Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe

Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
23 marca
2020 17:31

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć przykładowych, wykonanych flagową, reporterską lustrzanką Canona - modelem 1D X Mark III.

Tradycyjnie, w aparacie wyłączyliśmy odszumianie i wyostrzanie.

Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/8 s, ISO 50
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 5.9 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/15 s, ISO 100
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 6.3 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/30 s, ISO 200
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 6.7 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/60 s, ISO 400
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 6.6 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/125 s, ISO 800
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 6.9 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/250 s, ISO 1600
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.3 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/500 s, ISO 3200
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.7 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/1000 s, ISO 6400
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.7 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/2000 s, ISO 12800
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 8.6 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/4000 s, ISO 25600
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 9.4 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/8000 s, ISO 51200
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 10.5 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/3200 s, ISO 102400
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 12.4 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/6400 s, ISO 204800
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 11.1 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/10, exp. 1/8000 s, ISO 409600
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 13 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/14, exp. 1/8000 s, ISO 819200
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 15.3 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF70-200mm f/2.8L IS III USM
Parametry: 135.0 mm f/2.8, exp. 1/1000 s, ISO 640
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 6.8 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF70-200mm f/2.8L IS III USM
Parametry: 95.0 mm f/2.8, exp. 1/1000 s, ISO 1600
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 8.2 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF70-200mm f/2.8L IS III USM
Parametry: 115.0 mm f/2.8, exp. 1/1000 s, ISO 1250
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.5 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF70-200mm f/2.8L IS III USM
Parametry: 95.0 mm f/2.8, exp. 1/1000 s, ISO 1250
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 8.5 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF70-200mm f/2.8L IS III USM
Parametry: 90.0 mm f/2.8, exp. 1/1000 s, ISO 500
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 6.6 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF70-200mm f/2.8L IS III USM
Parametry: 150.0 mm f/2.8, exp. 1/1000 s, ISO 1000
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 8.6 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF70-200mm f/2.8L IS III USM
Parametry: 102.0 mm f/2.8, exp. 1/1000 s, ISO 1000
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 8.5 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF70-200mm f/2.8L IS III USM
Parametry: 145.0 mm f/2.8, exp. 1/1000 s, ISO 1000
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.3 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF70-200mm f/2.8L IS III USM
Parametry: 190.0 mm f/2.8, exp. 1/1600 s, ISO 1000
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.6 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF70-200mm f/2.8L IS III USM
Parametry: 165.0 mm f/2.8, exp. 1/1600 s, ISO 1000
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.6 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF70-200mm f/2.8L IS III USM
Parametry: 150.0 mm f/2.8, exp. 1/1600 s, ISO 1600
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.4 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF70-200mm f/2.8L IS III USM
Parametry: 175.0 mm f/2.8, exp. 1/1600 s, ISO 2000
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 8.6 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF70-200mm f/2.8L IS III USM
Parametry: 175.0 mm f/2.8, exp. 1/1600 s, ISO 1600
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 8.9 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF70-200mm f/2.8L IS III USM
Parametry: 200.0 mm f/2.8, exp. 1/1600 s, ISO 1250
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.9 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF70-200mm f/2.8L IS III USM
Parametry: 90.0 mm f/2.8, exp. 1/1600 s, ISO 1250
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.8 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF70-200mm f/2.8L IS III USM
Parametry: 150.0 mm f/2.8, exp. 1/1600 s, ISO 1000
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.7 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF70-200mm f/2.8L IS III USM
Parametry: 95.0 mm f/2.8, exp. 1/1600 s, ISO 1250
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 8.1 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF70-200mm f/2.8L IS III USM
Parametry: 140.0 mm f/2.8, exp. 1/1600 s, ISO 1600
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 9 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF70-200mm f/2.8L IS III USM
Parametry: 150.0 mm f/2.8, exp. 1/1600 s, ISO 1250
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 8.4 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF70-200mm f/2.8L IS III USM
Parametry: 200.0 mm f/2.8, exp. 1/1600 s, ISO 1250
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 8.1 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF70-200mm f/2.8L IS III USM
Parametry: 105.0 mm f/2.8, exp. 1/1600 s, ISO 1600
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 8.1 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF70-200mm f/2.8L IS III USM
Parametry: 142.0 mm f/2.8, exp. 1/1600 s, ISO 2500
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 8.7 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF35mm f/2 IS USM
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/100 s, ISO 200
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 12.3 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF35mm f/2 IS USM
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/200 s, ISO 200
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 9.5 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF35mm f/2 IS USM
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/400 s, ISO 400
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 13.1 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF35mm f/2 IS USM
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/60 s, ISO 200
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 6.8 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF35mm f/2 IS USM
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/80 s, ISO 400
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.6 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF35mm f/2 IS USM
Parametry: 35.0 mm f/8, exp. 1/125 s, ISO 800
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 9.2 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF35mm f/2 IS USM
Parametry: 35.0 mm f/4, exp. 1/400 s, ISO 800
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.1 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF35mm f/2 IS USM
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/400 s, ISO 1600
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.7 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF35mm f/2 IS USM
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/50 s, ISO 6400
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 8.8 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF35mm f/2 IS USM
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/50 s, ISO 6400
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 8.7 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF35mm f/2 IS USM
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/125 s, ISO 25600
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 11.8 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF35mm f/2 IS USM
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/2500 s, ISO 12800
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 8.2 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF35mm f/2 IS USM
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/100 s, ISO 12800
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 10.1 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF35mm f/2 IS USM
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/100 s, ISO 12800
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 9.3 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF35mm f/2 IS USM
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/320 s, ISO 12800
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 9.3 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF35mm f/2 IS USM
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/100 s, ISO 6400
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.7 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF35mm f/2 IS USM
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/125 s, ISO 3200
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 8.8 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/200 s, ISO 204800
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 12.9 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/400 s, ISO 409600
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 15.6 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/800 s, ISO 819200
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 18.9 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 20 s, ISO 50
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.3 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 10 s, ISO 100
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.2 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 5 s, ISO 200
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.5 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 2.5 s, ISO 400
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.3 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1.3 s, ISO 800
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.1 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 0.6 s, ISO 1600
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.3 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 0.3 s, ISO 3200
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.5 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/6 s, ISO 6400
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 7.3 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/13 s, ISO 12800
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 8 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/25 s, ISO 25600
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 8.7 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/50 s, ISO 51200
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 10.2 MB
Canon EOS 1D X Mark III - zdjęcia przykładowe
Aparat: Canon EOS-1D X Mark III, EF50mm f/1.4 USM
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/100 s, ISO 102400
Plik: JPG, 5472×3648 pix, 11.4 MB


Komentarze czytelników (68)
  1. Kmicic
    Kmicic 23 marca 2020, 17:37

    jest ten lag czy to tylko plotka?

  2. sanescobar
    sanescobar 23 marca 2020, 17:38

    eh ten preset optyczny :)
    Stare dobre czasy imprez masowych :)

  3. Arek
    Arek 23 marca 2020, 17:41

    Miło powspominać :)

    Dzięki temu presetowi jeszcze przez pewien czas będziecie mieć co czytać. A potem, któż to wie...

  4. sanescobar
    sanescobar 23 marca 2020, 18:17

    spoko :) dzięki

    a pytanie @kmicica, tak z ciekawości, też mnie to interesuje ale jak @Januszowi ma świat runąć to może lepiej nie odpowiadaj.

  5. fotografix
    fotografix 23 marca 2020, 18:50

    sanescobar - masz rację, ten mecz był 22.02 a wydaje się że to tak odległe czasy - to ostatni mecz Vervy jaki fotografowałem ( 29.02 na mecz z GKS Katowice nie mogłem pojechać ). Chyba nawet pamiętam kto te fotki robił bo ja na tym meczu tylko jednego takiego Canona kojarzę.

  6. AlfredN
    AlfredN 23 marca 2020, 19:06

    Kiedyś aparat mieszkowy 9x12 też uznawano za "reporterski".

  7. Paździoch
    Paździoch 23 marca 2020, 19:25

    @AlfredN

    W czasach jak jeżdżące po drogach pojazdy srały na ulicę :)

  8. Soniak10
    Soniak10 23 marca 2020, 21:19

    Ale smok! Taka nienaturalnie powiększona wersja Olympusa E-M1X.

  9. baron13
    baron13 23 marca 2020, 21:30

    A ja zauważyłem, że chyba o działkę poszło w górę używalne iso. Zależy od okoliczności jak leży, ale w fotorelacjach da się podejść do iso 204800. Zacny sprzęt.

  10. Soniak10
    Soniak10 23 marca 2020, 21:45

    ISO 204800? I co będzie można fotografować przy takiej nastawie?
    - Widzę ciemność! CIEMNOŚĆ WIDZĘ!

  11. Z_photo
    Z_photo 23 marca 2020, 22:47

    @baron13: "... da się podejść do iso 204800. Zacny sprzęt."

    Ja poszedłem w drugą stronę, zakładając Rolleia RPX25 do bardzo zacnego, 60 letniego sprzętu. Niestety - obecna sytuacja powoduje, że muszę się wstrzymać z testowaniem zacności tej kombinacji. :(



  12. Fotoreporter
    Fotoreporter 23 marca 2020, 23:17

    @Soniak10
    Amatorski sport przy słabym sztucznym świetle to właśnie okolice ISO 100-400k przy f/2.8.

  13. JdG
    JdG 24 marca 2020, 00:22

    > ale w fotorelacjach da się podejść do iso 204800.

    ta kapliczka już przy ISO 51K jest w ciapy, może więc przeważnie tylko 25K?

  14. handlowiecupc
    handlowiecupc 24 marca 2020, 06:31

    @Soniak10
    Moim zdaniem niezastąpione w fotografii ginekologicznej.

  15. baron13
    baron13 24 marca 2020, 08:14

    Jak się robi zdjęcia bez treści i kompozycji, to jedyna metoda by to udawało jakąś wartość, to jakość techniczna. Lamenty różnych fotografistów, że ludność robi zdjęcia komórczakami wywodzą się właśnie z tego, że robią gdy jest temat. Jest co pstryknąć. A o tym że jest co pstryknąć człek dowiaduje się nie dzięki swemu sprzętowi, czy też zasadniczemu podejściu do jakości zdjęć, ale poczuciu humoru :-)

  16. Bahrd
    Bahrd 24 marca 2020, 09:00

    Soniak, jeśli ten Olek to Tabaluga, to tak... ;)

  17. maciej.latallo
    maciej.latallo 24 marca 2020, 10:05

    @Kminic: lagów nie zauważyłem. Na tym meczu zrobiłem ok. 2000 zdjęć, prawie wszystkie w seriach.

  18. Bio-Expert
    Bio-Expert 24 marca 2020, 10:10

    @baron13 - Jak się robi zdjęcia bez treści i kompozycji, to jedyna metoda by to udawało jakąś wartość, to jakość techniczna.

    Trudno się nie zgodzić z tezą kol.baron13,przecież nie od dzisiaj wiadomo, że w fotografii,najważniejsze jest kompozycja i światło.Sprzęt, tak naprawdę ma drugorzędne znaczenie. Wystarczy obejrzeć, albumy,zdjęcia,wybitnego fotografa Śp.Wiktora Wołkowa, który zawsze powtarzał że sprzęt na jego liście zajmuje 2 a nawet 3 miejsce.Receptą na udane zdjęcia, są kompozycja,ekspozycja i światło!

  19. Tornvald
    Tornvald 24 marca 2020, 10:24

    Przecież kolega baron13 hołduje sprzętowi(Canona). Wszak bez dobrego ISO 200k ciężko o dobre zdjęcia...

  20. Paździoch
    Paździoch 24 marca 2020, 10:30

    @ baron13
    Jak się robi zdjęcia bez treści i kompozycji, to jedyna metoda by to udawało jakąś wartość, to jakość techniczna.


    Powiedział gość fotografujący wrony i kotki :)

  21. Bahrd
    Bahrd 24 marca 2020, 10:38

    Bio-Expercie, do pewnego stopnia - jako ten bardziej "techniczny" - się zgodzę. Z drugiej strony - zachodzi pytanie, czy znacznie większe obecnie możliwości w zakresie rejestrowania "kompozycji i światła" nie pozwalają uzyskać artystycznie odmiennych rezultatów?

    Mistrzów B&W i niemego kina zastąpili mistrzowie Technicoloru i głosu, toteż można spodziewać się, że cyfrowa rejestracja i obróbka obrazu też wniesie istotnie nową jakość.

  22. Jonny
    Jonny 24 marca 2020, 10:49

    @Bahrd
    "Mistrzów B&W i niemego kina zastąpili mistrzowie Technicoloru i głosu, toteż można spodziewać się, że cyfrowa rejestracja i obróbka obrazu też wniesie istotnie nową jakość."

    Jakieś pomysły ?

  23. Bio-Expert
    Bio-Expert 24 marca 2020, 11:02

    @Bahrd -Mistrzów B&W i niemego kina zastąpili mistrzowie Technicoloru i głosu, toteż można spodziewać się, że cyfrowa rejestracja i obróbka obrazu też wniesie istotnie nową jakość.

    Bahrd - zatem rodzi się pytanie, na ile to będzie jeszcze fotografia, bo idąc tym tropem, czyli totalnej cyfryzacji i obróbki, tworzymy kompozyty i zaczynamy przekształcać świat realny w wirtualny.

  24. baron13
    baron13 24 marca 2020, 11:08

    @Paździoch: Masz i wysokie iso i jasny obiektyw (Samyang 135 mm) i mnóstwo wron :-)
    link

  25. baron13
    baron13 24 marca 2020, 11:25

    Tak " ogólności", to ja akurat po prostu bawię się możliwościami technicznymi. Nie wiem, czy to jest fotograficzne, ładne, brzydkie, bawię się możliwością robienia zdjęć, jakie praktycznie przez całe moje życie były poza zasięgiem techniki:
    link

  26. sanescobar
    sanescobar 24 marca 2020, 11:48

    @maciej.latallo, napisał:

    " lagów nie zauważyłem. Na tym meczu zrobiłem ok. 2000 zdjęć, prawie wszystkie w seriach."

    Ciekawe czy ten link od @janusza to były jednostkowy przypadek, może błąd w sofcie, w jakiejś partii czy uszkodzony egzamplarz?

  27. leon1212
    leon1212 24 marca 2020, 12:40

    baron13
    "Jak się robi zdjęcia bez treści i kompozycji, to jedyna metoda by to udawało jakąś wartość, to jakość techniczna. Lamenty różnych fotografistów, że ludność robi zdjęcia komórczakami wywodzą się właśnie z tego, że robią gdy jest temat. Jest co pstryknąć. A o tym że jest co pstryknąć człek dowiaduje się nie dzięki swemu sprzętowi, czy też zasadniczemu podejściu do jakości zdjęć, ale poczuciu humoru :-)"
    Zgadzam się w pełni. Stąd właśnie podniecanie się Mpx w aparatach - 50, 100 a może 200Mpx, to dopiero będą zdjęcia. Ch... będą. Jak do tej pory nie było to dalej nie będzie. :) :) :)

  28. Bahrd
    Bahrd 24 marca 2020, 13:08

    Jonny: Hmmm - nie będzie łatwo - nokturny, "pinturas negras" i inne około wysokiego ISO chiaroscura już były (ale np. sowy i nietoperze nadal czekają na swojego Puchalskiego... ). Naga Gala w 3D i w pikselach też już była...

    Ale można odwrócić pytanie - jak traktowalibyśmy malarstwo np. holenderskie albo fotografię "analogową", gdyby obrazów i zdjęć było już wtedy tyle, co teraz cyfrowych? Albo gdyby po Kleopatrze zostały nie tylko mniej-więcej współczesne jej rzeźby, ale np. filmiki kręcone przez Marka A.? ;)



    Bio-Expert: Niby tak, ale jakoś lubię "późnego Boscha"... Poniekąd przecież s-f to też solidna część literatury.

  29. Bio-Expert
    Bio-Expert 24 marca 2020, 13:24

    @leon1212 - Stąd właśnie podniecanie się Mpx w aparatach - 50, 100 a może 200Mpx, to dopiero będą zdjęcia. Ch... będą. Jak do tej pory nie było to dalej nie będzie. :) :) :)

    Też tak uważam, sama technologia, nie sprawi, że nagle zaczniemy robić super foty. Z uporem maniaka ,powtarzam, że najważniejsze jest pomysł,kompozycja i światło.Jakże często wracam z pleneru bez zdjęć, bo np. światło nie zagrało itd. Musimy włączyć myślenie,zanim kłapniemy migawką ,czy warto a może nie warto? i trzeba poczekać na lepsze światło lub może skomponować lepszy kadr. Technologia, owszem, pozwala strzelać z dużą prędkością migawką i może coś się z tego wybierze, ale wówczas brniemy w ślepą uliczkę.Nie rozwijamy się, nie myślimy, wręcz tak naprawdę się uwsteczniamy. W jednym z wywiadów, świetny fotograf i pedagog Śp.Marian Schmidt powiedział, że dzisiaj, pomimo tak szybko rozwijającej się technologii foto, zdjęcia niestety nie zyskały,na ich wartości artystycznej proporcjonalnie do technologii,nastąpiło coś wręcz przeciwnego,jesteśmy zalewani tysiącami landrynkowych obrazków, i nic więcej.

  30. Jonny
    Jonny 24 marca 2020, 13:33

    @Bio-Expert - mam na to pewien patent, a mianowicie noszę w kieszeni rankę od slajdów 24x36 i zamiast komponować wstępnie przykładając oko do wizjera, najpierw spoglądam na wybraną scenę przez ową ramkę.

    Znacznie łatwiej, czy aparat jest na pasku neoprenowym, czy jeszcze w torbie.

  31. Bio-Expert
    Bio-Expert 24 marca 2020, 13:37

    @Jonny - mam na to pewien patent, a mianowicie noszę w kieszeni rankę od slajdów 24x36 i zamiast komponować wstępnie przykładając oko do wizjera, najpierw spoglądam na wybraną scenę przez ową ramkę.

    Też mam taką ramkę,świetny patent. Polecam ;-)

  32. Paździoch
    Paździoch 24 marca 2020, 14:01

    Ja nosze antyramę w placku żeby od razu zobaczyć jak dana scena będzie wyglądała na ścianie :)

  33. Fotoreporter
    Fotoreporter 24 marca 2020, 14:09

    @Bio-Expert
    To co piszesz może i ma sens w przypadku fotografii na przykład krajobrazowej, ale w przypadku aparatu o którym mówimy i jego zastosowaniem już jest bzdurami.
    Większość jedynek Canona i jednocyfrówek używają fotoreporterzy, którzy muszą zrobić zdjęcie tu i teraz. Nie ważne jakie to światło będzie.
    W sytuacji, gdy warunki wymuszą ekspozycję na poziomie f/2.8 i ISO 25600 mając do dyspozycji aparat APS-C/m4/3 z obiektywem f/5.6 nie przyniesiesz ani jednego zdjęcia, które będzie się nadawało do pokazania.

  34. komor
    komor 24 marca 2020, 14:27

    @Bio-Expert: „zatem rodzi się pytanie, na ile to będzie jeszcze fotografia, bo idąc tym tropem, czyli totalnej cyfryzacji i obróbki, tworzymy kompozyty i zaczynamy przekształcać świat realny w wirtualny.”

    – mam pytanie do kolegi, w którym to okresie fotografia była „naturalna” i przestawiała świat realny? Wtedy, kiedy w pierwszym okresie fotografii modele musieli pozować nieruchomo kilka minut ze względu na niedoskonałe pierwsze materiały światłoczułe? Wtedy, kiedy powstawały zdjęcia pustych miast bez ludzi i dorożek, z tych samych powodów, bo naświetlanie trwało kilka minut, a ruch uliczny nie zamierał dla fotografa?

    Czy może fotografia była „naturalna” i przestawiała świat realny, kiedy reportażyści detonowali magnez, żeby zamrozić ruch, dzięki czemu na jakieś 50 lat dostaliśmy estetykę zdjęć, na których z ciemnego tła wyłaniają się pojedyncze postacie oświetlone nienaturalnym przednim oświetleniem?

    Czy artystyczne eksperymenty z czasem naświetlania, sposobem wywoływania materiału światłoczułego to była naturalna fotografi i świat realny? Czym to się różni od Photoshopa? Fotografia zawsze była sumą technicznych ograniczeń i technicznych możliwości, które oferowała. Jej „naturalność” czy „realność” to był wybór fotografa, wcale niekonieczny, ale zawsze mający związek z możliwościami technicznymi dostępnymi w danej epoce.

  35. Bio-Expert
    Bio-Expert 24 marca 2020, 15:34

    @komor - mam pytanie do kolegi, w którym to okresie fotografia była „naturalna” i przestawiała świat realny?

    W odpowiedzi na postawione przez Pana pytanie, proszę sięgnąć do zdjęć takich fotografów jak: Ansel Adams, Josef Sudek,Tadeusz Rolke, Marian Schmidt, Wiktor Wołkow, Sebastião Ribeiro Salgado, a otrzyma Pan odpowiedż.

  36. sektoid
    sektoid 24 marca 2020, 15:47

    Napiszcie jeszcze, po co komu są potrzebne zdjęcia z imprez sportowych ? Kto to ogląda ?

  37. Bahrd
    Bahrd 24 marca 2020, 15:52

    Zgadzam się z powyższym wpisem Komora.
    Ale z poniższym już nie:

    Bio-Expert: "Nie rozwijamy się, nie myślimy, wręcz tak naprawdę się uwsteczniamy."

    1. Czy jeśli mistrz malarstwa olejnego powiedział (a kronikarz odnotował), że nastąpił koniec rozwoju, bo olejną można namalować wszystko (Jonny, popraw proszę, jeśli się mylę), to też bralibyśmy to serio, czy tylko jako świadectwo ówczesnych ograniczeń?

    2. Powtórzę poprzednie pytanie: czy postrzeganie dawnych obrazów i fotografii jako sztuki nie wynika z ich rzadszego występowania? "Wielką Odaliskę" Ingresa podziwia się za fantastyczne kształty (naturalnie w przyrodzie niewystępujące) a nie za przymioty intelektu. Czym różni się to od podziwiania kształtów np. Kim Kardashian (również niewystępujących naturalnie w przyrodzie)?

  38. sosin
    sosin 24 marca 2020, 15:58

    @Bio-Expert, to chyba mało wiesz o fotografach na, których się powołujesz.


    Zgadzam się z powyższym wpisem Komora. Ja też.

  39. JdG
    JdG 24 marca 2020, 15:59

    > Z uporem maniaka ,powtarzam, że najważniejsze jest pomysł,kompozycja i światło.

    No fakt, fotografia to w końcu kompozycja plam i linii, które mają taki potencjał, że wzbudzą zainteresowanie widza, w sumie może to być nawet abstrakcyjna, byle spełniała ten warunek.

    W tym wypadku jednak - prezentacja możliwości nowej "puszki" - zdjęcia powinny być jednak tak dobrane, żeby spełniły to zadanie. Więc nie muszą być "artystyczne", nawet nie muszą być kompozycyjnie poprawne, powinny być raczej zestandaryzowane co do wyboru motywów i kompozycji z innymi, wykonanymi innymi aparatami, właśnie po to, żeby dać pojęcie o możliwościach urządzenia i możliwość porównania z innymi.

  40. Bio-Expert
    Bio-Expert 24 marca 2020, 16:06

    @sosin - to chyba mało wiesz o fotografach na, których się powołujesz.

    Szanowny Panie sosin, obawiam się że jest chyba odwrotnie. Widzi Pan, miałem ten zaszczyt i przyjemność, aby obejrzeć wystawy rzeczonych fotografów osobiście, dlatego właśnie tych wymieniłem w moim poście.Zatem,pańska sarkastyczna uwaga, jest nieco chybiona.

  41. baron13
    baron13 24 marca 2020, 16:47

    W tej zabawie najważniejsza jest publiczność. To ona sprawia, że w necie kursuja zdjęcia z komórek.

  42. Z_photo
    Z_photo 24 marca 2020, 17:49

    Występując w roli publiczności, wołałbym w takich warunkach link .

    Niestety, nie mogę sobie na to pozwolić link .

  43. komor
    komor 24 marca 2020, 19:34

    @Bio-Expert: „Szanowny Panie sosin, obawiam się że jest chyba odwrotnie. Widzi Pan, miałem ten zaszczyt i przyjemność, aby obejrzeć wystawy rzeczonych fotografów osobiście, dlatego właśnie tych wymieniłem w moim poście”

    – ja niestety nie dostąpiłem zaszczytu ani przyjemności obejrzenia osobiście wystaw tych wybitnych twórców, ale jak kojarzę, przynajmniej część z nich wykonywała fotografie czarno-białe, które jak pięść do nosa przystają do definicji naturalności i świata realnego, który – będę się upierał – jest kolorowy. Ponadto rzut oka choćby na kilka prac Sebastião Salgado wyraźnie pokazuje, że operuje on często przesadnym ziarnem oraz mocnym kontrastem. To mi też nie pasuje do naturalności i realności. No i robi(ł) zdjęcia czarno-białe… :)

  44. Jonny
    Jonny 24 marca 2020, 19:39

    @ baron13
    "W tej zabawie najważniejsza jest publiczność. To ona sprawia, że w necie kursuja zdjęcia z komórek"

    Baron pisz za siebie.

    Dla Ciebie ważne jest żeby zaistnieć, a dla mnie np. wcale nie jest to najważniejsze i niemal wszystkie prywatne zdjęcia lądują w przysłowiowej szufladzie.

  45. Bio-Expert
    Bio-Expert 24 marca 2020, 20:27

    @komor -ale jak kojarzę, przynajmniej część z nich wykonywała fotografie czarno-białe, które jak pięść do nosa przystają do definicji naturalności i świata realnego, który – będę się upierał – jest kolorowy.

    W rzeczy samej, ma Pan rację i zgadzam się, że świat jest kolorowy. Ale, polecając prace tych twórców, chciałem zwrócić Państwa uwagę, na to, o czym mówiłem w poprzednich moich postach, a mianowicie na warsztat,kompozycję,operowanie światłem a także emocje zawarte w tych zdjęciach. Kiedy ogląda się takie zdjęcia na wystawach,wernisażach, wrażenia są niesamowite. Absolutnie w moich wywodach nie zamierzałem nikogo krytykować czy negować Jego wybory. Chciałem zwrócić jedynie uwagę, na to co w fotografii jest najważniejsze,a w mojej ocenie na pewno nie jest to sprzęt, bo ten, nawet z przed kilku lat daje już niesamowite możliwości. Reasumując, życzę Panu oraz Państwu przede wszystkim zdrowia,ale i dalszego rozwoju w tej pięknej sztuce jakim jest fotografia, no i oczywiście świetnych kadrów jak i pięknego światła :-)

  46. baron13
    baron13 24 marca 2020, 20:33

    @Jonny: nie tylko moje, wybory prawie każdego twórcy nie mają znaczenia. Są tacy, którzy wyskakują ze skóry, żeby zaistnieć. Mam to "zaistnienie" w równym poważaniu :-) Nie zmienia to faktu, że np aby dotrzeć do moich tekstów, trzeba się napracować. Bo nie zaistniały. Nie widać ich, nie widać moich zdjęć, nie kształtują zbiorowej świadomości, ani gustu. Zapewne należę do dziś dość egzotycznej grupy, która może sobie pozwolić na nieistnienie. Ale... nie istnieje :-) Aby nie było, że jakaś wolność, czy inne podniosłe sprawy mną kierują. Nie, mi się zwyczajnie nie chcę :-) Zapewne powinienem czuć wyrzuty sumienia. Otóż nie zamierzam psuć ludziom dobrego samopoczucia, niech się cieszą kobiecą literaturą, książeczkami o dzielnych komandosach zdjęciami z komórek, jak się uraduję swoimi eksperymentami.

  47. staryman
    staryman 24 marca 2020, 20:44

    @sektoid
    "Napiszcie jeszcze, po co komu są potrzebne zdjęcia z imprez sportowych ? Kto to ogląda ?"
    Myślę, że to dobre pytanie, czasem mam wrażenie, że tylko jako ciekawostki ze śmiesznych sytuacji w sieci przyciągają szerszą widownię, ale mogę się mylić, a nawet chciałbym się mylić.

  48. baron13
    baron13 24 marca 2020, 20:56

    Ja myślę sobie, że są zdjęcia, których jeszcze nie widziałem, ale chciałbym je oglądać no i trzeba je sobie zrobić :-) Kiepskim pomysłem jest robienie zdjęć, które inni robili już wiele razy. Takie fotki też robię, głównie po to by się przekonać, czy potrafię :-)

  49. sanescobar
    sanescobar 24 marca 2020, 21:26

    Tak to się odbywa gdy ktoś nie widział potrzeby poczytania chociaż o historii fotografii i wydawało mu się, że prace na błonie nie miały nic wspólnego z ciemnią, fotomontażem albo konkretnymi zabiegami jakie musieli stosować wyżej wymienieni przed wciśnięciem "guzika". Nie mowie tu o sztuczkach z zakresu zakladania pończochy przed obiektyw ale o bardziej wyrafinowanych działaniach.

    Mi się zawsze podobała szkoła Niemiecka i Radziecka pomiedzy 1920-1943r. Chociaż prace Harolda Edgertona, Laszlo Moholy-Nagy czy kilku fotografów japońskich z lat 30tych potrafią zastanowić do dziś.

  50. maksiczek
    maksiczek 24 marca 2020, 21:55

    Witold Dederko też pisał, że w ciemni dochodzi do ingerencji w obraz zarejestrowany na filmie.

  51. maksiczek
    maksiczek 24 marca 2020, 22:01

    W książce O kompozycji w fotografii Dederko pisze: "Czy istnieje jednak fotografia czysta? Moim zdaniem - istnieje. Ale jest nią jedynie amatorskie zdjęcie pamiątkowe, wywołane i odbijane przez laby, nieciekawe, prymitywne, pozbawione jakichkolwiek wartości artystycznych".

  52. Soniak10
    Soniak10 24 marca 2020, 22:40

    Czyli na każdym etapie istnienia fotografii (zresztą każdej innej dziedziny plastyki) istniało zjawisko ingerencji w efekt końcowy, który zawsze w mniejszym-czy-większym stopniu odbiegał od rzeczywistości. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że jeżeli ta ingerencja jest świadomym, przemyślanym działaniem autora zdjęcia, to mówimy o SZTUCE, natomiast jeżeli jest jedynie wynikiem właściwości technicznych sprzętu, materiałów lub - w dobie fotografii cyfrowej - oprogramowania, wówczas mamy do czynienia z KICZEM.

  53. leon1212
    leon1212 24 marca 2020, 22:51

    Warto pamiętać, że lepszy sprzęt nie czyni lepszego fotografa. Dobry fotograf z dobrym sprzętem na pewno się rozwinie. Kiepski to nie pomoże, będzie tylko dalej biadolił, że gdyby miał lepszy aparat, to dopiero by zrobił zdjęcia. I tak w kółko.

  54. sanescobar
    sanescobar 24 marca 2020, 22:55

    @Soniak10, kicz był zawsze, jak poszukasz w necie to poczytasz o montazach w latach 50-tych gdy fotograf małomiasteczkowy "zakładał" krawat na zdjęciu, na którym nigdy tego krawatu nie było.
    Popatrz na zdjęcia Herberta Bayera, chociaż te z początków 1930 roku, on robił takie rzeczy wtedy, które dziś mozna uznać za kicz, oczywiście nie wszystko, bo metamorfozy z 1936 roku to całkiem niezła kompozycja.

  55. JdG
    JdG 24 marca 2020, 23:06

    > część z nich wykonywała fotografie czarno-białe, które jak pięść do nosa przystają do definicji naturalności i świata realnego, który – będę się upierał – jest kolorowy.

    Ciekawy pogląd, zważywszy, że bardzo długo, szczególnie w okolicy, gdzie mieszkamy dominowała fotografia czarno-biała, a ta kolorowa pozostawiała sporo do życzenia w zakresie wierności kolorów, które okazywały się w praktyce nieco umowne.

    Pomijam definicje "naturalności" i "świata realnego". Wydaje się, że fotografia czarno-biała ma może taką siłę działania, bo potrafi być bardzo esencjonalna. I można sądzić, że ma to jakiś związek z produkcją firmy Leica - jej modelem "monochrome".

    Czyli, można sądzić, że z powodu tej swojej esencjonalności jest tak dobrym środkiem wyrazu dla artystów. A artyści starają się "mówić" o istotnych sprawach realnego świata, która to działalność nie ogranicza się tylko do obrazowej publicystyki, ale często próbuje wejść w zagadnienia nawet nieco ezoteryczne.

    Zatem, w konsekwencji, czarno-biała fotka może być prawdziwszym obrazem, niż porządna szczegółowa fotografia dużego formatu z poprawie oddanymi (zdaniem widzów) kolorami. To po prostu kwestia mistrzowskiego uzycia środka technicznego, jakim jest aparat foto.

    > "Czy istnieje jednak fotografia czysta? ... jest nią jedynie amatorskie zdjęcie pamiątkowe, ... pozbawione jakichkolwiek wartości artystycznych"

    Zakładając, że cytat jest poprawny, Dederko chyba przesiąkł ideami nowoczesnej sztuki, wedle których (trywializując je) tylko artysta tworzy dzieło sztuki, jak amator zabierze się za aparat, to już czysta dokumentacja co najwyżej. Ale takie rózne pamiątkowe dokumenty też bywają źródłem wzruszeń dla wielu, czego autorzy ich niekiedy w ogóle nie zakładali. Dowodem stare fotografie różnego rodzaju. Świat zmienia się szybko i ludzie wraz z nim, zmieniają sie gusta i poglądy.

    Czysta fotografia to byłaby zatem fotografia dokumentacyjna, mająca głównie wartość informacyjną, podobnie jak to "amatorskie zdjęcie pamiątkowe". Problem w tym, że ta dokumentacyjna zdolność fotografii, to jej największy atut i wartość użytkowa. Po to doskonali się optykę i kamery, żeby zdjęcia były jak najwierniejsze. Aczkolwiek wystarcz nieco podłubać w RAW-ach, żeby osiągnąć zdumiewające efekty, skłaniające czasem widza do powątpiewania, czy faktycznie tak wyglądał motyw w naturze.

    Tu problem jest spory i dość fundamentalny -świat nie ma ustalonej barwy - wystarczy kombinacja miejsca, pory dnia, czyli i położenia głównej lampy oświetlającej świat, warunków atmosferycznych i to samo miejsce wygląda zupełnie inaczej.

    Czyli, reasumując, fotografia czarno-biała ma spore walory jednak.

  56. DonYoorando
    DonYoorando 24 marca 2020, 23:10

    ...winę za wszystkie nicniewnoszącedotematu wypociny aka komentarze...ponosi autor galerii zdjęć przykładowych 1DX3.... kawał dobrej roboty... po prostu wszystko widać na zdjęciach i nie ma o czym gadać... swoją drogą trochę się pozmieniało od czasów rewolucyjnego 10mp apsh i 1D3.... generalnie to najlepsza puszka na świecie...

  57. JdG
    JdG 24 marca 2020, 23:11

    cd.: No i każdy może być artystą, nawet niechcący.

  58. sanescobar
    sanescobar 24 marca 2020, 23:18

    @JdG, napisał:

    "Ciekawy pogląd, zważywszy, że bardzo długo, szczególnie w okolicy, gdzie mieszkamy dominowała fotografia czarno-biała, a ta kolorowa pozostawiała sporo do życzenia w zakresie wierności kolorów, które okazywały się w praktyce nieco umowne."

    Tak pamietam, to kraina, w której pod koniec lat 80-tych opowiadałeś, że błony były reglamentowane i trudno dostępne. Swiat orwo to ty znasz z opowieści starszych kolegów.

    " I można sądzić, że ma to jakiś związek z produkcją firmy Leica - jej modelem "monochrome".

    Tak, powszechność fotografii czarmo/białej to zasługa modelu monochrome i teraz i na początku 20 wieku.

    "Zakładając, że cytat jest poprawny, Dederko chyba przesiąkł ideami nowoczesnej sztuki, wedle których (trywializując je) tylko artysta tworzy dzieło sztuki, jak amator zabierze się za aparat, to już czysta dokumentacja co najwyżej. "

    Dederko był raczej ze swoimi zasadami, których uparcie się trzymał betonem fotografii, mozna powiedzieć hamulcowym :)

  59. maksiczek
    maksiczek 24 marca 2020, 23:42

    Cytat z Dederko jest poprawny, użył nazwy: laboratoria fotograficzne, ja skróciłem do formy: laby.

  60. sanescobar
    sanescobar 24 marca 2020, 23:53

    @maksiczek, on i tak nie przeczytał niczego poza prospektami Olympusa więc bez znaczenia :)

  61. Bahrd
    Bahrd 25 marca 2020, 07:17

    JdG: "Pomijam definicje "naturalności" i "świata realnego". Wydaje się, że fotografia czarno-biała ma może taką siłę działania, bo potrafi być bardzo esencjonalna."

    Tracimy informację o kolorze, więc - wydaje się - siłą rzeczy, wśród tego co na zdjęciu zostało, szukamy "esencji": plam, konturów, kształtów, etc...


    DonYoorando, puszka, pewnie, że zacna, ale - póki co "w randze «półkownika» przeniesiona do rezerwy"... ;)

  62. baron13
    baron13 25 marca 2020, 08:18

    Ingerencja w rzeczywistość i to czasami bardzo silna zaczyna się na etapie ustawiania kadru. Efekty widać, gdy np ludzie którzy wybierali miejsce wakacji na podstawie reklamówek przyjeżdżają na miejsce i często się za głowę łapią. Nie potrzeba tu np manipulacji z ogniskową która daje pokoje hotelowe większe, z wielkimi oknami. Wystarczy wybór kadru, pozostawienie za nim jakiejś sterty śmieci. Zaś właśnie ta ogniskowa potrafi wiele rzeczy przewrócić do góry nogami. Podobnie oświetlenie, wybór pory dnia, dodanie własnego światła i tak dalej. Delikwent któremu robimy portret pokazuje lepsze ubranie "lepszy profil". Fotografia jest na tyle prawdziwa, na ile prawdę potrafi opowiadać fotograf. Odwrotnie, fotografia niepozowana przypadkowa, jest przypadkowym obrazem świata, jakimś wylosowanym jego aspektem czy fragmentem.

  63. BlindClick
    BlindClick 25 marca 2020, 13:52

    Huh, czytam to, sporo nad tym myslalem. I wyszlo mi ze to zbyt szerokie pojecie.
    Tak jak motoryzacja i fiat 126p i F1 to samochody.
    Sztuka - jest wtedy moim zdaniem gdy odbiorcy chca nagradzac tworce bezinteresownie - tu przyklad Leiki. Ludzie kupuja bo to drogie a nie dlatego ze piekne, albo przydatne. Tak samo jest ze wszystkim.
    PR, Marketing - zrobily duzo zlego. Ludzie kupuja ulude i sa za to gotowi mnostwo placic. Bo kupujac ulude mozna miec wiecej za mniej niz kupujac przawdziwa rzecz.
    I tu zgodze sie z JDG "Czysta fotografia to byłaby zatem fotografia dokumentacyjna, mająca głównie wartość informacyjną..."
    To jedna czesc.
    I z baronem13 "Ingerencja w rzeczywistość i to czasami bardzo silna zaczyna się na etapie ustawiania kadru. .."

    @Soniak10 "W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że jeżeli ta ingerencja jest świadomym, przemyślanym działaniem autora zdjęcia, to mówimy o SZTUCE, natomiast jeżeli jest jedynie wynikiem właściwości technicznych sprzętu, materiałów lub - w dobie fotografii cyfrowej - oprogramowania, wówczas mamy do czynienia z KICZEM."
    50 lat zazwyczaj odwraca calosc...
    Mhm, a jesli AI jest lepsze ot czlowieka ? To kto tworzy kicz?
    Czy sredni gust 1000 osob jest wazniejszy niz gust 1 osoby?

    Uwazam ze obecnie sztuka popularna to glownie Marketing i PR.

    Wiec juz mi przeszlo jakis czas temu porownywanie, ocenianie.
    Robie to co mi sprawia przyjemnosc, mam w nosie co inni o tym mysla.

    Nie zarabiam tym, nie musze sie dostosowywac do gustow i lizac niczyich zadkow, przynajmniej w tej galezi.
    W innych jest inaczej, chlip chlip.

  64. maksiczek
    maksiczek 25 marca 2020, 14:39

    Aha :)

  65. JdG
    JdG 25 marca 2020, 17:51

    > "Fotografia jest na tyle prawdziwa, na ile prawdę potrafi opowiadać fotograf." [baron13]

    święta racja; tylko zauważ - w tym wypadku manipulacji dokonuje - jak podkreśliłeś - fotograf, nie aparat foto, czyli samej fotografii nie można potępiać. Akurat to co pokazuje fotografia może być prawdziwe (o ile nie jest to jakiś kolaż, fotomontaż). I to jest wartość fotografii, funkcjonująca nawet wbrew intencjom fotografa.

    Po prostu, niezależnie od intencji fotografa, ten, kto jego dzieło ogląda, musi wykonać jednak operację myślową, żeby ocenić fotograficzne dzieło. Właśnie ta część egzystencji społecznej fotografii jest problematyczna, bo odbiorca/widz często jest leniwy mentalnie (albo po prostu nie ma czasu na analizy), co skwapliwie wykorzystują manipulatorzy.

    > "tu przyklad Leiki. Ludzie kupuja bo to drogie a nie dlatego ze piekne, albo przydatne. Tak samo jest ze wszystkim." [BlindClick]

    przypuszczam, że Leikę Monochrom, to kupują raczej ci, którym akurat takie urządzenie jest potrzebne. I oczywiście ci, których na to stać, a pozostali z tej grupy entuzjastów fotografii są raczej klientami serii limitowanych. Leica Monochrom nie ma po prostu strat światła na filtrze barwnym. I zalety wspólne pozostałym Leikom: specyficzną ergonomię, jest solidna i ma dobrą optykę. Niektórzy skłonni są za to płacić tyle ile chce firma.

    > "PR, Marketing - zrobily duzo zlego. Ludzie kupuja ulude i sa za to gotowi mnostwo placic. Bo kupujac ulude mozna miec wiecej za mniej niz kupujac przawdziwa rzecz."

    Tylko, zauważ, człowiek zawsze żył w tym swoim świecie ułudy, mniej lub bardziej, taki już jest. A co jest rzeczą prawdziwą? pytanie dla filozofa.

    > "Uwazam ze obecnie sztuka popularna to glownie Marketing i PR."

    to chyba racja, marketing i PR to podstawa życia społecznego i ekonomiki, w sztuce też niesłychanie ważne, a popularną to wręcz one kreują. Na nich opiera się w sumie rynek sztuki. Niekoniecznie musi to być demon jakiś i samo zło, po prostu element komunikacji społecznej. Jak się ma świadomość tego, to można czasem uniknąć pułapek jakie stwarzają.

    > "Wiec juz mi przeszlo jakis czas temu porownywanie, ocenianie.
    Robie to co mi sprawia przyjemnosc, mam w nosie co inni o tym mysla."

    Na nonkonformizm niewielu może sobie pozwolić. Z tego korzystają ci od marketingu i PR.

  66. sanescobar
    sanescobar 26 marca 2020, 09:17

    " Właśnie ta część egzystencji społecznej fotografii jest problematyczna, bo odbiorca/widz często jest leniwy mentalnie (albo po prostu nie ma czasu na analizy), co skwapliwie wykorzystują manipulatorzy. "


    "Na nonkonformizm niewielu może sobie pozwolić. Z tego korzystają ci od marketingu i PR. "

    Tego jeszcze nie było, romantyczny @JdG pod niusem o reporterskim aparacie FF.

    Najlepsze jest to: "co skwapliwie wykorzystują manipulatorzy". Ocieplasz wizerunek?

  67. MatrixSTR
    MatrixSTR 26 marca 2020, 14:33

    Tak przy okazji to w kwietniu ma wyjść aktualizacja poprawiająca błąd z zawieszaniem aparatu podczas serii.

  68. BlindClick
    BlindClick 27 marca 2020, 13:15

    @JdG Monochrom- tak, Leika monochrom, jak i sporo innych to porzadne aparaty, nie ma tak latwo ze 100% jest zla badz dobra.

    "Na nonkonformizm niewielu może sobie pozwolić. Z tego korzystają ci od marketingu i PR."
    Chcialem sie z tym nie zgodzic, ale teraz uwazam ze tak naprawde duzo duzo tak by chcialo zyc, i dokladnie z tego PR korzysta.
    Bo byc niezalezym to trzeba miec miliony badz miliardy, a PR sprzedaje zludzenie niezaleznosci, a ze przypadkiem jest Nas duzo, pragnacych tego samego to jeszcze lepiej, hehe. I wilk caly i owca syta ;P
    A ze obroty coraz wieksze, caly swiat tak sie kreci wiec tak musi byc dobrze...
    "Mniej wnikajmy, wiecej pracujmy. "

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.