Canon EOS 60D - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3000–7000 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Cień (7000 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Światło żarowe (3200 K),
- Światło jarzeniowe (4000 K),
- Światło lampy błyskowej (6000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000 K),
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000 K ze stałym skokiem 100 K.
Mamy zatem identyczny zbiór nastaw jaki widzieliśmy w Canonie 50D czy 7D. Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu (druga zakładka), poprzez filtr kolorowy (od G9 do M9 i od B9 d A9). W tym samym miejscu można określić bracketing WB w zakresie od −3 do +3 w stosunku do położenia zerowego, z krokiem jednostkowym.
Zarówno w 50D jak i w 7D odnaleźć można dedykowany przycisk umożliwiający szybką zmianę balansu bieli. Co prawda wspominaliśmy już o tym w rozdziale trzecim, jednak tutaj przypomnimy, że w 60D takiego przycisku nie odnajdziemy. Dziwne, że w zaawansowanej amatorskiej lustrzance zabrakło dedykowanego przycisku dla ustawień balansu bieli. Potencjalnym użytkownikom 60D pozostaje jedynie pogodzić się z tym faktem. Na pocieszenie można dodać jednak, że znajdującemu się wewnątrz tylnego pokrętła przyciskowi SET można przypisać funkcję wyboru balansu bieli.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
| Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
| Słoneczny dzień | Auto | 4.33 | 112.7 |
| Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.43 | 113.1 |
| Pochmurny dzień | Auto | 4.13 | 109.9 |
| Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.37 | 105.7 |
| 3000K | Auto | 19 | 130.2 |
| 3000K | Żarówki | 7.87 | 106.5 |
| 3000K | 3000K | 7.87 | 102.8 |
| 6400K | Auto | 4.91 | 116.3 |
| 6400K | 6400K | 6.97 | 119.6 |
| Lampa błyskowa | Auto | 4.22 | 101.1 |
| Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 4.54 | 102 |
Automatyczny balans bieli w 60D radzi sobie dobrze w większości przypadków. Najlepiej wypadł w typowych sytuacjach czyli w słoneczny lub pochmurny dzień, jak również przy korzystaniu z lampy błyskowej. Również dedykowane ustawienia pracują prawidłowo w tych warunkach oświetleniowych. Zanotowane błędy w tych przypadkach są najniższe. Dla światła słonecznego można by oczekiwać nieco mniejszego nasycenia kolorów, ale z drugiej strony nie jest źle. Widać również, że standardowo nie można polegać na automatycznym balansie bieli w przypadku światła żarowego. Zdecydowanie lepiej użyć w takiej sytuacji dedykowanego ustawienia lub dobrać odpowiednią temperaturę barwową. W świetle o temperaturze 6400K, 60D radzi sobie całkiem dobrze, aczkolwiek można zwrócić uwagę na nieco wysokie nasycenie koloru. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

































Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.