Optyczne.pl

Partnerzy

proclub.pl - Profesjonalny Sklep Fotograficzny, Profesjonalny Sklep Foto, Sklep Fotograficzny, Sklep Foto, Sklep wideo, Sklep video, sprzęt Foto, sprzęt Fotograficzny, sprzęt video, sprzęt wideo, produkty fotograficzne, produkty Foto, produkty video, produkty wideo, akcesoria Foto, akcesoria fotograficzne, akcesoria video, akcesoria wideo, kamery video, kamery wideo, Aparaty fotograficzne, aparaty cyfrowe, kamery cyfrowe, Lustrzanki, bezlusterkowce, obiektywy zoom, Macro, Makrofotografia, Monitory, filtry, filtry Foto, filtry fotograficzne, filtry video, filtry wideo, wypożyczalnia sprzętu Foto, CPS, Macro fotografia, warsztaty fotograficzne, szkolenia, studio fotograficzne, wyposażenie studia,  zdjęcia, fotografia, kamera gopro, Hero Black, phantom, phantom 2,  full Frame, Canon, Sony, Panasonic, Olympus, Pentax, Nikon, Leica, Fujifilm, 
Lumix, Alfa, Sandisk, Hoya, Lowepro, Zoom, PowerShot, Ixus, EOS, Cinema, Legria, pełna klatka, Manfrotto, statywy, torby fotograficzne, torby Foto, torby video, torby wideo, futerały fotograficzne, plecaki fotograficzne, oświetlenie studyjne, GoPro, dji, Hero, ilce, Eizo, spiker, tamron, Zeiss, Tokina, gh4, om-d, lumix, dron, qadrotopter,  akcesoria, pen, nex, obiektywy, aparaty, kamery, zdjęcia, LensPen, Canon akcesoria, Sony akcesoria, Panasonic akcesoria, Olympus akcesoria, Leica akcesoria, Fujifilm akcesoria, Pentax akcesoria, Nikon akcesoria, GoPro akcesoria, karty pamięci.






Test aparatu

Nikon D3s - test aparatu

9 czerwca 2010
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 104

8. Zakres tonalny

Zakres tonalny mierzymy programem Imatest na zdjęciach tablicy Stouffer 4410, które przekonwertowane zostają przy pomocy programu dcraw do 48-bitowych TIFF-ów. Na wykresie pokazujemy całkowity zakres tonalny oraz dynamikę tonalną, czyli zakres tonalny uzależniony od szumu, wyrażoną przez wartości odpowiadające wysokiej (RMS=0.1) i dobrej jakości obrazu (RMS=0.25). W zasadzie tylko te dwie ostatnie wielkości są obiektywną miarą dynamiki aparatu i przez to pozwalają na wzajemne porównywanie ze sobą różnych aparatów.
Nikon D3s - Zakres tonalny

Całkowity zakres tonalny w D3s nie przekracza 8 EV. Jest to praktycznie podobny wynik jak w przypadku 1D Mark IV. Zdecydowanie inaczej jest jeśli porównamy dynamikę dla wysokiej jakości obrazu. Wartość ta dla Nikona D3s wynosi około 7.3 EV, natomiast dla Canona 1D Mark IV jest to 6.5 EV, a więc przeszło 2/3 EV mniej. Większe upakowanie pikseli w Canonie daje o sobie znać...

W stosunku do poprzednika, w dynamice tonalnej, D3s nie poprawił się na niskich czułościach. Za to na wysokich jest odrobinę lepiej, pewnie za sprawą mniejszych szumów w nowym Nikonie.

Tradycyjnie wycinki JPEG z pomiarowej tablicy szarości przedstawiamy poniżej. Przypominamy, że sąsiednie pola różnią się o 1/3 EV.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ISO Granica bieli
100 Nikon D3s - Zakres tonalny
200 Nikon D3s - Zakres tonalny
400 Nikon D3s - Zakres tonalny
800 Nikon D3s - Zakres tonalny
1600 Nikon D3s - Zakres tonalny
3200 Nikon D3s - Zakres tonalny
6400 Nikon D3s - Zakres tonalny
12800 Nikon D3s - Zakres tonalny
25600 Nikon D3s - Zakres tonalny
51200 Nikon D3s - Zakres tonalny
102400 Nikon D3s - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Nikon D3s - Zakres tonalny
200 Nikon D3s - Zakres tonalny
400 Nikon D3s - Zakres tonalny
800 Nikon D3s - Zakres tonalny
1600 Nikon D3s - Zakres tonalny
3200 Nikon D3s - Zakres tonalny
6400 Nikon D3s - Zakres tonalny
12800 Nikon D3s - Zakres tonalny
25600 Nikon D3s - Zakres tonalny
51200 Nikon D3s - Zakres tonalny
102400 Nikon D3s - Zakres tonalny


Zdjęcia scenki zostały wykonane z czasem 30 s i 2 s przy najniższych czułościach natywnych, czyli ISO 100 w przypadku D3x i ISO 200 w przypadku D3s oraz czułości ISO 1600. Zdjęcia zostały wywołane programem dcraw do 48-bitowych TIFF-ów, a następnie skorygowane o +4 EV i −4 EV w programie Adobe Lightroom i ostatecznie zapisane do postaci 24-bitowej.

Nikon D3s - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
D3x
Nikon D3s - Zakres tonalny Nikon D3s - Zakres tonalny
200 ISO
D3s
Nikon D3s - Zakres tonalny Nikon D3s - Zakres tonalny
1600 ISO
D3x
Nikon D3s - Zakres tonalny Nikon D3s - Zakres tonalny
D3s
Nikon D3s - Zakres tonalny Nikon D3s - Zakres tonalny


W tej części testu dokonaliśmy porównania D3s do 25-megapikselowego D3x, podobnie jak w teście 1D Mark IV. Nikon D3x służy nam więc jako pośrednie porównanie obu reporterskich lustrzanek.

Na najniższych czułościach po rozjaśnieniu lepiej prezentują się wycinki z D3x, choć obraz z D3s wydaje się ostrzejszy. Natomiast na ISO 1600 sytuacja się odwraca i na zdjęciach z D3s szumu jest nieco mniej. Podobne zależności zauważyliśmy przy porównaniu D3x do 1D Mark IV.

Wnioski po korekcji zdjęć o −4 EV jest już trudniej wyciągnąć. Biorąc pod uwagę wyjściowy poziom jasności zdjęć trzeba przyznać, że różnice między D3s, a D3x są niezauważalne na niskich jak i wysokich czułościach.

100 ISO
0 EV
-4 EV
D3x
Nikon D3s - Zakres tonalny Nikon D3s - Zakres tonalny
200 ISO
D3s
Nikon D3s - Zakres tonalny Nikon D3s - Zakres tonalny
1600 ISO
D3x
Nikon D3s - Zakres tonalny Nikon D3s - Zakres tonalny
D3s
Nikon D3s - Zakres tonalny Nikon D3s - Zakres tonalny