czyli cena będzie w górnej granicach moich szacunków.
link
Sony tańsze link
Minimum focus 0.25 m
Maximum magnification 0.1×
Weight 805 g
Diameter 88 mm
Length 122 mm
@PDamian
Sony tańsze ale ciemniejsze dużo. Tak chyba nie możemy porównywać?
Czy...?
Willy -->
Drugi link PDamiana to są dokładne odpowiedniki w obrazowaniu z dokładnościa do jakości matrycy: kąt widzenia, kompresja, głębia ostrości, szumy dla iso.
Fuji musiałoby mieć TRIO w jasności F2.0 aby dać ten sam obrazek co FFy.
Tak, przeliczam ekwiwalent otworu względnego. ;)
-Jest równie jasny.
Ciekawe czy będą się starać skorygować dystorsję.
@mikmac
O ile co do kątów widzenia i GO zgoda, bo to są cechy obiektywu, o tyle przypisywanie właściwości matrycy do obiektywu jest bez sensu.
mate -->
nie jest. ISO i szumy z tym związane tak samo się przelicza, aby uzyskać ten sam obrazek. Fuji iso 800 wyglada tak samo jak FF iso1600 - przy założeniu, że matryce mają tę samą jakość. Co warte uwagi u43 ma tę samą jakość dla iso400... ;)
Dlatego też ten obiektyw nalezy traktować jak FF F4 - ustawi się iso dwa razy wyższe, tak, ale będzie ta sama jakość.
Nie jest równie jasny. Światło to parametr fizyczny.
@mikmac
"przy założeniu, że matryce mają tę samą jakość"
No i to jest właśnie bez sensu, bo to jest cecha matrycy nie obiektywu, natomiast ogniskowa i otwór względny (a co za tym idzie również np. GO) są parametrami obiektywu.
Czy jak wymienisz puszkę na nowszą i matryca szumi mniej o 1 EV, to obiektyw zrobił ci się jaśniejszy o 1 EV?
@mikmac
"Fuji iso 800 wyglada tak samo jak FF iso1600 - przy założeniu, że matryce mają tę samą jakość. Co warte uwagi u43 ma tę samą jakość dla iso400... ;) "
Po drugie nawet nie znasz "odstępów" między formatami matryc.
FF->APS-C 1,3 EV (i 1,5 EV do APS-C Canona)
APS-C->m4/3 0,7 EV (i 0,5 EV do APS-C Canona).
Ja tam kieruję się możliwościami jakie daje obiektyw w połączeniu z korpusem.
Pomijam nawet fakt, że obiektywy FF mogę podłączyć do aparatów z matrycami 30-50mpix, a aparaty aps-c mają raptem 24 mpix -a to w wielu zastosowaniach jest istotne. Ceny zdjęć w bankach też są zależne od mpix.
Arek -->
ale my nie robimy zdjęć parametrem fizycznym, tylko urządzeniem złożonym z body i obiektywu. Liczy się efekt na zdjęciu, a nie przypisywanie cech poszczególnym elementom. Tabelka PDamiana z obiektywami da na każdym z wymienionych obiektywów prawie identyczne rezultaty. I to biorąc pod uwagę wszystkie cechy zdjęcia.
mate -->
masz rację z przesunieciem EV 1,3 - 0,7 na skokach pomiędzy formatami, w celu łatwego przeliczania przyjęło się uśrednianie do 1-1.
Masz skoki przeliczania FOV 1,5 - 2.0 (na apds, na u43), a szum i głębie po 1 - 2 (na apsc, na u43) EV, chociaż tak naprawdę jest 1,3 - 0,7 (mniej więcej).
@mikmac
"ale my nie robimy zdjęć parametrem fizycznym, tylko urządzeniem złożonym z body i obiektywu. "
Czyli np. dla pracy autofokusa nie ma znaczenia czy obiektyw jest f/5.6 na mniejszym sensorze czy f/11 na większym, to jest to samo?
mate -->
na dslr i ML jakie znam? Tak, bo przesłona jest domykana tylko na przelot migawki ;) A szkieł F11 to nie znam....kupujesz takie? Ja wole 1-4 - 2.0...
kwestia podejscia do zycia, czy F2.8 w apsc to ekwiwalent 2.8 czy 4.0 w FF.
- wg jasnosci 2.8 to 2.8.
- wg glebi ostrosci odpowiednikiem tego szkla bedzie 4.0.
ogolnie ja bym sie sklanial, ze odpowiednikiem tego szkla w FF bedzie jednak 4.0, bo uzyska sie podobna fotografie, tzn. podobna GO, podobne szumy itd... w takim porownaniu to szklo jest drozsze niz sony FF, a do tego ciesze i wieksze.
Sony ma dużą dystorsję na 12mm i mocno winietuje.
@Pdamian
a jaka dystorsje i winiete ma Fuji tego jeszcze nie wiadomo
@mikmac
"A szkieł F11 to nie znam"
Wystarczy f/5.6 z TC x2
Zapytam jeszcze raz. Jak zmieniłem puszkę (ten sam format matrycy), gdzie obecna na ISO 3200 szumi jak poprzednia na ISO 1600, to szkło z f/4 zrobiło mi się f/2.8? Na analogu to samo szkło z różnymi filmami tez miało różne światło?
Kąty widzenia owszem, ekwiwalent GO (choć nie jestem zwolennikiem przeliczania) to również rozumiem osoby tak przeliczające, ale przypisywanie właściwości detektora światłoczułego do obiektywu to jakieś kuriozum.
Wiadomo.
~4% beczki
i -3,5 EV na f/4.
@mate
Nie kuriozum, tylko ocena czy się opłaca wydać y pieniędzy na szkło o jakichś parametrach w systemie x.
Bez względu jaki byłby dobry -obiektyw za 1000$ do Pentax Q byłby bez sensu.
[to hiperbola ;)]
@PDamian
"Nie kuriozum, tylko ocena czy się opłaca wydać y pieniędzy na szkło o jakichś parametrach w systemie x. "
Yhy, tylko że o pieniądzach w ogóle nie było mowy tylko o przeliczaniu światłosiły ze względu na szumy matrycy.
Była: 20 lipca 2018, 11:22.
A 20 lipca 2018, 14:10 o sensie "polerowania g... -czyli o wstawianiu silnika V8 do malucha."
@PDamian
"Była: 20 lipca 2018, 11:22. "
No, tylko że jakby nie z tobą rozmawiałem, tylko z mikmaciem.
Chodzi mi o to, że czasami nie ma sensu opracowywać pewnych konstrukcji -a tym bardziej ich kupować.
Dajmy na to odpowiednik m4/3 obiektywu pełnoklatkowego 400/2.8.
Żeby mieć takie same szumy i (daj Boże) dynamikę tonalną musiałby to być ~200/1.4.
...byłby (~) wielkości i wagi 400/2.8 na FF i kosztowałby link
niebezpiecznie blisko tego co FF 400/2.8
dając z korpusem mniejsze możliwości -w tej chwili max 20moix matryce w m4/3.
link
mate -->
szukasz dziury w całym.
Ten przelicznik nie jest jakiś bezwzględny, jak oś czasu. To przelicznik do pracy i użytkowy.
Matryce w danym przedziale czasowym są zaskakująco podobno jeśli chodzi o szumy.
Takie GH4 na 1600 to prawie to samo co 5DIII na 6400.
Sam Canon duży skok w jakości matrycy miał w przejściu z 5dII na 5dIII - czyli 6 lat temu. Od tej pory kosmetyka w ISO, 6D to dalej ich jedna z najlepszych matryc, najnowszy aparat sprzed pol roku A7III ma prawie identyczny poziom szumów.
Tak więc tak, można tak przeliczać, bo to wygodne i bardzo realistyczne.
Dlatego tabelka PDamian z góry jest tak życiowa i ukazuje prostą prawdę - aby uzyskać konkretny obrazek wielkość szkła będzie zawsze tama sama, niezależnie od matrycy. Różnice można dodać tylko in plus aby lepiej korygować pewne cechy optyczne co robi np Sigma ART czy ZEISS.
do mate.
W takim razie jeżeli nie bierzemy pod uwagę całości zestawu, czyli wielkości matrycy i przypisanych im obiektywów to dlaczego nie focisz cały czas komórkami czy kompaktami z matrycą 1/2,3 i jasnymi obiektywami. Kupę pieniędzy byś zaoszczędził fotografując na przykład wodoodpornym Pentaxem WG-3 z matrycą 1/2,3 i obiektywem 4.5 - 18.0mm f/2.0 - 4.9, niż Pentaxem 645Z z obiektywem HD DA 645 28-45 mm f/4.5 ED AW SR plus jakaś specjalistyczna wodoszczelna obudowa
Pierwszy raz pozazdrościłem czegoś systemowi Fuji. Jednak po zapoznaniu się z ceną znów wróciło przekonanie o jego bezsensowności.
@handlowiecupc
Widocznie dobre rzeczy nie są dla Ciebie ;*
Jestem zajeb... ciekaw czy ta masa jest wynikiem lepszej korekcji dystorsji lub winietowania niż w Sony
czy może znów kupiłbym coś od Fuji.
Parę razy już Fuji zdarzało się robić kolcowate obiektywy aps-c
Waga!:
link
link
@Fennec
Uważasz, że system FE jest gorszy?
@handlowiecupc
Tak uważam. Poczekajmy na jesienne premiery. Ostatnia premiera Sony to więcej pompowania niż rzeczywistych zalet. Sony umie w marketing. Poczekajmy.
@Fennec, to chyba do APSC odnosisz?
Sony FF z A7III to nie tylko marketing. To bardzo fajny aparat.
Jak dla mnie bardziej przekonuje m34 i FF, niż Fuji APSC i średni format.
System FE wreszcie doczekał tez fajnych obiektywów, Samsung 24 i 35. Jak dla mnie bomba. Jak chce szerzej mam 12-24/4. No i 24-70/4 i jak dla moich rodzinno - turystyczych potrzeb super zestaw.
A moje dziewczyny zakochane w GM1 i 12-32. Mały i bardzo ładne zdjęcia robi jak jest jasno - jakość wystarcza do A3 w fotoksiążce.
@mikmac
"Ten przelicznik nie jest jakiś bezwzględny, jak oś czasu."
No i dlatego właśnie jest bez sensu ze względu na przeliczanie właściwości obiektywu w oparciu o osiągi matrycy.
Kąty widzenia czy GO będą właśnie parametrami bezwzględnymi, bo wynikają pośrednio z innego parametru bezwzględnego jak rozmiar sensora.
"To przelicznik do pracy i użytkowy."
Ok, czyli ów Fujinon to odpowiednik 12-24/4 w Sony (ze względu chociażby na DR), ale również odpowiednik 12-24/2 w Canonie (bo taki 6D ma dynamikę o 1 EV gorszą niż przykładowo X-T20)?
Ponadto wciąż nie odpowiedziałeś na pytanie, czy jak zmieniam puszkę, to moje obiektywy mają takie same światło, mniejsze, większe?
Czekam na ten obiektyw z niecierpliwością, do zdjęc nocnego nieba i krajobrazu. Obiektywy fujinon są bezkonkurencyje, jakość zdjęć, no i zmienna przysłona na obiektywie, w rękach czuje się jakość wykonania zamsze metal i robione wszystkie w japoni. Miałem ff nikona d610, później Olymbusa M4/3 szukałem odpowiedniego sysytemu żeby w nim pozostać na dłużej no i padło na Fuji. Polecam.