Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Samsung NX100 - test aparatu

18 lutego 2011

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla Samsunga NX100 prezentujemy na poniższym wykresie.

Samsung NX100 - Zakres tonalny

Widać praktycznie liniową zależność zakresu tonalnego od czułości ISO. Całkowity zakres utrzymuje się na poziomie 8.3 EV, co można rzec, jest wartością standardową. Znacznie ciekawsza (z praktycznego punktu widzenia) dynamika tonalna wysokiej jakości prezentuje się natomiast trochę gorzej. Przykładowo, aparat Sony NEX-5 dla czułości ISO 200 i ISO 1600 uzyskiwał odpowiednio 6.9 i 4.1 EV, podczas gdy NX100 uzyskuje 5.6 i 3.3 EV. W tej kategorii Samsunga wyprzedza również (choć raczej symbolicznie) Olympus E-PL1, który dla powyższych czułości uzyskiwał odpowiednio 5.9 i 3.8 EV.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić również wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.


----- R E K L A M A -----

ISO Granica bieli
100 Samsung NX100 - Zakres tonalny
200 Samsung NX100 - Zakres tonalny
400 Samsung NX100 - Zakres tonalny
800 Samsung NX100 - Zakres tonalny
1600 Samsung NX100 - Zakres tonalny
3200 Samsung NX100 - Zakres tonalny
6400 Samsung NX100 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Samsung NX100 - Zakres tonalny
200 Samsung NX100 - Zakres tonalny
400 Samsung NX100 - Zakres tonalny
800 Samsung NX100 - Zakres tonalny
1600 Samsung NX100 - Zakres tonalny
3200 Samsung NX100 - Zakres tonalny
6400 Samsung NX100 - Zakres tonalny

Przydatność surowych 48-bitowych plików TIFF (uzyskanych programem dcraw z oryginalnych plików SRW) do dalszej obróbki sprawdzamy za pomocą odpowiednich zdjęć testowych i poddając je operacjom rozjaśniania oraz przyciemniania o 4 EV w programie Adobe Lightroom. Zdjęcia wykonane zostały dla czułości ISO 100 przy przysłonie f/16 i czasie 30 sekund oraz ISO 1600, przysłonie f/16 i 2 sekundach. Wyniki obróbki umieszczamy poniżej, porównując je do analogicznych zabiegów na plikach z aparatów Sony NEX-5 oraz Olympus E-PL1.

Samsung NX100 - Zakres tonalny


100 ISO
0 EV
+4 EV
NX100
Samsung NX100 - Zakres tonalny Samsung NX100 - Zakres tonalny
E-PL1
Samsung NX100 - Zakres tonalny Samsung NX100 - Zakres tonalny
NEX-5 (ISO200)
Samsung NX100 - Zakres tonalny Samsung NX100 - Zakres tonalny
1600 ISO
NX100
Samsung NX100 - Zakres tonalny Samsung NX100 - Zakres tonalny
E-PL1
Samsung NX100 - Zakres tonalny Samsung NX100 - Zakres tonalny
NEX-5
Samsung NX100 - Zakres tonalny Samsung NX100 - Zakres tonalny


Rozjaśnianie ciemnych partii obrazu idzie Samsungowi NX100 dość opornie, trochę lepiej pod tym kątem spisuje się Sony NEX-5, co zresztą pokrywa się z pomiarem zakresu tonalnego z początku rozdziału. Dla ISO 1600 każdy z aparatów odkrywa przede wszystkim szum, choć pośród niego to Sony zdaje się zawierać najwięcej informacji.

Odzyskiwanie szczegółów z jasnych partii obrazu wypada natomiast w gruncie rzeczy równie nieskutecznie dla wszystkich aparatów. Pokazywane fragmenty różnią się trochę obszarem przepaleń, ale jeżeli dobrze je przeanalizujemy, ujrzymy, że żaden z aparatów nie był w stanie tej sytuacji naprawić. Niezależnie od rozpatrywanej czułości ISO.

100 ISO
0 EV
−4 EV
NX100
Samsung NX100 - Zakres tonalny Samsung NX100 - Zakres tonalny
E-PL1
Samsung NX100 - Zakres tonalny Samsung NX100 - Zakres tonalny
NEX-5 (ISO200)
Samsung NX100 - Zakres tonalny Samsung NX100 - Zakres tonalny
1600 ISO
NX100
Samsung NX100 - Zakres tonalny Samsung NX100 - Zakres tonalny
E-PL1
Samsung NX100 - Zakres tonalny Samsung NX100 - Zakres tonalny
NEX-5
Samsung NX100 - Zakres tonalny Samsung NX100 - Zakres tonalny