Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Sony NEX-C3 - test aparatu

31 października 2011
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 100

3. Użytkowanie i ergonomia

Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia


Z małymi rozmiarami NEX-a idą w parze kompromisy związane z kształtem i wielkością uchwytu. Nie ma co oczekiwać, że dostaniemy jednocześnie i mały aparat, i wygodny uchwyt. Nieduże wybrzuszenie, czyli uchwyt jaki ma C3, spełnia swoją rolę kiedy podłączymy do aparatu np. 16-milimetrowego naleśnika. Całość jest wtedy lekka i kompaktowa. Po podłączeniu Sony E 18–55 f/3.5–5.6 OSS lub innego większego obiektywu, środek ciężkości przenosi się w zasadzie na obiektyw i wtedy korpus jest do niego niedużym „dodatkiem”.

Czy komuś podoba się NEX-C3, czy nie, należy zdjąć czapki z głów przed konstruktorami Sony, którzy stworzyli tak małego bezlusterkowca z matrycą APS-C, a w dodatku z odchylanym wyświetlaczem.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jedyne co może przeszkadzać w użytkowaniu NEX-a C3, to mało praktyczne i momentami nieintuicyjne menu. Aby łatwo zmieniać najważniejsze ustawienia aparatu, idealnym rozwiązaniem byłaby prosta, aktywna tablica kontrolna jak w lustrzankach Olympusa. Takie rozwiązanie pozwala na najszybszy dostęp do bardzo dużej ilości funkcji aparatu. Zalążek czegoś takiego pojawił się już w C3, bo przycisk OK może nas przekierować do maksymalnie 5 wybranych funkcji. Pytanie: dlaczego tylko do pięciu?


Obiektywy

Od maja 2010 roku, kiedy to na rynek wszedł bezlusterkowy system Sony, doczekaliśmy się pięciu aparatów NEX i siedmiu obiektywów na mocowaniu E. Gamę obiektywów można poszerzyć korzystając z adaptera LA-EA1 dzięki któremu można podłączyć do NEX-ów obiektywy systemu Alpha. Niestety nie działa wtedy autofokus. W tym roku na rynek wszedł jednak adapter LA-EA2 zbudowany na bazie technologii półprzezroczystego lustra. LA-EA2 umożliwia już automatyczne nastawianie ostrości z wykrywaniem fazy przy użyciu obiektywu z mocowaniem A, zarówno podczas fotografowania, jak i filmowania.


Szybkość

W NEX-ie C3 wszystko działa sprawnie i szybko. Ustawienie ostrości przy dobrych warunkach oświetleniowych jest praktycznie natychmiastowe. Aparat nie blokuje się przy zapisywaniu zdjęć na kartę, ani po włączeniu podglądu obrazu. Powiększanie zdjęcia i przeglądanie go odbywa się bez jakichkolwiek opóźnień. Również formatowanie karty czy usuwanie zdjęć nie trwa na tyle długo, by na to narzekać.


Zdjęcia seryjne

Test szybkości wykonaliśmy z kartą Sandisk Memory Stick PRO-HG Duo Extreme III 8 GB przy czułości wynoszącej 1600 ISO i czasie migawki ustawionym na 1/1000 sekundy. Zdjęcia w RAW zajmowały 16 MB, a pliki JPEG jakości FINE o rozdzielczości 4928×3280 pikseli około 5 MB. Dla trwającej 30 sekund serii otrzymaliśmy następujące wyniki:

  • 53 zdjęć JPEG (1.76 kl/s),
  • 18 zdjęć RAW (0.60 kl/s),
  • 14 zdjęć JPEG + RAW (0.47 kl/s).
Zdjęcia wykonywane przez Sony NEX-C3 mogą być rejestrowane z maksymalną szybkością 3 kl/s. Jest ona utrzymywana przez pierwsze 10 sekund przy zapisie JPEG, przez 2 sekundy przy zapisie RAW i około 1.5 sekundy przy jednoczesnym nagrywaniu RAW i JPEG.

NEX-C3 ma ponadto tryb o nazwie „Wysoka prędkość”. Oferuje on większą szybkość, dzięki temu, że ostrość i ekspozycja są mierzone tylko dla pierwszego zdjęcia. Tryb ten pozwala na fotografowanie z prędkością 6 kl/s przez około 2 sekundy, a w trakcie 30-sekundowego przedziału czasu aparat może zapisać 48 zdjęć.

JPEG
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
RAW
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
RAW + JPEG
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
JPEG FAST
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia


Stabilizacja obrazu

Sony NEX-C3 nie ma wbudowanej w korpus stabilizacji obrazu. W ofercie systemu E dostępne są jednak stabilizowane obiektywy. Spośród siedmiu, cztery zostały wyposażony w system OSS, czyli optyczną stabilizację obrazu.


Czyszczenie matrycy

System automatycznego czyszczenia matrycy sprawdza się chyba dobrze, ponieważ przez okres testów NEX-C3 nie musieliśmy ręcznie usuwać kurzu. Przed zabrudzeniami matrycę chroni powłoka antystatyczna i elektromagnetyczny mechanizm wibracyjny, który uruchamia się przy każdorazowym wyłączeniu aparatu.


Lampa błyskowa

Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia


Sony NEX-C3 nie posiada wbudowanej lampy błyskowej, ani klasycznej gorącej stopki. Producent postarał się jednak, aby użytkownik NEX-a nie był z tego powodu poszkodowany. Na wyposażeniu aparatu znajduje się bowiem zewnętrzna lampa błyskowa HVL-F7S, którą wpina się w gniazdo urządzeń zewnętrznych. Jest ona lekka i mała, a jej plastikowy futerał można przypiąć do paska aparatu.

Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia


Zewnętrzna lampa ma jednak kilka minusów. Zamocowanie jej zajmuje dłuższą chwilę, a poza tym, ze względu na jedno złącze akcesoriów, nie można jednocześnie używać wizjera i lampy. Poza tym liczba przewodnia lampy wynosi zaledwie 7 metrów. Zapewne zwiększenie jej wiązałoby się z jednoczesnym zwiększeniem poboru mocy od aparatu, a może i rozmiarów fizycznych lampy. Wraz z premierą testowanego tu NEX-C3, zaprezentowano drugą w systemie, tym razem opcjonalną, lampę błyskową HVL-F20S o liczbie przewodniej 20 m i ruchomej głowicy. Ona także nie posiada wewnętrznego zasilania, ale jest około dwa razy większa i trzy razy cięższa od HVL-F7S.

Lampa HVL-F7S dodawana w standardzie może pracować w następujących trybach:

  • błysk automatyczny,
  • błysk dopełniający,
  • synchronizacja z długimi czasami migawki (synchronizacja z pierwszą kurtyną),
  • synchronizacja z długimi czasami migawki (synchronizacja z drugą kurtyną),
  • redukcja czerwonych oczu.
Minimalny czas synchronizacji wynosi 1/160 sekundy, a kompensację mocy można ustalać w zakresie ±2 EV z krokiem 1/3 EV.

Siłę błysku sprawdziliśmy wykonując zdjęcie przy czułości ISO 200, migawce 1/100 sekundy i przysłonie f/11.0. Standardowo wykonujemy zdjęcie przy ISO 100 i przysłonie f/8.0 jednak w przypadku NEX-C3 musieliśmy przymknąć przysłonę by zrekompensować brak ISO 100. Wszystkie pozostałe ustawienia, jak na przykład kompensacja błysku, są w pozycji neutralnej. Drugie zdjęcie wykonaliśmy przy ISO 200 w trybie P.

Wystarczy rzut oka na poniższe zdjęcia, aby zdać sobie sprawę, że moc lampy NEX-C3 zbliża ją bardziej do tego co oferują kompakty, niż cyfrowe lustrzanki. Nie można łudzić się, że jest to zewnętrzna lampa i dzięki temu oferuje większe możliwości niż tradycyjna, wbudowana w aparat. Mamy zatem do czynienia z przeciętnymi możliwościami wbudowanej lampy błyskowej, ale z jedną zaletą, czyli możliwością odłączenia jej od korpusu.

M P
NEX-C3 + Sony E 18–55 mm f/3.5–5.6 OSS
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
NEX-C3 + Sony E 16 mm f/2.8
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia


Autofokus

Autofokus w NEX-C3 pracuje w zakresie od 0 do 20 EV (ISO 100, f/2.8). Do dyspozycji dostajemy następujące tryby pracy ustawiania ostrości:

  • pojedynczy (AF-S),
  • ciągły (AF-C),
  • manualny (MF),
  • pojedynczy z korekcją ręczną (DMF, Direct Manual Focus).
Poza tym wybrać możemy trzy obszary ustawiania ostrości:
  • wielopunktowy – aparat sam wybiera obszar gdzie ustawi ostrość,
  • centralny – ustawianie ostrości w centrum kadru,
  • elastyczny punktowy – obszar wybierany przez użytkownika za pomocą przycisków kierunkowych (187 obszarów).
Ostrość jest ustawiania bardzo szybko jak na detekcję kontrastu. W dobrych warunkach oświetleniowych trwa to mały ułamek sekundy. Kiedy brakuje światła, autofokus wspomagany jest przez diodę oświetlającą pierwszy plan. W przypadku ręcznego ustawiania ostrości, po poruszeniu pierścieniem ostrości na obiektywie, na wyświetlaczu automatycznie zostaje powiększony obraz 7.5- lub 15-krotnie.

Za pomocą standardowej procedury sprawdziliśmy skuteczność autofokusu, wykonując serię 40 zdjęć tablicy testowej i analizując procentowe wartości odchyłek rozdzielczości MTF50 od najlepszego pomiaru w serii. Serię zdjęć wykonaliśmy obiektywem Sony E 16 mm f/2.8 na przysłonie f/2.8. Przed każdym wykonanym zdjęciem obiektyw był przeogniskowywany.

Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia

Skuteczność działania autofokusu w NEX-C3 jest całkiem dobra. Ustępuje nieco wynikom Olympusa E-P3, ale przewyższa skutecznością Panasonika G3.


Pomiar światła

Sony NEX-C3 wyposażono w 49-segmentowy system pomiaru światła działający w zakresie od 0 do 20 EV (przy f/2.8 i ISO 100), który pracować może w następujących trybach:

  • wielosegmentowy,
  • centralnie ważony,
  • punktowy.
Kompensacja ekspozycji posiada zakres ±2.0 EV z krokiem 1/3 EV. Bracketing pozwala na wykonanie trzech zdjęć z krokiem 1/3 lub 2/3 EV.


Funkcje specjalne

Sony NEX-C3 posiada kilka ciekawych trybów fotografowania, którym warto przyjrzeć się bliżej. Są to: Panorama 2D i 3D, filtry kolorystyczne HDR/DRO, oraz fotografowanie w trudnych warunkach oświetleniowych.

Panorama
Z pomocą NEX-C3 można z ręki wykonywać szerokie panoramy 2- lub 3-wymiarowe. W trakcie panoramowania aparat wykonuje serię zdjęć, które na bieżąco analizuje i łączy ze sobą w szeroki obraz. W menu można określić kierunek w jakim będziemy przesuwać aparat oraz rozdzielczość ostatecznego zdjęcia:

  • 2D:
    • Standard – 3872×2160 px lub 8192×1856 px
    • Wide – 5536×2160 px lub 12416×1856 px
  • 3D:
    • 16:9 – 1920×1080 px
    • Standard – 4912×1080 px
    • Wide – 7152×1080 px
Rozdzielczość panoram 2D jest uzależniona od pionowego lub poziomego kadrowania. Ostateczna długość panoramy jest w rzeczywistości uzależniona od tego, z jaką dokładnością przesuwamy aparat i z jaką szybkością. Aby otrzymać pełną panoramę o maksymalnej szerokości, trzeba najpierw dużo poćwiczyć, aby wyczuć szybkość z jaką musimy przesuwać aparat, który w tym czasie robi kolejne zdjęcia składające się na całą panoramę. W momencie, kiedy oprogramowanie nie jest w stanie złożyć całej panoramy, dołączane są czarne klatki, co widać także na poniższych przykładach.

2D
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
3D
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia

Filtry kolorystyczne
Za pomocą filtrów kolorystycznych w C3 można nadać zdjęciom JPEG niestandardowego wyglądu. Jest to tryb, w którym ekspozycja ustawiana jest automatycznie, a użytkownik ma wpływ co najwyżej na kompensację ekspozycji. Efekty działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.

Program
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Pop Color
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Retro
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Wyodrębnienie koloru czerwonego
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Wyodrębnienie koloru zielonego
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Wyodrębnienie koloru niebieskiego
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Wyodrębnienie koloru żółtego
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
High-key
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Wysoki kontrast, zdjęcie czarno-białe
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Aparat-zabawka
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Posteryzacja kolorowa
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Posteryzacja czarno-biała
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia

DRO i HDR
Funkcje HDR i DRO mają za zadanie poprawiać zakres tonalny na zdjęciu JPEG. Różni je jednak sposób w jaki to robią. Funkcja DRO bazuje tylko na jednym wykonanym zdjęciu, natomiast HDR to złożenie 3 fotografii, wykonanych po sobie i różniących się ekspozycją. W menu można określić siłę działania każdej funkcji: poza nastawą automatyczną, w przypadku HDR mamy 6-stopniową skalę, a w DRO skalę 5-stopniową. Efekty działania tych funkcji przedstawiamy poniżej.

Program
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
DRO Auto
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
DRO Min.
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
DRO Maks.
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
HDR Auto
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
HDR Min.
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
HDR Maks.
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia

Zdjęcia w słabym oświetleniu
Ta funkcja pozwala na fotografowanie w słabym oświetleniu bez użycia statywu. W normalnej sytuacji kiedy brakuje światła musimy sięgać do najwyższych czułości i ustawiać jak najdłuższy czas, pamiętając aby nie był on zbyt długi, by zdjęcie nie wyszło poruszone. Na takie sytuacje Sony daje nam inne rozwiązanie. Funkcja, o której mowa, odpowiada za wykonanie szybkiej serii zdjęć na niższych czułościach i złożenie ich w jedno. W efekcie powstaje dobrze naświetlone zdjęcie ale o mniejszym szumie. Jego jakość będzie jednak uzależniona od tego jak stabilnie trzymamy aparat w trakcie wykonywanej serii zdjęć oraz czy fotografowany obiekt jest statyczny. W większości sytuacji funkcja działa zadziwiająco dobrze i z czystym sumieniem można ją polecać.

Poniżej porównujemy zdjęcia z użyciem tej funkcji do ustawień ręcznych na jakich należało by to zdjęcie wykonać, aby otrzymać podobną ekspozycję.

Ustawienia ręczne
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Funkcja automatyczna Słabe oświetlenie
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia
Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia

Sony NEX-C3 - Użytkowanie i ergonomia