Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test

Test wakacyjnych kompaktów 2012

28 maja 2012
Maciej Latałło Komentarze: 105

8. Podsumowanie

Pora na podsumowanie najważniejszych cech testowanych aparatów.

Parametry

Patrząc na zbiorczą tabelkę specyfikacji zwraca uwagę duża różnica w liczbie pikseli matryc zastosowanych w Sony (18 Mpix) i Canonie (12 Mpix). Obiektywy czterech spośród pięciu aparatów, posiadają jednakową ogniskową na szerokim kącie (25 mm) – wyjątkiem jest tu Pentax (28 mm). Z kolei największe zbliżenie zapewni nam Olympus (600 mm), podczas gdy w Nikonie maksymalna ogniskowa wynosi „jedynie” 450 mm. Każdy z opisywanych aparatów posiada stabilizację obrazu (optyczną bądź mechaniczną), chociaż o jej faktycznej skuteczności możemy mówić w przypadku HX20V, S9300 i SX240 HS. Pentax i Olympus nie umożliwiają nagrywania filmów w Full HD, przez co w tej kategorii odstają wyraźnie od reszty. Warto również podkreślić obecność odbiorników GPS w aparatach Sony i Nikona.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Budowa i jakość wykonania

Modelami, które wyróżniają się jakością obudowy są naszym zdaniem S9300, HX20V i SX240 HS. Zarówno użyte materiały, jak i spasowanie obudów jest na zadowalającym poziomie. Pozostałe dwa, czyli VS20 i SZ-14 nie są co prawda złe, ale odstają od swoich droższych konkurentów. W Pentaksie najbardziej doskwierała nam utrudniona obsługa ze względu na twarde przyciski i brak obrotowego kółka sterującego. W Olympusie natomiast, pokrycie uchwytu śliskim aluminium wydaje się dość chybionym pomysłem.

Użytkowanie

Oceniając w tej kategorii ogólną łatwość posługiwania się aparatem, nie możemy wyłonić wyraźnego faworyta. Menu funkcyjne w Sony wymaga przewijania dość długiej listy, jednak tę drobną wadę można wybaczyć. Na pewno nie przejdziemy obojętnie wobec zachowania Pentaksa, który uparcie odmawiał ustawienia ostrości przy ISO 800 i ogniskowej ok. 125 mm. Nie pomogło nawet manualne ostrzenie, wycinki dla tej czułości (w obu scenkach) pokazane w poprzednim rozdziale pozostawiają bardzo wiele do życzenia. Z kolei dobierane przez automatykę Olympusa nierzadko zbyt wysokie wartości przysłony (np. f/12.4 a nawet f/18) nie są niczym uzasadnione, zatem należą się za to punkty ujemne.

Jakość zdjęć i filmów

Oceniając po zdjęciach testowych oraz przykładowych, prym wiodą modele Canona i Sony. Oba oferują satysfakcjonujący poziom detali i stosunkowo niewielkie zaszumienie zdjęć. Nikon niemile nas zaskoczył obrazem o niezadowalającej ostrości, podobnie zresztą jak Olympus. W Pentaksie z kolei przesadzono z wyostrzaniem, przez co zdjęcia również nie wyglądają dobrze.

Aberracja chromatyczna najmocniej uwidoczniła się w VS20, z kolei na najdłuższej ogniskowej najlepiej poradził sobie z nią SZ-14. W mniejszym bądź większym stopniu ta wada optyki dotyka każdego testowanego modelu. Kolorowe odblaski najbardziej dają się we znaki w SX240 HS oraz HX20V. Za to inżynierowie Olympusa rozwiązali ten problem całkiem nieźle.

Jakość nagrywanych filmów jest skorelowana z cenami porównywanych w teście aparatów. Zdecydowanie wyróżnia się Sony, nieco słabiej wypadły Canon i Nikon (choć nadal nieźle), za to Olympus i Pentax mają jeszcze w tej kwestii sporo do nadrobienia. Warto zwrócić uwagę na rejestrowanie klipów z niestandardowymi prędkościami w SX240 HS oraz S9300.

Ocena końcowa

Testowanym aparatom przydzieliliśmy punkty w poniżej wymienionych kategoriach, według następującej skali:

  • Parametry: 0–5 pkt,
  • Budowa i jakość wykonania: 0–3 pkt,
  • Użytkowanie: 0–3 pkt,
  • Jakość zdjęć i filmów: 0–10 pkt.
Punktacja dla poszczególnych aparatów przedstawia się następująco:


Canon
Power-shot
SX240 HS
Nikon
S9300
Olympus
SZ-14
Pentax
Optio VS20
Sony
Cyber-shot
DSC-HX20V
Cena z dnia 25.05.2012 wg Ceneo.pl
1085 zł
1079 zł
739 zł
735 zł
1478 zł
Parametry [0–5 pkt]
4
5
4
4
5
Budowa i jakość wykonania [0–3 pkt]
3
3
2.5
2
3
Użytkowanie [0–3 pkt]
3
2
1.5
1
2.5
Jakość zdjęć i filmów [0–10 pkt]
8.5
6.5
6
5
9.5
RAZEM [0–21 pkt]
18.5
16.5
14
12
20

Podsumowując punktację, zwycięstwo w teście przypadło Sony HX20V. Naszym zdaniem najlepiej łączy w sobie cechy, których poszukuje potencjalny nabywca wakacyjnego aparatu, czyli dobrą jakość zdjęć i filmów, wszechstronność, obecność dodatkowych i jednocześnie ciekawych trybów tematycznych a także wydajną baterię. Redakcja Optyczne.pl postanowiła tym samym przyznać aparatowi Sony Cyber-shot DSC-HX20V wyróżnienie „Wybór redakcji Optyczne.pl” za zwycięstwo w tegorocznym teście aparatów wakacyjnych.

Sony Cyber-shot DSC-HX20V

Test wakacyjnych kompaktów 2012 - Podsumowanie


Niedaleko za Sony uplasował się Canon SX240 HS, który mimo matrycy o najmniejszej liczbie megapikseli sprawił się bardzo dobrze. Jak widać, nie jest to najważniejszy parametr charakteryzujący aparat cyfrowy. Nikon zajął trzecie miejsce, podobnie jak Olympus tracąc punkty za słabą jakość obrazu. Dodatkowo, w SZ-14 automatyczne wykonywanie panoram było zupełnie nieskuteczne. Stawkę zamyka Pentax, którego problemy opisaliśmy już w wcześniej, a jest ich niestety sporo. Poza tym niska jakość filmów w VS20 i SZ-14 potwierdza, że zasługują one na ostatnie miejsca w teście.

W SX240 HS i HX20V cieszy obecność manualnych trybów ekspozycji, dających największą kontrolę nad naświetlaniem. Ta dwójka wraz z S9300 oferuje poza tym dobrą jakość nagrywanych klipów, co nieraz może być bardzo przydatne podczas wakacyjnych wojaży.

Test pokazał też, że w zasadzie dostajemy to, za co płacimy. Rozbieżność w cenach testowanych modeli była dość duża, a w końcowym rankingu uplasowały one się one dokładnie w tej samej kolejności, co kwoty jakie musimy wydać na ich zakup. Zatem przed wyjazdem na wakacje warto odpowiedzieć sobie pytanie, czy lepiej zapłacić nieco mniej za możliwość spędzenia urlopu, a zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na lepszy aparat i przywieźć z wycieczki rewelacyjne zdjęcia, czy może wybrać nieco lepszy hotel, kupić tańszy model i najpiękniejsze obrazy pozostawić tylko we wspomnieniach, do których zdjęcia będą jedynie dodatkiem.

Oczywiście, jak zawsze podczas przyznawania punktów, nie sposób uniknąć pewnej dawki subiektywizmu, zatem zapraszamy do lektury poszczególnych rozdziałów i samodzielnego określenia priorytetowych cech przed zakupem aparatu.

Podyskutuj na forum o teście