Canon EOS-1D X Mark III
Canon informuje o zaawansowanych pracach nad nowym, reporterskim flagowcem Canon EOS-1D X Mark III. Producent obiecuje zaawansowany moduł autofokusa, wykorzystujący do śledzenia głębokie uczenie. Prędkość trybu seryjnego dochodzi do 20 kl/s w trybie live view. Nowa matryca (której szczegółów technicznych Canon nie zdradził) pozwoli na nagrywanie 4K 60p w 10 bit.
Informacja prasowa
![]() |
Bezkonkurencyjny: nowy rozdział technologii autofokusa
![]() |
Richard Heathcote, Senior Sports Photographer, Major Events, Getty Image powiedział: „Nowy algorytm AF w EOS-1D X Mark III przenosi śledzenie obiektów na zupełnie nowy poziom, z intuicyjnym kontrolerem i ponadprzeciętną celnością. Dostarcza to, czego można oczekiwać od najlepszego profesjonalnego aparatu do fotografii sportowej”.
EOS-1D X Mark III oferuje rozszerzony zakres jasności i szereg nowych funkcjonalności AF, umożliwiających fotografom uchwycenie przełomowego ujęcia. W trybie podglądu na żywo użytkownicy mogą korzystać z 525 pól AF. Wszystko dzięki niezawodnemu systemowi Dual Pixel CMOS AF, który zapewnia pokrycie około 90 x 100 procent powierzchni matrycy. Jednocześnie ten sam algorytm AF wykorzystywany jest do obsługi wizjera optycznego, zapewniając jeszcze większą elastyczność podczas fotografowania szybkich akcji – niezależnie od tego, czy jest to samochód wyścigowy na torze czy ptak w locie. Szybkość zdjęć seryjnych EOS-1D X Mark III także robi wrażenie – do ok. 16 kl./s przy pełnym AF i AE i korzystając z optycznego wizjera (migawka mechaniczna) lub do ok. 20 kl./s w trybie Live View, korzystając z migawki mechanicznej lub elektronicznej. Aparat posiada gniazda kart CFexpress, które umożliwiają zapis 5-krotnie większej serii RAW w porównaniu do modelu poprzedniej generacji.
Rzuć wyzwanie kreatywności – uchwycić wszystko
Za perfekcyjną i płynną pracę modelu EOS-1D X Mark III odpowiada całkowicie nowa matryca CMOS i procesor DIGIC od Canon. Te technologicznie doskonałe elementy zapewniają najwyższą jakość obrazu przy jeszcze wyższych czułościach ISO i rejestrują 10-bitowe zdjęcia w formacie HEIF. Aparat rejestruje filmy 4K/60p 10-bit (Canon Log) na wewnętrznym nośniku, a także filmy w formacie RAW, ograniczając konieczność posiadania zewnętrznych rekorderów.Dostarczanie treści, szybciej niż kiedykolwiek wcześniej
![]() |
Rozszerzenie profesjonalnej torby z zestawem
Użytkownicy korzystający z aparatów serii EOS-1D szybko przyzwyczają się do nowego EOS-1D X Mark III. Trwała konstrukcja ze stopu magnezu, doskonale znana ergonomia i intuicyjna nawigacja dają pewność podczas dynamicznych i wymagających sytuacji. Profesjonalni użytkownicy mogą oczekiwać tej samej jakości wykonania co w przypadku modelu EOS-1D X Mark II – specjalne uszczelnienia pozwalają aparatowi stawić czoła naprawdę trudnym warunkom atmosferycznym. Dzięki fenomenalnym możliwościom fotografowania w słabym świetle, podświetlane przyciski aparatu pozwalają na precyzyjną obsługę w trudnych warunkach słabego oświetlenia. Nowością jest także dodatkowy wbudowany przycisk AF-ON, umożliwiający zmianę punktów AF „w biegu”, dla uzyskania najlepszej kompozycji. Znacząco poprawiono także żywotność baterii – przy tym samym akumulatorze LP-E19 – który teraz pozwala fotografować i nagrywać wideo jeszcze dłużej na jednym ładowaniu.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Przedsmak bezlusterkowego korpusu reporterskiego od Canona.
20fps przy migawce elektronicznej może specjalnego wrażenia nie robi, ale 16 przy mechanicznej i klapaniu lustrem to już niezły wyczyn :-)
Następna generacja jedynki to już pewnie będzie na bagnecie RF.
a i tak chyba największym przełomem jest movie raw w dslr od canona :)
największym przełomem jest "nadajnik GPS" zamiast tak jak wszyscy inni odbiornik :P
Fajna puszeczka :-) Robi wrażenie.
HEIF? Świetnie! Czyli, w takim razie, będzie też H.265? A być może, w trybie owych 16/20 fps, będzie także opcja zgrania sekwencji do jednego pliku?
Wi-Fi/BLE i GPS na pokładzie - ale ten zewnętrzny nadajnik nie będzie miał LTE?
AF-ON wygląda jak trzeci (i czwarty) joystick: [ link ]
szuu: "największym przełomem jest "nadajnik GPS" "
:D :D :D
Te 16 klatek to chyba dwójka robi na migawce mechanicznej czyli postępu nie ma ale... Czy w tej kwestii tego postępu ktoś oczekiwał?
Zgadzam się, że to jest etap wstępny przed wymianą flagowca na wersję bezlusterkową.
Bez wątpienia świetny sprzęt będzie.
A czy ISIS nie mial tu byc tez ?
Nie ma nic o stabilizacji matrycy.
Czyli to były tylko plotki.
@szuu, no tak, ten nadajnik GPS może być przydatny w reporterce na terenach objętych wojną, gdzie sygnał GPS jest wyłączony/zakłócany – będzie można sobie nadać własny sygnał. :)
Stabilizacja matrycy - może pojawi się w „jedynce” z bagnetem R…
miszak: "Zgadzam się, że to jest etap wstępny przed wymianą flagowca na wersję bezlusterkową." - a póki co mogą się ze specyfiką bezlustrowego AF oswajać, a Canon od nich doświadczenie zbierać.
BlindClick: "A czy ISIS nie mial tu byc tez ?"
I kolega zapisał nam portal na "listę kandydatów na czarną listę"... ;)
komor: "@szuu, no tak, ten nadajnik GPS może być przydatny w reporterce na terenach objętych wojną, gdzie sygnał GPS jest wyłączony/zakłócany – będzie można sobie nadać własny sygnał. :)"
Innymi słowy - można rzucić wyzywanie okolicznym snajperom przez ich stacje radiolokacyjne... ;)
komor: "Stabilizacja matrycy - może pojawi się w „jedynce” z bagnetem R…"
Też gdybam, ale myślę, że najpierw w "5R"... - chyba, że już obecnie mocno to testują takie jedynki w polu. W wersji 5R pewnie będzie matryca +60mpx, więc uzasadnienie dla (dodatkowej) stabilizacji się samo znajdzie.
"Wizjer optyczny korzysta z nowego czujnika AF"???
"When using the optical viewfinder the camera will use a new autofocus sensor" - tak wyszło tłumaczowi...
"Piękne nie są wierne, a wierne piękne" - jak mówią o przekładach... ;)
O kobietach też tak mówią.
@miszak: "Zgadzam się, że to jest etap wstępny przed wymianą flagowca na wersję bezlusterkową."
---------------------------------------
To logiczne. Canon 1 Mk I był etapem wstępnym Canona M, Canon 1 Mk II był etapem wstępnym Canona R. A Canon 1 Mk IV też będzie jakimś etapem wstępnym.
Ten aparat może być zapowiedzią, że nie będzie się zmuszonym do przejscia na bezlustra, tylko modelem przejściowym lustrzanki oferującej to co bezlustra. Skoro ma LV jak bezlustra, 20 fps, zapewne eyefocus itp to jedynym czego mozna oczekiwać/brakować to doczepiany wizjer elektroniczny. Na przykład nakładany na sanki lampy. Oczywiście wtedy by sie tam musiało pojawić sporo styków, ale to jest do zrobienia. aha - wizjer elektroniczny nie dlatego, że to fajne, ale dlatego, że jak sie ma cięzkie szkła to sie fatalnie fotografuje na zombie, na LCD. Lepiej mieć aparat przy oku. Wtedy tez nie przeszkadza gdy na LCD pada ostre słońce.
Dla mnie taka lustrzanka z opcją dokładanego wizjera to ideał. W 50% używałbym wizjera optycznego, a jak muszę korzystać z LV to doczepiałbym wizjer i już.
@Jacek_Z
"to jedynym czego mozna oczekiwać/brakować to doczepiany wizjer elektroniczny. Na przykład nakładany na sanki lampy."
Wizjer można zrobić hybrydowy i zmieścić go w obudowie istniejącego optycznego, technicznie to nie jest problem, ale...
"Ten aparat może być zapowiedzią, że nie będzie się zmuszonym do przejscia na bezlustra,"
Bezlustro to przede wszystkim inny bagnet i już teraz na bagnecie RF Canon ma szkła, których nigdy nie dorobił się (i nie dorobi) na EF, jak 28-70 f/2, tego nie zastąpi żaden wizjer.
Negatyw: "O kobietach też tak mówią."
Tak, te brzydkie... ;)
Jacek_Z, otóż to! Czy optyka pozwala, żeby taki EVF na stopce był odchylany jak LCD tak, żeby można było np. przesłonić nim OVF, czy jednak musi to być dodatkowy "kominek"?
lord: "Wizjer można zrobić hybrydowy i zmieścić go w obudowie istniejącego optycznego, technicznie to nie jest problem, ale.."
Ale w okresie przejściowym, prościej i taniej - chyba - byłoby dodać EVF.
Jacek_Z: tak, ale tak szybki i szeroki AF będzie tylko w trybie live view
Można by zrobić aparat co ma 2 wizjery obok siebie.
Jeden OVF, drugie EVF.
Albo hybrydowy - ale tego nie znam - nie wiem czy to da tak samo dobry rezultat jak 2 wizjery.
O! Byłoby dla tych, co lubią wizjer w środku i dla tych, co wolą na brzegu! :)
A przy dobrym rozstawie można by patrzeć jednym okiem w jeden, a drugim w drugi!
"Rozszerzenie profesjonalnej torby z zestawem" - ciekawe...
> Ale w okresie przejściowym, prościej i taniej - chyba - byłoby dodać EVF.
To już dawno rozpracowano i np. *baron13* z tego korzysta, bardzo sobie to chwaląc. Problem tylko, jak taki nieco monstrualny korpus, jak ten, zniesie takie dodatki, jednak sporo go powiększające. Ale może użyją jakichś kosmicznych materiałów i będzie on ważył tylko 1 kg np. Zresztą, takiego sprzętu i tak używa się głównie na statywie, więc może nie ma to znaczenia.
Oczywiście można by pewnie jednak zrobić hybrydowy wizjer, jak Fujifilm, ale to trzeba mieć taką technologię, tymczasem Cwanon chyba jej jeszcze nie rozwinął, tak jak i stabilizacji.
Jak dla mnie przekaz od Canona do potencjalnego użykownika jest prosty: 1 dx III na olimpiadę i dla specjalistów zawodowców. Bezlusterkowca dla zawodowców nie ma. I Canon nie musi się spieszyć by takiego bezlusterkowca dla profesjonalistów tworzyć. Chyba, że pogoni go konkurencja.
Tak więc ja całkiem osobiście i prywatnie z Canonem poczekam.
Canon R ka niestety mi nie spasowała, nie bije na łeb na szyję obrazowania z 5D mk IV, a zresztą liczyłem na stabilizację w body. O RP w ogóle nie będę się wypowiadał. Kastraty mnie nie interesują. Kloca 1dx na wycieczki ciągał nie będę.
Czekam i inwestuję w m43. Inwestuję bo tanio. A jest tanio bo trole piszą, że to system beznadziejny i zaraz umrze i co rusz mogę kupić coś z drugiej ręki w naprawdę przyzwoitej cenie. Ludzie się straszą. Mnie w to graj. Ciekawe ilu jest takich jak ja.
@JdG
"Oczywiście można by pewnie jednak zrobić hybrydowy wizjer, jak Fujifilm, ale to trzeba mieć taką technologię, tymczasem Cwanon chyba jej jeszcze nie rozwinął"
Nie, nie jak Fuji, a dlaczego to spróbuj pomyśleć jak jest zbudowana lustrzanka, a jak bezlustro. W takim wizjerze hybrydowym w lustrzance chodziłoby o przełączanie się między OVF a EVF, które byłyby w jednym kominku i dzieliły ze sobą część komponentów, jednak obraz z matrycy nie byłby nakładany na obraz z toru optycznego. Zresztą Canon już coś takiego patentował. Po drugie ten wizjer Fuji to nie jest jakaś nie wiadomo jaka technologia wbrew temu co wypisujesz.
To niezbity dowód ze luszczanki umarły.
Ciekawe ile będzie na przyszłorocznych igrzyskach Sony A9 II
a ile Canon 1Dx III.
@EuGen'nia -czyli Szabla przed zmianą ...:
Nie rób siary!
Zachowaj swoje "mądrości" na zachwalanie posunięć Sony.
Jeszcze niedawno pisałeś że Sony nie wycofuje się z SLT.
Czyli mate sprzedał klocki od Sony i wszedł w Fuji?
Szabla sprzedał Sony i wszedł w ...
dcs to PDamian
Kurka, to się porobiło na tym świecie. :)
Czy ktoś ma jeszcze jakieś inne mapowania userów? Przydałaby się chyba taka prosta tablica.
Ot, taka e-ciuciubabka... ;)
Też mi się zdaje, że lord13 to mate :)
I rzeczywiście EuGen pasuje do Szabli
:)
@+tof
Spokojnie. Do olimpiady jest ponad pół roku.
Pewnie koło lutego-marca-kwietnia Canon wypuści swoje PRO bezlustro.
Bez sensu by było gdyby tego nie zrobił. To po co tak się śpieszy z tyloma obiektywami, gdyby miał nie wyrobić się z aparatem...
@r2mdi/Bahrd/mgkiler
No to jeszcze ja wam zostałem :P
No to przyznaj się. :)
@JdG: „Zresztą, takiego sprzętu i tak używa się głównie na statywie, więc może nie ma to znaczenia.” – reporterskich jedynek używa się głównie na statywie?
@mgkiler oby :)
@komor
Pierwszy raz widzisz skrajne bzdury wypisywane przez JdG? ;)
Już nikomu się nawet tego nie chce prostować, bo możesz dokładnie wytłumaczyć w jakich okolicznościach i przy jakiej tematyce robi się zdjęcia z ręki/z monopodu/ze statywu, a nasz "kolega" za 3 dni znowu będzie pisał, że tego sprzętu się używa tylko ze statywu i przy okazji zachwalał Olympusa :D
> reporterskich jedynek używa się głównie na statywie?
no, na stadionach, z tego co widziałem, to raczej tak; korpus 1,5 kg do tego 70-200/2,8 to też jakiś 1 kilo; całego meczu to nawet hoplita pewnie nie utrzyma bez drżenia rąk.
@JdG: „Zresztą, takiego sprzętu i tak używa się głównie na statywie, więc może nie ma to znaczenia.”
@komor: "– reporterskich jedynek używa się głównie na statywie?"
@Fotoreporter: Pierwszy raz widzisz skrajne bzdury wypisywane przez JdG? ;)
------------------------------------------------------------
To jest też wpływ @barona (o ile dobrze pamiętam trzynastego). Ten to każde zdjęcie robi ze statywu, dlatego nie potrzebuje stabilizacji. Trochę pomyliły im się czasy. Na początku istnienia fotografii rzeczywiście aparatu używano głównie na statywie.
Ja używam tylko na statywie z wyłączoną stabilizacją :)
No tak, dlatego w Canonach stabilizacja nie jest potrzebna.
link - słabo widać, ale spore te aparaty.
Panie Damianie, proszę bez takich wycieczek.
@JdG: „no, na stadionach, z tego co widziałem, to raczej tak; korpus 1,5 kg do tego 70-200/2,8 to też jakiś 1 kilo; całego meczu to nawet hoplita pewnie nie utrzyma bez drżenia rąk.” – nie jestem reporterem sportowym, ani nie bywam na stadionach, ale widziałem jednak coś innego. Owszem, monopod czasem do większego obiektywu, ale 70-200 to jednak z ręki. Nie trzeba przez cały mecz trzymać przy twarzy… Poza tym reporterskie korpusy to nie tylko teleobiektywy… A reportaż to nie tylko stadion i fotograf przykuty łańcuchem do jednego miejsca…
> Owszem, monopod czasem do większego obiektywu, ale 70-200 to jednak z ręki.
A po co w takim razie Cwanon sprzedaje model 5D i 7D? to są prawdziwe reporterskie przyrządy. Tak przynajmniej ja to widzę (na ogół na różnych relacjach, gdzie widać reporterów). Co by nie rzec, pół kilo mniej.
Ten zaś jest po prostu NAJ..., the best. A to ma swoją wagę.
[mgkiler
Można by zrobić aparat co ma 2 wizjery obok siebie.
Jeden OVF, drugie EVF. ]
Jasne, jeden na lewe, drugi na prawe oko, a nosem sterujesz joystick
[komor
@szuu, no tak, ten nadajnik GPS może być przydatny w reporterce na terenach objętych wojną, gdzie sygnał GPS jest wyłączony/zakłócany – będzie można sobie nadać własny sygnał. :) ]
Sygnał możesz nadać jak wymyślisz koordynaty, których w tej sytuacji nie masz ...
A maszynka swoją drogą zacna. Zobaczymy jak się sprawdzi :-)
@Negatyw/komor
Tak w dużym skrócie:
Statyw - w reporterce/sporcie nikt ogarniający co robi go nie używa. Jeżeli natomiast ktoś wpadnie na pomysł robienia sportu ze statywu, to szybko zostanie sprowadzony na ziemię, bo to zwyczajnie przeszkadza osobom wokół.
Monopod - W sporcie przy:
A.) Piłce nożnej - Zawsze używam. Nawet przy lekkim obiektywnie podążając za akcją bez monopodu mam tendencję do przekręcania aparatu z obiektywem. Monopod jednak trochę to ogranicza.
B.) Sportach bardziej statycznych, robionych z jednego miejsca(jakaś siatka na przykład) - Zawsze używam, bo odciąża.
C.) Panoramowania - używam, bo łatwiej trzymać jedną współrzędną.
D.) Sportach w których trzeba się przemieszczać za akcją - Nigdy. Wolę robić 400 2.8 z ręki niż mieć majtający się pod nogami monoopod, który trzeba co chwilę składać i rozkładać.
E.) Wszystkie pozostałe przypadki to robienie z ręki.
W reporterce jest jeden przypadek, gdzie mi się zdarza go używać:
A.) Różnego rodzaju konferencje robione supertele z jednego miejsca.
Wszystko pozostałe robię z ręki.
Właśnie jest dokładnie tak jest jak Fotoreporter pisze.
Nawet w wydaniu amatorskim jest zawsze kilku fotografujących na jednego zawodnika właśnie akurat przekraczającego metę. Fotografujących zwykle jest tłok i tłum i nie dososowujący się osobnicy bywają kopani jak nie w kostkę to w statyw.
@Fotoreporter spytam się Ciebie, czy w sporcie z powodu lekkości sprzętu pojawiają się profesjonaliści z dłuższymi teleobiektywami Panalejki albo Olympusa (no i przy tym oczywiście z matrycą m43) ???
Czy też to duch, o którym wszyscy mówią, ale nikt go nie widział??
@+tof
To, że jest ciasno to jedna rzecz.
Druga jest taka, że aparat zostawiony(czy to podczas robienia drugim aparatem, wysyłania zdjęć, wymiany karty pamięci, grzebania w ustawieniach) na statywie obiektywem równolegle do bocznej linii boiska będzie innym wchodził w kadr. Może tak na filmowym przykładzie(nie moim, ale z moim obiektywem na nim :P):
link
Fajnie tutaj widać jak wszyscy podążają za akcją i wszystkie obiektywy są ustawione do siebie praktycznie równolegle. Zostawiony na statywie obiektyw ustawiony równolegle do linii bocznej w takiej sytuacji zablokowałby możliwość robienia zdjęć kolejnym 3-4 fotoreporterom umiejscowionym bliżej rogu boiska.
Przy okazji jeszcze jedna ciekawostka: W okolicach 4:16 masz zdjęcia z tej akcji łapane 200-500 5.6 jakoś w okolicach 400mm 5.6(czyli +- odpowiednik 200 2.8 dla m4/3), tu dla porównania z 400 2.8 @2.8, robione praktycznie z tego samego miejsca(400 z maskowaniem na osłonie jest moja;) ): link
Jak dla mnie różnica w odbiorze tych zdjęć z powodu odcięcia od tła jest gigantyczna, a zdjęcie bez znudzonych stewardów czy schodków w tle wygląda zdecydowanie lepiej. Przy większej GO jakoś tak się gubi najważniejsza treść.
"czy w sporcie z powodu lekkości sprzętu pojawiają się profesjonaliści z dłuższymi teleobiektywami Panalejki albo Olympusa"
Nie. :D
Tak procentowo, to jest jakieś 48% lustrzanek Canona, 48% lustrzanek Nikona, z 3% to Sony zarówno SLT jak i powoli zaczynają się pojawiać ML... i właściwie tyle. M4/3, Leiki i bezlustra Nikona widziałem dosłownie raz czy dwa razy. Bezluster Canona czy Fuji do tej pory nie widziałem ;)
Nie ma jak wiedza z pierwszej ręki. Znowu się objawia ta mityczna GO o którą się tu wszyscy komentujący "systemowo" tłuką.
@Fotoreporter dzięki najserdeczniejsze, czego jak czego, ale równoległości obiektywów wzdłuż linii autowej w życiu bym nie docenił. Człowiek uczy się całe życie. :D
@Fotoreporter gdybyś focił przyrodę to byś "pokochał" statyw :)
+tof25: Nie ma jak wiedza z pierwszej ręki. Znowu się objawia ta mityczna GO o którą się tu wszyscy komentujący "systemowo" tłuką."
Fotograf ma tu - moim zdaniem - trudniej niż operator kamery: bo żeby "odciąć" akcję od tła potrzebuje właśnie kontrolować GO. Natomiast na wideo, gdy operator podąża za zawodnikiem, to nieruchome tło "rozmywa się samo".
Dobrze myślę?
Mityczna dla posiadaczy smartfonów chyba...
Za czasów, jak ja zaczynałem się bawić fotografią, to jednym z poważnych błędów była własnie za mała GO, w której nie mieścił się fotografowany obiekt. Wtedy większość aparatów to były MF. Problem ziarna był uznawany za przypadłość mocno amatorskiej fotografii realizowanej na amatorskim małym obrazku :-) Różne podstawowe zasady, oraz podstawowe problemy przestają być podstawowe, po jakiejś, często drobnej zmianie technologii.
@baron13 Za malo GO jest dalej, f1.4 czy f2.8 to male przyslony, i czesto za male, i tu wiele ludzi lubi m43, bo mozna miec obiektyw i robic fotki na pelnej przyslonie, w FF czesto trzeba isc na f5.6 czy f8 zeby z bliska bylo dobrze. Przypadkiem wiele obiektywow na taki przelicznik F na FF, przypadek ?
Bo dochodzi do paradoksow, ludzie nie chca rozumiec rzeczy(fizyki), nie chca widziec ograniczen, chca by aparat robit to co ONI chca.
A 1m i 50mm f1.4 na FF to 3cm GO, i jak zrobic portret ? Oko z rzesa oby sie zmiescily...
A ta slodka 85 f1.2 od Canona na 1m da 1cm GO, na 1.5m ma 2.3cm GO
na f5.6 4.5 cm a na f11 9cm.
Bez statywu mhm, powodzenia, zwlaszcza majac 1 proba i kilku ludzi ktorzy sie bujaja stojac, nawet lekko.
link
Fajnie jest miec mala GO ale przecietnie potrzebna jest go uzyteczna, taka ktora zrobi zdjecie ostre calej osoby z uwglednienm poprawek na drgajaca reke, lekkie przesuniecia i pomylki AF.