Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GF3 - test aparatu

26 września 2011
Szymon Starczewski Komentarze: 39

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla Panasonika GF3 prezentujemy na poniższym wykresie. Zakres tonalny wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Pokazujemy także całkowity zakres tonalny, który policzony został na podstawie plików TIFF wywołanych programem dcraw przy współczynniku gamma równym jeden.

Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny

Trzeba przyznać, że Panasonic GF3 nie zachwyca w tej kategorii. Dla najlepszej jakości obrazu przy ISO 160, testowany aparat osiąga maksymalną wartość na poziomie około 5.3 EV. Jest to co prawda wynik porównywalny z tym jaki osiągnął bardziej zaawansowany model G3, jednak nie jest to powód do dumy. Model GF1 na przykład zanotował w tej kategorii wynik w okolicach 6 EV, choć trzeba zwrócić uwagę na to, że miało to miejsce przy ISO 100. Testowany LUMIX przegrywa również porównanie z Olympusem E-P3, który przy ISO 200 zanotował wynik na poziomie 5.7 EV.


----- R E K L A M A -----

Sytuacja się poprawia jeśli zastosujemy słabsze kryterium jakości obrazu. Przy stosunku szumu do sygnału na poziomie 0.25 (zielone punkty na wykresie) GF3 osiąga wartość ponad 7 EV. W tym przypadku jednak E-P3 również wypadł lepiej, bowiem zanotował wartość na poziomie około 7.6 EV (przy ISO 200). Dla najsłabszego kryterium natomiast, czyli przy niskiej jakości obrazu, w GF3 możemy osiągnąć maksymalnie około 9 EV. Nie jest to niestety szczególnie wysoki wynik. Wystarczy chociażby wspomnieć, że w tym przypadku E-P3 zanotował wynik o 0.5 EV wyższy.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
160 Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny
200 Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny
400 Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny
800 Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny
1600 Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny
3200 Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny
6400 Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
160 Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny
200 Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny
400 Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny
800 Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny
1600 Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny
3200 Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny
6400 Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Ze względu na brak czułości ISO 100 w GF3, zdjęcia wykonaliśmy przy ISO 160 zwiększając jednocześnie wartość przysłony do f/20.

Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny

160 ISO
0 EV
+4 EV
GF3
Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny
50D
Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny
1600 ISO
GF3
Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny
50D
Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny

Rozjaśnianie ciemnych partii obrazu – co w zasadzie nie dziwi – daje lepszy efekt w przypadku lustrzanki Canona. Przy ISO 160 udało się wydobyć pewne szczegóły z ciemnego obszaru zdjęcia wykonanego GF3, jednak szum jest w tym przypadku na tyle intensywny, że mocno psuje efekt końcowy. Przy ISO 1600 rozjaśnienie spowodowało znaczne wzmocnienie szumu i w przypadku obu aparatów nie udało się w zasadzie odzyskać żadnego użytecznego szczegółu. Nie zmienia to jednak faktu, że i tym razem efekt końcowy wygląda gorzej w przypadku Panasonika.

Efekt końcowy przyciemniania jasnych partii obrazu zazwyczaj trudniej jednoznacznie ocenić. Nierzadko się zdarza, że porównywane aparatu wypadają podobnie w tej kategorii. W przypadku poniższego porównania jest jednak inaczej. Różnica jest bardzo wyraźna. Główny problem polega jednak na tym, że wyjściowe obrazy wyraźnie różnią się naświetleniem, mimo że zdjęcia zostały wykonane w tym samym czasie i przy tych samych parametrach. To że efekt przyciemniania wygląda znacznie lepiej na zdjęciach z 50D wynika z tego, że w jego przypadku nie ma tak wyraźnych prześwietleń jak w GF3.

160 ISO
0 EV
−4 EV
GF3
Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny
50D
Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny
1600 ISO
GF3
Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny
50D
Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF3 - Zakres tonalny