Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 60D - test aparatu

4 listopada 2010
Szymon Starczewski Komentarze: 282

5. Balans bieli

Canon EOS 60D posiada następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto (3000–7000 K),
  • Dzień słoneczny (5200 K),
  • Cień (7000 K),
  • Dzień zachmurzony (6000 K),
  • Światło żarowe (3200 K),
  • Światło jarzeniowe (4000 K),
  • Światło lampy błyskowej (6000 K),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000 K),
  • Temperaturowa skala od 2500 do 10000 K ze stałym skokiem 100 K.

Mamy zatem identyczny zbiór nastaw jaki widzieliśmy w Canonie 50D czy 7D. Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu (druga zakładka), poprzez filtr kolorowy (od G9 do M9 i od B9 d A9). W tym samym miejscu można określić bracketing WB w zakresie od −3 do +3 w stosunku do położenia zerowego, z krokiem jednostkowym.

Zarówno w 50D jak i w 7D odnaleźć można dedykowany przycisk umożliwiający szybką zmianę balansu bieli. Co prawda wspominaliśmy już o tym w rozdziale trzecim, jednak tutaj przypomnimy, że w 60D takiego przycisku nie odnajdziemy. Dziwne, że w zaawansowanej amatorskiej lustrzance zabrakło dedykowanego przycisku dla ustawień balansu bieli. Potencjalnym użytkownikom 60D pozostaje jedynie pogodzić się z tym faktem. Na pocieszenie można dodać jednak, że znajdującemu się wewnątrz tylnego pokrętła przyciskowi SET można przypisać funkcję wyboru balansu bieli.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.33 112.7
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.43 113.1
Pochmurny dzień Auto 4.13 109.9
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 4.37 105.7
3000K Auto 19 130.2
3000K Żarówki 7.87 106.5
3000K 3000K 7.87 102.8
6400K Auto 4.91 116.3
6400K 6400K 6.97 119.6
Lampa błyskowa Auto 4.22 101.1
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 4.54 102

Automatyczny balans bieli w 60D radzi sobie dobrze w większości przypadków. Najlepiej wypadł w typowych sytuacjach czyli w słoneczny lub pochmurny dzień, jak również przy korzystaniu z lampy błyskowej. Również dedykowane ustawienia pracują prawidłowo w tych warunkach oświetleniowych. Zanotowane błędy w tych przypadkach są najniższe. Dla światła słonecznego można by oczekiwać nieco mniejszego nasycenia kolorów, ale z drugiej strony nie jest źle. Widać również, że standardowo nie można polegać na automatycznym balansie bieli w przypadku światła żarowego. Zdecydowanie lepiej użyć w takiej sytuacji dedykowanego ustawienia lub dobrać odpowiednią temperaturę barwową. W świetle o temperaturze 6400K, 60D radzi sobie całkiem dobrze, aczkolwiek można zwrócić uwagę na nieco wysokie nasycenie koloru. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Canon EOS 60D  - Balans bieli Canon EOS 60D  - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Canon EOS 60D  - Balans bieli Canon EOS 60D  - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Canon EOS 60D  - Balans bieli Canon EOS 60D  - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Canon EOS 60D  - Balans bieli Canon EOS 60D  - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Canon EOS 60D  - Balans bieli Canon EOS 60D  - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Canon EOS 60D  - Balans bieli Canon EOS 60D  - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Canon EOS 60D  - Balans bieli Canon EOS 60D  - Balans bieli
Światło: 6400K
Balans bieli: auto
Canon EOS 60D  - Balans bieli Canon EOS 60D  - Balans bieli
Światło: 6400K
Balans bieli: Temp. 6400K
Canon EOS 60D  - Balans bieli Canon EOS 60D  - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Canon EOS 60D  - Balans bieli Canon EOS 60D  - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Canon EOS 60D  - Balans bieli Canon EOS 60D  - Balans bieli