Optyczne.pl

Partnerzy







proclub.pl - Profesjonalny Sklep Fotograficzny, Profesjonalny Sklep Foto, Sklep Fotograficzny, Sklep Foto, Sklep wideo, Sklep video, sprzęt Foto, sprzęt Fotograficzny, sprzęt video, sprzęt wideo, produkty fotograficzne, produkty Foto, produkty video, produkty wideo, akcesoria Foto, akcesoria fotograficzne, akcesoria video, akcesoria wideo, kamery video, kamery wideo, Aparaty fotograficzne, aparaty cyfrowe, kamery cyfrowe, Lustrzanki, bezlusterkowce, obiektywy zoom, Macro, Makrofotografia, Monitory, filtry, filtry Foto, filtry fotograficzne, filtry video, filtry wideo, wypożyczalnia sprzętu Foto, CPS, Macro fotografia, warsztaty fotograficzne, szkolenia, studio fotograficzne, wyposażenie studia,  zdjęcia, fotografia, kamera gopro, Hero Black, phantom, phantom 2,  full Frame, Canon, Sony, Panasonic, Olympus, Pentax, Nikon, Leica, Fujifilm, 
Lumix, Alfa, Sandisk, Hoya, Lowepro, Zoom, PowerShot, Ixus, EOS, Cinema, Legria, pełna klatka, Manfrotto, statywy, torby fotograficzne, torby Foto, torby video, torby wideo, futerały fotograficzne, plecaki fotograficzne, oświetlenie studyjne, GoPro, dji, Hero, ilce, Eizo, spiker, tamron, Zeiss, Tokina, gh4, om-d, lumix, dron, qadrotopter,  akcesoria, pen, nex, obiektywy, aparaty, kamery, zdjęcia, LensPen, Canon akcesoria, Sony akcesoria, Panasonic akcesoria, Olympus akcesoria, Leica akcesoria, Fujifilm akcesoria, Pentax akcesoria, Nikon akcesoria, GoPro akcesoria, karty pamięci.

Test aparatu

Nikon D3s - test aparatu

9 czerwca 2010
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 104

5. Balans bieli

Nikon D3s posiada następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto (3500–8000 K),
  • Dzień słoneczny (5200 K),
  • Cień (8000 K),
  • Dzień zachmurzony (6000 K),
  • Światło żarowe (3000 K),
  • Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K),
  • Światło lampy błyskowej (5400 K),
  • Skala temperaturowa (2500–10000 K),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (5 ustawień).

Zmiana balansu bieli jest bardzo wygodna, dzięki funkcjonalnemu przyciskowi i ikonom na panelu monochromatycznym. Nawet wybieranie balansu bieli według wzorca jest niewiarygodnie szybkie i łatwe.

Regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany w jednym z 6 poziomów: od G (green) do M (magenta) i od B (blue) do A (amber).

Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Balans bieli
Światło
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Balans bieli Auto
Światło słoneczne
Nikon D3s - Balans bieli Nikon D3s - Balans bieli
Balans bieli Słońce
Światło słoneczne
Nikon D3s - Balans bieli Nikon D3s - Balans bieli
Balans bieli Auto
Światło 6400 K
Nikon D3s - Balans bieli Nikon D3s - Balans bieli
Balans bieli 6400 K
Światło 6400 K
Nikon D3s - Balans bieli Nikon D3s - Balans bieli
Balans bieli Auto
Światło lampy błyskowej
Nikon D3s - Balans bieli Nikon D3s - Balans bieli
Balans bieli Lampa błyskowa
Światło lampy błyskowej
Nikon D3s - Balans bieli Nikon D3s - Balans bieli
Balans bieli Auto
Światło 3000 K
Nikon D3s - Balans bieli Nikon D3s - Balans bieli
Balans bieli Światło 3000K
Światło 3000 K
Nikon D3s - Balans bieli Nikon D3s - Balans bieli
Balans bieli żarowe
Światło 3000 K
Nikon D3s - Balans bieli Nikon D3s - Balans bieli


Nikon D3s bardzo dobrze odwzorowuje kolory, a wyniki w tej kategorii wiernie przypominają zachowanie Canona 1D Mark IV. W obu tych aparatach kombinacja światła żarowego i automatycznego balansu bieli dała tego samego rzędu błąd koloru i nasycenie. Również w przypadku zdjęć z lampą błyskową następuje lekkie niedosycenie oraz stosunkowo mały błąd kolorów. Małe rozchwianie wyników dla obu aparatów widać przy oświetleniu tablicy kolorów światłem 6400 K i ustawieniem automatycznym balansu bieli i skali temperaturowej.

Patrząc całościowo na wyniki w tej kategorii można jednak doszukiwać się minimalnie lepszych rezultatów Nikona niż Canona. Biorąc chociażby pod uwagę trudne warunki oświetleniowe o temperaturze barwowej 3000 K, obserwujemy u Nikona nieco mniejsze błędy kolorów i bardziej rzeczywiste nasycenie.

Błędy kolorów zestawione na tablicach przestrzeni kolorów Lab nie pokazują jakichś konkretnych dominant barw. Błędy są małe i raczej równomiernie rozłożone, co sprawia, że kolorystyka zdjęć jest zgodna z rzeczywistością.

Dla przejrzystości przedstawiamy poniżej wyniki pomiarów nasycenia Si średniego błędu dC kolorów dla poszczególnych kombinacji balansu bieli i światła.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.11 101.4
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.41 102.2
6400 K Auto 4.70 90.23
6400 K 6400 K 7.73 91.41
Błysk Auto 2.99 90.54
Błysk Błysk 5.94 93.64
3000 K Auto 20.6 129.3
3000 K Żarówka 6.11 100.5
3000 K 3000 K 6.62 100.2