Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Sony FE 50-150 mm f/2 GM

Sony FE 50-150 mm f/2 GM
22 kwietnia
2025 16:18

Firma Sony zaprezentowała przeznaczony do współpracy z pełnoklatkowymi bezlusterkowcami obiektyw o zakresie ogniskowych 50-150 mm i imponującej światłosile f/2. Ma on być oferowany w sugerowanej cenie detalicznej 19500 złotych.

INFORMACJA PRASOWA

Sony wprowadza obiektyw FE 50–150 mm F2 GM:
Pierwszy na świeciei teleobiektyw zmiennoogniskowy o maksymalnej ogniskowej 150 mm i stałej przysłonie F2 do profesjonalnego fotografowania i filmowania ślubów, sportów halowych i portretów

Sony wprowadza obiektyw FE 50–150 mm F2 GM, będący pierwszym na świeciei teleobiektywem zmiennoogniskowym o maksymalnej ogniskowej 150 mm ze stałą przysłoną F2. Minimalna ogniskowa tego modelu wynosi 50 mm, a wysoka rozdzielczość optyczna dorównuje konstrukcjom stałoogniskowym. Dzięki tym właściwościom jeden obiektyw może służyć do fotografowania i filmowania w wielu różnych zastosowaniach. Jako przedstawiciel renomowanej serii Sony G Master nowy FE 50–150 mm F2 GM łączy wysoką rozdzielczość z pięknym wyglądem nieostrych fragmentów, przez co pomaga zawodowym użytkownikom systemu Sony α w osiągnięciu jeszcze lepszych rezultatów.

Sony FE 50-150 mm f/2 GM

Obiektyw FE 50–150 mm F2 GM stanowi ważny etap w dążeniu Sony do poszerzania twórczych możliwości — mówi Yann Salmon-Legagneur, dyrektor ds. marketingu produktu w dziale Imaging Products and Solutions Sony Europe. — Dzięki stałej przysłonie F2 w całym zakresie ogniskowych użytkownicy produktów Sony α zyskali uniwersalny obiektyw o właściwościach porównywalnych z wieloma obiektywami stałoogniskowymi, takimi jak 50 mm, 85 mm czy 135 mm. Innowacja ta zwiększa ponadto wszechstronność potrzebną zawodowcom do tworzenia imponujących ujęć fotograficznych i filmowych.

Wyjątkowa jakość obrazu i gładki efekt bokeh przy F2

Kluczowe znaczenie dla wyjątkowej jakości obrazu z obiektywu FE 50–150 mm F2 GM ma wewnętrzna konstrukcja optyczna. Połączenie dwóch soczewek XA (extreme aspherical), dwóch ze szkła ED (o bardzo małej dyspersji) i trzech ED umożliwiło efektywną kompensację aberracji i uzyskanie wysokiego poziomu ostrości i kontrastu w całym zakresie zoomu. Co więcej, dzięki mechanizmowi nastawiania ostrości z szybującymi soczewkami minimalna odległość od obiektu przy najszerszym kącie widzenia wynosi 0,4 m, a maksymalne powiększenie 0,20×.

Sony FE 50-150 mm f/2 GM

Stała przysłona F2 pozwala wytworzyć piękny, gładki efekt bokeh, dzięki czemu obiektyw FE 50–150 mm F2 GM jest doskonałym wyborem dla autorów zdjęć portretowych, ślubnych i eventowych, którzy wykorzystują małą głębię ostrości do eksponowania głównych motywów. Charakterystyczny dla serii G Master efekt bokeh wygląda jeszcze lepiej dzięki nowo opracowanej 11-listkowej przysłonie kołowej. Podczas nagrywania filmów obiektyw nadaje obrazowi wyjątkową klarowność i kinowy charakter.

Powierzchnię obiektywu pokryto równomiernie powłoką Sony Nano AR II. Dzięki temu znacznie osłabiono odblaski i „duszki” na zdjęciach pod światło, umożliwiając uzyskanie wyraźnego, ostrego obrazu.

Wewnętrzny mechanizm zoomu i kompaktowa konstrukcja

Obiektyw FE 50–150 mm F2 GM ma około 200 mm długości i waży około 1340 gii, co w kontekście imponującego połączenia dużego otworu przysłony i szerokiego zakresu ogniskowych oznacza godną uwagi poręczność i przenośność. Dzięki wewnętrznemu mechanizmowi zoomu, zapewniającemu stałą długość i stabilne wyważenie przy zmianach ogniskowej, doskonale nadaje się zarówno do zdjęć z ręki, jak i użytku w gimbalu. Ta praktyczna konstrukcja sprawia, że nowy model będzie uniwersalnym rozwiązaniem dla użytkowników zainteresowanych zakresem ogniskowych od standardowego 50 mm po teleobiektyw 150 mm.

Sony FE 50-150 mm f/2 GM

Szybki i dokładny system AF

Cztery silniki liniowe XD (extreme dynamic) i zaawansowane algorytmy sterowania Sony w obiektywie FE 50–150 mm F2 GM zapewniają szybką, cichą i dokładną pracę systemu AF. Ten wysoko wydajny system jest zgodny z aparatami Sony α9 III i umożliwia zdjęcia seryjne z szybkością do 120 klatek na sekundę z pełnym śledzeniem AF/AEiii. Dzięki szybkiemu systemowi AF i uniwersalnemu zakresowi ogniskowych 50–150 mm obiektyw znakomicie sprawdzi się podczas fotografowania różnego rodzaju wydarzeń, dynamicznych sportów halowych czy portretów.

Produkcja materiałów wideo o filmowym wyglądzie

Z myślą o zastosowaniach filmowych obiektyw FE 50–150 mm F2 GM ogranicza zmiany kąta widzenia podczas ustawiania ostrości i jest zgodny z funkcją kompensacji „oddychania”iv wybranych aparatów i kamer α. System Linear Response MF umożliwia intuicyjną ręczną regulację ostrości, a wewnętrzny mechanizm zoomu zapewnia stabilność w gimbalu. Cicha praca silników liniowych XD zapobiega nagrywaniu niepożądanych dźwięków.

Obiektyw FE 50–150 mm F2 GM został zaprojektowany z myślą o niezawodności i starannie zabezpieczony przed pyłem i wilgocią.v. Fluorowa powłoka przedniej soczewki przeciwdziała osadzaniu się zabrudzeń i pomaga zachować doskonały stan obiektywu nawet w trudnych warunkach.

Dostępność

Obiektyw FE 50–150 mm F2 GM trafi do sprzedaży na początku czerwca 2025 r.

Filmową prezentację nowego obiektywu FE 50–150 mm F2 GM można obejrzeć tutaj:

Szczegółowe informacje o obiektywie FE 50–150 mm F2 GM znajdują się pod adresem: https://www.sony.pl/electronics/aparaty-obiektywy/sel50150gm

Sony FE 50-150 mm f/2 GM

Uwagi: 

i Stan z chwili zapowiedzi produktu w kwietniu 2025 r. Badanie przeprowadzone przez Sony wśród obiektywów do aparatów z wymiennymi obiektywami.
ii Bez uchwytu do statywu.
iii Warunki testowe Sony. W pewnych warunkach maksymalna szybkość zdjęć seryjnych może być mniejsza. W trybie ostrości AF-C szybkość zdjęć seryjnych może być różna.
iv Informacje o zgodności aparatów i kamer podano pod adresem https://www.sony.net/dics/breathing/
Włączenie tej funkcji może nieznacznie zmienić kąt widzenia i jakość obrazu. Nie gwarantuje się skuteczności kompensacji w każdej sytuacji.

v Nie gwarantuje się stuprocentowej odporności na pył i wilgoć.


Komentarze czytelników (98)
  1. Amadi
    Amadi 22 kwietnia 2025, 12:41

    Sugerowana polska cena detaliczna – 19500 zł

  2. PDamian
    PDamian 22 kwietnia 2025, 16:10

    Jak za darmo.

    -Oto 20000 zł.
    Reszty nie trzeba.

  3. molon_labe
    molon_labe 22 kwietnia 2025, 16:15

    19500 zł.....ale to chyba na rynku amerykańskim, po uwzględnieniu 145% cła na wyroby z ChRL?

  4. Bahrd
    Bahrd 22 kwietnia 2025, 16:15

    Da się dopiąć TCx1.4?

  5. rhalf
    rhalf 22 kwietnia 2025, 16:17

    Czyli ta sama długość co 70-200 2.8 ale o połowę grubszy.

  6. Wojt_wro
    Wojt_wro 22 kwietnia 2025, 16:18

    Łał. Stałe 2.0 w takich ogniskowych, mega sprawa.

    Ale cena też łał... :/ Chyba że sklepy nie będą się mocno "sugerować" tą ceną detaliczną i najlepiej niech wystawią za połowę tego to biorę.... (pomarzyć miło)

  7. Amadi
    Amadi 22 kwietnia 2025, 16:19

    @Bahrd - z tego co słyszałem od Arka – niestety nie. A szkoda, można by sobie zrobić 70-200/2.8

  8. Szabla
    Szabla 22 kwietnia 2025, 16:20

    @Bahrd
    Nie.

  9. Szabla
    Szabla 22 kwietnia 2025, 16:21

    Tylna soczewka jest blisko mocowania.

  10. Arek
    Arek 22 kwietnia 2025, 16:21

    Tanio nie jest, ale na razie nie ma do czego porównywać, bo nie ma konkurencji. I tak polska cena jest dość rozsądnie skalkulowana w porównaniu do zagranicznej.

    Bahrd - niestety TC nie da się podłączyć. Z tyłu jest dość płytko umieszczona nieruchoma soczewka, która uniemożliwia taką współpracę. Bardzo szkoda, że z tego zrezygnowali, bo przy połączeniu z oboma TC mielibyśmy trzy świetne szkła w jednym:

    1. 50-150 f/2.0
    2. 70-210 f/2.8
    3. 100-300 f/4

  11. molon_labe
    molon_labe 22 kwietnia 2025, 16:24

    Bahrd

    jak długo Ty się zajmujesz fotografią?

    Oczywiście, że nie.

    Tak jak napisał Amadi:
    :...można by sobie zrobić 70-200/2.8 "...i wtedy można by mieć..jak 2 obiektywy za cenę mniejszą niż łączna tych dwóch. A takie działanie nie jest przecież w naturze....biznesu obrazowania.

  12. Arek
    Arek 22 kwietnia 2025, 16:28

    Biznesowo też pewnie na to patrzyli, ale chyba bardziej kluczowe było to, żeby zejść z wagą i gabarytami, dzięki czemu 50-150 mm można pod tym względem porównywać do pierwszego 70-200 f/2.8. Chcąc zagwarantować dobrą współpracę z TC, pewnie trzeba by było zrobić obiektyw dłuższy, cięższy i być może bardziej skomplikowany optycznie, tak aby współpraca z TC była dobra.

    Z podobnych względów zrezygnowali ze stabilizacji optycznej.

  13. Szabla
    Szabla 22 kwietnia 2025, 16:32

    @molon_labe
    Pewnie dlatego do Sony FE 70-200/2,8 GM można założyć TC, ale do odpowiedników N i C nie. ;)

  14. molon_labe
    molon_labe 22 kwietnia 2025, 16:33

    ..z biznesowego punktu wiedzenia można tylko powiedzieć, że za 20000 tysi chyba nie kupi się 3 "stałek" 188 50, 85, 135, tym bardziej z serii GM,
    Kol. Szabla...
    tak czy nie?

  15. molon_labe
    molon_labe 22 kwietnia 2025, 16:34

    "188" = 1.8

  16. Szabla
    Szabla 22 kwietnia 2025, 16:35

    50/2 + 85/2 + 100/2 + 135/2 + 150/2 :)

  17. PDamian
    PDamian 22 kwietnia 2025, 16:43

    W dawnych latach robiono dwa rodzaje TC
    -wnikające w obiektywy -dla obiektywów o dłuższej ogniskowej [od 200mm]
    i nie wchodzące w obiektywy [dla obiektywów o ogniskowej poniżej 200mm]

    np. link

  18. rhalf
    rhalf 22 kwietnia 2025, 16:44

    Sauron 35-150 ma wiele z nim wspólnego.

  19. Szabla
    Szabla 22 kwietnia 2025, 17:06

    Górną ogniskową.

  20. Arek
    Arek 22 kwietnia 2025, 17:13

    Nawet cały zakres 50-150 mm :)

  21. Szabla
    Szabla 22 kwietnia 2025, 17:21

    Poza stałym światłem w tym zakresie. ;)

  22. molon_labe
    molon_labe 22 kwietnia 2025, 17:24

    Szabla
    ..tak przeczuwałem.....tyle "stałek"....ale chyba, zgodzisz się, że mimo wszystko, nie można powiedzieć, że cena tego obiektywu to okazja... jak od... pasera?

    Moim zdaniem...jeśli obraz nie będzie korygowany cyfrowo, to gdybym był w systemie Sony, zgromadziłbym budżet, żeby taki obiektyw mieć. Bo to zupełnie inna jakość, która przekłada się na jakość życia, ...cokolwiek to znaczy.

  23. Arek
    Arek 22 kwietnia 2025, 17:29

    molon_labe - obiektyw nie wymusza żadnej korekty cyfrowej w korpusie. Wszystko możesz mieć na OFF.

  24. Szabla
    Szabla 22 kwietnia 2025, 17:30

    Dla mnie, już 24-70/2,8 jest zbyt duży. ;)

  25. molon_labe
    molon_labe 22 kwietnia 2025, 17:39

    "...obiektyw nie wymusza żadnej korekty cyfrowej w korpusie."

    Sadząc po rozmiarze soczewki wejściowej tak właśnie powinno być..bez kompromisu....soczewka nie ma znaczącej krzywizny, więc "rogi" obrazu powinny być jasne i ostre...

  26. leszek3
    leszek3 22 kwietnia 2025, 17:41

    To nie jest 200/1.8 czy 200/2.0 vr, ale cenę warto rozważyć w tym kontekście.

  27. JdG
    JdG 22 kwietnia 2025, 19:05

    zakres 50-150 mm w fufu jest taki sobie a "szkło" waży prawie 1,5 kg, niedawno pisano o Nikkorze 135/1,8, który nie jest co prawda tak elastyczny, ale w zasadzie mógłby ogarnąć to się w takim zakresie głównie fotografuje a waży jednak tylko ca 1 kg;

    w m4/3 taki obiektyw to byłoby już zupełnie co innego i może nawet byłby to hit (ekwiwalent 100-300/2) - piszę o tym nie z sugerowanej przez wielu (tzn. Negatywa itp.) złośliwości wobec fanów fufu, ale dlatego, że krążą plotki o takim obiektywie w m4/3;

    podobno nawet ten obiektyw nawet jest już testowany, tylko nie ma całkowitej pewności co do jego parametrów, ale jedną z możliwości jest właśnie 50-150/2; w m4/3 byłby to hit, choć nie byłby raczej tańszy niż ten Sony;

    w starym systemie 4/3 był już obiektyw 150/2 (1,5 kg) i był on znakomity, ten Sony jest jednak zoomem i waży deczko mniej jednak, co trzeba docenić, nawet mimo tego, że szersza cześć zakresu ogniskowych jest mało ciekawa.

  28. Arek
    Arek 22 kwietnia 2025, 19:08

    Posiadanie standardu 2/50 i portretówek 2/85 oraz 2/135 w jednym szkle jest mało ciekawe? Ciekawe...

  29. Arek
    Arek 22 kwietnia 2025, 19:23

    Swoją drogą mamy teraz bardzo fajną sytuację na rynku. Z jednej strony udane modele Tamrona i Samyanga 35-150 mm f/2-2.8, z drugiej strony zaprezentowane właśnie Sony 50-150 mm f/2. Teraz przydałaby się jeszcze premiera Sigmy w stylu 50-135 mm f/1.8, żeby oferta była jeszcze szersza i żeby to się ładnie zazębiało z sigmową 24-45 mm f/1.8.

  30. PDamian
    PDamian 22 kwietnia 2025, 19:53

    Arek:
    "Bahrd - niestety TC nie da się podłączyć. Z tyłu jest dość płytko umieszczona nieruchoma soczewka, która uniemożliwia taką współpracę. Bardzo szkoda, że z tego zrezygnowali, bo przy połączeniu z oboma TC mielibyśmy trzy świetne szkła w jednym:
    1. 50-150 f/2.0
    2. 70-210 f/2.8
    3. 100-300 f/4"

    -Nie znam żadnego obiektywu -nawet stałoogniskowego,
    który byłby "świetny" z TC 2x.
    Chętnie poznam.


    Arek:
    "molon_labe - obiektyw nie wymusza żadnej korekty cyfrowej w korpusie. Wszystko możesz mieć na OFF."

    -A które nie są w "Sony FE 50-150 mm f/2 GM - zdjęcia przykładowe" link
    na OFF?

  31. rhalf
    rhalf 22 kwietnia 2025, 21:11

    Właśnie zobaczyłem jak chodzi AF w tym słoiku. Sony chyba użyło portali do teleportacji soczewek. link
    Muszę przestać oglądać te recenzje, bo czuję się jak jaskiniowiec z moim sprzętem.

  32. Bahrd
    Bahrd 22 kwietnia 2025, 21:35

    Panowie - dziękuję.

    Molon: "jak długo Ty się zajmujesz fotografią?"

    Aaaaa, bo Ty z tych, co myślą, że z wiekem przybywa nam przymiotów wszelakich? ;) Więc ten biznes też "is filled to the brim with unrealistic [marzycieli] who thought their ass would age like wine!" [ link ]! :D

    A kombinowałem tak: 70-200 to teraz ~12 500zł, zaś to nowe szkło + ewentualny konwerter, to (póki co) prawie dwa razy tyle - więc chyba nadal opylałoby się mieć oba w ofercie? Co więcej, gdyby jednak zdecydowali się na projekt kompatybilny z konwerterem, to przecież mogliby cenę odpowiednio "zrekalkulować"?

  33. chwytamznieba
    chwytamznieba 22 kwietnia 2025, 22:11

    Trzeba przyznać, że w ostatnich latach w optyce fotograficznej dzieje się wybitnie dużo, moim zdaniem znacznie więcej niż w korpusach.
    Cała fundamentalna dla wielu koncepcja budowania szklarni powoli wywracana jest do góry nogami.

  34. JdG
    JdG 22 kwietnia 2025, 22:46

    > Posiadanie standardu 2/50 i portretówek 2/85 oraz 2/135 w jednym szkle jest mało ciekawe? Ciekawe... [Arek]

    w tym obiektywie najciekawsza jest końcówka, czyli 150 mm, w tej kwestii jest choćby ów Nikkor Plena, który mały nie jest, ale wygląda na bardzo dobry; zaś gdybyś wziął stałki f/1,8, czyli jaśniejsze niż ten Sony, to wyszło by w wadze tyle samo albo i mniej, ewentualnie minimalnie więcej, zależnie od wyboru; choć w sumie mogłoby to wypaść sporo taniej;

    obiektyw jest nieco ciężki jednak i obejmuje zasięg pól widzenia obsługiwany osobno przez mnóstwo sprzętu różnej wagi, jakości i ceny, i np. w zakresie od 50 do 85 mm i f 1/8 przez sporo tańsze i lżejsze obiektywy, w zakresie 135-150 mm też pewnie będzie lżej i taniej (cały czas mowa o fufu oczywiście); IMHO to są zakresy nieco rozdzielne dla większości fotografów, nie warto dźwigać takiego grzmota, skoro robotę w tych zakresach można załatwić taniej i sprawniej innym sprzętem;

    półtorakilogramowy obiektyw, do którego trzeba jednak dokręcić od pół do 1 kg aparatu właściwego, to jednak spora przesada dla amatora; nie wątpię jednak, że znajdzie on jakichś nabywców, zwłaszcza jak zabłyśnie jakością optyczną;

    szkoda tylko, że nie da się go wzbogacić telekonwerterem, przy tej jasności dałoby dalej bardzo sprawny instrument, może nawet 100-300 mm, kiedy miałby jasność f/4, wciąż bardzo dobrą.

  35. JarekB
    JarekB 22 kwietnia 2025, 23:31

    @JdG
    Jeżeli znajdziesz 3 stałki (50, 85, 135) klasy GM... Podpowiem, że 1.8/135 GM to 950g, czyli zostało Tobie IMHO 400g na dwie stałki GM - obawiam się, że jeżeli weźmiesz nawet pół-wyroby nie sygnowane klasą G (typu 1.8/50), to IMHO przekroczysz magiczne 1.340g omawianego tu obiektywu..

  36. JdG
    JdG 22 kwietnia 2025, 23:52

    > to IMHO przekroczysz magiczne 1.340g omawianego tu obiektywu..

    nie magiczne, bo zaokrągliłem to do 1,5 kg, poza tym zabezpieczyłem się - patrz wyżej (... ewentualnie minimalnie więcej, zależnie od wyboru);

    zresztą, z pewnością coś się znajdzie, bo akurat "stałek" standardowych i portretowych jest od groma; a nawet jak wypadnie ok. 2 kg to wiele sytuacji to nie zmieni, bo i tak będzie już dużo.

  37. BlindClick
    BlindClick 23 kwietnia 2025, 02:25

    Fajowo, 50-150, wydaje mi się bym się polubił z takim zakresem, nie ma szerokiego końca, ale super ostre 150 na f2 i 60MP, po przycięciu 200 spokojnie uda.
    Do tego fajny obrazek, coś mi się wydaje że Sony podprowadzilo inżynierów z Zeissa bo coś im dziwnie często wychodzą zarabiaste szkła i nawet obudowy są superanckie!

  38. sanescobar
    sanescobar 23 kwietnia 2025, 11:51

    @JdG, napisał:
    "czyli jaśniejsze niż ten Sony, to wyszło by w wadze tyle samo albo i mniej, ewentualnie minimalnie więcej"

    Zaczynasz przejmować narrację od Glapińskiego?

    @Arek, napisał:
    "Posiadanie standardu 2/50 i portretówek 2/85 oraz 2/135 w jednym szkle jest mało ciekawe? Ciekawe... "

    Jak się nie robi zdjęć to bez różnicy

  39. Hubert Multana
    Hubert Multana 23 kwietnia 2025, 13:07

    Swego czasu RF 28-70 f2 definiował standard. Sony wyrównał i podbił poprzeczkę w trzy miesiące.

  40. Boa
    Boa 23 kwietnia 2025, 13:34

    @Hubert, chyba nie tyle w trzy miesiące, co PO trzech miesiącach, bo zabrzmiało jakby tyle im zajęły prace nad tym 50-150 ;)

  41. lord13
    lord13 23 kwietnia 2025, 17:14

    @JdG
    "w m4/3 taki obiektyw to byłoby już zupełnie co innego i może nawet byłby to hit"

    Tylko zapominasz, że w ff mamy też matryce wysokorozdzielcze, a jednym guzikiem można się przełączyć w tryb aps-c i już mamy ekwiwalent 225 mm.

    "nie magiczne, bo zaokrągliłem to do 1,5 kg"

    Nie zaokragliles, tylko przeklamales, jak zwykle zresztą. Jakby zaokrąglić do jednego miejsca po przecinku, to byłoby 1,3 kg.

    "a nawet jak wypadnie ok. 2 kg to wiele sytuacji to nie zmieni, bo i tak będzie już dużo."

    Czyli różnica między 1,3 kg a 2 kg już bez znaczenia, ale Nikkor Plena jest już zauważalnie lżejszy ważąc tylko 1 kg?

  42. Hubert Multana
    Hubert Multana 23 kwietnia 2025, 19:10

    No jak zwał tak zwał, chodziło o to że po latach przestoju nie tylko zaprezentowali blizaniacze szkło które najprawdopodobniej jest na wielu polach lepsze ale także jego jeszcze lepsze przedłużenie. O ile mniejsza i lżejsza kopia 28-70 robiła wrażenie tak była to pewna odtwórczość. Tutaj jest całkowita świeżość.

  43. JarekB
    JarekB 23 kwietnia 2025, 19:31

    @lord13
    'Nie zaokragliles, tylko przeklamales, jak zwykle zresztą.'

    Kolega dokonał prawidłowego zaokrąglenia, niepotrzebnie się czepiasz.

  44. lord13
    lord13 23 kwietnia 2025, 20:17

    @JarekB
    "Kolega dokonał prawidłowego zaokrąglenia"

    link

  45. JarekB
    JarekB 23 kwietnia 2025, 21:51

    Dziękuję za linka, którego byłem nie otworzyłem, ponieważ wiem, iż kolega dokonał prawidłowej operacji logicznej.

  46. Szabla
    Szabla 23 kwietnia 2025, 22:45

    Fuzzy logic, zapewne. ;)

  47. Bahrd
    Bahrd 23 kwietnia 2025, 23:14

    A to w Minoltach się nie sprawdziła?

    PS
    Lofti Zadeh bywał w Polsce na przełomie wieków i zdaje się upodobał sobie pieczoną golonkę z chrzanem.

  48. Szabla
    Szabla 23 kwietnia 2025, 23:17

    Chyba nie, skoro Minolta już nie produkuje sprzętu foto.

  49. molon_labe
    molon_labe 24 kwietnia 2025, 06:25

    "....upodobał sobie pieczoną golonkę z chrzanem."

    ..no i okazuje się, że teoria, teorią, a jak przyszło co do czego, to jednak ...konkretny facet.

  50. molon_labe
    molon_labe 24 kwietnia 2025, 06:30

    Mnie się spodobała jego definicja....naszej głupoty - "„istnieją różne poziomy zrozumienia”

  51. człowiek
    człowiek 24 kwietnia 2025, 07:11

    Witam

    Patrząc na cenę , wagę ......
    coraz bardziej się uświadamiam że wyjście z systemu Sony
    było trafną decyzją.

    Pozdrawiam serdecznie

  52. Szabla
    Szabla 24 kwietnia 2025, 07:18

    Uff. Sława i chwała.

  53. molon_labe
    molon_labe 24 kwietnia 2025, 08:45


    " ...wyjście z systemu Sony było trafną decyzją.

    :)
    ..powiem więcej...jest za późno, żeby ..wejść ..do Sony.

  54. Boa
    Boa 24 kwietnia 2025, 08:48

    @człowiek
    "Witam

    Patrząc na cenę , wagę ......
    coraz bardziej się uświadamiam że wyjście z systemu Sony
    było trafną decyzją."

    No tak... miałbyś Sony, jeszcze by Ci kto nakazał kupić, dźwigać i co gorsza fotografować takim drogim klocem...
    Tymczasem przeszedłeś do Nikona? Canona? Olympusa? Fuji? A tam mają odpowiedniki tegoż nieporównywalnie tańsze i co najważniejsze lżejsze :D :D :D

  55. Bahrd
    Bahrd 24 kwietnia 2025, 08:53

    Szabla: "Chyba nie, skoro Minolta już nie produkuje sprzętu foto."

    Teraz nie, ale wówczas - biorąc pod uwagę ograniczone możliwości obliczeniowe ówczesnych aparatów - to było bardzo ciekawe i niesztampowe podejście.


    Molon: „istnieją różne poziomy zrozumienia”

    Otóż to - kluczowe wydaje się uświadomić sobie (najlepiej za każdym razem, ale... to jednak męczące† ;), że nawet jak nam się wydaje, że rozumiemy, to może nam się nadal tylko wydawać.

    ——
    † Poza tym przyznać się do wątpliwości wśród ♪♫tych, co tępo w siebie wierzą, gdy nawet już ich dławi własny pęd♫♪, to jakby wychodzić podwójnie na głupka!
    Ale co tam... :D

  56. Boa
    Boa 24 kwietnia 2025, 09:05

    @Szabla
    "Uff. Sława i chwała."

    Krzychu, chyba szałwia i chałwa :D

  57. Dartixon
    Dartixon 24 kwietnia 2025, 09:43

    Ileeeeee?! Ja myślałem że takie szkietylko to 3000 a nie dobry samochód

  58. Szabla
    Szabla 24 kwietnia 2025, 09:48

    Jakiż to dobry samochód za 20k? :D

  59. RobKoz
    RobKoz 24 kwietnia 2025, 09:50

    Widziałem zdjęcia z tego szkła i jestem pod wrażeniem. Kawał dobrej inżynierskiej roboty! Brawo Sony!

    Są szkła robione jako "pokaz siły", ale to nie jest ten przypadek, jestem pewien że znajdzie wielu nabywców.

    Pamiętam jak Canon pokazał 28-70 / 2.0 - w komentarzach na optycznych były te same narzekania - po co, na co, kto to kupić, za drogi, za ciężki i tak dalej.

    A tymczasem za wielką wodą masa ślubniaków od razu kupiła to szkło a byli i tacy co dla tego szkła zmieniali system. Tu może być podobnie.

    A cena to nie problem. Jak ktoś foci na ślubach to wrzuca w koszty i nawet nie zauważy gdy to mu się zamortyzuje. Swoją drogą nie zazdroszczę dziś młodym. Gdy się żeniłem fotograf brał 1/3 średniej pensji, a koszt tzw. talerzyka to było około 1/10 średniej pensji. Dziś fotograf bierze 2/3 średniej pensji, a koszt tzw. "talerzyka" to około 1/5 średniej pensji.

  60. Rafiki
    Rafiki 24 kwietnia 2025, 10:08

    Co do ceny.
    50-150/2 jest wyceniony o ok 3500 PLN wyżej od obiektywu Canon 70-200/2.8 RF L IS USM Z. Myślę że nie jest to duża różnica…

  61. molon_labe
    molon_labe 24 kwietnia 2025, 12:52

    Cena ..to cena...jest kilka definicji.

    Ale, moim zdaniem, ten obiektyw zaznacza nową strategię Sony.

    Sony i Canon to bezpośrednio 70% rynku. Pośrednio udział Sony jest większy, bo są obiektywy i aparty z sensorami SSS pod innymi firmami.

    Jednak. obie firmy wyczerpały już swój bezpośredni potencjał wzrostu na małym rynku. Więc Canon, który był silniejszy na mniej wrażliwym na ceny sprzętu rynku " pro"- , zaczął "spijanie śmietanki" nieco wcześniej i zmianą mocowania, prawnymi bataliami zamknął system od obiektywów po baterie., a teraz robi to Sony. Po prostu, rynek obiektywów dla poszukiwaczy cen, zostawi licencjonowanym firmom chińskim, a obiektywy wysokomarżowe i aparty "pro" zrekompensują ten wzrost udziału producentów chińskich.
    Tanio wiec już było...a wraz ze wzrostem udziału firm chińskich..paradoksalnie będzie coraz drożej. Taki trick.

  62. Szabla
    Szabla 24 kwietnia 2025, 13:11

    Ale firmy chińskie nie będą wiecznie takie tanie...

  63. JarekB
    JarekB 24 kwietnia 2025, 13:21

    ´Po prostu, rynek obiektywów dla poszukiwaczy cen, zostawi licencjonowanym firmom chińskim, a obiektywy wysokomarżowe i aparty "pro" zrekompensują ten wzrost udziału producentów chińskich.´

    Gdzieś tu zniknęła Sigma, Tamron, itd.


    ´Ale, moim zdaniem, ten obiektyw zaznacza nową strategię Sony.´

    Moim zdaniem nie ma tu niczego nowego. GM był zawsze drogi.

  64. molon_labe
    molon_labe 24 kwietnia 2025, 13:37

    Sigma nie zniknęła. Buduje swoją strategię, zmieniła znak firmowy, opakowania na eleganckie, jej PR- kojarzy Sigmę z Chanell, CEO Sigmy to dżentelmen, powiedziałbym ..dandys, ale to słowo ma niezasłużenie zła konotację.
    Obiektywy i aparty są nowatorskie...to firma dla eleganckiego środka. To taki zawsze "dobry i pewny" wybór. Droga dla "poszukiwaczy" atrakcyjna dla indywidualistów.

    "nie ma tu niczego nowego..."
    :)
    no to nie pogadamy
    :)

  65. PDamian
    PDamian 24 kwietnia 2025, 13:49


    Sony produkuje go w Tajlandii,
    a nie Chinach.

    [i w tym temacie o tym mowa,
    a nie w tym w którym optyczne ten mój wpis zamieściło]

  66. PDamian
    PDamian 24 kwietnia 2025, 13:51
  67. molon_labe
    molon_labe 24 kwietnia 2025, 14:03

    eee..Kol. Szabla
    ..ten podlinkowany przez PDamian obiektyw na numer 1 800 714.
    Jak go rozkodować?
    Z całym szacunkiem dla wielkości firmy, ale nie wydaje mi się, że to porządkowy numer wyprodukowanej sztuki.

  68. Negatyw
    Negatyw 24 kwietnia 2025, 14:13

    To jest porządkowy numer wyprodukowanej sztuki, tylko numerują od końca, z numerem 1 ma być ostatnia wyprodukowana sztuka.

  69. molon_labe
    molon_labe 24 kwietnia 2025, 14:17

    to dlaczego mieli zamiar wyprodukować akurat 1 800 715?

  70. Negatyw
    Negatyw 24 kwietnia 2025, 14:25

    @RobKoz:
    "A cena to nie problem. Jak ktoś foci na ślubach to wrzuca w koszty i nawet nie zauważy gdy to mu się zamortyzuje. Swoją drogą nie zazdroszczę dziś młodym. Gdy się żeniłem fotograf brał 1/3 średniej pensji, a koszt tzw. talerzyka to było około 1/10 średniej pensji. Dziś fotograf bierze 2/3 średniej pensji, a koszt tzw. "talerzyka" to około 1/5 średniej pensji."

    No właśnie, wrzuca w koszty i ktoś te koszty ponosi.

  71. Negatyw
    Negatyw 24 kwietnia 2025, 14:39

    @molon_labe:
    "to dlaczego mieli zamiar wyprodukować akurat 1 800 715?"

    Mają ludzi od planowania produkcji, jak w każdym biznesie.

  72. Szabla
    Szabla 24 kwietnia 2025, 14:48

    Wydaje mi się, że początek numeracji 1800 dotyczy serii przedseryjnych.

  73. Szabla
    Szabla 24 kwietnia 2025, 14:49

    No dobra. Egzemplarzy przedseryjnych.

  74. molon_labe
    molon_labe 24 kwietnia 2025, 15:06

    ...zbierałem interesujące mnie obiektywy z jak najniższymi numerami., a już bardzo chętnie .... "przedprodukcyjne" właśnie.

    Pisałem do firm i czasem nawet...przysyłali w.... różnych cenach, a raz nawet free.
    Te przedprodukcyjne nie wyglądały jak nowe.

    Od pewnego czasu...w zasadzie jest jedna odpowiedź., że "uległy dekompozycji w celu oceny .... "

  75. lord13
    lord13 24 kwietnia 2025, 16:01

    @JarekB
    "ponieważ wiem, iż kolega dokonał prawidłowej operacji logicznej."

    JdG i logika to oksymoron. Podał przykłady 3 obiektywów, których masa po zaokrągleniu do jednego miejsca po przecinku to odpowiednio 1,0, 1,3 i 1,6 kg, tymczasem u niego ten pierwszy ważył 1 kg, a pozostałe dwa ca 1,5 kg i sugerował, że pierwszy jest zauważalnie lżejszy od drugiego, który jest deczko lżejszy od trzeciego, zwykła manipulacja liczbami.

  76. lord13
    lord13 24 kwietnia 2025, 16:34

    @molon_labe
    "i zmianą mocowania, prawnymi bataliami zamknął system od obiektywów po baterie., a teraz robi to Sony"

    Niby w jaki sposób Sony zamyka system? Bo wypuścili obiektyw o unikalnych parametrach?

    "Tanio wiec już było."

    Mówisz? To szkło kosztuje u nas 2,5 średnie krajowe, taki Olympus 150/2, będąc prostszą konstrukcją na dwukrotnie mniejsze koło obrazowe, wchodził na rynek 17 lat temu z ceną równoważną 2,8 średniej krajowej, a z zoomów ff te 15 lat temu, to za 2,5 średniej krajowej można było kupić 70-200/2.8.

  77. RobKoz
    RobKoz 24 kwietnia 2025, 16:40

    @Negatyw

    "No właśnie, wrzuca w koszty i ktoś te koszty ponosi."

    Koszt profesjonalnego body i świętej trójcy w relacji do średniej pensji znacznie spadł przez te lata, a jednak koszt fotografa na wesele w relacji do średniej pensji znacznie wzrósł.

  78. sektoid
    sektoid 24 kwietnia 2025, 17:22

    Obsesja weselnego kotleta. Małpa do tego wystarczy.

  79. molon_labe
    molon_labe 24 kwietnia 2025, 17:58

    RobKoz
    ...ale wiesz, że np. w 2010 roku przy działalności składka zdrowotna była w wysokości 200 zł 93 gr. a obecnie 9% dochodu i nie pomniejsza podstawy do opodatkowania?

  80. JdG
    JdG 24 kwietnia 2025, 20:56

    > JdG i logika to oksymoron. Podał przykłady 3 obiektywów, których masa po zaokrągleniu do jednego miejsca po przecinku to odpowiednio 1,0, 1,3 i 1,6 kg, tymczasem u niego ten pierwszy ważył 1 kg, a pozostałe dwa ca 1,5 kg i sugerował, że pierwszy jest zauważalnie lżejszy od drugiego, który jest deczko lżejszy od trzeciego, ...[lord13]

    lord13 mnie chyba wręcz nienawidzi, skoro się czepia w tak głupi sposób, przecież zacytowany opis wagomiarów jest prawidłowy, wszystko się zgadza (w zaokrągleniu do pól kg, czy innym);

    > zwykła manipulacja liczbami.

    liczbami przybliżonymi; no, ale jakim szatańskim celom miałaby ta straszna manipulacja służyć?

    Obiektyw nie jest nadmiernie lekki - 1,5 kg to jeszcze nie jest źle, sporo jest dużo cięższych, jednak praca "z ręki" takim sprzętem przyjemna już nie będzie; ale zanosi się, że to jednak dobry optycznie przyrząd, w dodatku zoom, wprawdzie w umiarkowanie interesującym zakresie, ale jednak daje pewną elastyczność w kreowaniu kadru; zatem, można sądzić, że niektórzy to docenią;

    jasny obiektyw, jak ten (f/2), w dodatku dobry optycznie, to jednak spory potencjał, na to warto wydać nawet większą kasę; aczkolwiek szkoda, że zrezygnowano z możliwości użycia telekonwertera, który mógłby podnieść walory tego instrumentu.

  81. JdG
    JdG 24 kwietnia 2025, 21:17

    W zastosowaniach imprezowo-ślubnych ten obiektyw może być nawet hitem, jasność daje mu wyraźną przewagę nad typem f/2,8, we wnętrzach to bardzo znacząca przewaga; a zawodowcy, dla dobra sprawy, są zdolni wiele znieść, więc te 2 kg na jednym ramieniu i jakieś 1,5 na drugim to raczej w sumie "małe piwo"; cena spora, ale się amortyzuje jednak; tak, to wygląda na dobry przyrząd.

  82. Marek_N
    Marek_N 24 kwietnia 2025, 23:15

    "Zawodowiec" to taki typ, który może nie jest mistrzem fotografii, ale wie kiedy używać odpowiednich narzędzi.

    Tam gdzie światła sporo użyje zooma f/2.8 czy nawet f/4 o większym zakresie. Tam gdzie światła mniej, a akcja wartka, użyje jedną czy dwie stalki f/1.4. Pewnie nie raz przyda mu się też UWA.

    I co bardzo ważne - wie jak się wtopić w tłum, a przynajmniej nie być w centrum uwagi.

    50-150 f/2 na ślubie / weselu? Wątpię!

  83. Szabla
    Szabla 24 kwietnia 2025, 23:25

    Praktyka czy teoria?

  84. Marek_N
    Marek_N 25 kwietnia 2025, 00:24

    Praktyka w którym momencie imprezy jaki obiektyw będzie potrzebny?

    Czy teoria, że lepiej to wszystko ogarnąć jednym "klocem"?

  85. Szabla
    Szabla 25 kwietnia 2025, 07:26

    Chodzi o Twoje uwagi. Jeżeli nie jesteś fotografem ślubnym, to są oderwane od rzeczywistości.

  86. tor19
    tor19 25 kwietnia 2025, 07:38

    Tak swoja drogą. W USA ma być za ok. 3900$
    Kurs dolara jest niski.
    U nas powinno być poniżej 15 tys. zł a ma kosztować prawie 2o tys.

  87. Szabla
    Szabla 25 kwietnia 2025, 07:58

    Odejmij 23% podatku VAT od polskiej ceny.

  88. JarekB
    JarekB 25 kwietnia 2025, 09:41

    ´W USA ma być za ok. 3900$´

    Pośpiesz się! Cła w USA, te rzeczy, jest jeszcze jakieś 70+ dni karencji. No i dodaj sales tax, ale to wiadomix. Wracając do Europy nie zapomnij przejść przez czerwoną bramkę na lotnisku, aby zgłosić wwóz do naszego obszaru celnego.

  89. tor19
    tor19 25 kwietnia 2025, 09:56

    Trudno powiedzieć jak cła USA wpłyną na ceny sprzętu u nas.
    Gdzieś czytałem, że Canona w Maju ma ogłosić obniżki cen.
    Inaczej sprzedaż na pewno im spadnie.
    Ale może to tylko plotka.

  90. lord13
    lord13 25 kwietnia 2025, 09:57

    @JdG
    "zacytowany opis wagomiarów jest prawidłowy, wszystko się zgadza (w zaokrągleniu do pól kg, czy innym);"

    A jak zaokraglimy do liczb całkowitych, to ten obiektyw waży ca 1 kg, wszystko się zgadza i to całkiem lekko jak na swoje parametry.

  91. lord13
    lord13 25 kwietnia 2025, 10:03

    @tor19
    "Kurs dolara jest niski.
    U nas powinno być poniżej 15 tys. zł a ma kosztować prawie 2o tys"

    Tyle lat wałkowania tematu, a niektórzy nadal nie rozumieją że ceny w sklepach w USA są cenami netto. U nas netto to 16 tys.

  92. Negatyw
    Negatyw 25 kwietnia 2025, 11:41

    @lord13:
    "A jak zaokraglimy do liczb całkowitych, to ten obiektyw waży ca 1 kg, wszystko się zgadza i to całkiem lekko jak na swoje parametry."

    @JarekB:
    "Kolega dokonał prawidłowego zaokrąglenia, niepotrzebnie się czepiasz." (kolega @JdG)

    Zgadzam się z @JdG i @JarekB. Najpierw zaokrąglamy 1,3 kg do 1,5 kg. Później te 1,5 kg zaokrąglamy do liczby całkowitej i mamy 2 kg. A jak te 2 kg jeszcze słabo pasuje nam do porównania to możemy zaokrąglić do 3 kg i nam wyjdzie, że jest 3 razy cięższy od tego obiektywu jedno kilogramowego i prawie 2 razy cięższy od tego 1,6 kg.

  93. RobKoz
    RobKoz 25 kwietnia 2025, 12:10

    @molon_labe

    "...ale wiesz, że np. w 2010 roku przy działalności składka zdrowotna była w wysokości 200 zł 93 gr. a obecnie 9% dochodu i nie pomniejsza podstawy do opodatkowania?"

    W 20 lat koszt fotografa ślubnego wzrósł z 500zł do 3k. To sporo więcej niż wzrost obciążeń z działalności. I odpowiada raczej wzrostowi kosztów wszystkich usług - podałem też koszt tzw. "talerzyka", który też wzrósł dwukrotnie w relacji do średniej pensji z 150 do 800. To też znacznie więcej niż wzrost kosztów działalności czy inflacja.

    Po prostu jesteśmy coraz bogatszym społeczeństwem więc ceny usług są coraz wyższe bo jesteśmy gotowi tyle zapłacić.

    Wszyscy moi kumple fotografowie ćwierć wieku temu rozważali rzucenie zawodu (część rzuciła) pozostali sobie dorabiali zleceniami dla prasy, zdjęciami w studio, ganianiem po szkołach i tak dalej, a mimo to żyli raczej od pierwszego do pierwszego. Dziś nie znam ani jednego biednego fotografa, albo takiego który by się martwił za co przeżyje kolejny miesiąc czy kwartał.

  94. Negatyw
    Negatyw 25 kwietnia 2025, 13:05

    @RobKoz, pamiętam te czasy. Jak zamknęli stocznie to ci co mieli lustrzanki zostawali fotografami. Jak było dużo fotografów to cena za usługę była niższa.

  95. Szabla
    Szabla 26 kwietnia 2025, 09:27

    Wzrost cen usług świadczy o tym, że powrócili do pracy w stoczni. ;)

  96. Negatyw
    Negatyw 26 kwietnia 2025, 09:47

    Nie, Obajtek ich zatrudnił w Orlenie.

  97. sektoid
    sektoid 27 kwietnia 2025, 12:12

    Normalnie kotlet inaczej smakuje :D

  98. Szabla
    Szabla 27 kwietnia 2025, 14:47

    Hot dog raczej.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.