Nowe systemy kamerowe od Sony
Sony zaprezentowało nowe systemy kamerowe przeznaczone do produkcji na żywo, w których m.in. zastosowany został, pracujący w standardzie 4K, przetwornik obrazu z trzema matrycami CMOS 2/3-cala i globalną migawką.
Informacja prasowa
Sony wprowadza cztery nowe systemy kamerowe 4K/HD HDR - w tym modele z pierwszym na świecie przetwornikiem obrazu o rozdzielczości 4K z trzema matrycami CMOS typu 2/3" i globalną migawką - oraz nową jednostkę sterującą do kamery (CCU) współpracującą z rozwiązaniami IP.
Amsterdam, 14 września 2018 r. - Podczas targów IBC 2018 firma Sony ogłosiła cztery nowe systemy kamerowe do produkcji na żywo. Powiększają one rozwijającą się rodzinę produktów Sony z serii HDC, które cieszą się dobrą opinią wśród stacji telewizyjnych i mediów z całego świata. W nowej generacji systemów kamerowych zastosowano pierwszy na świecie* przetwornik obrazu o rozdzielczości 4K z trzema matrycami CMOS typu 2/3" i globalną migawką (HDC-P50 i HDC-3500) oraz nowo opracowany blok optyczny HD HDR (HDC-3100/HDC-3170). Wszystkie nowe modele zapewniają twórcom treści niespotykaną dotąd elastyczność i niezawodność oraz - jak można się spodziewać po rozwiązaniach Sony - najwyższą jakość obrazu 4K/HD HDR.
![]() |
* Według badań Sony z września 2018.
Nową rodzinę tworzą system kamerowy typu „Point of View” (POV) HDC-P50, przenośny system kamerowy HDC-3500 oraz przystępne cenowo systemy kamerowe z łączami światłowodowymi i Triax: HDC-3100 i HDC-3170. W ofercie Sony pojawi się także nowa jednostka sterująca do kamery (CCU) HDCU-3170 z łączem Triax. Ma ona wszystkie cechy wprowadzonej wcześniej w tym roku jednostki HDCU-3100.
![]() |
- Wprowadzając na rynek nową rodzinę systemów kamerowych do produkcji na żywo, oddajemy w ręce naszych klientów nowy system optyczny zapewniający znakomitą jakość obrazu, bardzo poręczną i mobilną kamerę POV oraz dodatkowe możliwości produkcji na żywo w standardzie HD i 4K, wynikające z efektywnego działania połączonego z bogatym zestawem opcji - wyjaśnia Norbert Paquet, dyrektor ds. zarządzania produktami w Sony Professional Solutions Europe. - Kierując się opiniami klientów, rozwinęliśmy ofertę kamer HDC do produkcji HD, 4K i HDR oraz umożliwiliśmy ich dobór do budżetu produkcji i infrastruktury. Pamiętając o większej grupie naszych klientów, zapewniliśmy pełną zgodność wstecz z poprzednimi generacjami, a zarazem wprowadziliśmy nowe możliwości: technologię transmisji przez łącza IP, standardy SMPTE ST2110, obraz 4K i HDR oraz współpracę z wydajniejszą infrastrukturą.
![]() |
Ofertę nowych systemów kamerowych i rozwiązań tworzą:
- HDC-P50 - kompaktowy, lekki system kamerowy POV o szerszym zakresie dynamicznym zapewnianym przez pierwszy na świecie przetwornik obrazu o rozdzielczości 4K z trzema matrycami CMOS typu 2/3" i globalną migawką. Wyróżnikami tego modelu są bardzo precyzyjna technologia wyrównywania, trzy przetworniki 4K umieszczone na nowo opracowanym pryzmacie oraz obsługa studyjnego standardu rozszerzonej przestrzeni barw ITU-R BT.2020. W rezultacie kamera HDC-P50 pozwala uzyskać wyjątkowo wysoką jakość obrazu w najbardziej ambitnych produkcjach na żywo realizowanych w standardzie 4K HDR. Nowy system kamerowy reprodukuje sygnał 4K/HD HDR o wysokiej jakości bezpośrednio z korpusu. Umożliwia to wykorzystanie obrazu na żywo w różnych zastosowaniach: w połączeniu ze stabilizatorem obrazu, przy filmowaniu z ręki lub w trybie bezprzewodowym, a nawet podczas zdjęć lotniczych z helikoptera.
- HDC-3500 - przenośne systemy kamerowe HDC-3500 rozszerzają możliwości obecnej serii HDC-2000 poprzez dodanie nowego systemu przetwornika obrazu o rozdzielczości 4K z trzema matrycami CMOS typu 2/3" i globalną migawką. Model HDC-3500 zapewnia duży zakres modulacji głębi w produkcjach HD i 4K oraz szerszy zakres dynamiczny. System jest zgodny ze standardami HD, HDR i 4K; współpracuje też z łączami IP. Elementem modelu HDC-3500 jest wymienny panel do transmisji sygnału. Użytkownicy mogą dostosować kamerę do własnych potrzeb, wybierając jeden z trzech oferowanych oddzielnie paneli: do transmisji przez łącze Triax, światłowodowe lub bezprzewodowe. Ich łatwe przełączanie umożliwia opracowany przez Sony, prosty w użyciu interfejs umieszczony z boku urządzenia.
- HDC-3100 i HDC-3170 - nowe, przystępne cenowo systemy kamerowe z łączem światłowodowym (HDC-3100) lub Triax (HDC-3170) oraz przetwornikiem obrazu o rozdzielczości HD z trzema matrycami CMOS typu 2/3" i globalną migawką idealnie sprawdzą się w produkcjach realizowanych generalnie w standardzie HD, a okazjonalnie w 4K. Oba systemy są zgodne z HDR i SMPTE ST2110. Model HDC-3170 współpracuje z łączami cyfrowymi Triax 3. generacji i pozwala przesyłać sygnał na odległość do 1800 m.
- HDCU-3170 — nowa jednostka sterująca do kamery (CCU) współpracuje z łączami cyfrowymi Triax 3. generacji i może być wyposażona w dostępne już karty rozszerzające do jednostki HDCU-3100 (światłowodowej). Urządzenie obsługuje różne systemy, jak 3G-SDI i SMPTE ST2110*, i umożliwia reprodukcję sygnałów wyjściowych HD, HDR* i SDR. Jednostka HDCU-3170 polecana jest dla użytkowników łączy Triax, ale można ją również wyposażyć w dodatkowe łącze światłowodowe (SMPTE* lub jednomodowe*). Model ten bardzo ułatwi działalność firmom producenckim obsługującym wydarzenia na żywo w różnych obiektach narzucających różne wymogi co do systemów transmisji.
* Wymagana jest sprzedawana oddzielnie karta rozszerzająca lub licencja.
Wszystkie nowe systemy kamerowe mogą być wykorzystywane w systemie organizacji pracy „SR Live for HDR”, pozwalającemu jednej ekipie równolegle realizować produkcje w standardach HDR i SDR. Nowe systemy światłowodowe są również zgodne wstecz z systemami kamerowymi z obecnej serii HDC-2000. Pozwolą dzięki temu w prosty sposób dodawać nowe modele do obecnych kamer i jednostek CCU.
Dodatkowe cechy
Nowo ogłoszone systemy pomagają działać sprawniej i w lepszym standardzie, zgodnie z reputacją i filozofią firmy Sony:
- Trwałość i walory użytkowe serii HDC
- Użytkownicy mogą w prosty sposób dołączać nowe systemy kamerowe do obecnie używanych produktów z serii HDC
- Korpusy nowych modeli wykonane są z takiego samego stopu magnezu jak użyty w systemie HDC-2500. Zapewnia to ich wytrzymałość i lekkość - Wyświetlanie numeru kamery na papierze elektronicznym (tylko HDC-3500)
- Numery przypisane poszczególnym kamerom pojawiają się na wyświetlaczu z papieru elektronicznego umieszczonym na korpusie kamery. W razie potrzeby można też wykorzystywać elementy graficzne. Po zmianie ustawień systemu istnieje możliwość automatycznego uaktualnienia informacji - Miernik pozycji ostrości
- Umożliwia on użycie trzech kolorów RGB do graficznej prezentacji w wizjerze wstępnie zaprogramowanych i bieżących punktów ostrości. Ułatwia to operatorowi kamery dokładne ustawianie ostrości w różnych warunkach pracy.
- Szersza część do chwytania
- Część uchwytu przeznaczona do chwytania jest szersza niż w obecnych systemach kamerowych do produkcji na żywo. Ułatwia to trzymanie i noszenie kamery - Dokowanie adaptera HDLA (tylko HDC-3500) - Po dodaniu adaptera z serii HDLA-1500 można z łatwością montować masywne obiektywy o dużej krotności zoomu. Nie wiąże się to z koniecznością skomplikowanych regulacji mechanicznych
- Firma Sony nadal będzie świadczyć usługi i pomoc techniczną na światowym poziomie, w skali globalnej i lokalnej. Do lokalnej produkcji w dalszym ciągu wykorzystywany będzie zakład Sony w Pencoed w Walii
Wszystkie produkty z serii HDC-3000 trafią do sprzedaży w październiku 2018 r. Dostawy systemu kamerowego POV HDC-P50 rozpoczną się w lutym 2019 r. Urządzenia te zostaną zaprezentowane na stoisku Sony na targach IBC. Będzie ono zlokalizowane na stanowisku 13.A10 w budynku Elicium w centrum ekspozycyjnym RAI w Amsterdamie.
Więcej informacji można znaleźć pod adresem: www.pro.sony/ibc.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Ta wielkość matrycy to jakiś żart
chciałoby się takich przetworników bez bayera w sprzęcie popularnym ale nic z tego, więc przynajmniej napiszmy że profesjonaliści nie znają się na swojej pracy i używają matryc o złej wielkości ;-)
@tomek_
Twoja znajomość tematu to też jakiś żart.
Mate, oświeć mnie.
@tomek__
Tyle wiesz, ile zjesz.
@tomek__
Skoro jesteś taki geniusz, to sam się oświeć. Albo nie wypowiadaj na tematy, o których nie masz zielonego pojęcia.
To ja się dołączam do prośby Tomka i też chciałbym się dowiedzieć w czym te matryce 2/3 cala są lepsze od np. jednocalowych?
Czy ktoś mógłby mi/nam to wytłumaczyć?
Zawsze mi się wydawało że im większa matrycą tym lepiej, a tutaj prosze: mniej znaczy lepiej.
Pewnie jednocalowa jest lepsza niż taka 2/3 cala, ale przetwornik z trzema matrycami 2/3 i globalną migawką już niekoniecznie jest gorszy. A odpowiedź jak zwykle zależy od zastosowania.
@marcpro
"To ja się dołączam do prośby Tomka i też chciałbym się dowiedzieć w czym te matryce 2/3 cala są lepsze od np. jednocalowych?"
Po pierwsze standard 2/3 cala jest jednym z najpowszechniejszych w tv, jeszcze od czasów widikonów. Po drugie tam są 3 matryce 2/3, każda rejestruje swoje pasmo.
Po trzecie, a właściwie po pierwsze - obiektywy. Optyka telewizyjna w znakomitej większości jest zaprojektowana na 2/3", na większe formaty nie występuje. Popatrz sobie na jej parametry, gabaryty, ceny, to może zrozumiesz dlaczego. Nawet sprzęt studyjny opiera się na standardzie 2/3", a tutaj mówimy o kamerach i osprzęcie EFP.