Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Olympus E-PL1 - test aparatu

5 sierpnia 2010

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla E-PL1 prezentujemy na poniższym wykresie.

Olympus E-PL1 - Zakres tonalny

Jak widać, całkowity zakres tonalny oscyluje wokół wartości 8 EV, co jest najczęściej spotykaną wartością w testowanych aparatach. Jest to jednak inne zachowanie niż to, które odnotowaliśmy w teście Olympusa E-P1, który pod tym względem pobił rekordy pośród wszystkich testowanych aparatów. Podejrzenia padły wtedy na sztuczki programistów, potwierdzane pośrednio poprzez stwierdzoną w teście darków programową ingerencję w obraz. Choć również w testowanym E-PL1 ową ingerencję stwierdzono, całkowity zakres tonalny wrócił do „normalnego” poziomu. Dynamika tonalna wysokiej jakości prezentuje się przyzwoicie, bardzo podobnie jak w poprzedniku i innych aparatach z tego segmentu.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić również wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV, zatem całkowity zakres tonalny na plikach JPEG wynosi około 8 EV.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ISO Granica bieli
100 Olympus E-PL1 - Zakres tonalny
200 Olympus E-PL1 - Zakres tonalny
400 Olympus E-PL1 - Zakres tonalny
800 Olympus E-PL1 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-PL1 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-PL1 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Olympus E-PL1 - Zakres tonalny
200 Olympus E-PL1 - Zakres tonalny
400 Olympus E-PL1 - Zakres tonalny
800 Olympus E-PL1 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-PL1 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-PL1 - Zakres tonalny

Zakres tonalny aparatu i jego przydatność do obróbki komputerowej sprawdzamy również wykonując odpowiednie zdjęcia testowe, po czym poddając je odpowiednim operacjom. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w programie Adobe Lightroom rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe. Wynik tych operacji prezentujemy poniżej.

Olympus E-PL1 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
E-PL1
Olympus E-PL1 - Zakres tonalny Olympus E-PL1 - Zakres tonalny
GF1
Olympus E-PL1 - Zakres tonalny Olympus E-PL1 - Zakres tonalny
50D
Olympus E-PL1 - Zakres tonalny Olympus E-PL1 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-PL1
Olympus E-PL1 - Zakres tonalny Olympus E-PL1 - Zakres tonalny
GF1
Olympus E-PL1 - Zakres tonalny Olympus E-PL1 - Zakres tonalny
50D
Olympus E-PL1 - Zakres tonalny Olympus E-PL1 - Zakres tonalny

Przy rozjaśnianiu ciemnych partii obrazu znów widać spore podobieństwo pomiędzy Panasonicem GF-1 a Olympusem E-PL1. Choć w rozjaśnionych o 4EV przy ISO 100 partiach obrazu widać pewne szczegóły, toną one w bardzo dużym szumie. Znacznie lepiej pod tym względem zachowuje się zaprezentowana również lustrzanka Canon 50D. Na czułości ISO 1600 rozjaśniony fragment prezentuje już tylko szum i o jakimkolwiek odzyskaniu informacji nie może być mowy.

100 ISO
0 EV
−4 EV
E-PL1
Olympus E-PL1 - Zakres tonalny Olympus E-PL1 - Zakres tonalny
GF1
Olympus E-PL1 - Zakres tonalny Olympus E-PL1 - Zakres tonalny
50D
Olympus E-PL1 - Zakres tonalny Olympus E-PL1 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-PL1
Olympus E-PL1 - Zakres tonalny Olympus E-PL1 - Zakres tonalny
GF1
Olympus E-PL1 - Zakres tonalny Olympus E-PL1 - Zakres tonalny
50D
Olympus E-PL1 - Zakres tonalny Olympus E-PL1 - Zakres tonalny

Odzyskiwanie szczegółów z jasnych partii obrazu prezentuje się podobnie, przy czym znów widać lekką przewagę Canona 50D. Warto również podkreślić, że zdjęcie testowe z E-PL1 jest naświetlone trochę słabiej niż pozostałe, więc w tym przypadku odzyskiwanie szczegółów jest w tym przypadku trochę łatwiejszym zadaniem.