Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-PL2 - test aparatu

Olympus E-PL2
11 kwietnia 2011
Szymon Starczewski Komentarze: 55

1. Wstęp

Olympus E-PL2 - Wstęp

Seria bezlusterkowców Olympusa, czyli tak zwane PEN-y są dobrze znane wielu miłośnikom fotografii. Na łamach naszego serwisu pojawiły się już testy modeli E-P1 oraz E-PL1. Dodatkowo podczas III Zlotu Czytelników Optyczne.pl, przedstawiciele Olympus Polska zaprezentowali model E-PL1, udostępniając go przy tym każdemu uczestnikowi w celu swobodnego zapoznania się z nim i przeznaczonymi do niego akcesoriami. Początek bieżącego roku przyniósł nam natomiast kolejny model PEN-a. Szóstego stycznia swoją premierę miał bowiem Olympus E-PL2.

W stosunku do modelu E-PL1, w nowym PEN-ie wprowadzono nieco zmian i udoskonaleń. Porównując oba aparaty łatwo zauważyć pewne różnice w wyglądzie. Olympus E-PL2 posiada trochę większy uchwyt i wzmocniono też jego obudowę, która częściowo jest metalowa. Powiększono także wyświetlacz LCD, którego przekątna w nowym modelu ma 3 cale oraz wprowadzono wyraźne zmiany w przyciskach, powracając częściowo do rozwiązań znanych z pierwszych PEN-ów. Nie uległa natomiast zmianie rozdzielczość matrycy, która tak jak w poprzednich bezlusterkowcach Olympusa posiada 12.2 miliona pikseli. W stosunku do E-PL1 zmieniono jednak zakres dostępnych czułości. W nowym PEN-ie nie ma niestety ISO 100, natomiast podobnie jak w starszych modelach, pojawiło się ISO 6400.


----- R E K L A M A -----

Olympus E-PL2 - Wstęp

Przetestowane przez nas do tej pory dwa modele PEN-ów charakteryzowały się całkiem dobrą jakością obrazu. Czy E-PL2 zaoferuje nam coś więcej w tej kwestii? Czy konstruktorom nowego modelu udało się wyciągnąć jeszcze więcej z 12-megapikselowej matrycy? Czy brak ISO 100 nie odbije się negatywnie na dynamice tonalnej? To tylko niektóre pytania, jakie nasuwają się przed testem E-PL2. Odpowiedzi na te właśnie pytania, a także inne, które z pewnością przychodzą do głowy naszym Czytelnikom, postaramy się udzielić w kolejnych rozdziałach. Zapraszamy serdecznie do lektury.

Naszą procedurę testową można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”. Serdecznie dziękujemy sklepowi Fotozakupy.pl oraz firmie Olympus Polska za wypożyczenie aparatów do testu.

Porównanie danych technicznych aparatu Olympus E-PL2 z jego poprzednikiem oraz konkurencyjnymi modelami dostępne jest tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Olympus
Model E-PL2
Data premiery 2011-01-06
Liczba pikseli 12.3 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 4032 x 3042 (RAW, JPEG)
• 2560 x 1920 (JPEG)
• 1024 x 768 (JPEG)
• Tryby: 4:3, 3:2, 16:9, 6:6
(w trybie RAW zapisywane w EXIF)
Matryca 17.3 x 13 mm (4/3) Hi Speed Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 13.1 MPix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF)
Procesor obrazu brak danych
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF), JPEG+RAW
Rodzaje JPEG: Fine/Normal
• Filmy: AVI (Motion JPG)
• Dźwięk: Stereo PCM/16bit, 44.1kHz, WAVE
Zakres ISO Auto (200-6400), 200–6400 ISO z krokiem co 1/3 lub 1 EV
• ISO Bracketing: 3 klatki w krokach co 1/3, 2/3 i 1 EV
Migawka Skomputeryzowana migawka szczelinowa
60 s – 1/4000 s, Bulb do 30 min.
Konstrukcja obiektywu Obiektywy systemu micro 4/3,
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo • 1280 x 720 pix (HD 16:9),
• 640 x 480 pix (VGA),
z szybkością 30 kl./s,
maks. czas nagrania: 7 min. (HD), 14 min. (VGA), maks. wielkość pliku 2 GB,
• Wbudowany mikrofon mono, opcjonalnie zewnętrzny mikrofon stereo SEMA-1
Ogniskowanie AF oparty o detekcję kontrastu, MF
(w przypadku użycia obiektywów nie wspierających funkcji AF w trybie detekcji kontrastu aparat pracuje w trybie MF z asystą)
• Strefy AF: 11 punktów, możliwość automatycznego lub ręcznego wyboru punktów AF
• Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF, Śledzenie AF (C-AF + TR)
• Funkcja wykrywania twarzy (do 8 twarzy)
Pomiar światła 324-strefowy TTL,
Tryby pomiaru:
• Digital ESP (matrycowy 324-strefowy),
• centralnie ważony,
• punktowy,
• punktowy z jasnym tłem,
• punktowy z ciemnym tłem,
Zakres pomiaru: od 0 do 18 EV (dla 50mm, F2.0, ISO 100)
Technologia Kompensacji Cienia
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (3 rodzaje), Lampa błyskowa,
• ustawienia własne wg wzorca,
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2000–14 000 K),
• Korekcja (w dwóch osiach A-B, G-M, w +/- 7 krokach) i bracketing balansu bieli
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Bracketing: 2, 3, 5 kadrów z krokiem co 1/3, 2/3 lub 1 EV, 7 kadrów z krokiem co 1/3, 1/2 lub 2/3 EV
Programy iAuto, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M), Filtry artystyczne (ART), Film
• Programy tematyczne (SCN): Portret, e-Portret, Krajobraz, Krajobraz + Portret, Makro, Zdjęcia sportowe, Sceny nocne, Sceny nocne + Portret, Dzieci, Jasna tonacja, Ciemna tonacja, Tryb DIS, Makrofotografia przyrody, Przy świecach, Zachód Słońca, Dokument, Panorama, Sztuczne ognie, Plaża i śnieg, Konwerter "Rybie oko", Konwerter szerokokątny, Konwerter makro
• Tryby ekspozycji podczas filmowania: Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Manualny (M), Filtry artystyczne (ART)
Zdjęcia seryjne Szybkość 3 kl./s, maksymalnie 10 zdjęć w formacie RAW, w formacie JPEG w zależności od poziomu kompresji i typu karty pamięci (12 klatek dla zdjęć JPEG Large Normal i karty Toshiba Super High Speed type "Class 6" 4GB).
Lampa błyskowa WBUDOWANA lampa błyskowa,
• Liczba przewodnia 7 dla ISO100, 10 dla ISO200
• Obsługa typów błysku: TTL-Auto, Ręczny (Pełny błysk, 1/4, 1/16, 1/64)
• Synchronizacja: 1-30 - 1/180 s,
ZEWNĘTRZNE lampy błyskowe:
• Obsługa typów błysku: TTL Auto, Auto, Ręczny, FP-TTL-Auto, FP-Ręczny
• Synchronizacja w trybie Super FP Mode: 1/125 s - 1/4000 s,
• Tryby pracy: Auto, Redukcja efektu czerwonych oczu, Redukcja efektu czerwonych oczu przy długich czasach naświetlania, Synchronizacja na pierwszą i drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Wyłączenie błysku.
• Kompensacja błysku: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
• Bezprzewodowego sterowania błyskiem (3 grupy, 4 kanały)
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 s lub 12 s
Karta pamięci Secure Digital (SD/SDHC/SDXC)
LCD Stały, 3.0 calowy, kolorowy HyperCrystal LCD z powłoką przeciwodblaskową AR, 460.000 punktów
Jasność i balans kolorów regulowane w 15 poziomach.
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 100% pokrycie pola kadru
Wizjer Opcjonalnie zewnętrzne:
• VF-1, optyczny (powiększenie x0.47) montowany w złączu hot-shoe, dedykowany dla obiektywu M.ZUIKO DIGITAL 17mm 1:2.8 Pancake
• VF-2, elektroniczny, 1.440.000 punktów, pokrycie 100% pola kadru, odchylany o 90 stopni, montowany w złączu hot-shoe.
Komunikacja i złącza Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL) / wejście na wężyk, wyjście Mini HDMI typu-C, złącze akcesoriów AP2 (wizjera elektronicznego, mikrofonu, modułu komunikacyjnego lub zestawu oświetleniowego dla makrofotografii MAL-1),
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-UC1
• opcjonalnie moduł komunikacyjny Bluetooth Olympus PENPAL
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy BLS-5 (7.2V, pojemności 1150 mAh, wydajność ok 270 zdjęć).
Akcesoria Bateria litowo-jonowa BLS-5, Ładowarka BCS-5, Wielofunkcyjny kabel USB/wideo, Pasek na ramię, CD-ROM z oprogramowaniem [ib], Instrukcja obsługi.
• Opcjonalnie obudowa do fotografii podwodnej PT-EP03
Waga 317 g (bez akumulatora)
ok. 362 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 115.4 x 72.7 x 42.0mm (bez elementów wystających)
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Skuteczność stabilizacji wg producenta: 3 EV.
Polskie menu.
Filtry artystyczne (6).
Funkcja i-Enhance.
Tryb wielokrotnej ekspozycji.
Zdjęcie z dźwiękiem: 30 s.
Wersje kolorystyczne: czarna, biało-srebrna, wiśniowo-czarna
----- R E K L A M A -----

WYMIEŃ STARE NA NOWE Z NIKON!

Nikon Z6 III

9997 zł 9157 zł

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł

Nikon Z5 II

7944 zł 7524 zł
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!


Poprzedni rozdział