Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D3s - test aparatu

9 czerwca 2010
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 104

5. Balans bieli

Nikon D3s posiada następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto (3500–8000 K),
  • Dzień słoneczny (5200 K),
  • Cień (8000 K),
  • Dzień zachmurzony (6000 K),
  • Światło żarowe (3000 K),
  • Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K),
  • Światło lampy błyskowej (5400 K),
  • Skala temperaturowa (2500–10000 K),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (5 ustawień).

Zmiana balansu bieli jest bardzo wygodna, dzięki funkcjonalnemu przyciskowi i ikonom na panelu monochromatycznym. Nawet wybieranie balansu bieli według wzorca jest niewiarygodnie szybkie i łatwe.

Regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany w jednym z 6 poziomów: od G (green) do M (magenta) i od B (blue) do A (amber).

Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest.


----- R E K L A M A -----

Balans bieli
Światło
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Balans bieli Auto
Światło słoneczne
Nikon D3s - Balans bieli Nikon D3s - Balans bieli
Balans bieli Słońce
Światło słoneczne
Nikon D3s - Balans bieli Nikon D3s - Balans bieli
Balans bieli Auto
Światło 6400 K
Nikon D3s - Balans bieli Nikon D3s - Balans bieli
Balans bieli 6400 K
Światło 6400 K
Nikon D3s - Balans bieli Nikon D3s - Balans bieli
Balans bieli Auto
Światło lampy błyskowej
Nikon D3s - Balans bieli Nikon D3s - Balans bieli
Balans bieli Lampa błyskowa
Światło lampy błyskowej
Nikon D3s - Balans bieli Nikon D3s - Balans bieli
Balans bieli Auto
Światło 3000 K
Nikon D3s - Balans bieli Nikon D3s - Balans bieli
Balans bieli Światło 3000K
Światło 3000 K
Nikon D3s - Balans bieli Nikon D3s - Balans bieli
Balans bieli żarowe
Światło 3000 K
Nikon D3s - Balans bieli Nikon D3s - Balans bieli


Nikon D3s bardzo dobrze odwzorowuje kolory, a wyniki w tej kategorii wiernie przypominają zachowanie Canona 1D Mark IV. W obu tych aparatach kombinacja światła żarowego i automatycznego balansu bieli dała tego samego rzędu błąd koloru i nasycenie. Również w przypadku zdjęć z lampą błyskową następuje lekkie niedosycenie oraz stosunkowo mały błąd kolorów. Małe rozchwianie wyników dla obu aparatów widać przy oświetleniu tablicy kolorów światłem 6400 K i ustawieniem automatycznym balansu bieli i skali temperaturowej.

Patrząc całościowo na wyniki w tej kategorii można jednak doszukiwać się minimalnie lepszych rezultatów Nikona niż Canona. Biorąc chociażby pod uwagę trudne warunki oświetleniowe o temperaturze barwowej 3000 K, obserwujemy u Nikona nieco mniejsze błędy kolorów i bardziej rzeczywiste nasycenie.

Błędy kolorów zestawione na tablicach przestrzeni kolorów Lab nie pokazują jakichś konkretnych dominant barw. Błędy są małe i raczej równomiernie rozłożone, co sprawia, że kolorystyka zdjęć jest zgodna z rzeczywistością.

Dla przejrzystości przedstawiamy poniżej wyniki pomiarów nasycenia Si średniego błędu dC kolorów dla poszczególnych kombinacji balansu bieli i światła.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.11 101.4
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.41 102.2
6400 K Auto 4.70 90.23
6400 K 6400 K 7.73 91.41
Błysk Auto 2.99 90.54
Błysk Błysk 5.94 93.64
3000 K Auto 20.6 129.3
3000 K Żarówka 6.11 100.5
3000 K 3000 K 6.62 100.2